دسته‌ها
اخبار

کسب درآمد از یوتیوب؟ چرا که نه!

حتما شما هم افرادی را دیده‌اید و یا می‌شناسید که مشغول کسب درآمد از یوتیوب هستند و شاید گاهی با خود گفته باشید که من هم می‌توانم این کار را انجام دهم. پول در آوردن از یوتیوب به سرعت و به سادگی امکان پذیر است. اما رسیدن به درآمد بالا (همانند هر کار دیگری) به صرف زمان و خلاقیت نیاز دارد. احتمالا با یوتیوب آشنا هستید. و احتمالا یا از طریق شبکه‌های اجتماعی و معرفی دوستان و آشنایان برای شما لینکی از این سایت ارسال شده و ویدئویی را در آن نگاه کرده‌اید و یا شاید از مخاطبان پر و پا قرص آن هستید به صورت مداوم از آن استفاده می‌کنید. پس احتمالا شما هم از جمله افرادی باشید که پتانسیل پول درآوردن از یوتیوب را دارند.
کسب درآمد از یوتیوب در 9 قدم
در این یادداشت ۹ راه یا قدمی که با پیمودن آنها می‌توانید به کسب درآمد از یوتیوب بپردازید را به شما معرفی می‌کنیم. پیش از آن هم راه های زیادی برای پول درآوردن در دنیای امروز را به شما نشان داده ایم.
قدم اول: یک کانال بسازید

گام ابتدایی برای کسب درآمد از یوتیوب ایجاد یک کانال در آن است. این کانال منبع حضور شما در این وبسایت محسوب می‌شود. هر حساب کاربری در یوتیوب، از یک کانال را نیز شامل می‌شود. درست مثل حساب کاربری گوگل، ساختن یک حساب کاربری در یوتیوب (به سادگی و با همان حساب گوگل خود) به شما اجازه می‌دهد به حساب‌های دیگر خود نظیر جی میل (Gmail) و گوگل درایو (Drive) هم دسترسی داشته باشید.
حساب کاربری خود را ایجاد و یا از حسابی که دارید استفاده کنید. برای اینکه افراد و مخاطبین راحت‌تر حساب شما را پیدا کنند کلمات کلیدی خود را درون کانال قرار دهید. دقت کنید که کلمات کلیدی که انتخاب می‌کنید متناسب با محتوایی که تولید می‌کنید یا می‌خواهید تولید کنید باشد.
نام کاربری شما می‌تواند به نفع یا به ضرر شما کار کند. اگر نام کاربری کوتاهی که به آسانی به خاطر سپرده شود و منحصربفرد باشد انتخاب کنید، مردم راحت‌تر شما را به خاطر خواهند سپرد. نام کاربری قابل تغییر است و همیشه می‌توانید آنرا تغییر دهید.
قدم دوم: محتوا تولید کنید

محتوای با کیفیت تولید و در کانال‌تان بارگزاری کنید و توجه داشته باشید که چندان طولانی نباشد. البته طولانی بودن یا نبودن به شدت وابسته به این مسئله است که چه نوع محتوایی تولید می‌کنید. باید در بارگذاری محتوا ثابت قدم باشید و حضور ثابتی داشته باشید تا بتوانید در کسب درآمد از یوتیوب موفق شوید. غیبت‌ها و وقفه‌های طولانی باعث می‌شوند کانال شما به سرعت به دست فراموشی سپرده شود.
تمرین و ممارست باعث بهبود و ارتقا و در نهایت منجر به کسب درآمد از یوتیوب می‌شود. پس اگر محتوایی که تولید می‌کنید به نظرتان خوب و خارق العاده نمی‌آید ادامه دهید. سعی کنید محتوا و ویدئوی بعدی بهتر از قبلی باشد. اغلب در طول مسیر چیزهای زیادی یاد می‌گیرید و پیشرفت خواهید کرد.
برای بهبود و ارتقای کیفیت محتوای خود از دوربین‌های خوب و یا نرم افزارهای ویرایش و تکنیک‌های جدید و جذاب استفاده کنید. اگر محتوایی که تولید می‌کنید نیاز به فیلم برداری دارد و از محتوای آماده استفاده نمی‌کنید، برای فیلم برداری از محتوای خود خلاقیت به خرج دهید و از ابزارهای روز و جدید استفاده کنید. تمام این موارد باعث می‌شوند خروجی کار شما بهتر شود و در نتیجه مخاطبین بیشتری پیدا کنید.
حضور مستمر باعث می‌شود مخاطب دائمی پیدا کنید. بارگذاری محتوا به صورت مستمر (روزانه یا هفتگی) و در ساعت‌های مشخص باعث می‌شود مخاطبین شما تبدیل به دنبال کنندگان شما در یوتیوب شوند.
فراموش نکنید که به هر ویدئو و محتوای خود برچسب‌های کلمات کلیدی متناسب با آن را بزنید. برچسب‌ها و کلمات کلیدی درست مثل نوشتن یک توضیح مختصر و جذاب باعث می‌شود محتوای شما در جست‌وجوهای افراد دیده شود.
قدم سوم: مخاطب جذب کنید

مشخصاً کلیدی‌ترین قدم برای کسب درآمد از یوتیوب برخورداری از مخاطب است. ابتدا باید محتوای شما دیده شود. هیچ رازی مگویی برای جذب مخاطب بیشتر در یوتیوب وجود ندارد. فقط به تولید محتوای با کیفیت و مداوم ادامه دهید، مخاطبین خود شما را پیدا خواهند کرد.
به بارگذاری محتوا ادمه دهید و سعی کنید دریابید که مخاطب به چه چیزی علاقه دارد و جذب می‌شود. از شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر توییتر، فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام هم برای به اشتراک گذاشتن محتوای خود و جذب مخاطب کمک بگیرید.
با مخاطبین خود تعامل داشته باشید. به کامنت‌ها و نظرات آنها پاسخ دهید. حتی از بین آنها سوژه پیدا کنید و یا با ویدئوی اختصاصی پاسخ آنها را بدهید. روز و ساعتی خاص را برای بارگذاری ویدئویی در جهت پاسخ دادن به سوالات و نظرات قبلی مخاطبین اختصاص دهید. ارتباط با مخاطبین برای شما مخاطبین بیشتری به ارمغان خواهد آورد.
قدم چهارم: از ویدئوهای خود کسب درآمد کنید

برای شروع به پول درآوردن از یوتیوب و ویدئوهای خود نیاز است که گزینه درآمدزایی را فعال کنید. به این معنی که به یوتیوب اجازه می‌دهید تبلیغات را وارد ویدئوهای شما کند. همچنین اطمینان می‌دهید که ویدئوی شما هیچ محتوایی که شامل قانون کپی رایت شود شامل نمی‌شود.
به وبسایت یوتیوب مراجعه می‌کنید و در صفحه روی گزینه «کانال من» (My Channel) کلیک می‌کنید.
روی لینکی با نام «Video Manager» در قسمت بالایی نوار کلیک می‌کنید.
سپس روی کانال کلیک کرده و درآمدزایی (Monetization) را فعال (Enable) می‌کنید.
قدم پنجم: شرایط لازم را فراهم کنید

برای پول درآوردن از یوتیوب باید در یک سال گذشته حداقل چهار هزار ساعت بیننده و هزار دنبال کننده داشته باشید. همانطور که ابتدای این یادداشت اشاره کردیم، کسب درآمد از یوتیوب فوری و بدون زحمت نیست.
می‌توانید قابلیت درآمدزایی یک ویدئو را در حین بارگذاری آن و با کلیک روی نوار «Monetization» فعال کنید و آن را در «Monetize with Ads» بررسی کنید.
برای کسب درآمد از یک ویدئو پس از اینکه بارگذاری شده است مدیریت ویدئو (Video Manager) را باز کرده و روی گزینه $ درست کنار ویدئویی که می‌خواهید از آن درآمدزایی کنید کلیک کنید.
قدم ششم: تنظیمات Google AdSense را انجام دهید

گوگل ادسنس (Google AdSense) را می‌توانید به راحتی و رایگان در وبسایت AdSense انجام دهید. روی گزینه Sing Up Now کلیک کنید و حساب کاربری خود را بسازید. برای ساخت حساب کاربری باید بیش از ۱۸ سال سن داشته باشید و در غیر اینصورت به کمک یک فرد بزرگ‌تر نیاز پیدا خواهید کرد.
در این بخش به یک حساب بانکی یا کارت اعتباری، آدرس پستی معتبر و اطلاعات دیگر نیاز دارید تا ادسنس بتواند تشخیص دهد که شما یک شخصیت حقیقی هستید و درآمد حاصله را برای چه کسی بفرستد. شما تنها بر مبنای کلیک بر تبلیغات و مقدار کمی بر مبنای بازدید درآمد خواهید داشت و با گذشت زمان و افزایش بازدید این درآمد افزایش خوهد یافت. به همین دلیل است که برخورداری از مخاطب و تلاش برای افزایش آنها مهم است.
قدم هفتم: تحلیلگر (Analytics) خود را چک کنید

از همان لحظه‌ای که چند ویدئو در کانال خود داشته باشید، مشغول کسب درآمد از یوتیوب باشید و محتوای شما بیننده داشته باشد می‌توانید تحلیلگر خود را بررسی کنید و ببینید ویدئوها و مخاطبین شما چه عملکرد و رفتارهایی دارند. در قسمت منوی کانال خود روی گزینه Analytics Option کلیک کنید و از آنجا می‌توانید اطلاعاتی مثل حدود دریافتی‌ها، بازدید ویدئوها، دموگرافی‌ها و عملکرد تبلیغات را ببینید و بررسی کنید. این اطلاعات به شما در بهتر و بهینه‌تر پول درآوردن از یوتیوب کمک می‌کند.
از این ابزارها برای بررسی اثر محتوای خود بر مخاطبین استفاده کنید. با استفاده از ابزارها و اطلاعات تحلیلگر می‌توانید محتوای خود را بهبود بخشید و یا تغییر دهید. یا حتی اگر دریابید که در مسیر درست قرار ندارید مدل بازاریابی خود را تغییر دهید.
قدم هشتم: نشر ویدئوهای خود را گسترش دهید

به انتشار ویدئوهای خود در یوتیوب اکتفا نکنید. یک وبلاگ یا وبسایت راه اندازی کنید و یا آنها را در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر کنید و به اشتراک بگذارید. هر چه ویدئو بازدید بیشتری داشته باشد بهتر است. با اشتراک گذاری ویدئوهای خود و یا قرار دادن لینک یا کد امبد (Embed) آن در جاهای مختلف، شانس بیشتری برای دیده شدن خواهید داشت.
قدم نهم: شریک یوتیوب شوید

شرکای یوتیوب در واقع اعضایی از این وبسایت هستند که به کسب درآمد از یوتیوب مشغول هستند و بازدیدکنندگان زیادی دارند. شرکا به ابزارهای ایجاد محتوای بیشتر و متنوع‌تری دسترسی دارند و براساس میزان بازدید خود حتی جایزه می‌برند. شرکا همچنین مورد حمایت بیشتری قرار می‌گیرند و راهنمایی بیشتری دریافت می‌کنند.
در هر زمانی می‌توانید از طریق صفحه «شرکای یوتیوب» برای شراکت با یوتیوب اقدام کنید. برای برخورداری از دسترسی به قوی‌ترین برنامه‌های شراکت، باید حداقل از ۱۵ هزار ساعت بازدید انباشته در ۹۰ روز بهرمند باشید.
در مطلبی که به شما ارائه کردیم ۹ گامی که برای کسب درآمد از یوتیوب باید بردارید پرداختیم. همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم این کار نه سریع و فوری است و نه آسان. یافتن موضوعی که ارزش وقت گذاشتن داشته و پرمخاطب باشد، تولید محتوایی با کیفیت که مخاطب با علاقه برای آن وقت بگذارد و جلب رضایت و نگه داشتن مخاطب اصلا کار آسانی نیست. در واقع هیچ کاری که منجر به درآمد خوب شود آسان نیست.

به قول معروف “نابرده رنج گنج میسر نشود/مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد!”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *