دسته‌ها
اخبار

نرخ بهره فارکس (cash rate) چیست؟

نرخ بهره (cash rate) نرخی در فارکس است که یک جفت ارز با آن خرید و فروش می‌شود. معامله‌گران در معاملات فارکس اکثراً از این نرخ هنگام ترید به همراه کارگزار، در خرده فروشی آنلاین استفاده می‌کنند. نرخ مبادلۀ فارکس شامل نرخ‌های نقدی و آتی قیمت‌ تسویۀ قراردادها به شکل تام است. در ادامه، به معنای انواع نرخ ارزهای مختلفی که توسط فروشندگان فارکس نقل شده است، خواهیم پرداخت.
نرخ بهره (cash rate) در فارکس چیست؟

اصطلاح cash rate یا نرخ نقدی که معمولاً نرخ بهره هم به آن اطلاق می‌شود، توسط بانک مرکزی یک کشور، مانند بانک مرکزی استرالیا یا بانک مرکزی نیوزلند، تعیین می‌شود. این اصطلاح که به‌عنوان «نرخ سیاست» یا «نرخ یک شبه» نیز شناخته می‌شود، در زمینۀ نرخ نقدی معاملات فارکس (مبادلۀ خارجی)، می‌تواند بر ارزش ارز تأثیر بگذارد. نرخ بهره شاید بزرگ‌ترین عامل در تعیین ارزش یک ارز باشد؛ بنابراین، شناخت اینکه بانک مرکزی یک کشور چگونه سیاست‌های پولی خود را تنظیم می‌کند، یک موضوع کلیدی برای درک صحیح است.
اهمیت نرخ بهره در فارکس
نرخ بهره برای معامله‌گران فارکس اهمیت بالایی دارد؛ زیرا زمانی‌که این نرخ تغییری ‌کند، ارز هم  به تبع آن تغییراتی را تجربه خواهد کرد. بانک مرکزی چندین ابزار سیاست پولی دارد که می‌تواند از آن‌ها برای تاثیرگذاری بر cash rate استفاده کند.
به عبارت ساده، نرخ بهره همان سود بانک است که مردم را تشویق می‌کند پول خود را سپرده‌گذاری کنند؛ زیرا سرمایه‌گذاری در بانک مطمئن است. درواقع بانک مرکزی ملزم به مدیریت تورم و تقویت ثبات ارز کشور است و تغییرات نرخ مذکور توسط هر یک از بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف، می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار ارز داشته باشد. این تغییرات نرخ معمولاً پاسخی به شاخص‌های اقتصادی در طول یک ماه است که به‌طور بالقوه می‌توانند بازار را با قدرت زیادی حرکت دهند.

کاربرد اختلاف cash rate در معاملات فارکس
در فارکس از اختلاف نرخ بهرۀ ارز بین دو کشور برای رسیدن به سود بیش‌تری استفاده می‌شود. این تکنیک به‌عنوان معاملات حمل و نقل معروف بوده و یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین روش‌هایی است که معامله‌گران برای خرید یک ارز در مقابل ارز دیگر استفاده می‌کنند.
یک تریدر برای معاملۀ تفاوت نرخ بهره، به دنبال خرید جفت ارزی با نرخ بهرۀ بالاتر و فروش آن با نرخ بهرۀ پایین‌تر است. این مسئله به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بازده سالانۀ تفاوت بین نرخ‌ها را بدون توجه به جفت ارز دریافت کنند. به‌عنوان مثال، اگر تصمیم به خرید دلار نیوزلند و فروش ین ژاپن دارید، می‌توانید 0.85درصد بازدهی در سال دریافت کنید؛ زیرا نرخ بهرۀ اسمی‌ در نیوزلند 0.75درصد و نرخ بهرۀ اسمی ‌در ژاپن منهای 0.10درصد است.
متاسفانه در شرایط کنونی بازار به دلیل سیاست‌های بانک‌های مرکزی سراسر جهان، استفاده از استراتژی حمل و نقل با نرخ سودهای نزدیک به صفر، از جذابیت کم‌تری برخوردار است؛ اما با این حال، هنوز هم یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در بازارهای فارکس است.
معنی انواع اصطلاحات مرتبط
به‌طور کلی، نیروی محرکۀ اقتصاد و سیستم مالی جهان، نرخ بهره است که همه چیز براساس آن تعیین می‌شود.

نرخ نقدی/نرخ آماده: این نرخ به معنی تسویه (بدهی/اعتباری) در همان روز است.
نرخ تام: نرخ امروز برای تسویۀ بدهی اعتباری که فردا معامله می‌شود.
نرخ نقطه‌ای: نرخ امروز برای تسویۀ بدهی در دومین روز کاری (یعنی روز معامله + 2 روز کاری) معامله می‌شود.
تاریخ ارسال: تاریخ ثبت نام، «تاریخ معامله + 2 روز کاری» است.
تاریخ تام: تاریخ تام «تاریخ معامله + 1 روز کاری» است.
نرخ فوروارد: نرخ فوروارد امروز است که برای تسویۀ بدهی در هر روز پس از تاریخ لحظه‌ای معامله می‌شود (تاریخی پس از تاریخ معامله +2 روز).
نقل قول مستقیم و غیرمستقیم: دو روش برای یک جفت ارز وجود دارد که به‌عنوان مستقیم و غیرمستقیم شناخته می‌شوند. در روش مستقیم، واحد پول داخلی تغییر می‌کند و پایه یا ارز خارجی در یک واحد ثابت می‌ماند.

سخن پایانی
cash rate  در فارکس با در نظر گرفتن همه چیز، برای معامله‌گران فارکس بسیار مهم است؛ زیرا تأثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی و قیمت ارز خارجی دارد.  از آنجایی که نرخ‌های بانک مرکزی از قبل براساس قیمت جفت ارز تعیین شده است، معامله‌گران معمولاً سعی می‌کنند حرکت بعدی بانک‌های مرکزی را پیش بینی کنند. به عبارت دیگر، همه چیز مربوط به انتظارات از نرخ بهره است.
نرخ‌های بالای بهره در یک اقتصاد منجر به افزایش ارزش پول آن نسبت به سایر ارزهای خارجی می‌شود؛ به ویژه زمانی که استراتژی معاملات ارزی مورد استفادۀ بسیاری از سرمایه‌گذاران و مؤسسات مالی در نظر گرفته شود.
سوالات متداول

1. نرخ بهره و نرخ تام چیست؟

نرخ بهره: نرخ مبادله‌ای که در روز انجام معامله بر ارزها اعمال می‌شود.

2. ابزار نرخ بهره را چه کسی تعیین می‌کند؟

از آنجایی که بانک مرکزی هدفی را برای نرخ تعیین می‌کند، اغلب به‌عنوان «ابزار» سیاست پولی یاد می‌شود.

3. نرخ خرید بهره چیست؟

نرخی در فارکس است که یک جفت ارز با آن خرید و فروش می‌شود.

4. آیا cash rate بالا خوب است؟

حساب‌های پس‌انداز نیز مطابق با این نرخ حرکت می‌کنند، به این معنی که اگر cash rate بالا برود، می‌توانید انتظار بازدهی بسیار جذاب‌تری از پس‌انداز خود داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

(۲۰۴ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات همه چیز در مورد فارکس به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *