دسته‌ها
اخبار

روزنامه ستاره‌صبح – توسعه دستاوردهای دانش بنیان گروه مپنا در صنایع نفت و گاز

گروه مپنا حدود 15 سال قبل با توجه به آینده‌پژوهی توسعه فضای کسب و کار‌ها، به بخش نفت و گاز ورود کرد و در طی این سال‌ها دستاوردهای قابل توجهی در این عرصه در راستای توانمندسازی نظام فنی و مهندسی کشور در بخش نفت و توسعه پروژه‌های نفتی و گازی به ارمغان آورد.با تکیه بر تجربیات چشمگیر گروه مپنا در عرصه پروژه‌های نیروگاهی کشور و اجرای پروژه‌های بزرگ و موفق ملی در سطح کشور، عزم راسخ این شرکت جهت بکارگیری پیشینه ممتاز و توانمندی‌های بالای خود در صنایع نفت و گاز دوچندان شد تا با توجه به توانمندی‌های تکنولوژیکی و بهره‌جویى از سیستم‌هاى نوین مدیریتی، با حضور در صنعت نفت و گاز گامی نوین در راستای توسعه و تعالی صنعت کشور بردارد.گروه مپنا با بهره‌گیری از نیروی متخصص ایرانی در گستره وسیعی از خدمات مهندسی در صنعت نفت و گاز توانمند است. برخی از توانمندی‌های خدماتی مپنا در حوزه نفت و گاز عبارتند از مدیریت پروژه، تامین مالی، پروژه / سرمایه‌گذاری، مطالعات امکان‌سنجی، مهندسی نفت، مدیریت مهندسی، تامین تجهیزات، ساخت تجهیزات، سرویس‌های فنی حفاری، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی.
 مپنا در میان 8 شرکت ایرانی صاحب صلاحیت در حوزه اکتشاف و تولیدوزارت نفت پس از ارزیابی حدود 40 شرکت متقاضی برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P)، هشت شرکت از جمله گروه مپنا را به عنوان شرکت‌های ایرانی صاحب صلاحیت در این حوزه تعیین و معرفی نموده است.این ارزیابی به منظور حمایت از ایجاد شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی و با هدف انتقال و توسعه فناوری‌ در مشارکت با شرکت‌های معتبر خارجی در فرایند عملیات اکتشاف، توسعه و تولید میادین نفت و گاز کشور صورت گرفته است.بر این اساس، هشت شرکت تایید صلاحیت شده می‌توانند با ایجاد مشارکت با شرکت‌های معبر بین‌المللی، متقاضی فعالیت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت کشور شوند.    
  پروژه فاز 13 پارس جنوبییکی از پروژه‌های مثال‌زدنی گروه مپنا، حضور در طرح توسعه فاز 13 میدان پارس جنوبی است. این فاز پارس جنوبی با میزان تولیدات روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز ترش غنی از مخزن و تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 80 هزار بشکه میعانات گازی، 2900 تن گاز مایع LPG، 2750 تن اتان، 400 تن گوگرد تعریف و اجرای آن به بخش‌های: سکو و تأسیسات دریایی (Offshore Platform)، خطوط لوله دریایی (Offshore Pipeline)، تأسیسات خشکی (Onshore Facilities) و حفاری (Drilling) تقسیم‌بندی شده است. درحال حاضر با بهره برداری بخش بزرگی از واحدهای پالایشگاه تحت مسوولیت شرکت مپنا، شاهد تولید روزانه بیش از 482 هزار نرمال متر مکعب هوای فشرده در روز برای مصارف داخلی پالایشگاه، تولید 51 هزار نرمال متر مکعب نیتروژن در روز برای مصارف داخلی پالایشگاه، تولید بیش از 15 هزار تن بخار در روز برای مصارف داخلی پالایشگاه، بازیافت 1800 تن گاز اسیدی در روز  و تولید 230 تن گوگرد مایع در روز از گاز اسیدی، تزریق 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری در هر روز و تولید و بارگیری روزانه 720 تن گوگرد جامد در این پروژه هستیم. پروژه فاز 14 پارس جنوبیشرکت نیرپارس از مجموعه شرکت‌های گروه مپنا، در سال 1401، با توجه به محدوده کاری قرارداد، راه‌اندازی سرویس‌های جانبی و فرایندی پالایشگاه را در دستور کار خود قرار داد و با اولویت‌بندی تامین متریال باقی‌مانده، واحدهای جانبی و فرایندی مسیر First Train Production را در زمان‌های تعریف شده راه‌اندازی و تحویل تیم بهره‌بردار موقت پالایشگاه داد. درحال حاضر با بهره برداری بخش بزرگی از واحدهای پالایشگاه تحت مسوولیت شرکت مپنا، شاهد تولید روزانه  372000 متر مکعب هوای فشرده، تولید روزانه  38400 نرمال متر مکعب نیتروژن، برداشت 5000 مترمکعب در ساعت آب دریا، تولید روزانه   3000 متر مکعب آب شیرین از آب دریا، تولید روزانه 2784 متر مکعب آب دمین، تولید روزانه   38400 متر مکعب نیتروژن، تولید روزانه 3672 تن بخار برای مصارف داخلی پالایشگاه و تزریق روزانه 11880 تن گاز شیرین به شبکه سراسری در پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی هستیم.
 پروژه تولید برق و بخار ایران ال جی IRAN LNGپروژه ایران LNG که عنوان دروازه ورود ایران به صنعت LNG مطرح است، در بخش یوتیلیتی شاهد فعالیت متخصصان گروه مپنا بوده و دستاوردهای خوبی نیز در این پروژه به ثبت رسید.اخذ تاییدیه بخش عمده اضافه کاری‌های انجام شده پروژه از کارفرما پس از سال ها مسکوت ماندن موضوع، اخذ تاییدیه کارهای انجام شده پروژه پس از سال ها عدم ارائه تاییدیه کارهای گذشته از سوی کارفرما، فعال سازی مجدد فعالیت های اجرائی پروژه، جذب نقدینگی و دریافت بخشی از مطالبات پیشین از کارفرما، حصول توافقات اولیه جهت ادامه فعالیت های اجرائی بخش های معطل مانده قرارداد و شروع حمل ترافیکی 5 عدد مخازن FWST (ابعاد 4 در 25 متر ) از دستاوردهای بدست‌آمده و اقدامات انجام شده در این پروژه است.
 پروژه یکصد دستگاه توربوکمپرسورقرارداد تأمین ۱۰۰ واحد توربوکمپرسور برای خطوط انتقال گاز سراسری شامل انجام تمامی مراحل طراحی، تأمین، ساخت، تحویل و نظارت بر نصب و راه‌اندازی است که طی ۳ فاز اصلی و با روند افزایشِ درصد ساختِ داخل انجام می‌شود، بین گروه مپنا و شرکت مهندسی و توسعۀ گاز ایران (IGEDC) به امضا رسید. پروژه تامین و راه اندازی توربوکمپرسورها با تحویل 7 دستگاه توربین و 4 دستگاه کمپرسور  در سال 1401 ، به پیشرفت واقعی 70.63 درصد در برابر برنامه ای 71.98 درصد رسید . تعداد کل توربین ها و کمپرسورهای تحویلی به ترتیب 71 و 65 دستگاه تاکنون بوده و همچنین واحدهای راه اندازی و تحویل موقت شده با تعداد 11 واحد توربین و 5 واحد کمپرسور در سال 1401 در مجموع به تعداد 67 واحد توربین و 53 واحد کمپرسور رسیده است . تعداد ایستگاه های تعیین شده از طرف کارفرما که در قالب این پروژه به آنها  توربوکمپرسور تخصیص داده شده در مجموع به 20 ایستگاه تقویت فشار گاز می‌رسد .
پروژه‌های تامین و تعمیرات توربوکمپرسورهای پالایشگاه‌های پارس جنوبیدرپالایشگاه های پارس جنوبی با توانمندی گروه مپنا مجموعا 5 دستگاه توربین تامین و تعمیرات اساسی شده است. (3 دستگاه توربین نو از محل قرارداد یکصد دستگاه و دو دستگاه توربین از محل قرارداد تعمیرات اساسی) و همچنین عملیات نصب و راه اندازی 6 دستگاه توربین نیز در پالایشگاه دوازدهم (فاز 24-22) ، یازدهم (فاز 13) و دهم (فاز 19) در راستای تامین سوخت زمستانی کشور صورت پذیرفت. با انجام این عملیات در مجموع تزریق روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز (هم اندازه یک فاز پارس جنوبی) به خط لوله سراسری تضمین گردید.طی انجام این عملیات، شرکت مپنا با ثبت رکورد انجام عملیات جایگزینی توربین  12 روز دست یافت که زمان نرمال این عملیات 26 روز است.
 پروژه طرح توسعه پالایشگاه اصفهانپالایشگاه اصفهان به‌عنوان یکی از 9 پالایشگاه بزرگ نفت‌خام کشور، سهم بسزایی در تأمین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز دارد و گروه مپنا در طرح توسعه این پالایشگاه بزرگ، نقش‌آفرینی موثری داشته است. تحویل توربین های MGT-40 به همراه ژنراتورها و متعلقات مربوط به واحدهای اول و دوم پکیج GTG به سایت، تحویل کامل متریال مربوط به بخش Pressure Part بویلر سوم به سایت، تحویل عمده متریال مربوط به بخش Non-Pressure Part بویلر سوم به سایت، تکمیل و تحویل کسری متریال کالا ها به سایت در پکیج های فلر، تصفیه آب، تصفیه پساب صنعتی و بهداشتی از دستاوردها و اقدامات انجام شده در این پالایشگاه نفتی است.
 پروژه ذخیره سازی شوریجه Dذخیره‌سازی گاز به‌عنوان یکی از پروژه‌های زیرساختی و مهم در راستای تأمین امنیت انرژی کشور محسوب می‌شود. بروز ناترازی‌های گسترده در تأمین گاز زمستانی کشور، تسریع در اجرا و توسعه پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز کشور را ضروری کرده است.ورود گروه مپنا و استفاده از تجارب دانشی کسب شده در اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز، ظرفیت اجرایی کشور را در این بخش ارتقا داد.
  آغاز حفاری در مخزن شوريجه D خانگيرانعملیات اجرایی و حفاری یکی از بزرگترين پروژه‌های ذخيره‌سازي گاز طبيعي ايران و خاورميانه در مخزن شوريجه D خانگيران با حفاری نخستین حلقه چاه به کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران توسط شرکت حفاری مپنا نور کیش در مهر ماه 1401 آغاز شد. گروه مپنا به عنوان نخستین شرکت خصوصی که مدیریت ذخیره‌سازی به آن واگذار شده است، این طرح استراتژیک ملی را به همراه شرکت حفاری مپنا نور کیش به اجرا در می‌آورد و با اجرای فاز دوم ذخیره‌سازی در میدان خانگیران به شیوه ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT)، ایران به بزرگترین کشور ذخیره کننده گاز خاورمیانه و یکی از پنج کشور بزرگ دارنده مخازن زیرزمینی برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی تبدیل خواهد شد.
 طرح مجتمع پتروشیمی پارسیان مپنا (GTPO)طرح پتروشیمی پارسیان مپنا (GTPO) که در منطقه انرژی بر پارسیان اجرا خواهد شد، تولید محصولات با ارزش پلی پروپیلن (PP) و پلی اتیلن سبک خطی و سنگین (LL/HDPE) از خوراک گاز طبیعی (متان) می‌باشد. میزان سرمایه‌گذاری این طرح حدود 000،000،500،1 ( یک میلیارد و پانصد میلیون) دلار  می‌باشد. در طرح پتروشیمی پارسیان مپنا که با همکاری و نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دست انجام است، تولید الفین‌هایی نظیر اتیلن و پروپیلن و تبدیل آنها به محصولات پایین دستی شامل پلی پروپیلن و پلی اتیلن از گاز طبیعی برنامه‌ریزی شده است. همچنین تولید متانول به ظرفیت 1650 هزار تن در سال به عنوان محصول واسطه جهت تبدیل به الفین‌، در این مجتمع انجام خواهد شد.
پروژه حفاری و تکمیل ۱۱ حلقه چاه در میدان نفتی دانانپایان افتخارآمیز پروژه حفاری و تکمیل ۱۱ حلقه چاه در میدان نفتی دانان به کارفرمایی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با مدیریت اجرایی شرکت حفاری مپنا در مدت زمانی بالغ بر 3 سال اولین تجربه اجرای پروژه به صورت EPDS در گروه مپنا بوده است که با وجود تمامی موانع و دشواریهای حین اجرا، به بهترین نحو ممکن در سال 1401 محقق گردید. گروه مپنا و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، قرارداد ”پروژه نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان”  را در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با مدیریت شرکت توسعه نفت وگار مپنا (OGDC) و پیمانکاری شرکت حفاری مپنا به امضاء رساندند.
طرح توسعه میدان نفتی دانانطرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی دانان در سال 1397 به شرکت توسعه نفت و گاز مپنا واگذار شد.  در ﺗﺎﺳﻴﺴﺎت ﻣﻮﺟﻮد دانان، ﺳﻴﺎل ﻣﺨﺰن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭼﻨﺪ ﻓﺎزي ﺑﺎ ﺧﻄﻮط ﻟﻮﻟﻪ ﺟﺮﻳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﺮﻛﺰ ﺗﻔﻜﻴﻚ داﻧﺎن اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ. در اﻳﻦ ﻣﺮﻛﺰ ﺳﻪ ﻫﺪر اﺻﻠﻲ ﺟﻬﺖ ﺳﻴﺎل ﺗﺮش، ﺷﻴﺮﻳﻦ و اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺴﺖ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ و اﺣﺪاث 11 ﺣﻠﻘﻪ ﭼﺎه در اﻳﻦ ﻓﺎز ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎر ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺴﺖ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺗﺎﺳﻴﺴﺎت ﺳﺮﭼﺎﻫﻲ و ﺧﻄﻮط ﺟﺮﻳﺎﻧﻲ آن، ﺗﻮﺳﻌﻪ دو ﻫﺪر ﺗﺴﺖ و ﺗﻔﻜﻴﻚ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻫﺪر ﺗﺨﻠﻴﻪ را ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺳﻴﺎل ورودي ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻛﻠﻴﻪ ﻧﻴﺎزﻫﺎي آﺗﻲ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار دﻫﺪ. در ﺗﺎﺳﻴﺴﺎت ﻣﻮﺟﻮد در ﻣﺮﻛﺰ ﺗﻔﻜﻴﻚ داﻧﺎن، ﻳﻚ ﺗﻔﻜﻴﻚ ﮔﺮ اﺻﻠﻲ ﻣﺎﻳﻊ و ﮔﺎز و ﻳﻚ تفکیک گر ﺗﺴﺖ ﻧﺼﺐ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﻴﺎل ﭼﻨﺪ ﻓﺎزي ﺧﻂ ﻟﻮﻟﻪ ﺟﺮﻳﺎﻧﻲ ﭼﺎﻫﻬﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻫﺪرﻫﺎي ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري ﻳﺎ ﺗﺴﺖ ﻗﺎﺑﻞ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺎﻳﻊ ﺟﺪا ﺷﺪه در ﺗﻔﻜﻴﻚ ﮔﺮ دوﻓﺎزي ﺗﻮﺳﻂ ﭘﻤﭗ ﻫﺎي ﺧﻂ اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ ﻣﺮﻛﺰ ﺑﻬﺮه ﺑﺮداري و ﻧﻤﻜﺰداﻳﻲ دﻫﻠﺮان ﺗﻮﺳﻂ خط ﻟﻮﻟﻪ منتقل می‌شود.
 طرح توسعه میدان نفتی پارسی و پرنجافزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج با هدف افزایش ۳۳ هزار بشکه‌ای تولید نفت از میزان 46 هزار بشکه فعلی به 79 هزار بشکه در روز به شرکت توسعه نفت و گاز مپنا واگذار شد و با وجود آنکه هنوز قرارداد موثر نشده، اقداماتی در راستای بروز آوری MDP و DPOP، تأمین کالاها و تجهیزات اولیه و آماده‌سازی کارگاه انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *