دسته‌ها
اخبار

برنا – حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه با لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم


یونیت آزاد خبر –
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم به چشم می‌خورد، در نظر گرفتن هزینه‌های معیشتی به عنوان هزینه‌های قابل کسر از درآمد افراد است. به این ترتیب، مواردی مانند هزینه‌ی مسکن، تحصیل، هزینه‌ی درمانی غیرجبرانی، هزینه‌ی بازسازی و نوسازی منازل مسکونی پذیرفته و از درآمد افراد کسر می‌شود.
از آنجائیکه در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، کسانی که سود خالص سالانه‌ی آن‌ها کمتر از ۱۰۰ میلیون باشد، از پرداخت هر نوع مالیاتی معاف هستند، می‌توان گفت که اغلب کارمندان از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند. با توجه به ظلمی که تا کنون بر قشر دستمزد بگیر و کارمندان کشور از حیث دریافت مالیات بدون در نظر گرفتن هزینه‌های معیشتی رفته است، اصلاحات قانون مالیات‌های مستقیم شرایط خوبی را برای آن‌ها به لحاظ معافیت مالیاتی رقم می‌زند.
یکی دیگر از اقشار مهم کشور که کارشناسان تأکید دارند از فشار مالیاتی بر آن‌ها بکاهیم، تولیدکنندگان هستند. بر کسی پوشیده نیست که این قشر از اهمیت بالایی در روند توسعه و رشد اقتصادی کشور برخوردارند و باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند. کاهش مالیات بر تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد در راستای حمایت از تولید در کشور در لایحه‌ی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گنجانده شده است.

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا با بیان اینکه قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم که دولت به مجلس ارائه کرده و حمایتی که در این لایحه از تولیدکنندگان به عمل آمده است، تصریح کرد: در هر اصلاحی باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که بنگاه‌های اقتصادی به منزله‌ی چشمه‌های اقتصادی کشور هستند و نباید اجازه دهیم، خشک شوند. هر چقدر بتوانیم به حمایت از تولیدکنندگان بپردازیم، در واقع به نفع کشور و اقتصاد ملی عمل کرده ایم.
وی ادامه داد: دولت باید به سمت کنترل تورم حرکت کند و مالیات تورمی را از بین ببرد. مالیات زمانی موثر خواهد بود که منجر به رونق اقتصادی شود، نه اینکه از طریق مالیات تورمی مشکل ساز شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص تمرکز بر مالیات ستانی از پردرآمد‌ها و مودیان بزرگ از طریق مالیات بر درآمد که در لایحه‌ی اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مطرح شده است، تصریح کرد: در مالیات ستانی باید افراد و مشاغلی که درآمد بالایی دارند، هدف مالیات ستانی باشند. عدالت مالیاتی به این معناست که هر کس متناسب با درآمدش مالیات بپردازد و امکان فرار مالیاتی برای هیچ کسی فراهم نباشد و اصل مالیات بر مجموع درآمد نیز به همین شکل است. لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم علاوه بر حمایت از تولید کشور با کاهش مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد، اصلاح قوانین مالیاتی در مبارزه با فرار مالیاتی بر مودیان بزرگ و دانه درشت‌ها متمرکز شده است. 

لطفی در خصوص در نظر گرفتن هزینه‌های معیشتی در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تصریح کرد: این هزینه‌ها باید از درآمد افراد کسر شوند و به سود خالص مالیات ببندیم. این موضوع به درستی در لایحه مطرح شده است. تولیدکنندگان و اشخاص حقیقی هزینه‌هایی دارند که ناچارند آن‌ها را بپردازند. این هزینه‌ها باید به عنوان هزینه‌های معیشتی از درآمد افراد کسر شود که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم این موضوع ذکر شده است
وی ادامه داد: تا الان بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مالیات دهندگان به اخذ مالیات می‌پرداختیم. به طور مثال، حقوق بگیران قبل از اینکه واریز حقوق برایشان صورت بگیرد، مالیات شان کسر می‌شود، بدون اینکه هزینه‌های معیشتی خانوار در نظر گرفته شود. این روند درستی نیست و باید اصلاح شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: اقشار ضعیف جامعه، حقوق و دستمزد بگیران و کارگران صنعتی درآمد پایینی دارند و باید در سازوکار‌های مالیات ستانی در کشور مورد حمایت قرار بگیرند. این اقشار امکان فرار مالیاتی ندارند و نمی‌توانند فشار مالیاتی را به سطوح پایین‌تر منتقل کنند. در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم باید به این موضوع دقت کنیم.
لطفی در پایان تأکید کرد: معافیت مالیاتی کسانی که کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در سال سود خالص دارند به معنای حمایت از کسانی است که درآمد‌های پایینی دارند.
انتهای پیام/ 

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *