دسته‌ها
اخبار

روزنامه ستاره‌صبح – حذف یارانه ۵۰ هزار نفر در دی‌ماه

یونیت آزاد خبر –
برخی اخبار از وجود اختلال در واریز یارانه دی‌ماه شهروندان داشت، اکنون مشخص‌شده، یارانه تعدادی از یارانه حذف‌شده‌اند. سخنگوی سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها از حذف یارانه حدود ۵۰ هزار نفر در دی‌ماه حکایت دارد.
حذف یارانه دهک دهمآذرماه امسال وزارت کار و رفاه اجتماعی از صدک‌بندی افراد برای گرفتن یارانه خبر داد. دهک‌بندی، طبقات جامعه را در ده دهک درآمدی قرار می‌دهد که بر اساس آمار از ده دهک، نه دهک یارانه نقدی دریافت می‌کنند. این در حالی است که در صدک بندی، جامعه بر حسب میزان درآمد و … به صد گروه تقسیم می‌شود. در این ارتباط عسگریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید دست سیاست‌گذار برای حذف یارانه بازتر از قبل می‌شود. طبق قانون، ۷ دهک باید یارانه بگیرند. به گفته وی با اعمال داده‌های جدید، ممکن است تعداد محدودی از خانوارها به دهک دهم بروند و از لیست یارانه حذف شوند و خانوارهای دیگری جای آنها را بگیرند و البته این موضوع، ربطی به الزام قانون برای حذف یارانه ندارد؛ چراکه قانون می‌گوید سه دهک را حذف کنید اما فعلاً این قانون اعمال نمی‌شود. اکنون به نظر می‌رسد یارانه برخی خانوارها حذف‌شده است.
کدام گروه درآمدی یارانه نمی‌گیرند؟درآمد ماهانه اگر بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، جز صدک بالای جامعه محسوب می‌شود. درآمد کمتر از 30 میلیون تومان در سال فرد را در دهک اول درآمدی قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد دولت خیز برداشته تا یارانه را به همان هفت دهک تخصیص دهد و سه دهک را از فهرست یارانه گیران خارج کند. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به اینکه در واریز مرحله ۱۵۵ یارانه دی‌ماه اختلال وجود نداشته است، گفت: بر اساس فهرست جدید وزارت کار در دی‌ماه تعدادی از یارانه از فهرست یارانه‌ها حذف‌شده‌اند. حسینی با اشاره به اینکه تعدادی از مردم از صف دریافت یارانه نقدی حذف شدند، به تسنیم گفت: در این مرحله اختلالی در واریز یارانه نقدی وجود نداشته است و پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی از طریق دستگاه بانکی مطابق فهرست‌های جدید انجام‌شده است. بر این اساس تعدادی که پیش از این و تا آذرماه سال جاری در صف یارانه قرار داشتند، بر اساس فهرست جدید اعلامی وزارت کار از دریافت یارانه نقدی حذف شدند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اما هنوز مبنای حذف شهروندان و خانوارها از فهرست دریافت یارانه را اعلام نکرده است.
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *