دسته‌ها
اخبار

یونیت آزاد خبر – اثر بومرنگی عرضه و رونق آغازین پلیمرها

راه‌‌‌ حل کاهش رقابت‌‌‌های قیمتی؛ رشد میزان عرضه
سیگنال مضاعف رشد عرضه و تقاضا به صعود حجم معاملات ختم شد
داده‌‌‌های حیاتی بازار شیمیایی‌‌‌ها در سرازیری رکود

به گزارش یونیت آزاد خبر به نقل از دنیای‌اقتصاد، طبق عرف هر ساله بازار محصولات پتروشیمیایی، در ماه‌‌‌های پایانی سال تقاضا برای خرید مواد اولیه از سوی صنایع تکمیلی به‌طور محسوس افزایش می‌یابد. رشد تقاضا برای خرید محصولات پلیمری از بورس‌کالا، چه به دلیل افزایش تقاضای مصرف‌کننده نهایی باشد و چه به‌سبب ترس تولیدکنندگان از افزایش قیمت‌ها در سال بعد، همچون محرکی اثرگذار بر بازار عمل می‌کند و در کنار حمایت میزان عرضه این محصولات در بازار، به صعود حجم معاملات منتهی می‌شود.
بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که این مطلب بارها در سال‌های گذشته تکرار شده و تزریق‌کننده نوعی رونق در معاملات بازار محصولات پتروشیمیایی بوده است. در جریان معاملات هفته گذشته، یعنی اولین هفته بهمن‌ماه امسال نیز شاهد چنین رویدادی بودیم؛ تا جایی که حجم معاملات با دو سیگنال صعودی از سوی رشد میزان عرضه و تقاضا به نزدیکی مرز ۸۰‌هزار تن رسید که بیشترین مقدار طی ۶هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود.
به‌رغم مقاومت نانوشته‌‌‌ای که در برابر رشد عرضه‌‌‌ها در بازار دیده می‌شود، هفته گذشته رشد عرضه به میزان ۲۵/ ۵‌درصد به ثبت رسید که سبب عرضه ۸۷‌هزار و ۷۳۷تن انواع محصولات پلیمری در تالار فیزیکی بورس‌کالا شد. این میزان رشد عرضه سبب افزایش حجم عرضه‌‌‌ هفتگی به حدود ۵/ ۱‌درصد بالاتر از متوسط نیمه‌دوم سال تاکنون شد. به‌رغم رشد محدود میزان عرضه در هفته گذشته، باید این نکته را یادآور شد که هرچه میزان محصولات عرضه‌شده در بورس‌کالا از سوی شرکت‌های پتروشیمی بالادستی افزایش یابد، دسترسی صنایع تکمیلی در پایین‌دست به مواد اولیه با بهای پایه افزایش می‌‌‌یابد و به‌تدریج با عرضه مستمر و کافی که به تامین نیاز بازار منجر می‌شود، رقابت‌‌‌های قیمتی قابل‌توجه در معاملات این گروه از محصولات حذف خواهد شد.
راه‌‌‌ حل کاهش رقابت‌‌‌های قیمتی؛ رشد میزان عرضه
قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا هفته گذشته با ترکیبی از افزایش و کاهش نرخ اعلام شد که با وجود افت ۴۳/ ۰درصدی قیمت مبنای نیمایی دلار، تکانه‌‌‌های نرخ جهانی محصولات پتروشیمیایی با اثرگذاری بیشتری نمایان شد. روند نوسان بهای آزاد ارز طی هفته گذشته همچنان خنثی بود و تحرکات شدید قیمتی نیز در این بازار دیده نشد؛ از این رو رشد بهای نفت برنت که در پایان هفته گذشته تا مرز ۹۰دلار نیز رسید، فرضیه شتاب رشد قیمت‌ها از مسیر افزایش قیمت‌های جهانی را تقویت کرد که علاوه بر نزدیک شدن به پایان سال و رشد تقاضای سنتی در این بازار، ریسک افزایش بها با سکانداری قیمت‌های جهانی از طریق تحریک تقاضا، رشد سفارشات خرید در بازار محصولات پلیمری بورس‌کالا را رقم زد.
براین اساس شاهد ثبت رقابت ۵۸درصدی به عنوان بیشترین رقابت خرید در گروه پلیمرهای بورس‌کالا بودیم که در یکی از عرضه‌‌‌های نقدی محصول اکریلونیتریل بوتادین استایرن۵۰ (ABS گرید طبیعی) به ثبت رسید. پس از آن یکی از گریدهای پلی‌پروپیلن شیمیایی در رده دوم بیشترین رقابت قیمتی قرار داشت که نزدیک به ۴۸‌درصد بالاتر از نرخ پایه هفته گذشته خود مورد دادوستد قرار گرفت.
در بازار محصولات شیمیایی نیز به‌رغم نوسان محسوس و کاهشی میزان تقاضای خرید در این بازار، برخی از گریدها با نرخی بسیار بالاتر از بهای پایه خود معامله شدند. در صدر این رقابت‌های قیمتی، سود کاستیک بود که با ۸۶‌درصد رشد قیمت پایه خود در یکی از عرضه‌های سلف مورد دادوستد قرار گرفت. پس از آن یکی از عرضه‌‌‌های نقدی اسیدنیتریک و عرضه سلف متیلن‌دی فنیل دی‌ایزوسیانات خالص موسوم به MDI قرار داشت که به ترتیب با ۷۲درصد و ۴۸‌درصد رقابت قیمتی معامله شدند.
سیگنال مضاعف رشد عرضه و تقاضا به صعود حجم معاملات ختم شد
هفته گذشته تالار فیزیکی محصولات پلیمری بورس‌کالا میزبان ۸۷‌هزار و ۷۳۷تن انواع محصولات پلیمری بود که نسبت به هفته ماقبل از رشد ۲۵/ ۵درصدی حکایت داشت. این میزان عرضه بیشترین مقدار از هفته منتهی به ۱۰ دی‌ماه تاکنون به شمار می‌رود. طی معاملات هفته گذشته شاهد رشد عرضه‌‌‌ها بودیم که در کنار افزایش تقاضا، رشد حجم معاملات را رقم زد؛ اما برای ثبات داده‌‌‌های حیاتی معاملات پلیمرها در این نرخ‌های افزایشی نیازمند تداوم رشد عرضه‌‌‌ها هستیم که دسترسی به مواد اولیه را برای متقاضیان تضمین کند.
در برابر این میزان عرضه، ۱۲۶‌هزار و ۶۵۷تن تقاضا برای خرید پلیمرهای بورس‌کالا به ثبت رسید که نسبت به هفته ماقبل خود از رشد ۵/ ۱۱درصدی حکایت دارد. بنابراین دو نیروی اصلی معاملات بازار، یعنی عرضه و تقاضا با افزایش توامان، بستر لازم را برای افزایش حجم معاملات فراهم کردند تا پس از گذشت ۶هفته میزان دادوستد پلیمرهای بورس‌کالا در هفته اول بهمن‌ماه به ۷۹‌هزار و ۲۲۲تن برسد؛ رقمی که ۵/ ۱۰درصد افزایش را نسبت به هفته پایانی دی‌ماه به همراه داشت و سبب معامله بالغ بر ۹۰‌درصد عرضه‌های هفته گذشته در این بازار شد.
داده‌‌‌های حیاتی بازار شیمیایی‌‌‌ها در سرازیری رکود
با چشم‌پوشی از افت جدی میزان تقاضای ثبت‌شده در این بازار، در معاملات محصولات شیمیایی اوضاع به‌نسبت آرامی رقم خورد؛ به طوری که شاید بتوان نوسانات محدود برخی از داده‌‌‌های حیاتی معاملات این گروه از محصولات را طی هفته گذشته نادیده گرفت؛ چرا که رشد حجم معاملات و عرضه به میزان بسیار محدودی به ثبت رسید و هنوز هم اوضاع معاملاتی مواد اولیه شیمیایی با ارقام متوسط نیمه دوم سال‌جاری فاصله قابل‌توجهی دارد. بنابراین هنوز نمی‌‌‌توان چنین افزایش‌‌‌های مقطعی و محدود را به عنوان خبری قابل اتکا اعلام کرد.
در واقع هفته گذشته در تالار فیزیکی محصولات شیمیایی بورس‌کالا به میزان ۳۴‌هزار و ۱۰۳تن انواع ماده اولیه شیمیایی عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل رشد ۳درصدی داشت. اما این میزان عرضه نه‌تنها با متوسط حجم عرضه‌‌‌های هفتگی نیمه ابتدایی سال‌جاری فاصله بیش از ۹‌هزار تنی دارد، نسبت به متوسط هفتگی نیمه دوم سال تاکنون نیز بیش از ۴‌هزار تن پایین‌‌‌تر است.
تقاضای ثبت‌شده برای خرید این گروه محصولات تنها داده کاهشی معاملات هفته گذشته بازار محصولات شیمیایی است که نسبت به هفته ماقبل خود نزدیک به ۱۴‌درصد تنزل یافته است. به عبارت دقیق‌‌‌تر به میزان ۲۹‌هزار و ۸۶۴ تن تقاضا در این بازار به ثبت رسید که ثمره آن دادوستد ۲۰‌هزار و ۲۵۹تن از این محصولات است که در مقایسه با هفته ماقبل به میزان ۵/ ۱‌درصد افزایش داشته است. این میزان حجم معاملات بیانگر معامله تنها ۵۹‌درصد عرضه‌‌‌های محدود هفته گذشته بوده و بیش از ۳۰‌درصد از متوسط حجم معاملات هفتگی نیمه دوم سال تاکنون کمتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *