دسته‌ها
اخبار

چگونه از استیک رمز ارز آواکس (AVAX) کسب درآمد کنیم؟

Avalanche یک بلاک چین با سرعت بالا و مقیاس‌پذیر است که امکان انجام تراکنش‌های تقریباً در لحظه و با کمترین کارمزد را برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. Avalanche به‌تازگی محبوب شده است. همچنین در حال حاضر 4.4 میلیارد دلار TVL یا همان ارزش کل قفل‌شده را دارد و رتبه چهارم را در میان سایر بلاک چین‌‌ها از نظر این شاخص دارد.
بیشتر ارزش این پروژه از Trader Joe می‌آید؛ یعنی پلتفرم معاملاتی در Avalanche که به‌عنوان یک پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز یک‌مرحله‌ای در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم روش کسب درآمد از طریق استیک رمز ارز آواکس (AVAX) را به شما عزیزان آموزش دهیم؛ پس همراه ما باشید.
منظور از استیک آواکس چیست؟

منظور این کار قفل‌کردن آن در یک استخر سهام برای کسب سود است. در بیشتر بلاک چین‌‌های اثبات سهام (PoS)، استیکینگ فرایند مشارکت در اجماع شبکه است. برخلاف پروتکل‌های بلاک چین اثبات کار (PoW)، سیستم‌های غیرمتمرکز که از PoS به‌عنوان مکانیسم اجماع اصلی خود استفاده می‌کنند، نیازی به منابع محاسباتی کاربران را اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه ندارند.
در PoW، ماینرها که مسئول اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه هستند، باید برای شرکت در الگوریتم‌های اجماع محاسبات پیچیده‌ای را انجام دهند. سخت افزاری که به‌طور ویژه برای انجام این کار طراحی شده، مسئول ایجاد یک عدد تصادفی برای حل پازل یا الگوریتم است.
هنگامی که سخت افزار عدد را شناسایی می‌کند، تراکنش مرتبط با آن تأیید و به بلوک اضافه می‌شود. تنها کسانی که به این سخت افزار پیچیده دسترسی دارند یا به عبارت دقیق‌تر می‌توانند قیمت گزاف آن را بپردازند، می‌توانند در اجماع شبکه شرکت و برای انجام این کار پاداش دریافت کنند.
از سوی دیگر، در زنجیره‌های PoS، Delegator ها به هیچ سخت ‌افزاری برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها در شبکه نیاز ندارند. درعوض، آن‌ها تنها باید سرمایه خود را در شبکه نگه دارند. با شروع مقدار خاصی از توکن‌های قفل‌شده در بلاک چین می‌توانید برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، شرکت در رأی‌گیری درباره تصمیم‌های مهم و غیره در شبکه فعالیت کنید.
اما به‌دلیل نوسانات شدید بازار، قفل‌کردن سرمایه می‌تواند خطرناک باشد. همچنین شما به‌جای قفل‌کردن دارایی از آن برای سرمایه‌گذاری در بخش دیگری استفاده کرده و سود بیشتری کسب می‌کنید؛ بنابراین اگر به‌دنبال کسب سود هستید، شاید بهتر است سرمایه خود را در یک پروتکل De-Fi قرار دهید که در آن کنترل بیشتر و بازده بالاتری وجود دارد.
بنابراین موضوعی که در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام اهمیت زیادی دارد، مقدار پاداشی است که به کاربران برای تشویق آن‌ها به حفظ سرمایه در شبکه، تعلق می‌گیرد.
استیک رمز ارز آواکس چگونه است؟
استیکینگ AVAX مشابه هر توکن دیگری در بلاک چین مبتنی بر PoS است. هنگامی که یک اعتبارسنجی سهام خود را قفل می‌کند، شانس آن‌ها برای انتخاب شدن برای تأیید اعتبار بلوک بعدی با مقدار سرمایه قفل‌شده آن‌ها در شبکه متناسب است. همچنین مقدار پاداش دریافتی هم به مقدار سهام قفل‌شده بستگی دارد.
درواقع تا زمانی که شرکت‌کننده تراکنش‌های درست را تأیید می‌کند و در ۸۰ درصد مواقع منابع خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهد، می‌تواند از شبکه پاداش دریافت کند. همچنین چندین شرط برای اعتبارسنجی یا Delegator در شبکه وجود دارد. یک اعتبارسنج باید حداقل 2000 AVAX برای شرکت در اجماع شبکه در اختیار داشته باشد؛ درحالی‌که شما برای تبدیل‌شدن به یک Delegator، باید 25 آواکس داشته باشید.
حداقل دوره استیکینگ دو هفته و حداکثر یک سال برای اعتبارسنجی و Delegator هاست. این شرایط تضمین می‌کند شبکه همیشه می‌تواند تراکنش‌ها را پردازش کند و شبکه را زنده نگه دارد، اما اگر اعتبارسنج یا Delegator متعهد نباشد و قوانین شبکه را رعایت نکند، ممکن است امنیت کل شبکه با خطر مواجه شود.
تفاوت Delegator و Validator چیست؟

Delegator یا نماینده در هر شبکه PoS کسی است که سرمایه خود را در اختیار اعتبارسنج قرار می‌دهد تا Validator یا همان اعتبارسنج بتواند از آن برای مشارکت در اجماع شبکه استفاده کند. یک اعتبارسنج یا Validator یک استخر سهام یا فردی است که یک نود در شبکه را راه‌اندازی کرده است.
درواقع ولیدیتورها زمان، منابع و سرمایه کافی برای فعالیت به‌عنوان یک نود در شبکه را برای شرکت در پروتکل اجماع دارند، اما Delegator ها عموماً افرادی هستند که به‌دلیل کمبود دانش فنی، منابع یا حتی زمان نمی‌توانند به استقرار گره خود بپردازند.
اگر به‌عنوان اعتبارسنج در شبکه فعالیت دارید، در ازای زمان و انرژی‌ای که برای شبکه صرف می‌کنید، پاداش می‌گیرید. بعد از دریافت پاداش استیکینگ، باید سهم Delegator ها را پرداخت کنید.
آموزش کسب درآمد از استیک رمز ارز آواکس
شما می‌توانید توکن‌های این ارز را به‌کمک روش‌های مختلف استیک کنید. ساده‌ترین راه این است که آن‌ها را در کیف پول رسمی Avalanche ذخیره کنید. بعد از نصب و ورود به کیف پول Avalanche، صفحه‌ای مشابه با عکس زیر می‌بینید:

برای شرکت در استیکینگ، به تب Earn در قسمت سمت چپ بروید.

همان‌طور که گفتیم، برای تبدیل‌شدن به یک Delegator باید حداقل 25 و برای اجرای یک نود اعتبارسنجی 2000 AVAX داشته باشید، اما چگونه توکن AVAX به دست آوریم؟ شما می‌توانید این توکن را از صرافی‌های مختلف خریداری کنید و به زنجیره Avalanche انتقال دهید یا اینکه می‌توانید با تبدیل یک دارایی به AVAX در Trader Joe، توکن دریافتی را به کیف پول Avalance انتقال دهید.
آموزش خرید AVAX در کوکوین
چطور با تخفیف کارمزد در کوکوین ثبت نام کنیم؟
بدون نیاز به vpn و vps در صرافی کوکوین وارد شوید و خرید و فروش خود را انجام دهید.
برای ثبت نام و استفاده از صرافی کوکوین، کد تخفیف کارمزد معاملاتی را با وارد کردن کد rJ7UMYS در قسمت ریفرال (referral)، هدیه بگیرید.
برای شروع از لینک زیر وارد شوید:
همین الان در صرافی کوکوین ثبت‌نام کنیدثبت نام

 
KuCoin یک صرافی رمز ارز است که با هدف ارائه پلتفرمی برای انجام تراکنش‌های راحت و امن ایجاد شده است. این صرافی پلتفرم کاربری آسان، معاملات ایمن، پشتیبانی 24/7 مشتری، کارمزد تراکنش کم و برداشت سریع دارد. در ادامه نحوه خرید رمز ارز از صرافی کوکوین را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم.
یک حساب کاربری در صرافی کوکوین ایجاد کنید
اولین کاری که باید برای خرید رمز ارز در KuCoin انجام دهید، ایجاد یک حساب کاربری است. برای این کار لازم است وارد سایت رسمی این صرافی شوید. بعد از کلیک روی گزینه sign up به صفحه‌ای وارد می‌شوید که باید ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید. بعد از واردکردن اطلاعات صحیح و اعلام توافق با قوانین صرافی، روی دکمه Next کلیک کنید.

در این مرحله کادر جدیدی ظاهر می‌شود که از شما می‌خواهد با کشیدن دکمه دایره به سمت راست، پازل را کامل کنید.

در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود صندوق ورودی ایمیل خود را چک کنید.

صندوق ورودی خود را بررسی کنید، پیام اعتبارسنجی حساب KuCoin را بیابید و روی لینک قرار داده‌شده در ایمیل کلیک کنید. با این کار بار دیگر به صفحه کوکوین بازمی‌گردید.

احراز هویت دومرحله‌ای در کوکوین
احراز هویت دومرحله‌ای، همچنین به‌عنوان 2FA شناخته می‌شود. یک لایه امنیتی اضافی یا حفاظت اضافی است که ما از آن به‌عنوان احراز هویت چندعاملی یاد می‌کنیم. با استفاده از این قابلیت نه‌تنها نام کاربری و رمز عبور برای ورود به حساب کاربری لازم است، بلکه به بخشی از اطلاعاتی که تنها یک کاربر در اختیار دارد هم نیاز است. فرایند 2FA به کاهش جرائمی مانند سرقت هویت و همچنین فیشینگ از طریق ایمیل کمک می‌کند.
در صرافی‌ها، اطلاعات اضافی به شکل یک کد یا توکن در اختیار کاربر قرار داده می‌شود. این کد را می‌توان با پیامک در تلفن همراه کاربر یا به‌کمک برنامه‌هایی مانند Google Authenticator یا Authy دریافت کرد.
برای فعال‌کردن قابلیت احراز هویت دومرحله‌ای، باید وارد حساب خود شوید. به محض آنکه وارد ‌شوید، اولین کادری که ظاهر می‌شود، امنیت حساب است که از شما می‌خواهد 2FA را فعال کنید. در ای مرحله روی Bind 2-step verification کلیک کنید.

بعد از تهیه پشتیبان از کلید حساب کاربری خود، روی گزینه Next کلیک کنید.

بارکد را با استفاده از برنامه Google Authenticator خود اسکن کرده و کد تأیید 6 رقمی را تایپ کنید. برای ادامه روی Submit کلیک کنید.

سپس یک پیام تأیید خواهید دید که به شما توصیه می‌کند برای حفظ امنیت حساب KuCoin خود، Google 2FA را باز نکنید.

تأیید هویت در کوکوین
پس از تأیید امنیت در حساب KuCoin خود، می‌توانید به تأیید هویت خود ادامه دهید. ابتدا با تنظیم سؤالات امنیتی شروع کنید.

پس از انتخاب سؤالات امنیتی، باید حساب ایمیل خود را تأیید کنید.

روی کادر Confirm یا لینک پیوست‌شده به پیام کلیک کنید.

این لینک باید شما را به صفحه KuCoin هدایت کرده و تأیید کند که ایمیل شما تأیید شده است.

سپس باید KYC را انجام دهید. نوع حسابی را که در حال KYC آن هستید، انتخاب کنید. در این مثال ما انتخاب می‌کنیم که یک حساب شخصی ایجاد کنیم. برای ادامه روی آیکون دایره آبی‌رنگ کلیک کنید.

سپس صفحه قوانینی را که باید رعایت کنید، نمایش داده می‌شود. روی Continue کلیک کنید.

فرم را با دقت پر کرده و براساس دستورالعمل یک ID وارد کنید. روی دایره آبی‌رنگ کنار اطلاعاتی که روی آن کار می‌کنید، کلیک کنید.

هنگامی که به‌روزرسانی تمام شد، وضعیت باید به‌عنوان تکمیل شده تغییر یابد.

اگر «Account Security» را مرور کنید، باید ببینید هر مرحله به‌عنوان تکمیل‌شده علامت‌گذاری شده است.

وقتی به «Overview» می‌روید، باید وضعیت کلی تأیید حساب را نیز ببینید. پس از تأیید و تأیید KYC توسط KuCoin، حساب شما به «تأییدشده» تغییر می‌کند.

حساب کاربری خود را شارژ کنید
یکی از مهم‌ترین نکاتی که درباره صرافی کوکوین باید در نظر داشته باشید این است که شارژ حساب کاربری تنها با استفاده از ارزهای دیجیتال یعنی تتر و بیت کوین امکان‌پذیر است. برای شارژ حساب رمزارزی را که دارید، در بخش Assets جست‌وجو کنید. بعد از انتخاب رمزارز مدنظرتان، روی Deposit کلیک کنید.

آدرس کیف پول خود را وارد کرده یا کیو آر کد را اسکن کنید.

پس از شارژ حساب کوکوین می‌توانید با مراجعه به بخش Markets برای خرید AVAX اقدام کنید.
آموزش استیک کردن AVAX در کوکوین
این کار فرایندی سریع و بدون دردسر است و می‌تواند به‌کمک تلفن یا مرورگر وب شما انجام شود. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

وارد حساب کاربری خود در KuCoin شوید.
روی تب Earn در بخش تسک بار کلیک کنید.
رمز ارزی را که می‌خواهید استیک کنید، جست‌وجو کنید. در مورد مثال ما، باید رمز ارز AVAX را بیابید.
برای مشاهده شرایط مختلف موجود روی فلش رو به پایین خاکستری کلیک کنید.
روی دکمه سبز رنگ «Subscribe» در سمت راست کلیک کنید.
شرایط قرارداد را با دقت بخوانید.
مبلغی را که می‌خواهید استیک کنید وارد کنید.
روی «Subscribe» کلیک کنید.

درصد سود سالانه (APY) استیکینگ AVAX
تمام زنجیره‌های اثبات سهام، APY های مختلفی برای استیکینگ منحصر به خود در نظر گرفته‌اند؛ برای مثال Avalanche حدود 9.41 درصد APY را برای کاربران خود در نظر گرفته است؛ بنابراین هنگامی که AVAX خود را سپرده می‌کنید، پاداش‌ها در پایان هر بازه زمانی طبق این APY به کیف پول شما منتقل می‌شوند.
به یاد داشته باشید با پیوستن تعداد بیشتری Validator یا delegator به شبکه، احتمال آسیب‌پذیری شبکه کمتر می‌شود. همچنین نرخ سودی که به کاربران پرداخت شده نیز ثابت‌تر می‌شود. برخلاف سایر پروتکل‌های DeFi، احتمال اینکه از استیک‌کردن AVAX سود ثابتی دریافت کنید، بیشتر است؛ زیرا بیش از هر عامل دیگری به تورم شبکه (تعداد Validator در شبکه) متکی است؛ درنتیجه شبکه از تغییرات احساسی بازار و خبرهای منتشرشده بیشتر از هر شبکه دیگری در امان بوده و احتمال نوسانات عمده در آن کمتر است.
ماشین حساب محاسبه پاداش استیک رمز ارز آواکس
برای محاسبه میزان پاداشی که از استیک کردن AVAX دریافت می‌کنید، می‌توانید از ماشین حسابی که برای این کار تعبیه شده است، استفاده کنید. این ماشین حساب را Staking Rewards ایجاد کرده است و امکانات مشابهی را برای چندین زنجیره دیگر از جمله اتریوم و سولانا ارائه می‌دهد.
همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده شده است، می‌توانید مقدار AVAX/USD و مدت‌زمان استیک کردن را انتخاب کنید و در پایان تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید نود اعتبارسنجی خود را اجرا کنید یا به‌عنوان delegator فعالیت داشته باشید.

وب سایت رسمی AVAX تعداد به‌روز و دقیق اعتبارسنج‌ها را مشخص می‌کند. در حال حاضر تقریباً 264 میلیون توکن AVAX در شبکه استیک شد‌ه‌اند.

استخرهای استیک رمز ارز آواکس
استخرهای استیکینگ، وجوه delegator ها را جمع‌آوری و سپس آن‌ها را به‌کمک نودهای اعتبارسنجی خود در شبکه واریز می‌کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که وجوه خود را در اختیار استخر قرار دهید و سپس پاداشی را که از استیکینگ دریافت کنید، به‌طور متناسب میان همه delegator ها توزیع کنید.
تنها چالشی که کاربران درباره استخرهای staking با آن مواجه هستند، مربوط به زمان و عملکرد اعتبارسنجی است. همان‌طور که پیش از این گفتیم، Avalanche به اعتبارسنجی نیاز دارد که زمان آپ‌تایم و عملکرد شبکه حداقل 80 درصد داشته باشد. این عامل بر تعداد دفعات انتخاب validator برای تأیید تراکنش‌های شبکه تأثیر می‌گذارد.
بنابراین، قبل از اینکه استخری را برای استیکینگ AVAX انتخاب کنید، باید از درستی عملکرد نودهای موجود در استخر مطمئن شوید. اگر validator مشکوک به هرگونه رفتار نادرست باشد، مانند حمله به شبکه، بخشی از سرمایه آن‌ها کاهش می‌یابد. مقدار کاهش به درجه اختلال عملکرد بستگی دارد.
برای بررسی سلامت validator، به Node ID آن‌ها نیاز دارید که با استفاده از آن می‌توانید به AllNodes بروید و عملکرد گذشته یک نود خاص را بررسی کنید.

برخی استخرهای سهام در Avalanche مانند ITC شناسه Node خود را به‌راحتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. شما می‌توانید با validator ها ارتباط برقرار کنید و برای شفافیت بیشتر Node ID آن‌ها را درخواست کنید.
چالش های استیک رمز ارز آواکس
همان‌طور که گفته شد، وقتی دارایی خود را به یک استخر سهام واگذار می‌کنید یا یک نود validator را اجرا می‌کنید، دارایی خود را در شبکه قفل می‌کنید؛ درنتیجه شما دیگر به دارایی خود دسترسی ندارید و نمی‌توانید از آن جای دیگری استفاده کنید؛ بنابراین شما در معرض خطر کاهش ارزش دارایی قفل‌شده در طول زمان به‌دلیل شرایط حاکم بر بازار هستید.
درحالی‌که برخی بلاک‌چین‌ها اصرار دارند بازده سهام برای جبران این ریسک کافی است، به‌دلیل نوسانات بازار این ادعا عملاً نادرست است. از آنجا که APY ها معمولاً پایین هستند و برای بیشتر زنجیره‌های PoS بین 6 تا 9 درصد است، سرمایه‌گذاری برای مدت کوتاهی منطقی نیست؛ بنابراین باید کسب سود مناسب باید حداقل 1 سال دارایی خود را استیک کنید تا پاداش خوبی به دست آورید.
خلاصه مطلب
استیک رمز ارز آواکس روشی مطمئن برای کسب سود از دارایی است که فعلاً نیازی به آن ندارید. برای استیک‌کردن AVAX و شروع فعالیت حداقل به ۲۵ AVAX برای تفویض اختیار هستید. با توجه به اینکه بسیاری از پروژه‌های رمز ارز در حال استفاده از شبکه اثبات سهام هستند، محبوبیت استیکینگ به‌عنوان یک روش کسب درآمد هم در حال افزایش است.
سوالات متداولمنظور از طریق استیک رمز ارز آواکس چیست؟منظور از این کار قفل‌کردن آن در یک استخر سهام برای کسب سود است.سود حاصل از استیکینگ AVAX چقدر است؟شبکه AVAX حدود 9.41 درصد APY (درصد سود سالیانه) را برای کاربران خود در نظر گرفته است.چگونه یک استخر را برای استیکینگ AVAX انتخاب کنیم؟قبل از این کار باید از درستی عملکرد نودهای موجود در استخر مطمئن شوید. اگر validator مشکوک به هرگونه رفتار نادرست باشد، مانند حمله به شبکه، بخشی از سرمایه آن‌ها کاهش می‌یابد. مقدار کاهش به درجه اختلال عملکرد ایجادشده بستگی دارد. برای بررسی سلامت validator، به Node ID آن‌ها نیاز دارید که با استفاده از آ‌ن‌ها می‌توانید به AllNodes بروید و عملکرد گذشته یک نود خاص را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *