دسته‌ها
اخبار

چانگ پنگ ژائو یا CZ کیست؟ بیوگرافی کامل مدیر عامل بایننس

بایننس یکی از صرافی‌های ارز رمزنگاری شده است که توسط چانگ پنگ ژائو یا سی زی (CZ) بنیان‌گذاری شد و بستری را برای معاملات انواع رمزارزها فراهم آورد. تأسیس این صرافی به سال 2017 میلادی بازمی‌گردد و هم‌اکنون در جزایر کیمن قرار دارد.Binance در حال حاضر، از نظر حجم معاملات روزانه بزرگ‌ترین صرافی جهان تلقی می‌شود. بایننس در ابتدا در چین مستقر بود؛ اما بعدها به دلیل سخت‌گیری‌های این کشور دررابطه‌با ارزهای دیجیتال، ژائو تصمیم گرفت تا مقر آن را از چین خارج کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی مدیر عامل بایننس بپردازیم.
چانگ پنگ ژائو کیست؟
چانگ پنگ ژائو که معمولاً با نام «CZ» شناخته می‌شود، مدیرعامل چینی – کانادایی بایننس است. درگذشته ژائو عضو تیم توسعه‌دهنده Blockchain.info بود و به‌عنوان مدیر ارشد فناوری OKCoin نیز فعالیت می‌کرد.
سنین جوانی و تحصیل
ژائو در استان جیانگ‌سو چین متولد شد. مادر او معلم و پدرش با مدرک دکترا به تدریس در دانشگاه می‌پرداخت. انقلاب فرهنگی چین، دانشگاه‌ها را تعطیل کرد. در نتیجه پدر CZ مدت‌ها نتوانست هیچ کلاسی برگزار کند.
سرانجام به دانشگاه بریتیش کلمبیا درخواست کار داد و برای حضور در این مؤسسه آموزشی پذیرفته شد. در اواخر دهه 1980 میلادی، چائو به همراه مادر و خواهر بزرگ‌تر خود به ونکوور، بریتیش کلمبیا در کانادا نقل‌مکان کردند تا به پدر بپیوندند.
ژائو در دوران نوجوانی با کارهای پاره‌وقت مانند فعالیت در فست‌فود مک‌دونالد به خانواده خود از نظر مالی کمک می‌کرد. وی توانست در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه مک گیل در مونترال کشور کانادا تحصیل کند و از این مؤسسه فارغ‌التحصیل شود.
کشف استعداد
زمانی که چانگ پنگ ژائو تنها 12 یا 13 سال داشت، پدرش با پرداخت هزینه‌ای بسیار بالا و مبلغی در حدود 7000 دلار کانادا توانست یک کامپیوتر 286 خریداری کند. این رایانه که خرید آن به اتمام پس‌انداز خانوادگی ژائو منجر شد، استعداد CZ را در حوزه علوم کامپیوتری نمایان کرد.
در ابتدا CZ با استفاده از رایانه خود به بازی‌های کامپیوتری ساده می‌پرداخت؛ اما توانایی پدرش در برنامه‌نویسی و نوشتن کدها، توجه ژائو را به خود جلب کرد. وی رفته‌رفته برنامه‌نویسی را یاد گرفت و در سن 16 یا 17 سالگی به شرکت در دوره‌هایی در این زمینه پرداخت.
شروع فعالیت ها
پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، ژائو کار خود را در بورس اوراق بهادار توکیو آغاز کرد و نرم‌افزاری را برای تطبیق سفارش‌های تجاری ساخت. او همچنین در Bloomberg Tradebook کار می‌کرد و وظیفه او توسعه نرم‌افزار معاملات آتی بود.
در سال 2005 میلادی، او به شانگهای رفت و در آنجا Fusion Systems را تأسیس کرد که به «سریع‌ترین سیستم تجاری با کارایی بالا برای کارگزاران» معروف بود.
شروع سرمایه‌ گذاری چانگ پنگ ژائو بر بیت‌ کوین در سال 2013
از سال 2013، CZ بر روی پروژه‌های مختلف مربوط به ارز رمزنگاری شده از جمله Blockchain.info کار کرد و همچنین به‌عنوان مدیر ارشد فناوری OKCoin نیز اقداماتی را به انجام رساند.
در همین سال بود که چانگ پنگ با پیشنهاد بابی‌لی (Bobby Lee) مدیرعامل BTC در چین، 10 درصد از دارایی خالص خود را به بیت‌کوین تبدیل کرد. بابی به CZ گفته بود: «الان زمانی است که باید در Bitcoin سرمایه‌گذاری کنی. زیرا احتمال این که ارزش آن کاهش یابد بسیار پایین است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که در آینده ارزش بیت‌کوین 2 برابر خواهد شد.»
با این که ژائو اطلاعات گسترده‌ای درباره رمز ارز و سرمایه‌گذاری بر روی آن نداشت، کاغذ سفید یا وایت پیپر (White paper) بیت‌کوین را بارگیری کرد و به مطالعه آن پرداخت. علاقه وی به رمزارزها سبب شد تا به‌سرعت مفاهیم این حوزه را درک کند و به تحلیل آن بپردازد. همین سرمایه‌گذاری، اولین ایده‌ها را برای تأسیس بایننس در ذهن ژائو ایجاد کرد.
در آن دوره تنها سرمایه چانگ پنگ آپارتمانی بود که در آن زندگی می‌کرد. وی پس از این که اطمینان یافت که به معاملات رمزارزها علاقه دارد، آپارتمان خود را فروخت و به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین پرداخت.
2017 شروعی متفاوت برای مدیر عامل بایننس
در سال 2017 چانگ پنگ ژائو، OKCoin را ترک کرد تا صرافی رمز ارز خود را با نام Binance راه‌اندازی کند. او این شرکت را در ژوئیه 2017 بنیان نهاد و توانست در عرضه اولیه سکه، 15 میلیون دلار بودجه به دست آورد. CZ دررابطه‌با علت پیشرفت سریع بایننس بیان کرد:
«زمانی که فعالیت Bianance آغاز شد، صرافی‌های دیگری نیز وجود داشتند؛ اما نمی‌توانستند از پس معاملات رو به افزایش رمز ارز بربیایند و کاربران دائماً با مشکلاتی روبه‌رو بودند. همچنین سرعت معامله‌ها در آن صرافی‌ها بسیار پایین بود و از کاربرها پشتیبانی به عمل نمی‌آمد. ما با رفع این نقایص و کاهش کارمزد معاملات در بایننس، توانستیم توجه همگان را به خود جلب کرده و در مسیر پیشرفت گام برداریم.»
درخشش ژائو در 2018
در کمتر از 8 ماه یعنی در آوریل 2018، CZ توانست بایننس را به بزرگ‌ترین صرافی رمز ارز در جهان تبدیل کند. وی همچنین شبکه بلاک‌چین Binance Smart Chain را راه‌اندازی کرد که تا به امروز نقش مؤثری در توسعه صنعت مالی غیرمتمرکز یا دیفای داشته است. امروزه در Binance، 1600 تا 1700 کارمند مشغول به فعالیت هستند.در فوریه 2018 مجله Forbes، نام ژائو را در لیست «ثروتمندترین افراد در زمینه ارزهای رمزنگاری شده» آورد و به او رتبه سوم را داد. دارایی خالص وی تا سال 2021 مبلغی حدود 1.9 میلیارد دلار برآورد شده است.
ثروت مدیر عامل بایننس و نحوه استفاده او از این ثروت
زمانی که از ژائو پرسیده شد که از زمان افتتاح بایننس تا به امروز و دستیابی به ثروت زیاد چه چیزهای ارزشمندی خریداری کرده است، پاسخ داد: «من تا به امروز تنها 5 یا 6 لپ‌تاپ خریده‌ام. زیرا به‌خوبی از این وسیله نگه‌داری نمی‌کنم و دائماً به لپ‌تاپ‌های جدیدی نیاز دارم.»
وی افزود: «من خودرو و خانه ندارم. زیرا به نقدینگی بیش از تملک بر آپارتمان، زمین و اتومبیل اهمیت می‌دهم. چرا که معامله ملک و موارد این‌چنینی دشوار و زمان‌بر است.
در ضمن شما می‌توانید با نقدینگی در هتل اقامت داشته باشید و یا خانه‌ای را اجاره کنید. پس لازم نیست به خریداری آن بپردازید. من ترجیح می‌دهم مالک چیزی نباشم.»چانگ بنگ تقریباً 100 درصد دارایی‌های خود را بر روی رمز ارز سرمایه‌گذاری کرده و فیات چندانی ندارد. او بیان کرده که از ارزهای رمزنگاری شده خود برای خرید خانه، اتومبیل و… استفاده نمی‌کند و تصمیمی برای تبدیل آن‌ها به فیات ندارد. زیرا می‌خواهد رمزارزهای خود را حفظ کند و بر تعداد آن‌ها بیفزاید.
ماجرای تتوی CZ
ژائو تنها یک تتو بر روی بازوی خود دارد که طرح آن لوگوی صرافی بایننس است. با این که طرف‌دار تتو نیست؛ اما تأثیر گسترده Binance در زندگی او باعث شد تا تصمیم بگیرد لگوی آن را تا پایان عمر به همراه داشته باشد.
سخن پایانی
همان‌طور که با مطالعه این مطلب درباره چانگ پنگ ژائو دریافتید، وی یکی از بزرگ‌ترین طرف‌داران سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارز محسوب می‌شود و توانسته در این زمینه گام‌های مهمی بردارد.
CZ با تأسیس بایننس دنیای ارزهای رمزنگاری شده را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده و به پیشرفت آن کمک کرده است. ژائو و تیم او همچنان با تحقیق و گسترش قابلیت‌های صرافی Binance، قصد دارند تا این صرافی را ارتقاء دهند و توجه سرمایه‌گذاران بیش‌تری را به خود جلب نمایند.
امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مطلب اطلاعات مهمی در رابطه‌ با چانگ پنگ، مدیر عامل بایننس خدمت شما ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *