دسته‌ها
اخبار

پروتکل IMX (Immutable X) چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر شما هم به بازار ارزها علاقه دارید و می‌خواهید از این طریق سرمایه‌گذاری پرسودی را برای خود رقم بزنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم به معرفی پروژه ارز IMX یا توکن تغییر‌ناپذیر X بپردازیم.
فهرست این مقاله
پروتکل Immutable X (IMX) چیست؟
پروتکل Immutable X یک راهکار لایه ۲ برای حل مشکل مقیاس‌پذیری توکن‌های تعویض ناپذیر (NFT ها) روی شبکه اتریوم است که با صدور آنی تأییدیه معاملات، امکان مقیاس‌پذیری استثنایی (تا سقف ۹۰۰۰ معامله در ثانیه) را با کارمزد صفر و بدون خدشه واردکردن به مالکیت کاربران میسر کرده است.
این پروتکل بر پایه تکنولوژی StarkWare بنا شده است که به کاربران امکان دسترسی به اکوسیستم و اثرات شبکه (Network effects) اتریوم را می‌دهد.
توکن IMX چیست؟

ای ام ایکس یک توکن سودمند (Utility token) ERC-20 مختص پروتکل Immutable X است. این توکن با این هدف طراحی شده است که با به‌کارگیری ارزهای NFT به سازندگان،‌ گیمرها و توسعه‌دهندگان امکان کسب درآمد از طریق اکوسیستم دیجیتال را بدهد. از توکن ای ام ایکس می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:

استیک‌کردن ارز به‌منظور کسب پاداش
پرداخت کارمزد تراکنش‌ها
رأی‌دهی به پیشنهادهای پلتفرم

مزایای پروتکل IMX چیست؟
به‌طورکلی مزایای این پروتکل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

پرداخت‌نکردن کارمزد گس و معاملات آنی
مالکیت فردی برای NFT ها
راهکار لایه ۲ حقیقی در شبکه اتریوم
NFT های کربن خنثی

در ادامه به توضیح بیشتر مزایای پروتکل ارز تغییرناپذیر X می‌پردازیم:
پروتکل مبادله نامحدود
آینده معاملات دارایی‌ها در حال حرکت به سمت معاملات دیجیتال است. پروتکل Immutable X بر آن است تا بستری باز و غیرمتمرکز را برای معاملات NFT در شبکه اتریوم فراهم آورد. در این اکوسیستم:

کارمزد گس برای معاملات همتا به همتا (peer to peer) صفر خواهد بود.
کاربران می‌توانند کارمزد معاملاتی دلخواه خود را دریافت کنند.
هیچ‌گونه خطری از بابت حق مالکیت وجود ندارد و کاربران با نگهداری کلیدهای خصوصی خود این حق را از آن خود می‌کنند.
امکان مقیاس‌پذیری خارق‌العاده تا سقف ۹۰۰۰ معامله در ثانیه و بیشتر وجود خواهد داشت.
زنجیره‌های جانبی یا ساید چین‌های متمرکز وجود ندارد.
پروتکل Immutable X بر پایه اتریوم بنا شده و یک راهکار لایه ۲ حقیقی است که امکانات امنیتی راهکارهای لایه ۱ را نیز دارد.
تمامی NFT های معامله‌شده در داخل پروتکل IMX صد درصد کربن خنثی و دوستدار محیط‌زیست هستند.

مینت‌کردن حرفه‌ای NFT
شما می‌توانید با استفاده از امکانات مینتینگ پروتکل Immutable X موفقیت محصول خود را تسریع بخشید. ضرب توکن در ای ام ایکس راهی ایمن برای ایجاد و توزیع دارایی در مقیاس وسیع به شمار می‌رود. با استفاده از این ویژگی IMX:

امکان ایجاد توکن‌های ERC-721 و ERC-20 وجود دارد.
ضرب توکن‌ها را می‌توان به‌طور تکی یا در حجم وسیع (بالک مینتینگ) انجام داد.
هیچ‌گونه هزینه‌ای از بابت کارمزد گس متوجه کاربران نخواهد بود.
دارایی‌ها در لحظه امکان معامله می‌شوند.
امنیتی هم‌سنگ امنیت شبکه اصلی اتریوم قابل دستیابی است.

تضمین موفقیت شما
این پروتکل با ارائه خدمات مشاوره فنی برای تیم‌های سازنده NFT، بهترین راهکارهای موفقیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. از جمله:
امکان مقیاس‌پذیری فوق‌العاده
با استفاده از پروتکل ای ام ایکس امکان انجام تراکنش‌ها تا سقف ۹۰۰۰ تراکنش در ثانیه وجود دارد که در مقایسه با دیگر پروتکل‌های بومی اتریوم تا ۶۰۰ برابر افزایش را نشان می‌دهد.
کارمزد صفر
حذف کارمزد گس از تراکنش‌های این پلتفرم موجب محدودیت‌زدایی اقتصادی از پروتکل IMX می‌شود و به این ترتیب نه شما و نه کاربران برای ضرب یا مبادله دارایی‌ها احتیاجی به پرداخت کارمزد گس نخواهید داشت.
مدیریت مالکیت‌ها توسط کاربر
ای ام ایکس با اعمال الگوریتم اثبات دانش صفر (Zero knowledge proof) در شبکه اتریوم این مزیت را برای کاربران فراهم آورده است که در هر زمان امکان احراز هویت و برداشت دارایی‌های خود را داشته باشند.
انعطاف‌پذیری در روش‌های کسب دارایی
قیمت‌گذاری در سیستم Immutable X به‌گونه‌ای معقول صورت گرفته و شفافیت آن برای تمامی سیستم‌های متا امکانات نامحدودی را از بابت ساخت و مبادله دارایی‌ها برایتان فراهم می‌آورد.
تراکنش‌های آنی
ضرب، خرید، فروش و انتقال دارایی‌ها در پروتکل IMX از مدت‌زمانی که صرف خواندن این جمله کردید، سریع‌تر خواهد بود.
نه به زنجیره‌های جانبی
ساید چین‌ها یا زنجیره‌های جانبی عموماً تحت کنترل اپراتورهای مرکزی هستند و این امر امکان حمله به این سرورها (تا ۵۱ درصد) و باج‌گیری افراد کلاه‌بردار را میسر می‌کند. پروتکل ای ام ایکس از این امر مستثناست و علاوه بر آن نیازی به توکن جدید نیز ندارد.
سفارش‌های فراداده‌ای
سفارش‌های خرید در یک سیستم بدون نیاز به اعتماد (trustless) صورت گرفته و برای این منظور می‌توان از هریک از NFT ها با خصوصیات معین استفاده کرد.
NFT های دوستدار محیط‌زیست
تمامی NFT های معامله‌شده در پروتکل Immutable X کاملاً کربن خنثی (Carbon Neutral) بوده و IMX با برخی شرکای دوستدار محیط‌زیست مانند Trace و Cool Effect همکاری دارد.
اقتصاد توکنی یا توکنومیک IMX
ادامه این بخش را به توضیح درباره اقتصاد توکنی ای ام ایکس و موتور رشد پروتکل Immutable X اختصاص داده‌ایم.
با توکن IMX چه کار می‌توانید بکنید؟

استفاده به‌عنوان توکن حاکمیتی: شما می‌توانید از توکن‌های ای ام ایکس خود برای رأی‌دهی به پیشنهادها و طرح‌های آینده پروتکل Immutable X استفاده کنید. این پیشنهادها روی اسنپ‌شات منتشر شده و دربردارنده پیشرفت‌های آینده و مسیرهای گسترش پروتکل خواهند بود.
پرداخت کارمزد تراکنش‌ها: ۲۰ درصد کارمزد پروتکل در هریک از تراکنش‌های صورت‌گرفته در Immutable X باید با توکن‌های IMX پرداخت شود. اگر در حال حاضر این توکن‌ها را در اختیار ندارید، شبکه به شما امکان تبدیل این کارمزد از طریق خرید ای ام ایکس در بازار آزاد را می‌دهد. این امر خود متضمن یک تجربه کاربری بی‌نظیر برای شما خواهد بود.
استیک‌کردن: تمامی کارمزدهای پرداخت‌شده با توکن‌های IMX به «استخر پاداش استیکینگ» منتقل می‌شوند. سپس کاربران می‌توانند از طریق استیک‌کردن این توکن‌های خود بخشی از سهم این پاداش را به خود اختصاص دهند.

چگونه توکن‌های IMX را به دست آوریم؟
برای به دست آوردن این توکن‌ها می‌توانید از روش‌های زیر عمل کنید.

معامله NFT: کاربران می‌توانند از طریق انجام عملیات سودرسان به پروتکل از قبیل انجام معاملات NFT از توکن‌های ای ام ایکس بهره‌مند شوند.
کسب امتیاز: هریک از عملیاتی که در پروتکل IMX با پاداش همراه هستند، امتیاز مشخصی را نصیب کاربران می‌کنند و این روش دیگری است که از طریق آن می‌توانید توکن‌های ای ام ایکس را به دست آورید.
دریافت پاداش‌های IMX: استخر پاداش‌ها با توجه به امتیاز هر کاربر نسبت مشخصی از توکن‌های ای ام ایکس را به این افراد اختصاص می‌دهد که می‌توان آن را به‌عنوان پاداش روزانه IMX استخراج کرد.

عرضه توکن IMX
تعداد کل توکن‌های ای ام ایکس درمجموع معادل ۲ میلیارد توکن است و این توکن‌ها از طریق NFT های Digital Worlds که یکی از شرکای Immutable X است، ایجاد و توزیع می‌شوند.
نحوه توزیع توکن‌های IMX به‌صورت زیر است:

۷۴/۵۱ درصد متعلق به توسعه اکوسیستم (از قبیل پاداش کاربران و گرنت‌های توسعه‌دهنده)
۲۵ درصد متعلق به امر توسعه پروژه
۲۶/۱۹ درصد مخصوص فروش توکن‌ها (عمومی و خصوصی)
۴ درصد به‌عنوان ذخیره بنیادی توکن

بازی برای به دست آوردن توکن
برای اطمینان از اینکه توکن‌های ای ام ایکس در دست افراد متعهد به پروتکل قرار دارد، پیش‌تر یک کمپین چندمرحله‌ای بازی برای به دست آوردن توکن ابداع شد.
به‌دلیل این کمپین ۱۰۰۰۰۰ توکن به‌طور یکنواخت به تمامی کاربرانی که اکانت خود در بازی Gods Unchained را پیش از پایان دوره Alpha rewards به سیستم Immutable X متصل کرده بودند، تعلق گرفت. این افراد تا قبل از ساعت ۱۲ شب ۲۲ جولای ۲۰۲۱ حداقل یک توکن NFT بازی را در اختیار داشتند.
علاوه بر آن گیمرها برای دریافت سهم خود از ۴۰۰۰۰۰ توکن IMX جایزه Alpha rewards نیاز داشتند که سه تسک بازی را تکمیل کنند. به این ترتیب بسته به امتیاز و موجودی هر کاربر در بازی به آن‌ها توکن ای ام ایکس تعلق می‌گرفت.
چگونه و از کجا توکن‌های IMX را خریداری کنیم؟
نام توکن ای ام ایکس در فهرست تعدادی از صرافی‌های ارز آورده شده است. برخلاف دیگر رمز ارزهای اصلی، در بسیاری از موارد نمی‌توان توکن‌های IMX را مستقیم با پول فیات خریداری کرد. با وجود این می‌توانید به آسانی با خرید توکن‌های بیت کوین، اتریوم، تتر یا بایننس از هریک از صرافی‌های بزرگ و سپس انتقال این توکن‌ها به صرافی‌های واجد توکن ای ام ایکس این کوین‌ها را خریداری کنید.
برای مثال این کار در صرافی بایننس که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز با امکان قبول سپرده‌های فیات است، امکان‌پذیر خواهد بود. این صرافی مشهور نخست کار خود را در کشور چین آغاز کرده و سپس شعب خود را به جزیره مالتا در اتحادیه اروپا منتقل کرد. مالتا به‌دلیل بازار داغ کریپتوکارنسی خود شهرت دارد.
یکی از علل محبوبیت صرافی بایننس را می‌توان امکان تبدیل ارزها به یکدیگر در این صرافی دانست. بیشترین شهرت بایننس در سال ۲۰۱۷ مشاهده شد و از آن زمان به بعد این صرافی به یکی از برترین صرافی‌های ارز در جهان مبدل شد. پس از تکمیل فرایند احراز هویت در این صرافی، از شما خواسته می‌شود یک روش پرداخت را انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید هریک از ارزهای اصلی مانند بیت کوین، اتریوم،‌ تتر، بایننس و یا پول فیات را به‌عنوان روش پرداخت خود برگزینید.
در مرحله بعد باید ارزهای خود را به یک صرافی آلت کوین انتقال دهید. توکن ای ام ایکس جزء آلت کوین‌ها به حساب آمده و بنابراین برای مبادله آن باید یک صرافی مناسب برای ترید آلت کوین را مدنظر قرار دهید.
صرافی‌های IMX کدام‌اند؟

شما می‌توانید با مراجعه به هریک از صرافی بایننس، هیوبی گلوبال، صرافی کوین بیس، صرافی کوکوین، Gate.io، FTX، کراکن و بسیاری صرافی‌های دیگر توکن‌های ای ام ایکس را خریداری کرده و این توکن‌ها را در جفت‌های معاملاتی دلخواه خود مبادله کنید.
گفتنی است در برخی از این صرافی‌ها مانند کراکن، کوین بیس و FTX امکان خرید مستقیم توکن‌های IMX با استفاده از ارزهای فیات مانند دلار و یورو نیز وجود دارد. در سایر موارد باید مطابق با مراحل ذکرشده در بالا برای خرید غیرمستقیم ای ام ایکس با استفاده از توکن‌های اصلی اقدام کنید.
پس از انتخاب صرافی و خرید توکن‌های IMX باید یک کیف پول مناسب را برای نگهداری ارزهای خود برگزینید. در ادامه ما به شما کمک می‌کنیم تا بهترین کیف پول را برای نگهداری توکن‌های ای ام ایکس خود بیابید.
کیف پول‌های سازگار با توکن IMX

مانند بیشتر توکن‌های نوظهور، ای ام ایکس نیز تنها با تعداد محدودی کیف پول ارز سازگاری دارد. اگر می‌خواهید توکن‌های خود را در جایی مطمئن ذخیره کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به سراغ کیف پول‌های ارز بروید. نگهداری توکن در صرافی با خطر هک‌شدن سرورها و از دست رفتن دارایی‌هایتان همراه خواهد بود. از جمله کیف پول‌های مناسب برای نگهداری توکن IMX می‌توان کیف پول‌های زیر را نام برد:

کیف پول متامسک (MetaMask)
کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

تاریخچه قیمت IMX
رمز ارز ای ام ایکس با قیمتی حدود ۵ دلار وارد بازار شد و روند امیدوارکننده‌ای را از زمان ورود خود به بازار به نمایش گذاشت. همان‌طور که در تصویر زیر که از سایت Coinmarketcap آورده شده، مشاهده می‌کنید، این ارز بیشترین موفقیت خود را در در اواخر سال ۲۰۲۱ ثبت کرد که در آن توانست به پیک قیمتی بیش از ۹ دلار به ازای هر توکن دست یابد.
با این حال بار دیگر در ماه دسامبر ۲۰۲۱ و پس از آن در بخش قابل‌توجهی از سال جاری قیمت این توکن با افت قیمت مواجه شد و روندی نزولی را آغاز کرد. روندی که تا به امروز نیز ادامه دارد و در حال حاضر هر توکن IMX با قیمتی حدود ۵/۱ دلار به فروش می‌رسد.

سخن پایانی
در این مقاله اطلاعاتی را درباره پروتکل ارز Immutable X و توکن سودمند ای ام ایکس به شما ارائه دادیم. اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازار پر فراز و نشیب ارزها را دارید، حوزه NFT یکی از حوزه‌های نوظهور و موفق در جهان کریپتوکارنسی است و روز به روز بر شمار طرفداران آن افزوده می‌شود. شما نیز می‌توانید با خرید توکن‌های IMX از هریک از صرافی‌ها بین‌المللی کریپتو سهمی از دنیای شگفت‌انگیز NFT را به خود اختصاص دهید.
به یاد داشته باشید که ذکر این مطالب تنها برای آشنایی بیشتر شما با ارزهاست؛ بنابراین نباید به آن به چشم یک نقطه اتکا برای تصمیم‌گیری‌های مالی خود نگاه کنید. سرمایه‌گذاری در بازار ارزها ضررها و خطرات خاص خود را دارد و برای اینکه بتوانید بیشترین سود را از این سرمایه‌گذاری به دست آورید، باید اخبار جهان کریپتو را با دقت دنبال کنید و از هیچ فرصتی برای بالاتربردن سطح اطلاعات خود درباره ارزها دریغ نکنید.
همچنین می‌توانید از مشورت با متخصصان و تحلیلگران بازار مالی نیز در این زمینه بهره ببرید. قصد ما از ارائه این مطالب بالابردن معلومات شما درباره بازار ارزهای دیجیتال و نحوه ورود به این جهان پر رمز و راز است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” انواع توکن ها “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *