دسته‌ها
اخبار

همراه کارت چیست؟ آموزش ثبت نام و نحوه استفاده

همراه کارت یک اپلیکیشن پرداخت است که از سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را شروع کرده و خدمات متنوعی از جمله کارت به کارت، خرید شارژ، خرید بسته اینترنت، پرداخت قبض و جریمه، اعلام موجودی و ۱۰ تراکنش آخر، استعلام قبض موبایل و تلفن، گزارش اعتبار بانکی و… را در اختیار کاربران خود قرار داده است.
هدف اصلی این اپلیکیشن ایجاد سهولت در انجام فرایند پرداخت و فعالیت‌های بانکی است و سعی دارد با ایجاد رابط کاربری ساده، ارائه خدمات خود را روز به روز بهبود بخشد.
فهرست این مقاله
آموزش ثبت نام و ثبت کارت در همراه کارت
برای شروع کار با این اپلیکیشن لازم است مراحل زیر را طی کنید:
مرحله اول: تعریف رمز عبور
هنگامی که وارد اپلیکیشن می‌شوید، از شما خواسته می‌شود یک رمز ۴ رقمی برای خود تعریف کنید. این رمز عبور به‌منظور ارتقای امنیت کاربران خواسته می‌شود.

از این پس برای هر بار ورود به همراه کارت لازم است این رمز ۴ رقمی را وارد کرده یا از سایر قابلیت‌های اپلیکیشن مانند حسگر اثر انگشت یا تشخیص چهره استفاده کنید.
مرحله دوم: افزودن کارت بانکی
پس از اولین بار ورودتان به این اپلیکیشن صفحه زیر را مشاهده می‌کنید.

لازم است برای انجام هر نوع تراکنش بانکی اعم از کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبض و… حتماً یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب خود را به اپلیکیشن همراه کارت اضافه کنید. کارت واردشده می‌تواند متعلق به هریک از مؤسسات مالی و بانک‌های مجاز باشد. برای اضافه‌کردن کارت کافی است مراحل زیر را انجام دهید:

در صفحه اصلی (تصویر بالا)، کادر سبز رنگ روی علامت + بزنید.
با لمس علامت + صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که از ۲ روش می‌توانید کارت خود را اضافه کنید.

روش اول: اسکن کارت بانکی با دوربین گوشی

این روش بسیار ساده است؛ کافی است در این صفحه گزینه «اسکن کارت» را که با رنگ زرد مشخص شده است لمس کنید.

سپس در صفحه جدید کارت خود را مقابل دوربین قرار دهید.

این اپلیکیشن شماره کارت و تاریخ انتقضای کارت را می‌خواند و به شما نمایش می‌دهد. به‌دلیل مسائل امنیتی، CVV2 اسکن نمی‌شود و باید در هر تراکنش توسط کاربر وارد شود.

صفحه نمایش داده شده در تصویر بالا تاریخ انقضا را نمایش می‌دهد. تاریخ نمایش داده شده را با تاریخ درج‌شده روی کارت مطابقت دهید.
در صورتی که تاریخ نمایش داده شده با تاریخ درج‌شده روی کارت مغایرت داشت، گزینه «خیر، ویرایش می‌کنم» و درصورت مغایرت‌نداشتن گزینه «بلی» را انتخاب کنید.
با انتخاب گزینه «بلی» در صفحه بعد، کارت جدید شما به همراه کارت اضافه می‌شود.

روش دوم: ثبت دستی اطلاعات کارت بانکی

کادر خاکستری رنگ را لمس کنید.

شماره ۱۶ رقمی درج‌شده روی کارت را در قسمت نمایش داده شده «تصویر بالا» وارد کنید.
با واردکردن شماره کارت، صفحه مربوط به تاریخ انقضا باز می‌شود. در این صفحه ماه و سال انقضای کارت خود را انتخاب و روی دکمه «تأیید» بزنید.
در آخر نیز گزینه «ثبت کارت» را لمس کنید تا کارت شما به اپلیکیشن اضافه شود.

مرحله سوم: ادامه کار با همراه کارت و انجام تراکنش
پس از اضافه‌کردن کارت بانکی خود می‌توانید از این پس تمامی کارهای بانکی و پرداخت‌های روزمره خود اعم از کارت به کارت، استعلام موجودی حساب، خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت قبوض مختلف مانند قبض موبایل، تلفن ثابت، آب، برق، گاز، پرداخت خلافی خودرو و… را از طریق این اپلیکیشن انجام دهید.

تمامی خدمات ارائه‌شده در این اپلیکیشن از مبدأ ۳۲ بانک طرف قرارداد با همراه بانک امکان‌پذیر است و در حال حاضر تنها قابلیت مسدودسازی کارت بانکی تنها برای بانک آینده قابلیت اجرا دارد.
آموزش کارت به کارت در اپلیکیشن همراه کارت

برای کارت به کارت کردن از طریق این اپلیکیشن کافی است ابتدا گزینه «کارت به کارت» را از منوی اصلی اپلیکیشن انتخاب کرده و سپس رمز دوم و CVV2 (شناسه ۳ یا ۴ رقمی حک‌شده روی کارت) را وارد کنید. در انتها نیز با لمس دکمه «درخواست رمز» رمز پویا برای شما ارسال خواهد شد.
تشخیص و جایگذاری خودکار رمز پویا
یکی از دغدغه‌های کاربران هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی، به ‌خاطر سپردن رمز پویایی است که از طریق پیامک ارسال می‌شود. در نسخه جدید اپلیکیشن همراه کارت برای گوشی‌های اندرویدی، این چالش برطرف شده و قابلیت تشخیص و جایگذاری خودکار رمز پویا اضافه شده است تا کاربران بتوانند تراکنش‌های راحت‌تری داشته باشند.
این نکته را فراموش نکنید که برای استفاده از این قابلیت علاوه بر اینکه لازم است گوشی استفاده شده اندرویدی باشد، باید آخرین نسخه این اپلیکیشن را از استورهایی مانند کافه بازار، مایکت، گوگل پلی و… دانلود کرده و اجازه دسترسی اپلیکیشن به پیامک‌هایتان را بدهید.

نحوه استفاده از این قابلیت به‌صورت زیر است:

با زدن دکمه «درخواست رمز» نیم پنجره زیر برای شما باز می‌شود.
اگر تمایل دارید، همراه کارت رمز پویای پیامک‌شده را به‌صورت خودکار شناسایی کند، کافی است روی گزینه «بله» کلیک کنید.
با کلیک روی بله صفحه جدیدی برای شما باز شده و از شما پرسیده می‌شود آیا به همراه کارت اجازه دسترسی به پیامک‌های گوشی خود را می‌دهید؟ اگر می‌خواهید پیامک‌ها به‌صورت خودکار تشخیص داده شده و توسط خود اپلیکیشن جایگذاری شود، روی گزینه «allow» کلیک کنید.
با اجازه دسترسی به پیامک‌ها از این پس با زدن دکمه «جایگذاری رمز دوم» رمز پویا به‌صورت خودکار در اپلیکیشن جایگذاری شده و در آخر تنها با واردکردن CVV2، کارت به کارت شما انجام می‌شود.

توجه: قابلیت تشخیص و جایگذاری خودکار رمز پویا علاوه بر فرایند کارت به کارت در سایر تراکنش‌ها مانند خرید شارژ و بسته، پرداخت قبض، پرداخت خلاقی خودرو و… نیز قابل استفاده است.

در پایان نیز پس از طی تمامی مراحل، رسید تراکنش شامل اطلاعات وضعیت نهایی تراکنش برای شما نمایش داده می‌شود.

توجه کنید که کارمزد تراکنش کارت به کارت توسط شبکه شتاب کسر می‌شود.
 وضعیت نهایی فرایند کارت به کارت 
وضعیت نهایی به یکی از سه حالت زیر نمایش داده می‌شود:

تراکنش موفق: درصورت موفق‌بودن تراکنش رسیدی با زمبنه سبز رنگ نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن تراکنش است.
تراکنش ناموفق: درصورت موفق‌نبودن تراکنش شما رسیدی با زمینه قرمز رنگ نمایش داده می‌شود. این عدم موفقیت می‌تواند به دلایل مختلفی اعم از کافی‌نبودن موجودی کارت، ورود رمز اشتباه و… باشد.
تراکنش نامشخص: در این وضعیت رسیدی با زمینه خاکستری به شما نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده نامعلوم‌بودن وضعیت تراکنش است. درصورت مشاهده این وضعیت، پیش از انجام تراکنش مجدد حتماً بررسی کنید که مبلغی از حساب شما کسر نشده باشد.

ویژگی‌های همراه کارت
از جمله ویژگی‌های این اپلیکیشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

امکان کارت به کارت از مبدأ ۳۲ بانک (از جمله صادرات، ملی، سپه، تجارت و…)
امکان انجام کارت به کارت با گوشی‌های آیفون حتی با وجود تحریم‌های اخیر
تأییدیه امنیت توسط شبکه شاپرک
بهترین اپلیکیشن پرداخت در رتبه‌بندی گوگل پلی استور
ارائه روش‌های نوین سریع و ساده برای انتقال وجه

موارد موردنیاز برای انجام کارت به کارت

دریافت رمز دوم کارت بانکی
ثبت کارت بانکی خود در همراه بانک
انتخاب گزینه کارت به کارت و واردکردن رمز دوم، CVV2، تاریخ انقضای کارت و شماره کارت شخصی که می‌خواهید برای آن پول انتقال دهید.

توجه: به‌منظور افزایش امنیت بهتر است برای انجام کارهای بانکی خود هنگام استفاده از اپلیکیشن از رمز دوم یک‌بار مصرف استفاده کنید و اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.
نکاتی مهم درباره کارت به کارت
در انتقال پول از کارت، این نکات را در نظر داشته باشید:

کسر کارمزد کارت به کارت توسط شبکه شتاب
استفاده از روش‌هایی مانند پایا و سانتا برای ارسال وجه در مبالغ بالاتر از ۳ میلیون تومان
امکان ارسال درخواست پول برای مخاطبان

عملیات سریع کارت به کارت در اپلیکیشن همراه کارت
هدف اصلی این اپلیکیشن فراهم‌کردن بستری مناسب برای کاربران خود است که بتوانند انتقال وجه و سایر کارهای روزانه بانکی خود را با راحتی هرچه تمام‌تر و سرعت بالا انجام دهند؛ به همین منظور قابلیت‌های زیر را در اپلیکیشن پرداخت خود فراهم کرده است:

امکان کارت به کارت بدون نیاز به داشتن شماره کارت مقصد
امکان انتقال وجه با اسکن کارت بانکی از طریق دوربین گوشی
امکان واریز به کارت با استفاده از متن کامل پیامک

کارت ‌به‌ کارت بدون داشتن شماره کارت مقصد با استفاده از مخاطبان گوشی

در این روش شما می‌توانید برای انتقال وجه به‌جای واردکردن شماره کارت، مقصد خود را از فهرست مخاطبان گوشی خود انتخاب کنید.
اسکن کارت مقصد دوربین گوشی
در روش اسکن کارت مقصد شما می‌توانید با استفاده از دوربین گوشی خود، شماره کارتی را که می‌خواهید به آن پول واریز کنید، تشخیص داده و وارد کنید. برای انجام این کار کافی است منوی اسکن را انتخاب کرده و کارت موردنظر خود را زیر دوربین گوشی قرار دهید.
کارت به کارت با استفاده از متن کامل پیامک
فرض کنید که یک متن پیامکی با محتوای زیر دریافت کرده‌اید:
سلام سارا جان، اون پولی که بهت گفته بودمو سریع برام بفرست خیلی پول لازمم.
شماره کارتم ۷۲۸۰۹۱۱******۶۱۰۴
شما می‌توانید در این حالت به‌راحتی متن پیامک را کپی کرده و در بخش شماره کارت مقصد Paste کنید. اپلیکیشن همراه کارت به گونه‌ای طراحی شده است که تنها قسمت شماره کارت را تشخیص می‌دهد و سایر بخش‌های پیامک حذف می‌شود.

پرداخت کرایه تاکسی با اسکن بارکد
اگر شما نیز جزء افرادی باشید که در زندگی روزمره خود بسیار زیاد از تاکسی استفاده می‌کنید، بی‌شک با چالش نداشتن یا کمبود پول نقد مواجه شده‌اید. همراه کارت این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده است تا بتوانند به‌صورت آنلاین از طریق اپلیکیشن اقدام به پرداخت کرایه تاکسی کنند که در ادامه به این نحوه پرداخت اشاره می‌کنیم:

ابتدا از قسمت حمل و نقل شهری گزینه «تاکسی» را انتخاب کنید.
دوربین گوشی خود را در مقابل بارکد راننده تاکسی بگیرید و آن را اسکن کنید.
پس از اسکن QR کد راننده، نیم صفحه‌ای به شما نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید نام و نام خانوادگی راننده تاکسی را مشاهده کنید.
پس از اطمینان از طی مراحل بالا، مبلغ کرایه تاکسی را وارد کرده و گزینه «ادامه» را لمس کنید تا وارد صفحه پرداخت شوید.
پرداخت کرایه تاکسی را می‌توانید با استفاده از کارت بانکی یا کیف پول همراه بانک خود انجام دهید. برای استفاده از کیف پول لازم است ابتدا کیف پول خود را شارژ کنید تا از آن پس به‌راحتی و بدون نیاز به واردکردن رمز دوم و CVV2 کارت بانکی، پرداخت خود را انجام دهید (استفاده از کیف پول اپلیکیشن همراه بانک، برای پرداخت مبالغ خرد مانند پرداخت کرایه تاکسی،شارژ کارت بلیت مترو و اتوبوس، خرید شارژ، بسته اینترنت و خرید بلیت تک‌سفره، کار شما را راحت‌تر می‌کند).
پس از طی تمامی مراحل بالا در انتها رسید پرداخت به شما نمایش داده می‌شود.

راهنمای شارژ کارت بلیت مترو و اتوبوس

ابتدا در صفحه اصلی همراه کارت خود گزینه «حمل و نقل شهری» را لمس کنید.
حال در نیم صفحه نمایش داده شده روی گزینه «اتوبوس و مترو» کلیک کنید.
گزینه شارژ بلیت را انتخاب کنید.
در بخش بعدی شماره سریال کارت بلیت و مبلغ موردنظر برای شارژ کارت بلیت خود را وارد کنید.

توجه:

شماره سریال کارت بلیت مترو و اتوبوس مانند تصویر زیر روی کارت قرار دارد.
برخی ارگان‌ها به پرسنل خود کارت‌هایی را ارائه می‌دهند که به‌عنوان کارت مترو نیز استفاده می‌شود. ممکن است روی این کارت‌ها شماره سریال وجود نداشته باشد. برای آگاهی از شماره سریال این کارت‌ها باید با استفاده از دستگاه‌های ایزی شارژ موجود در ایستگاه‌های مترو، شماره سریال را مشاهده کنید و از آن عکس بگیرید یا رسید تهیه کنید.

شما می‌توانید با کلیک روی آیکون زرد رنگ (تصویر بالا) تمامی کارت بلیت‌های ذخیره‌شده خود را مشاهده کنید. با انتخاب هرکدام از گزینه‌ها شماره سریال آن‌ها به‌طور خودکار وارد اپلیکیشن می‌شود.
اما چنانچه تاکنون هیچ کارتی ثبت نکرده باشید، با کلیک روی آیکون زرد رنگ، نیم صفحه زیر برای شما باز می‌شود.

با لمس گزینه «افزودن کارت بلیت» (تصویر بالا)، نیم پنجره زیر به شما نمایش داده می‌شود که در آن با انتخاب یک نام دلخواه و شماره سریال کارت می‌توانید به‌راحتی کارت خود را در اپلیکیشن همراه کارت ثبت و ذخیره کنید.

با استفاده از گزینه «ویرایش» موجود روی کارت بلیت ذخیره شده می‌توانید کارت موردنظر را حذف یا عنوان آن را ویرایش کنید.

اگر از صحت اطلاعات واردشده اطمینان دارید، روی دکمه «تأیید» کلیک کنید تا وارد درگاه پرداختی شوید.
** شما می‌توانید با کلیک روی گزینه «افزودن به لیست کارت بلیت‌‌ها» کارت خود را در اپلیکیشن همراه کارت ذخیره کنید و دفعات بعدی که قصد شارژ کارت بلیت خود را داشتید، بدون نیاز به واردکردن شماره سریال بلیت آن را شارژ کنید.

پس از نمایش رسید پرداخت موفق، شارژ کارت بلیت شما با موفقیت انجام می‌شود. دقت کنید که این شارژ در سه حالت زیر روی کارت شما اعمال می‌شود:

عبور از گیت ورودی مترو
گرفتن موجودی از دستگاه‌های دیواری مترو
عبور از یکی از گیت‌های خط BRT

راهنمای خرید بلیت تک‌سفره مترو و BRT

ابتدا گزینه «بلیت تک‌سفره» را از بخش بلیت اتوبوس و مترو انتخاب کنید.
در نیم صفحه نمایش داده‌شده مسیر سفر و تعداد بلیت موردنیاز خود را وارد کنید.

توجه:

هنگام خرید دقت کنید تعرفه بلیت‌‌های تک سفره مترو بسته به خطوط مختلف مترو و مقصد سفر شما متفاوت است.
هر بلیت تک‌سفره دارای تاریخ انقضاست؛ بنابراین هنگام تهیه بلیت به این نکته نیز دقت کنید.

شما می‌توانید با کلیک روی گزینه «بلیت‌های خریداری‌شده» (تصویر بالا) بلیت‌های خریداری شده‌ای را که هنوز استفاده نکرده‌اید مشاهده یا حذف کنید.

در صورت خریدنکردن بلیت یا تمام‌شدن تاریخ انقضای بلیت‌ها، صفحه زیر به شما نمایش داده می‌شود. با کلیک روی دکمه سبز رنگ «خرید بلیت» می‌توانید به‌راحتی اقدام به خرید بلیت تک‌سفره کنید.

در پایان اگر از صحت اطلاعات واردشده اطمینان دارید، می‌توانید روی گزینه «پرداخت» کلیک کنید تا وارد درگاه پرداختی شوید. در این قسمت نیز می‌توانید پرداخت خود را با استفاده از کیف پول یا کارت بانکی انجام دهید.

پس از پرداخت موفق، رسید خرید بلیت تک‌نفره به شما نشان داده می‌شود.

با کلیک روی دکمه «مشاهده بلیت» (تصویر بالا)، بارکد بلیتی که برای مترو و بی آر تی است، برای شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با نزدیک‌کردن تصویر QR کد در مقابل اسکنر گیت مترو، وارد مترو شوید و سفر خود را شروع کنید. اگر تنها یک بلیت خریداری کرده باشد، صفحه‌ای مانند صفحه زیر را مشاهده می‌کنید. در اگر بخواهید این بلیت را برای دیگران ارسال کنید، کافی است روی گزینه «ارسال بلیت» کلیک کنید.

در اگر تعداد بلیت‌‌های خریداری شده توسط شما بیش از یک بلیت باشد، تصویری مانند زیر به شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با انتخاب هریک از گزینه‌های «بلیت ۱»، «بلیت ۲» و… بلیت‌‌های مشاهده‌شده را استفاده یا آن‌ها را برای دیگران ارسال کنید.

سایر خدمات
علاوه بر قابلیت‌های ذکرشده در بالا، امکان استعلام موجودی حساب، خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت قبض، خرید بیمه شخص ثالث، استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی، جریمه طرح ترافیک و… در اپلیکیشن همراه کارت قرار داده شده است.
سخن پایانی
در این مقاله به بررسی و معرفی اپلیکیشن همراه کارت پرداختیم. این اپلیکیشن از ۳۲ کارت بانکی را پشتیبانی می‌کند و خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌د‌هد، اما در حاضر امکان مسدودکردن کارت تنها برای مشتریان بانک آینده وجود دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت رابط کاربری ساده این اپلیکیشن و ارائه خدمات متنوع، آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای انجام خدمات بانکی متنوع تبدیل کرده است.
پرسش‌های متداول

فرایند کارت به کارت در همراه کارت به چند روش انجام می‌شود؟

این فرایند به سه روش در اپلیکیشن همراه کارت انجام می‌شود:

امکان کارت به کارت بدون نیاز به داشتن شماره کارت مقصد
امکان انتقال وجه با اسکن کارت بانکی از طریق دوربین گوشی
امکان واریز به کارت با استفاده از متن کامل پیامک

آیا امکان مسدودکردن کارت در همراه کارت وجود دارد؟

این امکان در حال حاضر تنها برای مشتریان بانک آینده وجود دارد.

چگونه می‌توان اپلیکیشن همراه کارت را دانلود کرد؟

برای گوشی‌های اندروید می‌توان آخرین نسخه اپلیکیشن همراه کارت را از استورهایی مانند کافه بازار، مایکت، گوگل پلی و… دانلود کرد. همچنین برای هر دو سیستم عامل اندروید و iOS می‌توان این اپ را به‌طور مستقیم از سایت همراه کارت دانلود کرد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *