دسته‌ها
اخبار

همبستگی طلا در فارکس با AUD/USD و USD/CHF

قبل از اینکه بخواهیم در مورد همبستگی طلا و جفت ارزها در فارکس، وارد جزییات شویم اجازه بدهید تا اشاره کنیم به اینکه دلار آمریکا و طلا به خوبی با هم مخلوط نمی شوند (واگرایی ).معمولاً هر وقت که دلار به سمت بالا حرکت میکند یا قوی می شود طلا افت میکند و برعکس. منطق سنتی که پشت این قضیه قرار دارد این است که وقتی اقتصاد ضعیف می شود و روزهای خوشی را سپری نمی کند،سرمایه گذاران به طلا روی میاورند. زیرا بر خلاف سایر داراییها، طلا ارزش ذاتی خود را حفظ میکند و همیشه بصورت طبیعی درخشنده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد همبستگی طلا در فارکس با AUD/USD و USD/CHF همراه ما باشید.
همبستگی قیمت طلا و جفت ارز AUD/USD (دلار استرالیا / دلار آمریکا)
این روزها رابطه معکوس یا واگرایی میان دلار آمریکا و طلا همچنان باقیست.اگرچه اندکی این رابطه در گذشته دچار تغییر شده است.وقتی که مشکلی در اقتصاد آمریکا و یا جفت ارزهای اصلی که با این ارز در ارتباط هستند وجود داشته باشد،معمولاً سرمایه گذاران منتظر درست شدن اوضاع نمی شوند و به سراغ طلا می روند. معمولاً برگشتها وقتی اتفاق میفتند که نشانه های برگشت در هر دو نمودار طلا و دلار اتفاق بیفتد و تقریباً همزمان این مسئله رخ خواهد داد.به نمودار جالبی که در زیر برای شما تهیه شده توجه کنید. این نمودار مقایسه نمودار طلا در مقابل جفت ارز دلار استرالیا به دلار آمریکا بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ می باشد. همانطور که مشاهده میکنید به دلیل واگرایی میان طلا و دلار آمریکا این دو نمودار با یکدیگر همگرایی پیدا کرده اند و به زیبایی تقریباً همانند یکدیگر حرکت نموده اند.

در حال حاضر استرالیا سومین دارنده معادن طلا در جهان است .بدین معنیکه سالانه معادل ۵ میلیارد دلار آمریکا از طلا درآمد دارد.پس طلا با این جفت ارز یک همگرایی مثبت دارد. وقتی که طلا رشد میکند این جفت ارز هم صعودی می شود و برعکس. بطور تاریخی این جفت ارز حدوداً ۸۰% با قیمت طلا همگرایی دارد و از آن اثر میگیرد.
همبستگی قیمت طلا و جفت ارز USD/CHF (دلار آمریکا / فرانک سوییس)
به نمودار زیر توجه کنید.این نمودار مقایسه طلا با جفت ارز USD/CHF یعنی دلار آمریکا به فرانک سوییس مابین سالهای ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۱ می باشد. با توجه به اینکه دلار ارز اصلی است توجه کنید که چطور این دو نمودار واگرایی دارند.

آن سوی هفت دریا، پول رسمی کشور سوییس یعنی فرانک سوییس هم ارتباط بسیار قوی با طلا دارد. دلار آمریکا را به عنوان ارز اصلی استفاده کنید و می بینید که این جفت ارز وقتی به قله میرسد که قیمت طلا در کف است و بالعکس. برعکس استرالیا، کشور سوییس معادن طلا ندارد و یا تولید کننده طلا نیست.بلکه دلیل این وابستگی این است که پشتوانه بیشتر از ۲۵% پول این کشور طلا می باشد و این باعث وابستگی شدید پول این کشور به قیمت طلا میباشد. به این دلیل است که رابطه معکوس این جفت ارز با طلا به وجود می آید زیرا با افت قیمت طلا ، به دلیل ضعیف شدن فرانک در واقع دلار نسبت به فرانک سوییس قدرتمند میشود و به اوج میرسد و بالعکس.
خلاصه مطلب
در این مقاله سعی بر این شد تا ارتباط مستقیم و معکوس طلا با دو جفت ارز اصلی مورد بررسی قرار بگیرد. خیلی خوب است اگر خودتان پای چارت بنشینید و نقاطی که طلا و این جفت ارزها به عنوان پیوت ساخته اند را بررسی کنید و ببینید نشانه های برگشت ابتدا در کدامیک ظاهر شده است، طلا یا جفت ارز؟ در ادامه این سری مقاله ها سعی می شود ارتباط نفت با جفت ارزهایی که به آن مربوط هستند مورد بررسی قرار گیرد. اینگونه مسائل به معامله گر بازارهای جهانی دست بازتری برای معامله می دهد و قدرت انتخاب بیشتری خواهد داشت.مثلاً خیلی از معامله گران به دلیل اسپرد بالای طلا، علاقه ای به معامله این فلز گرانبها ندارند ولی با بررسی روند حرکتی آن می توانند در جفت ارزی که با آن واگرایی یا همگرایی دارد وارد شوند و یا هر دو مورد.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۴۶ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات شاخص های اقتصادی جهانی موثر بر بازار بورس به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *