دسته‌ها
اخبار

میزان – سوخت جایگزین گاز در اختیار کارخانه‌های سیمان قرار گرفت


یونیت آزاد خبر –
خبرگزاری میزان _ بنا بر اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سوخت مورد نیاز صنایع از جمله کارخانه‌های سیمان با وجود افزایش بالای مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، از طریق سوخت جایگزین با قیمت مصوب یارانه‌ای تأمین شده و می‌شود و تغییر سوخت مصرفی از گاز به سوخت مایع نباید بهانه‌ای برای این صنایع برای افزایش قیمت محصولات باشد. 
«شدت مصرف انرژی» در ایران بالاست. ایران رکورددار این شاخص در جهان است، البته مصرف انرژی در کشور در زمستان به مراتب بیشتر هم می‌شود و تنها در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیرعمده بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب گاز در یک روز می‌سوزد، در حالی که مقدار تزریق گاز شیرین به خطوط سراسری شبکه گاز که باید تأمین‌کننده بخش‌های مختلف از جمله خانگی تا تجاری، صنایع عمده و صادرات باشد، روزانه ۸۴۰ میلیون مترمکعب است. 
بنابراین در زمستان، استفاده از سوخت جایگزین که شامل نفت‌گاز و نفت کوره می‌شود، در دستور کار قرار می‌گیرد تا افزون بر تأمین برق مورد نیاز کشور، چرخ صنایع از حرکت باز نماند و با توجه به اهمیت تأمین سوخت، از تابستان ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع آغاز می‌شود. 
نکته مهم اما آن است که این سوخت جایگزین مطابق با مصوبات هیئت وزیران معادل قیمت گاز طبیعی به مصرف‌کنندگان تحویل می‌شود. مطابق تصویب‌نامه هیئت وزیران در خصوص آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۴ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در نشست مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، نرخ سوخت نیروگاهی اعم از نیروگاه‌های مقیاس‌کوچک و بزرگ در سال ۱۴۰۱ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق کشور تحویل می‌دهند، مبلغ ۲۵۰ ریال به ازای هر لیتر فرآورده‌های نفتی و هر مترمکعب گاز طبیعی تعیین شده است، بنابراین تفاوت قیمتی برای تحویل سوخت گاز و مایع برای صنایع از جمله کارخانه‌های سیمان وجود ندارد و قیمت سوخت تحویلی به آنها با قیمت مصوب یارانه‌ای محاسبه می‌شود. 
با این حال، هر سال در فصل زمستان شاهد بهانه‌جویی برخی صنایع در خصوص افزایش قیمت تمام‌شده تولید محصول به دلیل تغییر سوخت از گاز طبیعی به سوخت مایع هستیم؛ موضوعی که با توجه به معادل‌سازی سوخت مایع با گاز طبیعی قیمت درست نیست. سوخت مایع جایگزین گاز به صنایع مختلف از جمله صنایع سیمان تحویل داده شده است و هیچ کمبودی از جهت تأمین سوخت متوجه این صنایع نیست.

انتهای پیام/
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *