دسته‌ها
اخبار

موفق ترین فین تک های ایرانی و خارجی

شرکت‌های فین تک مؤسساتی مالی هستند که خدمات و محصولات مالی را با تکنولوژی ادغام کرده و سرویس‌های بیشتر، سریع‌تر، ساده‌سازی‌شده و دیجیتالی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در سال‌های اخیر، فین تک شاهد ظهور کسب و کارهایی با رشد سریع و بیزینس مدل جدید در بخش‌های مختلفی مانند وام‌دهی، اعتبار (Credit)، پرداخت، رمز ارز، Wealthtech، بانک‌های چالشگر، Regtech، بلاک چین، بانکداری باز، BNPL، فناوری بیمه (Insuretech) و… بوده که هرکدام از آن‌ها به‌نحوی بانکداری سنتی را به چالش می‌کشند. در ادامه این مطلب به معرفی موفق‌ترین فین تک‌های ایرانی و خارجی می‌پردازیم:
فهرست این مقاله
معرفی موفق ترین فین تک های خارجی
در این بخش به معرفی موفق‌ترین شرکت‌هایی می‌پردازیم که از فناوری مدرن برای ارائه خدمات مالی به کاربران و مشتریان خود استفاده می‌کنند. در طول یکی دو دهه گذشته فین تک به یکی از بخش‌های فناوری با سرعت رشد بسیار بالا تبدیل شده است.
مجموع کل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در شرکت‌های فین تک در طول این سال‌های به‌صورت تصاعدی افزایش داشته است. ارزش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فین تک در سال ۲۰۱۸ به ۱۴۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۹ به ۲۱۵ میلیارد دلار رسید. در فهرست زیر ۱۷ مورد از موفق‌ترین شرکت‌های فین تک در آمریکا و سراسر جهان آورده شده است.
معرفی شرکت فین تک پی پل (Paypal)

این شرکت با ارزشی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار یکی از ارزشمند‌ترین پلتفرم‌های پرداخت دیجیتال در جهان است. Paypal امکان تجارت جهانی را در سطح چندین پلتفرم و دستگاه امکان‌پذیر کرده و فرصت‌های خرید جدیدی را برای مصرف‌کنندگان و مشاغل در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد.
این شرکت در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد و هدف اصلی آن دموکراتیک‌کردن خدمات مالی و توانمندسازی افراد و مشاغل برای پیوستن به سیستم تبادل مالی بوده است. افراد و مشاغل می‌توانند با بیش از ۲۵ نوع ارز مختلف در بیش از ۲۰۰ کشور جهان پول دریافت کنند. علاوه بر این، Paypal طیف وسیعی از خدمات و محصولات را برای تسهیل فرایند پرداخت مانند صورت‌حساب آنلاین، پذیرش کارت اعتباری و… ارائه می‌دهد.
معرفی شرکت فین تک Ant Financial

این شرکت یک شرکت وابسته به گروه علی‌بابای چین بوده و در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده است. این شرکت اکنون با نام Ant Group شناخته شده و بزرگ‌ترین شرکت فناوری مالی در جهان است. Ant Group دارای ارزش بیش از ۱۷۰ میلیارد دلاری است. مالک Alipay نیز یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پرداخت دیجیتال در جهان است.
علاوه بر این، Ant Group خدمات مالی دیگری مانند Yu’e Bao، یک صندوق محبوب در بازار پولی، Zhima Credit و یک سیستم خصوصی رتبه‌بندی اعتبار را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. براساس انتظارات قرار بود این شرکت در سال ۲۰۲۰ در بزرگ‌ترین عرضه اولیه عمومی (IPO) در بازار جهان عرضه شود، اما این عرضه اولیه توسط قانون‌گذاران چینی لغو شد.
معرفی شرکت فین تک Stripe

شرکت فین تک Stripe یک سرویس پردازش پرداخت است که به صاحبان مشاغل و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا در فضایی امن پرداخت‌های خدمات ارائه‌شده را دریافت کنند. این شرکت در سال ۲۰۰۹ توسط دو خواهر و برادر ایرلندی به نام Pattrick و John Collison تأسیس شد و اکنون ارزش ۹۵ میلیارد دلاری دارد.
در سال ۲۰۱۱، توسعه‌دهندگان شرکت Stripe کمک مالی بزرگ ۲ میلیون دلاری را از افرادی مانند Peter Thiel و Elon Musk دریافت کردند. این شرکت سرمایه‌گذاری‌های اندکی را تاکنون انجام داده، اما می‌توان به سرمایه‌گذاری‌های سریالی آن در بانک بریتانیایی Monzo اشاره کرد.
پیشرفت چشمگیر شرکت Stripe در دنیای فین تک را می‌توان به برتری کلی تکنولوژی آن از سایر رقبای این صنعت نسبت داد. در مارس ۲۰۲۱، شرکت Stripe یک سرمایه ۶۰۰ میلیون دلاری را از شرکت‌هایی مانند Fidelity Investments ،AXA SA و Insurers Allianz SE دریافت کرد و به ‌این ‌ترتیب به باارزش‌ترین شرکت فین تک آمریکایی تبدیل شد.
معرفی شرکت فین تک Adyen

Adyen یک شرکت فین تک باارزش ۷۱ میلیارد دلار در کشور هلند مستقر است. این شرکت به مشاغل و بازرگانان اجازه می‌دهد از طریق کارت‌های شبکه‌ای مانند VISA و Mastercard از هر کجای جهان پرداخت خدمات خود را دریافت کنند. این شرکت از متدهای یادگیری ماشینی برای ارائه داده‌های غنی درباره تراکنش‌ها و بهینه‌سازی درآمد کسب و کار استفاده می‌کند.
این شرکت برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ به سود رسید و سپس با ایجاد دفاتر جدید در لندن و سانفرانسیسکو در سطح جهان گسترش یافت. در سال ۲۰۱۵ پلتفرم Adyen بیش از ۵۰ میلیارد دلار تراکنش به ثبت رساند که این میزان در سال ۲۰۱۶ به عدد ۹۰ میلیارد دلار رسید.
معرفی شرکت فین تک Coinbase

افزایش رونق بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ نقطه عطف بزرگی برای یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمز ارز جهان یعنی Coinbase بود. Coinbase یک پلتفرم معاملاتی است که به مشتریان اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین و اتریوم را خرید و فروش کنند.
از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۲ این شرکت موفق به جمع‌آوری کمک مالی شده و توسط شرکت‌هایی مانند Union Square Ventures، Andreessen Horowitz و Ribbit Capital حمایت می‌شود. این شرکت اکنون ارزش ۶۳ میلیارد دلاری دارد و تا پایان سال ۲۰۲۰، ۴۳ میلیون کاربر در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند.
معرفی شرکت فین تک Square

Square یک شرکت خدمات مالی و فناوری مستقر در آمریکاست که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد و خدماتی مانند پرداخت‌های تلفن همراه و عملیات poin-of-sale را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این سرویس با هر دو جنبه سرویس‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سروکار دارد. شرکت Square از زمان آغاز به کار خود از شرکت‌های معروفی مانند Goldman Sachs، Starbucks و بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری مستقل در کشور سنگاپور یعنی GIC Private Limited بودجه دریافت کرد.
این شرکت در سال ۲۰۱۵، با عرضه اولیه سهام خود به ارزش اولیه ۲.۹ میلیارد دلار وارد بورس شد و ارزش ۵۱ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است.
معرفی شرکت فین تک Klarna

Klarna بزرگ‌ترین شرکت فین تک سوئدی است که خدمات خود را در حوزه بانکی و مالی به مشاغل ارائه می‌دهد. در ابتدای امر این شرکت با هدف ساده و ایمن‌سازی پروسه پرداخت، برای تجار و مصرف‌کنندگان راه‌اندازی شد.
این شرکت در سال ۲۰۰۵ تأسیس و توسط شرکت‌هایی مانند Investment AB Öresund، Sequoia Capital،DST Global و چند شرکت دیگر حمایت شد. Klarna اکنون ارزش ۴۶ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده و خدمات آن در ۱۵ کشور در سطح جهان از جمله آمریکا در دسترس است.
معرفی شرکت فین تک NuBank

شرکت فین تک NuBank در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت فین تک در آمریکای لاتین است. این شرکت طیف وسیعی از خدمات بانکی از جمله افتتاح حساب دیجیتالی رایگان، کارت اعتباری، بیمه عمر و وام‌های شخصی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. همچنین امکان مدیریت کارت‌های اعتباری، ردیابی تراکنش‌ها و… را نیز به کاربران خود می‌دهد. اکنون این شرکت ارزش ۴۱ میلیارد دلاری را ثبت کرده و تنها در کشور برزیل به ۳۵ میلیون مشتری سرویس می‌دهد.
معرفی شرکت فین تک Revolut

Revolut یک شرکت فین تک مستقر در لندن بوده و در سال ۲۰۱۵ توسط دو بنیان‌گذار به نام‌های Nik Storonsky و Vlad Yatsenko راه‌اندازی شده است. این شرکت خدمات مختلف بانکی و مالی را تحت یک برنامه واحد به مشتریان خود ارائه می‌دهد.
Revolut به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا پرداخت‌هایی را با بیش از ۳۰ ارز مختلف در سراسر جهان ارسال و دریافت کنند و به کارت‌های مجازی و ابزارهای بودجه دسترسی داشته باشند. کاربران Revolut می‌توانند بدون دردسر و تنها با یک دلار در حوزه ارزهای دیجیتال، سهام و کالاهای باارزش سرمایه‌گذاری کنند.
شرکت Revolut در اواسط جولای ۲۰۲۱، مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار را از دو سرمایه‌گذار به نام‌های Tiger Global Management و Softbank Vision Fund جمع‌آوری کرد. اکنون ارزش این شرکت به ۳۳ میلیارد دلار رسیده و بزرگ‌ترین شرکت فین تک بریتانیا شناخته می‌شود.
معرفی شرکت فین تک Robinhood

Robinhood Market Inc یا همان Robinhood یک کارگزار آنلاین و پلتفرم معاملات الکترونیکی است که در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد. این شرکت به مشتریان این امکان را می‌دهد تا بدون پرداخت کمیسیون‌های سنگین در شرکت‌های سهامی عام و صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) سرمایه‌گذاری کنند.
در آوریل سال ۲۰۱۷، Robinhood از شرکت‌هایی مانند DST Global و Greenoaks Capital کمک مالی جمع‌آوری کرده و باارزش ۳۲ میلیارد دلار به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فین تک در دنیا تبدیل شد.
معرفی شرکت فین تک Chime

Chime یک نئوبانک مستقر در ایالت سانفرانسیسکو است و خدمات خود را تنها به‌صورت آنلاین و بدون دریافت کارمزد ارائه می‌دهد. تعداد کاربران ثبت شده در این پلتفرم در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۸ میلیون نفر رسید. این شرکت با ثبت ارزش ۲۵ میلیارد دلار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه است.
معرفی شرکت فین تک Paytm

شرکت Paytm در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک پلتفرم شارژ آنلاین خطوط تلفن همراه توسط یک میلیارد هندی به نام Vijay Shekhar Sharma راه‌اندازی شده و اکنون بزرگ‌ترین شرکت فین تک در هند شناخته می‌شود.
تا سال ۲۰۱۵، خدمات این استارتاپ در حوزه تجارت الکترونیک و خدمات پرداخت آنلاین گسترش یافت و تا سال ۲۰۱۹، ۳۵۰ میلیون نفر در این پلتفرم ثبت‌نام کردند. Paytm توسط برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری دنیا مانند Alibaba Group، Softbank Vision Fund، Berkshire Hathaway و Ant Group پشتیبانی می‌شود.
در نوامبر ۲۰۲۱، Paytm عرضه اولیه خود (IPO) را به ارزش ۲۰ میلیارد دلار راه‌اندازی کرد، اما اکنون ارزش این شرکت با وجود کاهش شدید ارزش سهام به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است.
معرفی شرکت فین تک Plaid

شرکت فین تک Plaid در سال ۲۰۱۳ توسط William Hockey و Zach Perret در سانفرانسیسکو راه‌اندازی شد و اکنون علاوه بر آمریکا، ۶ دفتر دیگر نیز در سراسر اروپا دارد. این شرکت به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مالی مانند Chime، Digit و Venmo اجازه می‌دهد تا به شکل مؤثرتری با حساب‌های بانکی کاربران ارتباط برقرار کنند.
در دسامبر ۲۰۱۸، Plaid در دور سرمایه‌گذاری سری C توانست کمک‌های مالی را از شرکت‌هایی مانند Andreessen Horowitz و Index Ventures جمع‌آوری کند. علاوه بر این توسط Spark Capital، Ribbit Capital و Goldman Sachs Investment Partners حمایت می‌شود. به ‌این ‌ترتیب ارزش ۱۳.۴ میلیارد دلاری برای شرکت فین تک Plaid به ثبت رسیده است.
معرفی شرکت فین تک Brex

Brex یک شرکت فین تک مستقر در سانفرانسیسکوست که در سال ۲۰۱۷ توسط دو فرد برزیلی به نام‌های Pedro Franceschi و Henrique Dubugras راه‌اندازی شد. این شرکت کارت‌های اعتباری تجاری و راه‌حل‌های مدیریت کارت را به مشتریان تجاری و شرکتی خود ارائه می‌دهد.
در آوریل ۲۰۲۱، شرکت فین تک Brex مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار کمک‌های مالی را از Tiger Global Management دریافت کرد. اکنون پس از دریافت کمک‌های مالی اخیر ارزش Brex به ۱۲.۳ میلیارد دلار رسیده است. Brex توسط شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر از جمله DST Global، Kleiner Perkins و Greenoaks Capital حمایت می‌شود.
معرفی شرکت فین تک Wise

Wise یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین شرکت‌های فین تک در سراسر اروپاست. این شرکت در سال ۲۰۱۰ توسط یکی از کارمندان سابق Skype به نام Taavet Hinrikus و یک مشاور مالی به نام Kristo Käärmann تأسیس شد.
این شرکت به مشتریان خود این امکان را می‌دهد تا با استفاده از سرویس انتقال پول همتا به همتا Wise، ۷۵۰ جفت ارز مختلف را از سراسر جهان ارسال و دریافت کنند. این پلتفرم از چندین حساب ارزی مختلف پشتیبانی می‌کند.
در سال ۲۰۱۳، این شرکت اولین دور سرمایه‌گذاری قابل‌توجه خود را به مبلغ ۶ میلیون دلار دریافت کرد. در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ نیز Wise توانست مجموع ۱۱۷ میلیون دلار سرمایه را از سرمایه‌گذارانی مانند Richard Branson و غول سرمایه‌گذاری خطرپذیر یعنی Andreessen Horowitz جذب کرد. اکنون شرکت Wise به ارزش ۱۱ میلیارد دلاری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فین تک در جهان است.
معرفی شرکت فین تک SoFi

SoFi یا همان Social Finance توسط چهار فارغ‌التحصیل دانشکده بازرگانی Stanford در سال ۲۰۱۱ تأسیس و دفتر اصلی آن در سانفرانسیسکو واقع شده است. این شرکت با هدف گزینه وام/ بدهی مقرون‌به‌صرفه به دانشجویان طراحی و راه‌اندازی شد.
در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، شرکت SoFi توانست بیش از ۶۵۰ میلیون دلار سرمایه را از منابع مالی مانند Morgan Stanley و Baseline Ventures جذب کند. اکنون SoFi از بزرگ‌ترین شرکت‌های فین تک در جهان بوده و ارزش ۸.۶ میلیارد دلاری دارد.
معرفی شرکت فین تک Carta

Carta یک شرکت فین تک متخصص در حوزه ارائه خدمات سرمایه‌گذاری و سبد سهام برای شرکت‌های خصوصی است. این شرکت در ابتدا به عنوان eShares توسط Henry Ward و Manu Kumar در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد.
خدمات Carta شامل مواردی از قبیل مدیریت جدول Cap، ارزیابی ESOP و ابزار مدل‌سازی سناریو (تحلیل نقطه شکست، مدل‌سازی رقت) است که به مشتریانی مانند استارتاپ‌ها و شرکت‌ها ارائه می‌شوند. علاوه بر این، Carta ابزارهای متنوعی را برای سرمایه‌گذاران حقیقی و مدیران سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد. Carta در آگوست سال ۲۰۲۱ مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار را جذب کرد و اکنون با ارزش ۷.۲ میلیارد دلاری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فین تک در دنیاست.
معرفی شرکت فین تک Root

Root یک شرکت فین تک در حوزه صنعت بیمه است که فعالیت خود را در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. این شرکت براساس نمرات رانندگی فرد، بیمه خودرو را با حق بیمه مناسب ارائه می‌دهد. درواقع Root از طریق یک اپلیکیشن گوشی هوشمند، رفتار فرد در حین رانندگی را ارزیابی کرده و بیمه خودرو با نرخ‌های حق بیمه متعادل ارائه می‌دهد.
این شرکت توانست در سال ۲۰۱۹، سرمایه ۳۵۰ میلیون دلاری را جذب کرد. یک سال پس از آن، در اکتبر ۲۰۲۰، Root از طریق عرضه اولیه (IPO) به یک شرکت عمومی تبدیل شد و سرمایه ۷۲۴ میلیون دلار را دریافت کرد. اکنون Root باارزش ۶.۷ میلیارد دلاری خود یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فین تک در جهان است.
معرفی موفق ترین فین تک های ایرانی
شرکت‌های فین تک فعال در ایران با ارائه خدمات متنوع و مشابه شرکت‌های خارجی در داخل ایران به شرکت‌های موفقی در این حوزه تبدیل شده‌اند. در ادامه به معرفی تعدادی از موفق‌ترین فین تک‌های ایرانی می‌پردازیم:
معرفی شرکت فین تک زرین پال

شرکت زرین پال در سال ۱۳۸۹ توسط دو بردار با نام خانوادگی امیری تأسیس شد. زرین پال یک درگاه اینترنتی است که موفق شد با ایجاد بستری امن و مطمئن سرعت و راحتی فرایند پرداخت را برای خریداران و فروشندگان به ارمغان بیاورد.
این شرکت خدمات خود را در شش حوزه مختلف یعنی زرین گیت، زرین کارت، زرین لینک، ضمانت پرداخت، لینک شخصی، اپلیکیشن موبایل و مک و ویندوز، کیف پول الکترونیکی، مسیردهی هوشمند به کاربران ارائه می‌دهد.
معرفی شرکت فین تک آسان پرداخت

شرکت آسان پرداخت که با نام اختصاری آپ نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۳۸۸ با مجوز بانک مرکزی ایران تأسیس و سهام آن نیز در ۲۶ مهرماه سال ۱۳۹۵ در بورس عرضه شد. پلتفرم آپ یک اپلیکیشن موبایلی است که به‌راحتی در سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS قابل دانلود است. کاربران درصورت داشتن رمز دوم کارت بانکی خود می‌توانند از خدمات ارائه‌شده در این پلتفرم استفاده کنند.
خدمات این سامانه عبارت‌ است از: شارژ اینترنت، عملیات کارت به کارت، شارژ قبض، موجودی حساب، قبض خدماتی، قبض موبایل، نیکوکاری، خدمات خودرو، بیمه تله پرداز، کلوپ آپ، سرمایه‌گذاری، امتیازگیری و عیدانه‌پرداز.
معرفی شرکت فین تک پی پینگ

شرکت پی پینگ از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را در حوزه فین تک آغاز کرد و خدمات ارسال و دریافت پول را در بستری امن و مطمئن به مشتریان خود ارائه داد. پی پینگ به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا از طریق چندین روش مختلف پول دریافت کنند.
برای مثال می‌توانید از طریق یک صفحه شخصی که به صورت Payping.ir/username تعریف می‌شود، از مشتریان خود پول دریافت کنید، فاکتورهای آنلاین ایجاد کرده و آن‌ها را از طریق پیامک به مشتری ارسال کنید. درنهایت اطلاعات واریزها از طریق ایمیل یا بات تلگرام Payping به شما ارسال می‌شود.
معرفی شرکت فین تک مانیار

شرکت مانیار از سال ۱۳۹۵ با اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی فعالیت خود را در حوزه فین تک آغاز کرده و اکنون به عنوان اولین شبکه اجتماعی مالی شناخته می‌شود. دفتر شرکت مانیار در پارک فناوری پردیس واقع شده و این شرکت خدمات مالی متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این شرکت در رویداد فین تک سال ۱۳۹۴ مقام دوم را کسب کرد.
خدمات شرکت مانیار عبارت‌اند از: ارائه درگاه پرداخت کیف پولی، سرویس کیف پول، API درگاه پرداخت، لینک پرداخت، پرداخت با QR کد.
معرفی شرکت فین تک کوانتکن

شرکت فین تک کوانتکن در سال ۱۳۹۵ توسط دو فارغ‌التحصیل از دانشگاه شریف به نام‌های حامد حدادی و امیرعلی محمدزاده تأسیس شد. این شرکت خدمات خود را در حوزه معاملات الگوریتم در بازار سرمایه ارائه می‌دهد. مشتریان این شرکت فین تک افرادی حقیقی هستند که قصد استفاده از ابزارهای جدید معاملات الگوریتمی در انجام معاملات در بازار سرمایه یا سرمایه‌گذارانی هستند که قصد سرمایه‌گذاری روی ابزارهای جدید خرید و فروش اوراق بهادار در بازار سرمایه را دارند.
این شرکت موفق به کسب عناوین مختلفی مانند کسب رتبه اول در جایزه نگاه نوین به تکنولوژی در سال ۱۳۹۵، کسب مقام دوم در رویداد irfinex در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در سال ۱۳۹۶ و مقام دوم در VC کاپ شریف شده است.
معرفی شرکت فین تک فون پی

فون پی یکی دیگر از شرکت‌های ایرانی موفق در حوزه فین تک است و با ارائه خدمات خود فرایند پرداخت آفلاین و آنلاین در ایران را به مرحله جدید سوق داده است. این شرکت در سال ۱۳۹۶ با هدف تبدیل‌شدن به یک کیف پول همراه و رفع مشکل پول خرد در تاکسی و سوپرمارکت تأسیس شد. روند استفاده از این پلتفرم به این صورت است که بارکدی از طرف فون پی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و مخاطبان آن‌ها با اسکن بارکد، مبلغ مشخص‌شده را به‌راحتی از طریق تلفن همراه خود پرداخت می‌کنند.
نتیجه‌گیری
شرکت‌های فین تک خدمات مالی را با تکنولوژی ادغام کرده و سرویس‌های متنوعی را به مشاغل، افراد حقیقی، شرکت‌ها، مؤسسات و… ارائه می‌دهند. از موفق‌ترین شرکت‌ها در حوزه فین تک می‌توان به Paypal، Ant Group، Stripe، Adyen، زرین پال، آسان پرداخت، مانیار و… اشاره کرد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” فین تک “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *