دسته‌ها
اخبار

معرفی سکند لایف و آموزش نحوه بازی آن

بازی سکند لایف زمانی که در سال ۲۰۰۳ به بازار عرضه شد، یک دنیای مجازی سه‌بعدی بود که کاربران در آن می‌توانستند هرکسی باشند که دوست داشتند. این بازی در همان سال اول توانست توجه زیادی را به خودش جلب کند. با وجود اینکه این بازی یک محیط آنلاین است، تأثیر آن حتی به دنیای واقعی هم رسید و حتی شامل یک اقتصاد مجازی هم بود که با پول واقعی مدیریت می‌شد. درواقع بازی سکند لایف یک محیط پیچیده و سرشار از مخاطرات و احتمالات فراوان است. این بازی در سطح ابتدایی خود، یک محیط آنلاین است که توسط یک شرکت مستقر در سانفرانسیسکو با نام Linden Lab طراحی شده است. سکند لایف یک محیط آنلاین است که کاربران آن (که با نام شهروند شناخته می‌شوند) می‌توانند با استفاده از آواتار خودشان را به‌صورت مجازی معرفی کنند و با دیگر آواتارها، مکان‌ها و اشیاء تعامل داشته باشند.
بازی سکند لایف تنها یک چت روم ساده نیست و شهروندان این بازی می‌توانند کارهایی فراتر از تعامل با دیگر کاربران انجام دهند؛ برای مثال کاربر می‌تواند با دنیای اطراف خودش تعامل داشته باشد و ساختمان، اشیاء یا حتی انیمیشن‌های مختلفی را داخل بازی ایجاد کند. چیزهایی که کاربر داخل بازی ایجاد می‌کند، با اسم User-generated Content یا محتوای تولیدی توسط کاربر شناخته می‌شود و همین محتواها چیزی است که سبب شده سکند لایف به محیطی آنلاین و منحصربه‌فرد تبدیل شود. همچنین به‌دلیل محدودیت‌های بسیار کمی که این بازی دارد، بیشتر محتواهای تولیدی برای ۱۸+ سال هستند و تنها بزرگ‌سالان می‌توانند در این بازی حضور داشته باشند.
در بازی سکند لایف کاربران می‌توانند در دورهمی‌های اجتماعی، کنسرت‌های زنده، رویدادهای خبری و حتی کلاس‌های دانشگاه شرکت کنند. درواقع تمامی کارهایی که می‌توانید در دنیای واقعی انجام دهید، در بازی سکند لایف هم انجام می‌شود. از امکانات متعدد این بازی، امکان خرید زمین، خرید لباس و گجت‌های مختلف و دورهمی با دوستان است. همچنین می‌توانید داخل بازی کارهایی را انجام دهید که در دنیای واقعی غیرممکن هستند؛ برای مثال آواتارها می‌توانند پرواز کرده یا به هر لوکیشن دیگری تلپورت کنند. برخی شهروندان بازی سکند لایف هم برنامه‌های کوچکی طراحی می‌کنند که با نام اسکریپت شناخته می‌شوند و به آواتارها یا اشیای موجود در بازی قابلیت‌های جدیدی اضافه می‌کند؛ مثلاً برخی کاربران با استفاده از این اسکریپت‌ها می‌توانند اشیای داخل بازی را کپی کرده یا انیمیشن‌های ویژه‌ای به آواتار خودشان اضافه کنند.
در بسیاری از جهات، سکند لایف شبیه بازی‌های MMORPG است. مثل بازی‌های MMORPG کاربر می‌تواند خودش را با استفاده از یک آواتار سه‌بعدی قابل شخصی‌سازی به بازی معرفی کند. کاربران در یک دنیای آنلاین حضور دارند و با افراد و مناظر جدید مواجه خواهند شد، اما برخلاف بازی‌های MMORPG کاربر داخل یک بازی نیست، بلکه در محیطی مجازی حضور دارد که هزاران بازی مختلف داخل آن قرار گرفته است. درواقع مثل دنیای واقعی هیچ هدف یا تسک از پیش تعیین‌شده‌ای داخل این بازی برای شما وجود ندارد و کاملاً آزادانه می‌توانید داخل آن زندگی کنید.
در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی این بازی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود، اما پس از مدتی از محبوبیت این بازی کاسته شد و در سال ۲۰۱۸ تعداد کاربران فعال این پلتفرم به ۵۰۰ هزار نفر رسید؛ درحالی‌که پنج سال قبل این بازی ماهانه ۱ میلیون کاربر فعال داشت. در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا و اینکه مردم مجبور بودند در خانه‌های خودشان بمانند، محبوبیت این بازی باز هم افزایش یافت و کاربران بیشتری به آن پیوستند.
گفتنی است در این بازی علاوه بر فروش آواتارها و شخصیت‌های که خلق می‌کنید، راه‌های دیگری نیز برای کسب درآمد وجود دارد. شما می‌توانید به یک مالک تبدیل شوید و با اجاره یا فروش زمین کسب درآمد کنید. همچنین می‌توانید در این فضا به‌دنبال شغل‌هایی همچون نوازندگی باشید یا در دیگر بیزینس‌های موجود در بازی شرکت کنید. همچنین این بازی امکان طراحی بازی‌های مختلف و همچنین مکان‌هایی مانند سالن‌های بازی یا موسیقی را فراهم می‌آورد که این امر راه دیگری برای کسب درآمد است.
فهرست این مقاله
آموزش بازی سکند لایف به‌صورتبه صورت گام به گام
در ادامه این مقاله نحوه کار این بازی و نحوه بازی‌ کردن آن را به شما آموزش خواهیم داد؛ پس. تا انتها پایان ماله با ما همراه باشید:
آواتارها در بازی سکند لایف

در بازی سکند لایف کاربران جدید باید در اولین مرحله آواتار اختصاصی خودشان را انتخاب کنند. شما می‌توانید تعیین کنید که جنسیت آواتار شما زن باشد یا مرد و لزوماً نیازی نیست جنسیت آواتار با جنسیت واقعی شما تطابق داشته باشد. سپس می‌توانید آواتار را با توجه به نیاز خودتان شخصی‌سازی کنید. با وجود اینکه امکان استفاده از آواتارهای آماده نیز وجود دارد، این کار سبب می‌شود بقیه متوجه شوند که کاربر تازه‌وارد است؛ به همین دلیل بازیکنان قبل از شروع بازی ترجیح می‌دهند آواتار خودشان را شخصی‌سازی کنند.
یکی از مفاهیم خیلی مهم برای شخصی‌سازی آواتار، Inventory است. داخل Inventory شما عناصر مختلفی مثل مو، پوست، اشیای مختلف، انیمیشن‌ها، اجزای بدن و… قرار دارد و گنجایش آن هم نامحدود است. کاربر می‌تواند Inventory خودش را باز کند و لباس، رنگ مو، رنگ پوست و… را تغییر دهد. همچنین می‌تواند هر وقتی که دوست داشته باشد، عناصر مختلفی را به Inventory آواتار خودش تغییر دهد و امکانات متعددی را برای شخصی‌سازی آواتار خودش در اختیار خواهد داشت. شما هم هر چقدر که دوست داشته باشید، می‌توانید آواتار خودتان را تغییر دهید. هیچ‌چیزی در بازی سکند لایف همیشگی نیست و می‌توانید هر زمانی که دوست داشتید تمامی اجزای آواتار خودتان را تغییر دهید.
راه‌ رفتن و حرف‌ زدن در بازی سکند لایف
کنترل‌های بازی سکند لایف ممکن است در ابتدا برای کاربران جدید کمی پیچیده به نظر برسد. رابط کاربری این بازی شامل منوها، کلیدها و میانبرهای صفحه‌کلید مختلفی است. برای برخی از کاربرهای بازی سکند لایف ممکن است این کنترل‌ها خیلی سخت به نظر برسد و بلافاصله بازی را ترک کنند. در سال ۲۰۰۹ تنها ۱۰ درصد از کاربران جدید پس از ساخت اکانت و امتحان‌کردن بازی دوباره به آن سر زدند.
آواتارها می‌توانند از طریق راه‌رفتن، پروازکردن یا تلپورت به مقصد خودشان برسند. راه‌رفتن در بازی از طریق کلیدهای جهت‌نما انجام می‌شود؛ برای مثال فشاردادن کلید فلش بالا سبب می‌شود کاربر رو به جلو حرکت کند. چرخاندن موس نیز باعث می‌شود سر آواتار جابه‌جا شود و از این طریق می‌توانید به اطراف نگاه کنید. در قسمت پایین صفحه چندین کلید وجود دارد که یکی از آن‌ها کلید پرواز یا fly است. با کلیک‌کردن روی این کلید آواتار به بالا پرتاب خواهد شد و می‌تواند مثل سوپرمن پرواز کند. با پروازکردن می‌توانید از روی آب یا دیگر موانعی که روی زمین با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید عبور کنید.
تلپورت نیز سریع‌ترین روش برای جابه‌جاشدن در بازی سکند لایف است. با بازکردن نقشه می‌توانید آواتار خودتان را به پرواز درآوردید. در صورتی که نقشه را باز کنید، یک پنجره باز می‌شود که نقشه بازی سکند لایف روی آن قرار داد و با دابل کلیک‌کردن روی مقصد خودتان می‌توانید به آنجا تلپورت کنید. برخی از لوکیشن‌ها ممکن است دارای محدودیت‌هایی برای تلپورت باشند؛ برای مثال نمی‌توانید به جزیره‌های شخصی تلپورت کنید. در این شرایط کاربر به نزدیک‌ترین نقطه به لوکیشن مقصد منتقل خواهد شد، اما نمی‌تواند بدون اجازه وارد مناطق محدود شود و باید قبل از ورود از مالک آن اجازه بگیرد.
حرف‌زدن نیز به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در صورتی که میکروفون داشته باشید می‌توانید از آن برای چت صوتی استفاده کنید تا با کاربران دیگر ارتباط داشته باشید. همچنین امکان استفاده از چت باکس برای ارتباط با دیگر کاربران وجود دارد. چت‌هایی که از طریق چت باکس انجام می‌شوند، به‌صورت عمومی انجام شده و تمامی کاربران حاضر در منطقه می‌توانند آن‌ها را ببینند؛ به همین دلیل توصیه می‌شود از قابلیت Instant Message برای ارسال پیام‌های شخصی استفاده کنید.
ایجاد اشیای مختلف در بازی سکند لایف

یکی از ویژگی‌های بازی سکند لایف این است که می‌توانید اشیای مختلفی را داخل آن خلق کنید. تمامی اشیاء، ساختمان‌ها و ماشین‌های پرنده‌ای که داخل بازی سکند لایف وجود دارند، توسط کاربران خلق شده‌اند. خلق اشیای جدید خیلی آسان است، اما برای خلق آن‌ها به کمی تمرین و یادگیری اسکریپت‌نویسی نیاز دارید. خوشبختانه در بازی سکند لایف یک محیط تحت عنوان سندباکس وجود دارد که می‌توانید ساخت اشیای مختلف را تمرین کنید. سندباکس یک فضای عمومی است که بدون هیچ‌گونه نگرانی امکان این را دارید تا اشیای مختلفی بسازید و مهارت‌های خودتان را تقویت کنید. به سه روش مختلف می‌توانید از ابزار خلق اشیاء استفاده کنید:

کلیک‌کردن روی کلید Build در پایین صفحه
راست‌کلیک روی زمین یا هر فضای خالی دیگر و انتخاب گزینه Build از منوی بالای Viewer
فشاردادن کلیدهای ctrl-4 یا ctrl-b

اگر ابزار خلق اشیاء را باز کنید، به‌صورت پیش‌فرض پنجره Create برای شما باز خواهد شد که توسط یک چوب جادو مشخص شده است. در بالای صفحه لیستی از ۱۵ شی‌ء ابتدایی مثل مکعب، مخروط، لوله و… قرار دارد که می‌توانید از طریق کشیدن، بریدن، وصل‌کردن به دیگر اشیاء و… آن‌ها را تغییر دهید و اشیای مختلف خودتان را به‌سادگی خلق کنید.
همچنین می‌توانید اسکریپت‌های مختلفی را به اشیایی که خلق کرده‌اید اختصاص دهید. برای این کار در منوی Edit روی گزینه Scripts کلیک کرده و سپس گزینه New Script را انتخاب کنید. در ادیتور اسکریپت یک منوی بازشو وجود دارد که از طریق آن می‌توانید ده‌ها دستور کدنویسی مختلف را انتخاب کنید. البته باید درک کاملی از LSL داشته باشید تا بتوانید اسکریپت‌های قدرتمندی خلق کنید. نکته جالب بازی سکند لایف این است که شما حقوق معنوی تمام عناصری ر که خلق می‌کنید، در اختیار خواهید داشت؛ یعنی شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کاربران دیگر بتوانند عناصر ایجادشده توسط شما را ادیت کنند یا خیر! همچنین می‌توانید اشیایی که خلق می‌کنید را هم در بازارچه بازی بفروشید.
اقتصاد بازی سکند لایف
اقتصاد بازی سکند لایف براساس یک ارز مجازی به نام دلار لیندن (Linden Dollar) مدیریت می‌شود. کاربران می‌توانند از طریق یک صرافی دلار آمریکا را به دلار لیندن و بالعکس تبدیل کنند. صرافی رسمی این بازی با عنوان LindeX شناخته می‌شود و نرخ ارز آن نیز مثل ارزهای واقعی نوسان دارد. در اکتبر ۲۰۰۷ هر دلار آمریکا برابر با ۲۶۷ دلار لیندن بود، ولی در آگوست ۲۰۲۱ می‌توانستید هر دلار آمریکا را با ۳۲۰ دلار لیندن معاوضه کنید. درواقع قیمت دلار لیندن برابر با ۰.۰۰۳۱ دلار بود. بیشتر تراکنش‌های داخل بازی هم با استفاده از دلار لیندن انجام می‌شوند.
اولین فردی که از طریق تراکنش‌های داخل بازی سکند لایف میلیونر شد، کاربری به نام Ailin Graef بود که در سال ۲۰۰۶ توانست به این سطح درآمد برسد. گرائف از طریق خرید و فروش زمین توانست به این مقدار ثروت برسد. او زمین‌های داخل بازی سکند لایف را از شرکت سازنده آن می‌خرید، با استفاده از تم‌های خلاقانه و زیبا آن‌ها را تزیین می‌کرد و سپس آن‌ها را به دیگر کاربران اجاره می‌داد یا می‌فروخت. در نظر داشته باشید که تمامی تراکنش‌های بازی با استفاده از دلار لیندن انجام نمی‌شوند و برای خرید و فروش زمین و شرکت در حراجی‌ها به پول واقعی نیاز خواهید داشت؛ برای مثال اگر داخل بازی سکند لایف زمین بخرید، باید ۳۴۹ دلار برای راه‌اندازی آن پرداخت کنید و ماهیانه ۲۲۹ دلار نیز برای نگهداری زمین هزینه کنید. با این مبلغ می‌توانید جزیره‌ای به مساحت ۶۵۵۳۶ مترمربع خریداری کنید و می‌توانید محل قرارگیری جزیره و نوع زمین آن را هم تعیین کنید. با پرداخت ۱۴۹ دلار هزینه راه‌اندازی و ۱۰۹ دلار هزینه ماهیانه هم به یک خانه معمولی دسترسی خواهید داشت. در این خانه امکان استفاده از ۵۰۰۰ شی‌ء مختلف را خواهید داشت و ۲۰ آواتار نیز به‌صورت هم‌زمان می‌توانند داخل آن حضور داشته باشند.
سخن پایانی
با وجود اینکه بازی سکند لایف در مقایسه با روزهای اولیه خود محبوبیت کمتری دارد، این بازی هنوز هم توانسته است بخش زیادی از این کاربران را حفظ کند. با توجه به اینکه شرکت‌های مهمی مانند فیس‌بوک و مایکروسافت نیز به‌تازگی وارد فضای متاورس و دنیاهای مجازی شده‌اند، سکند لایف در آستانه بیستمین سالگرد تولد خود، امیدوار است که بتواند به یکی از نام‌های شناخته‌شده در این زمینه تبدیل شود.
پرسش‌های متداول

آیا بازی سکند لایف رایگان است؟

عضویت در بازی سکند لایف رایگان است و می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای داخل این بازی برای خودتان آواتار بسازید و قسمت‌های مختلف بازی را بررسی کنید. با وجود این اگر می‌خواهید یک خانه شخصی داشته باشید و بتوانید عناصر مختلفی را داخل آن خلق کنید، باید عضویت پرمیوم این بازی را خریداری کنید.

در سکند لایف چه کارهایی انجام می‌َشود؟

در بازی سکند لایف شما می‌توانید در دورهمی‌های اجتماعی، کنسرت‌های زنده، رویدادهای خبری یا حتی کلاس‌های دانشگاه شرکت کنید. امکان خرید زمین، خرید لباس و گجت‌های مختلف و ملاقات با دوستان نیز از دیگر ویژگی‌های این بازی به شمار می‌روند.

آیا امکان استفاده از پول واقعی داخل بازی سکند لایف وجود دارد؟

بله، کاربران سکند لایف می‌توانند در این دنیای مجازی پول واقعی کسب کنند. یکی از کاربران این بازی با اسم مستعار Ailin Graef توانست از طریق این بازی میلیونر شود.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *