دسته‌ها
اخبار

مظنه چیست؟ | نحوه محاسبه و تبدیل مظنه به گرم

مظنه واژه‌ای عربی است که به معنی گمان و پندار است. در فرهنگ فارسی معین مظنه را بها و قیمت نیز معنی کرده‌اند. هرچند که در اصطلاح به معنی خبردارشدن و یا آگاه کردن هم این واژه به کار می‌رود. وقتی این کلمه برای بازار طلا به کار می‌رود به این معنی است که قیمت طلا در بازار و معاملات چقدر است. البته عبارت مظنه برای سایر بازارها یا کالاها نیز بکار می‌رود و همین معنی را دارد. مثلا مظنه مسکن در منطقه خاصی از شهر. اما در این مقاله می‌خواهیم با مفهوم مظنه طلا آشنا شویم.
مظنه طلا چیست؟
منظور از مظنه طلا در بین بنکداران طلا و زرگران، همان قیمت یک مثقال طلا در بازار است و برابر با 4/6083 گرم طلای 17 عیار (705) است. در میان انواع مثقال شرعی، مثقال صیرفی و مثقال معمولی، از مثقال صیرفی برای محاسبه مظنه استفاده می‌شود. (اطلاعات بیشتر:  هر مثقال شرعی برابر ۳٫۴۵۶، هر مثقال صیرفی برابر ۴٫۶۰۸ و هر مثقال معمولی برابر با ۴٫۶۸۷۵ گرم است.)
این عبارت در میان بنکداران و طلافروشان که روزانه حجم بالایی از طلا را خرید و فروش می‌کنند، کاربرد دارد. به این نکته توجه کنید که مظنه فقط در بازار طلای ایران و برای طلای آب شده بکار می‌رود و واحد طلا برای کشورهای دیگر مثقال است. به عنوان مثال اگر شما به کشور امارات سفر کنید و از طلافروشی‌ها مظنه را بپرسید، آنها متوجه منظور شما نمی‌شوند ولی عبارت مثقال برای آنها شفاف است.
منظور از طلای آب شده نیز همان طلای دست دوم و اسقاطی در بازار است که از سوی برخی طلاسازها ذوب می‌شود. در سال‌های اخیر طلای آب شده خاصیت سرمایه ای پیدا کرده است.معامله گران در کنار ارز و سکه هر روز طلای آب شده را نیز داد و ستد می‌کنند. در واقع معاملات سفته بازانه یا با هدف کسب سود به این بخش نیز نفوذ کرده است.واحد معامله در بازار سفته بازی طلای آب شده کیلو گرم است.
نحوه محاسبه مظنه؛ مظنه طلا چگونه محاسبه میشود؟
بر اساس فرمول زیر، مقدار مظنه یا مثقال، به قیمت هر اونس در بازار جهانی و قیمت دلار آزاد بستگی دارد:

مظنه یا مثقال = 9.5742  / ( قیمت هر اونس در بازار جهانی * قیمت دلار آزاد )

فرمول تبدیل مظنه طلا به گرم طلا ۱۸ عیار
عدد طلایی تبدیل مظنه یا مثقال به گرم 4.33 است. در واقع وقتی شما مظنه را بر 4.33 تقسیم کنید به قیمت یک گرم طلای 18 عیار دست پیدا می‌کنید.

قیمت 1 گرم طلا = 4.33 / تبدیل مظنه به گرم

به عنوان مثال اگر مظنه 5 میلیون تومان باشد، طلا گرمی چند است؟
برای محاسبه کافی است عدد 5 میلیون تومان را بر عدد 4.33 تقسیم کنید. قیمت یک گرم طلای 18 عیار در این مثال برابر با 1.154.734تومان است. این یک محاسبه ساده برای بدست اوردن گرم طلای 18 عیار از مظنه بود.
تفاوت طلا 18 عیار و 24 عیار چیست؟
عیار واحد اندازه گیری خلوص فلزات است که از 24 به معنی طلای خالص شروع می‌شود. همچنین از اصطلاح قیراط نیز برای سنجش میزان خلوص استفاده می‌شود و معادل همان عیار است. نکته ی قابل توجه در خصوص عیار آن است که مبنای عیار در هر کشوری متفاوت است. به عنوان مثال در ایران مبنا 18 عیار و در کشورهای عربی و چین 24 عیار است.
طلای 24 عیار طلایی است که درجه خلوص آن 100 درصدی است. طلایی که خالص باشد، نرم تر و مقاومت آن در برابر فشار کمتر است. بنابراین فرآیند ساخت طلا و مخراج کاری روی آن دشوارتر است. طلای 18 عیار که در ایران بیشتر کاربرد دارد دارای خلوص 75 درصدی بوده و به صورت 750 روی طلا حک میشود. 25 درصد باقی مانده از طلای 18 عیار شامل فلزاتی مس، روی، نیکل و… است.

به طور کلی این تقسیم بندی برای عیار وجود دارد:

طلای 24 عیار
با 100 درصد خلوص

طلای 18 عیار
با 75 درصد خلوص

طلای 14 عیار
با 58 درصد خلوص

طلای 10 عیار
با حدود 42 درصد خلوص

به منظور شناسایی عیار طلا، قطعه کوچکی از آن را که غالباً کمتر از نیم گرم است برش می‌زنند و به آزمایشگاه‌های «رِی‌گیری» می‌دهند تا روی قطعه آزمایش‌هایی انجام دهد و عیار را اعلام کند. پس از انجام آزمایش‌های لازم محاسبه خلوص طلا، شماره رسیدی روی پاکت ری گیری درج می‌شود.
این شماره همان شماره ای است که روی قطعه طلای آب شده حک می‌شود. به حک کردن عیار روی قطعه طلای آب شده “انگ زنی” می‌گویند. این عیار شماره شناسه ی طلای مورد نظر در اتحادیه طلا و جواهرات است.
نحوه محاسبه وزن طلا؛ آیا وزن طلا را با مثقال می سنجند؟
زمانی که شما برای خرید طلای آب شده مراجعه می‌کنید، وزن طلا با گرم و میلی گرم سنجیده می‌شود. در حالی که در بازار، قیمت طلا با مثقال بیان می‌شود.
از زمان‌های قدیم، در جوامع اسلامی واحدهایی به نام واحد توزین برای محاسبه وزن وجود داشته است .برخی از این واحدها در بازارهای دیگر نیز کاربرد پیدا کرده است.
مثقال از جمله واحدهای توزین است که از روزگار قدیم در بازار طلا کاربرد دارد.هر مثقال معادل 4.6 گرم است و کاربرد مثقال در بازار طلای ایران بیشتر برای طلای آب شده است.عمده فروشندگان و خریداران طلای آب شده را مبنای مثقال خرید و فورش می‌کنند.
ترازوهای دیجیتالی طلافروش‌ها که در طلافروشی‌ها و جواهرات موجود هستند و هرچند وقت یک بار توسط اتحادیه‌ی مربوطه صحت این ترازو ها سنجیده می‌شود، ارقام را به صورت استاندارد بین المللی گرم و میلی گرم نمایش می‌دهند. به عبارت دیگر ترازوها مقیاسی با نام مثقال ندارند.
در کشور ما طلایی که معامله می‌شود، 18 عیار با خلوص 750 است. برای داد و ستد این نوع طلا نیاز به دانستن قیمت دقیق این عیار است. بنابراین طلافروشان ابتدا قیمت یک مثقال طلا را در نظر گرفته و آن را به یک گرم طلای 18 عیار تبدیل می‌کنند. برای این محاسبه و تبدیل قیمت نیاز به یک ضریب تبدیل داریم.

 
قيمت يك گرم طلا با هر عياري از روي مظنه بازار
مظنه طلا در ایران معادل قیمت یک مثقال طلا و برابر با 4.608 گرم طلای 17 عیار با خلوص 705 در نظر می‌گیرند. بنابراین شما برای بدست آوردن قیمت یک گرم طلا از مظنه بجز محاسباتی که ذکر شد می‌توانید از روش زیر نیز استفاده کنید:
مظنه را در عیار ضرب کنید. همچنین 4.608 را در عدد 705 ضرب کنید. سپس عدد نخست را تقسیم بر دومی کنید.
مثلا یک گرم طلای 24عیار با مظنه روز 200 هزار تومان چقدر است؟
1477= (705*4.608)÷(مظنه*عیار)

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۲۹ رای)

۴.۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *