دسته‌ها
اخبار

ماشین حساب ارزش پیپ – یونیت آزاد خبر

ماشین حساب ارزش پیپ (Pip Calculator) یکی از ابزارهای پرکاربرد در بازار فارکس است. کارگزاران فارکس در طول سال‌ها، پیپ‌های کسری یا «پیپت‌ها» را معرفی می‌کردند تا در حین معامله، قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی بهتری را به معامله‌گران ارائه دهند که درواقع بخش کوچک‌تری از پیپ است. شناسایی پیپ در یک جفت‌ارز، بستگی به جفت‌ارز دارد. برخی از جفت‌ها پیپ خود را در اعشار چهارم دارند درحالی‌که برخی در اعشار دو هستند. پیپ کسری یا پیپت همیشه از محل پیپ پیروی می‌کند؛ بنابراین، به‌ترتیب در اعداد پنج و سۀ اعشاری قرار می‌گیرد. در این مقاله، قصد داریم تا به معرفی ماشین حساب ارزش Pip بپردازیم. با ما همراه باشید.
Pip چیست؟
Pip مخفف «Price Interest Point» و به معنی «نرخ بهرۀ قیمت» است که نشان‌دهندۀ کوچک‌ترین حرکت قیمتی در یک جفت‌ارز فارکس است.

ماشین حساب ارزش Pip نشان‌دهندۀ میزان سود و ضرر در فارکس است. بنابراین، هنگامی‌که می‌گوییم یک معامله‌گر در بازار فارکس ده پیپ کسب کرده است، به این معنی است که ده واحد سود کرده است. پیپ در جفت‌ارزهایی که یک طرف آن ین ژاپن باشد، نشانگر رقم دوم است. همچنین، در صورتی که جفت‌ارزی دارای پنج رقم اعشار باشد، به رقم پنجم آن پیپت (Pipette) گفته می‌شود؛ هر پیپت برابر با یک‌دهم پیپ است.
منظور از ارزش پیپ چیست؟
به‌عنوان مثال، با قیمت EURUSD (یورو به دلار) 1.23456، رقم «5» نشان‌دهندۀ محل پیپ است؛ درحالی‌که رقم «6» نشان‌دهندۀ یک پیپ جزئی است. بنابراین، حرکت قیمت با یک پیپ به معنای 1.23456+0.0001=1.23457 خواهد بود.
اگر قیمت به 1.23443 کاهش یابد، این نشان‌دهندۀ 1.23456-1.23443=0.00013 است؛ یک تغییر 1.3 پیپی.
روند محاسبۀ جفت‌ارزها نیز در ماشین حساب ارزش Pip که با اعشار دوم نشان داده می‌شوند به همین صورت است.
ارزش پیپ در ارزش پولی برای معامله‌گران فارکس بسیار مهم است؛ زیرا به تجزیه و تحلیل و درک رشد (یا ضرر) حساب در قالبی آسان و همچنین محاسبۀ توقف ضرر و گرفتن اهداف سود کمک می‌کند. به‌عنوان مثال، اگر شما یک استاپ ضرر ده پیپ برای معاملۀ خود تعیین کنید، این می‌تواند به معنای ضرر 100 یا 1000 دلاری (بسته به اندازۀ لاتی که معامله می‌کنید) باشد.
به خاطر داشته باشید که ارزش پیپ همیشه برای جفت‌ارزهای مختلف بسته به مظنۀ ارز متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، هنگام معاملۀ EURUSD، ارزش پیپ به USD نمایش داده می‌شود؛ درحالی‌که معاملۀ EURGBP به GBP خواهد بود.

چگونه از ماشین حساب ارزش Pip استفاده کنیم؟
ارز حساب  (Account currency): ارز سپردۀ حساب شما می‌تواند AUD، CAD، CHF، EUR، GBP، JPY، NZD یا USD باشد.
اندازۀ معامله  (Trade size): اندازۀ معامله‌ای که در لات یا واحد معامله می‌کنید، 1 لات (lot)= 100000 واحد است.
هنگامی‌که ارز حساب خود و اندازۀ معامله را انتخاب کردید، ماشین حساب ارزش پیپ را با لات‌های استاندارد، مینی و میکرو با نرخ‌های فعلی بازار محاسبه می‌کند.
نحوۀ انجام محاسبات در ماشین حساب ارزش Pip
بسته به ارز پایۀ حساب خود، باید ارزش پیپ را بر این اساس تبدیل کنید.
ارزش پیپ = (1 پیپ / نرخ تبدیل ارز به واحد پول حساب) * اندازۀ لات بر حسب واحد
به‌عنوان مثال، ارزش پیپ EURUSD 10 دلار در هر پیپ با اندازۀ لات استاندارد و یک حساب USD است:
ارزش پیپ = (0.0001 / 1) * 100000 = 10 دلار.
با این حال، اگر حساب شما به یورو است، باید ده دلار را بر نرخ مبادلۀ EURUSD تقسیم کنید که منجر به ارزش پیپ 8.92 یورو می‌شود:
(به‌عنوان مثال EURUSD=1.1200)
ارزش پیپ = (0.0001 / [1.1200]) * 100000 = 8.92 یورو.
پیپت و پوینت  (pipette / point) در فارکس چیست؟
در سال‌های اخیر، عده‌ای از بروکرها اقدام به نمایش نرخ ارز‌هایی با پنج رقم اعشار کرده‌اند. در این موارد، آخرین رقم نرخ ارز «پیپت» نامیده می‌شود. هر پیپت در فارکس برابر با یک‌دهم پیپ است و به‌عنوان پنجمین رقم اعشار در نظر گرفته می‌شود (بجر جفت دلار- ین).

به‌عنوان نمونه، اگر در جفت‌ارز یورو دلار قیمت از 1.30575 به 1.30576 افزایش یابد، این حرکت 0.00001 دلار یا یک پیپت تغییر داشته است.
حتی اگر کارگزاری نرخ ارز را با پیپت نشان دهد، لازم است تا هنگام محاسبه سود و زیان براساس پیپ عمل کند؛ زیرا پیپت استاندارد شناخته‌شده‌ای برای بررسی و نشان‌دادن ارزش معاملات نیست.
انواع بروکر براساس نمایش پیپت و پیپ در فارکس
کارگزارها در فارکس دو نوع هستند؛ چهار رقمی‌ها و پنج رقمی‌ها که تغییرات قیمت براساس پیپ و پیپت را نمایش می‌دهند. اکثر بروکرها نیز در سال‌های اخیر نرخ ارز را تا پنج رقم اعشار پشتیبانی می‌کنند.
4رقمی‌ها (4 Digit Broker)
امروزه بروکرها معمولاً تا پنج رقم اعشار را پوشش می‌دهند اما در گذشته بروکرها تنها تا چهار رقم اعشار را پوشش می‌دادند. درحال‌حاضر نیز بروکرهایی که تا چهار رقم اعشار را نشان می‌دهند، بروکرهای قدیمی هستند و تغییر ارزش نرخ ارز را براساس پیپ نشان می‌دهند (بجز ین ژاپن).
به‌عنوان مثال، در جفت یورو دلار که نرخ جفت‌ارز 1.6324 است، آخرین عدد سمت راست نشان‌دهندۀ پیپ است اما در جفت دلار ین 100.14، دومین رقم سمت راست نشانگر پیپ است.
5 رقمی‌ها (5 Digit Broker)
در بروکرهایی که تغییرات قیمت تا پنج رقم اعشار نشان داده می‌شود، پنجمین رقم اعشار پیپت یا پونت نامیده می‌شود و چهارمین رقم بیان‌گر پیپ است.
به‌عنوان مثال، در یورو دلار اگر قیمت 1.24398 باشد، عدد اعشاری هشت معرف پیپت و نه، نشان‌دهندۀ پیپ است. در جفت دلار ین (100.123) نیز سومین رقم اعشار پیپت را نشان می‌دهد. درنتیجه، هر پیپ برابر با ده پیپت و یا ده پوینت است.
در صورتی که در جفت‌ارز یورو دلار قیمت از 1.12578 به 1.12588 افزایش یابد، با تغییر ده پیپت یا پوینت روبرو هستیم.
پیپ در فارکس به چه چیزی اشاره دارد؟
هرکجا که به پیپ اشاره شود، دو موضوع «میزان تغییرات» و «ارزش هر تغییر» مدنظر است. به بیان دیگر، می‌توان گفت که پیپ یک واحد استاندارد برای تمامی جفت‌های‌ارزی است؛ با این تفاوت که در هر جفت ‌ارزش خاصی دارد.
با وجود اینکه کارگزارها تمامی محاسبات را در معاملات فارکس به صورت خودکار و بدون نیاز به حساب و کتاب دستی انجام می‌دهند اما درک انجام این محاسبات امری مهم برای تریدرها به‌شمار می‌رود.
نحوۀ استفاده از ماشین حساب Pip
برای استفاده از این ماشین حساب کافیست ابتدا وارد سایت Eurotrader شوید و سپس مانند مثال زیر عمل کنید:
فرض کنید یک لات معامله EURUSD و ارز واریز شده EUR است.

ارز واریز: EUR
جفت‌ارز :  EURUSD
مقدار پیپ: 1
حجم معاملات(Lots) : 1
ارزش پیپ به یورو :  9.8135

نحوۀ محاسبۀ ارزش هر پیپ به‌صورت تصویر زیر خواهد بود:

*توجه کنید که مقدار پیپ براساس قیمت تبدیل فعلی جفت‌ارز محاسبه می‌شود.
خلاصه
در این مقاله به معرفی پیپ در فارکس و نحوۀ محاسبه آن پرداختیم. اصلاح پیپ در فارکس برای بررسی میزان سود و زیان به کار می‌رود؛ بنابراین، از این پس شما نباید بگویید چند دلار سود کرده‌اید بلکه باید بگویید چند Pip سود کرده‌اید.
در معاملات فارکس سه عامل اصلی تغییرات ولو (نسبت‌های لات)، اندازۀ تغییرات هر Pip و ارزش هر Pip مبنای برایند سود و زیان است. ارزش هر پیپ در بیش‌تر جفت‌ارزهای ماژور که یک طرف آن دلار است، برابر با 0.0001 می‌باشد اما در جفت‌های دیگر با تغییر روبرو است.
بررسی و محاسبۀ تمامی این موارد به‌صورت روزانه برای یک تریدر کار بسیار سختی است و ماشین حساب ارزش Pip تمامی این محاسبات را بدون درگیرشدن تریدر به فرمول ها انجام می‌دهد.
سؤالات متداول

Pip مخفف «Price Interest Point» و به معنی «نرخ بهرۀ قیمت» است که نشان‌دهندۀ کوچک‌ترین حرکت قیمتی در یک جفت‌ارز فارکس است.

پیپ در فارکس به چه چیزی اشاره دارد؟

هرکجا که به پیپ اشاره شود، دو موضوع «میزان تغییرات» و «ارزش هر تغییر» مدنظر است.

انواع بروکر براساس نمایش پیپت و پیپ در فارکس کدامند؟

کارگزارها در فارکس دو نوع هستند؛ چهار رقمی‌ها و پنج رقمی‌ها که تغییرات قیمت براساس پیپ و پیپت را نمایش می‌دهند. اکثر بروکرها در سال‌های اخیر نیز، نرخ ارز را تا پنج رقم اعشار پشتیبانی می‌کنند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *