دسته‌ها
اخبار

فارس – افزایش 3318 واحدی شاخص بورس تهران


یونیت آزاد خبر –
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 3317 واحد همراه شد و به رقم یک میلیون و 537 هزار 374 واحد رسید.
همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 351 واحد به رقم 425 هزار و 200 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 6 میلیون و 101 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز بیش از 6.9 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 5111 میلیارد تومان دادوستد کردند. امروز همه شاخص‌های بورس به رنگ سبز درآمدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 22 صدم درصد تقویت شدند.
همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 8 صدم درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 23 صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس 16 صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 29 صدم درصد افزایش یافت.
امروز نماد شرکت‌های پتروشیمی نوری، چادرملو، ملی مس، پالایش نفت اصفهان، کشتیرانی جمهوری اسلامی، پتروشیمی بوعلی و گسترش نفت و گاز پارسیان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته‌اند.
در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 83 واحد افزایش به رقم 21 هزار و 348 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 202 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه به 360 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز بیش از 4.8 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 275 هزار فقره معامله و به ارزش 155 هزار میلیارد تومان دادوستد کردند. البته این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌ باید متذکر شد که امروز دوشنبه در قالب عملیات بازار باز در شبکه بین بانکی معاملات اوراق دولتی انجام می‌شود که بیش از 1.6 میلیارد اوراق دولتی به ارزش 152 هزار میلیارد تومان دست به دست شد، وگرنه ارزش معاملات سهام امروز در بورس به بیش از 1566 میلیارد تومان رسید. بنابراین عمده ارزش معاملاتی که در فرابورس درج شده است، مربوط به خرید و فروش اوراق بانک مرکزی در شبکه بانکی است که ارقام آن در معاملات فرابورس نمایش داده می‌شود.
امروز همچنین نمادهای آریاساسول،‌ فولاد غدیر، بهمن دیزل، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی قائد بصیر بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای برق دماوند و مالی سپهر صادرات بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.
به گزارش فارس، امروز در همایش پولی و بانکی که با محوریت کنترل تورم برگزار می‌شد، یکی از نکاتی که مورد تاکید قرار گرفت، ارتباط بازار پول یعنی بانک‌ها و بازار سرمایه بود که بانک‌ها بتوانند از ابزارهای بازار مالی برای تامین مالی استفاده کنند. همچنین قرار شد برای جلوگیری از تورم و مهار تورم کسری بودجه دولت با برداشت از منابع مالی بانک مرکزی جبران نشود، بلکه حتی‌الامکان با روش‌های غیرتورمی مانند فروش اوراق دولتی و یا مولدسازی دارایی‌های دولت و استفاده از مانده رسوب‌شده حساب‌های خزانه دنبال شود که این سیاست‌ها اگر به مهار و کنترل تورم منجر شود، باعث چشم‌انداز روشنی برای شرکت‌های بازار سرمایه خواهد شد.
انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *