دسته‌ها
اخبار

سرمایه‌ گذار فرشته کیست و چه وظایفی دارد؟

اگر صاحب استارتاپ‌ها یا کسب‌و‌کارهای نوپا باشید، مطمئنا در مسیر کاری و سرمایه‌گذاری خود با عبارتی به نام سرمایه‌ گذار فرشته روبه‌رو خواهید شد. این روزها سرمایه‌گذاری فرشته و سرمایه‌گذاران آن، جای روش‌های سنتی را گرفته‌اند و یکی از پرطرفدارترین سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شوند. از آن‌جایی که سرمایه‌گذار نیکوکار یا فرشته مفهوم جدیدی است، ممکن است برای آشنایی با آن و سازوکار آن به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید. با ما در این مقاله همراه باشید. در این مقاله سعی شده است تمام تعاریف این نوع سرمایه‌گذاری در اختیار شما خوانندگان محترم قرار گذاشته شود.
سرفصل‌های این مقاله
سرمایه‌ گذار فرشته کیست؟
سرمایه‌گذار فرشته فردی است که پول خوبی در بساط دارد و مانند یک فرشته نجات سرمایه اولیه برای شروع کار را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. اما فراموش نکنید که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هیچ‌کس بدون هزینه یا سود کاری انجام نمی‌دهد.
سرمایه‌گذار فرشته هم از این قاعده مستثنا نیست و در ازای پولی که در اختیار شما قرار می‌دهد، بدون اینکه در مدیریت کسب‌و‌کار شما دخالتی داشته باشد، بخشی از مالکیت آن را سهیم می‌شوند.
سرمایه‌گذاران فرشته برخلاف تصور عام، میلیونرهای سرشناس نیستند و ممکن است افرادی مانند پزشکان، وکیلان یا صاحبان کسب و کار باشند. این افراد برای اینکه ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند، معمولا به استارتاپ‌ها در زمینه کسب‌و‌کار هم کمک می‌کنند و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
سرمایه‌گذار فرشته ممکن است که تنها در یک معامله با شما همراه باشند یا به همکاری شما برای چند سال متوالی ادامه دهند. سرمایه‌گذران فرشته همچنین آماده به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف مانند بهداشت، فناوری، آموزش و پرورش و امور مالی هستند.
ریشه واژه سرمایه‌ گذار فرشته
ریشه این واژه از ثروتمندانی گرفته شد که زمانی برای برگزاری تئاتر برادوی و محصولات آن به صورت داوطلبانه پول می‌دادند. این واژه برای اولین بار توسط ویلیام وتزل، بنیانگذار مرکز تحقیقات سرمایه‌گذاری، از دانشگاه نیوهمپشایر استفاده شد. وتزل تحقیقاتی درباره نحوه جمع‌آوری سرمایه توسط کارآفرینان انجام داد و به افرادی مانند ثروتمندان برادوی رسید که به این استارتاپ‌ها برای کارآفرینی کمک می‌کردند..
وظایف سرمایه‌ گذار فرشته
سرمایه‌گذار فرشته علاوه‌بر تامین سرمایه اولیه نقش‌های مهم دیگری نیز دارند. یک کسب‌وکار در بخش‌های مختلف مانند امور مالی، جذب نیرو و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک نیاز به دقت و مشاوره حرفه‌ای دارد.
از این‌رو سرمایه‌گذاران فرشته که افرادی باتجربه در حوزه سرمایه‌گذاری و استارتاپ‌ها هستند در این موارد نیز همراه شما خواهند بود.
سرمایه‌گذاران فرشته نه تنها شرکت و کسب‌وکار شما را پشتیبانی می‌کنند، بلکه به دلیل روابط کاری و اجتماعی بالایی که دارند، می‌توانند شما را به شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مهم ارتباط دهند و باعث گسترش کار شما شوند.
از طرفی دیگر سرمایه‌گذاران فرشته حکم مربی کارآفرینان تازه‌نفس را دارند و با دانش گسترده‌ای که دارند به آن‌ها مسیر درست را در حوزه بیزنس نشان می‌دهند و چگونگی رسیدن به مقصد در کوتاه‌ترین و مثمر‌ثمرترین حالت ممکن را آموزش می‌دهند.
فواید و معایب سرمایه‌ گذاران فرشته
همان‌طور که پیشتر ذکر شد سرمایه‌گذاران فرشته افرادی با با پول نقد اضافی و در دسترس هستند که به دنبال سرمایه‌گذاری‌هایی متفاوت از سرمایه‌گذاری‌های سنتی و با سود خوب هستند.
این موضوع برای کسانی که به تازگی کاری را شروع کرده‌اند و اما از نظر مالی نیاز به شراکت با یک سرمایه‌گذار دارند، فرصت مناسبی به نظر می‌رسد اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا تمام کارآفرینان تازه از راه رسیده از سرمایه‌گذاران فرشته کمک می‌گیرند؟ چرا با نگاه به بعضی از شرکت‌های تازه تاسیس خبری از فرشته سرمایه‌گذار نیست؟ آیا جذب سرمایه‌گذاران فرشته آسان است؟ نقاط قوت و نقاط ضعف جذب سرمایه‌گذاران فرشته چیست؟ در این بخش به پاسخ این سوال‌ها در حوزه کاری و وظایف این سرمایه‌گذاران می‌پردازیم.
فواید همکاری با فرشته سرمایه‌ گذار
نقاط قوت همکاری با فرشته سرمایه‌گذار غیرقابل چشم‌پوشی است و در این‌جا به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

سرمایه‌ای همیشه در دسترس

فرشته سرمایه‌گذار با قبول ریسک‌های سرمایه‌گذاری، بودجه مورد نیاز شما را تامین می‌کنند و در اختیارتان قرار می‌دهد.

انعطاف‌پذیری

بانک‌ها و موسسات مالی هنگام پرداخت وام بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند اما فرشته‌های سرمایه‌گذار انعطاف بیشتری دارند. به طور مثال وام‌های بانکی محدودیت دارند اما سرمایه‌گذار فرشته بدون محدودیت مبلغ مورد نیاز شما را وارد چرخه کار می‌کنند.

تخصص و ارتباط بالقوه

فرشته‌های سرمایه‌گذار علاوه‌بر تخصص و تجربه‌ بالا، ارتباط گسترده‌ای با سایر نهادهای اقتصادی و کاری دارند و می‌توانند ارتباطات تجاری شما را با شرکت‌های دیگر گسترش دهند.

درصد بالای موفقیت کاری

طبق تحقیقات انجام شده استارتاپ‌هایی که بودجه خود را با کمک فرشتگان سرمایه‌گذار تامین کرده‌اند، معمولا درصد سود و موفقیت بالاتری داشته‌اند.
معایب فرشته سرمایه‌ گذار
برخی از معایب فرشته سرمایه‌گذار در حوزه وظایفی که برعهده دارند عبارت است از:

انتظارات سرمایه‌گذار

از آن‌جایی که فرشتگان سرمایه‌گذار در هنگام سرمایه‌گذاری ریسک بیشتری می‌کنند، انتظار دارند سود بالایی نیز دریافت کنند. اکثر آن‌ها معمولا انتظار دارند ده برابر سود اولیه خود سود کنند.

همان‌طور که قبلا عنوان شد، سرمایه‌گذاران فرشته در ازای پرداخت پول، بخشی از سهام شرکت را در دست می‌گیرند به همین دلیل این افراد به میزان بالایی می‌توانند در امور شرکت اعمال نفوذو قدرت کنند. بنابراین کارآفرین ممکن است احساس کند که کنترل شرکت را از دست داده است.

درست که فرشته سرمایه‌گذار در پرداخت اولیه سرمایه، میزان مورد نیاز شما را تامین می‌کند، اما برای سرمایه‌گذاری مجدد ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد. به طور مثال اگر کسب و کار شما سود مورد نظر او را نداشته باشد، خبری از شارژ مجدد سرمایه نیست.
سخن آخر
سرمایه‌گذار فرشته گزینه خوبی برای افرادی است که به تازگی کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کرده‌‌اند. آنها می‌تواند بودجه مورد نظر برای شروع کار را تامین کنند. علاوه‌بر این، فرشته سرمایه‌گذار با به اشتراک‌گذاری دانش، تجربیات و ارتباطات خود باعث گسترش کسب و کار شما می‌شوند.
این سرمایه‌گذاران مدرن با ارائه خدمات چشمگیر باعث کسب سودی دوطرفه می‌شوند، اما باید توجه داشت که برای همکاری با آن‌ها بهتر است به درستی با وظایف، فواید و معایب این همکاری آشنا شوید.
در این صورت می‌توان شما را یک کارآفرین موفق نامید که فرشته نجات کسب‌و‌کار خود می‌شود و می‌تواند در زمانی درست سرمایه‌گذاری باتجربه را جذب کند و دمی مسیحایی به بیزنس تازه‌نفس خود بدمند.

توجه: برای انجام معامله در بایننس حتما با آی پی خارج از ایران (کشورهایی مثل ترکیه، فنلاند، سنگاپور و روسیه) وارد شوید!

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” سرمایه گذاری “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *