دسته‌ها
اخبار

روزنامه تعادل – کاهش صادرات روسیه محرک صعود نفت شد


یونیت آزاد خبر –
قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر چشم‌انداز صادرات کمتر روسیه که افزایش ذخایر امریکا را تحت‌الشعاع قرار داد، برای دومین روز متوالی افزایش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۶۷ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۸۲ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۶۱ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۷۶ دلار در هر بشکه رسید.  نفت برنت و شاخص نفت امریکا در معاملات روز پنجشنبه تحت تاثیر برنامه روسیه برای کاهش صادرات نفت از بنادر غربی به میزان ۲۵ درصد در مارس که بسیار بیشتر از کاهش برنامه‌ریزی شده تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود، با حدود دو درصد افزایش، بسته شدند.
ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار در موسسه مالی «آی جی» در این باره گفت: ذخایر بالاتر از حد انتظار نفت امریکا، همچنان دورنمای تقاضا برای نفت را به چالش می‌کشد اما انتظارات برای تولید کمتر روسیه تا حدودی تاثیر ذخایر بالای امریکا را جبران کردند.ذخایر نفت امریکا به بالاترین حد خود از ماه می‌سال ۲۰۲۱ رسیده است. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا، ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به ۱۷ فوریه، به میزان ۷.۶ میلیون بشکه افزایش یافت و به حدود ۴۷۹ میلیون بشکه رسید.
قیمت نفت پس از رشد حدود چهار درصدی که در هفته پیش داشت، از ابتدای هفته جاری تاکنون اندکی کاهش نشان می‌دهد که تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش بیشتر نرخ بهره و تحکیم ارزش دلار بوده است. جزییات نشست ماه گذشته بانک مرکزی امریکا نشان داد اکثر مقامات فدرال رزرو انتظار دارند نرخ تورم بالا بماند که به معنای تحکیم بیشتر سیاست پولی خواهد بود. بر اساس گزارش رویترز، چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره، از شاخص دلار پشتیبانی کرد و این شاخص در مسیر ثبت چهارمین رشد هفتگی متوالی قرار دارد. شاخص دلار از ابتدای فوریه تاکنون، حدود ۲.۵ درصد رشد کرده است. دلار قویتر، معاملات کالاهایی از جمله نفت که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند را برای خریداران غیرامریکایی گران‌تر می‌کند.
 
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *