دسته‌ها
اخبار

رمز ارز جینوسیس (GNO) چیست؟ به همراه نمودار و قیمت لحظه ای

قیمت لحظه ای رمز ارز جینوسیس (GNO)

نمودار لحظه ای رمز ارز جینوسیس (GNO)

Gnosis dApp یک پلتفرم پیشبینی است که روی شبکۀ اتریوم ساخته شده است. Gnosis در ژانویۀ 2015 به‌گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران امکان می‌دهد در مورد هر رویدادی حدس بزنند. مثلاً کدام تیم ورزشی ممکن است در بازی بعدی خود برنده شود یا چه‌کسی ممکن است در انتخابات محلی پیروز باشد. Gnosis با فعالیت در یک شبکۀ غیرمتمرکز و اجازه‌دادن به کاربران برای ایجاد بازارهای خود به دلخواه، تجربه‌ای منحصربه‌فرد را در پلتفرم امنی به کاربران ارائه می‌دهد.
رمز ارز Gnosis (GNO) چیست؟
Gnosis یک بازار پیش‌بینی غیرمتمرکز و منبع‌باز است که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. کاربران با Gnosis می‌توانند بازارهایی ایجاد کنند تا در مورد هر رویداد یا نتیجۀ دلخواه خود در آن حدس بزنند.
با استفاده از پروتکل اتریوم، Gnosis قادر است یک اکوسیستم امن و شفاف را تضمین کند. هدف پروتکل Gnosis ایجاد تغییراتی بزرگ با ارائۀ کارآمدترین ابزار پیش‌بینی جهان و تعیین استاندارد جهانی برای بازارهای پیش‌بینی است.
رمز ارز Gnosis (GNO) چگونه کار می‌کند؟
Gnosis از سه لایۀ مجزا برای ارائۀ یک تجربۀ مناسب برای کاربران تشکیل شده است:
لایۀ هستۀ Gnosis، قراردادهای هوشمند اساسی را برای پلتفرم Gnosis فراهم می‌کند. لایۀ سرویس Gnosis، منابعی را برای برنامه‌های مصرف‌کننده ارائه می‌دهد و برای ابزارهایی مانند چت بات‌ها و استیبل کوین‌ها استفاده می‌شود. درنهایت، لایۀ برنامه‌های کاربردی Gnosis، عمدتاً شامل ابزارهایی است که بازارهای پیش‌بینی خاص یا بخش‌های انتخابی مشتری را هدف قرار می‌دهند. برخی از برنامه‌ها توسط Gnosis و برخی توسط شخص ثالث ساخته شده‌اند.
شبکۀ آپولو (بازار پیش‌بینی Gnosis) به کاربر اجازه می‌دهد تا بازاری را برای هر رویداد دلخواه ایجاد کند تا در آن کاربران بتوانند با قرارگرفتن در موقعیت‌های مختلف در مورد نتیجۀ آن حدس بزنند. با گذشت زمان یا رخ‌دادن رویدادهای مرتبط، احتمال وقوع نتایج خاص بیش‌تر می‌شود که ارزش توکن‌های مرتبط را افزایش می‌دهد. پس از نهایی‌شدن رویداد، توکن‌هایی که نتیجۀ نهایی را نشان می‌دهند، شرط را برنده شده و ارزش پیدا می‌کنند درحالی‌که بقیۀ توکن‌ها ارزش خود را از دست می‌دهند.

عملکرد لایه‌های معماری Gnosis
همانطورکه گفتیم، عملکرد Gnosis متکی بر معماری آن است که به سه سطح یا لایه تقسیم می‌شود:
لایۀ هسته (Core Layer)
لایۀ هسته، لایۀ اصلی بوده و از تمام قراردادهای هوشمندی تشکیل شده است که رویدادها، توکن‌ها، تسویه‌حساب و مکانیسم‌های بازار Gnosis را کنترل می‌کنند.
درمجموع، این پلتفرم از گروهی متشکل از بیش از 25 قرارداد هوشمند ایجاد‌شده در Solidity تشکیل شده و دسترسی و استفاده از آن رایگان است. هریک از این قراردادها تحت مجوز GPLv3 هستند و به‌عنوان یک توسعه‌دهنده به شما اجازه می‌دهند آن‌ها را دریافت کرده و از آن‌ها استفاده کنید یا در پروژه‌های دیگر از آن‌ها بهره ببرید.
با این حال در هستۀ اصلی، قراردادهای رویداد و قرارداد بازار قرار دارند. این دو قرارداد بیش‌ترین بار لایۀ اصلی را بر عهده دارند؛ زیرا آن‌ها تعامل بین دنیای خارج از زنجیره و دنیای روی زنجیره (اوراکل)، تعامل با کاربران پلتفرم، ایجاد و پویایی بازارها را مدیریت می‌کنند.
لایۀ سرویس (Service Layer)
لایۀ سرویس یا Service Layer، لایه‌ای است که برای ایجاد سرویس‌هایی از لایۀ اصلی استفاده می‌کند که از قابلیت‌های پروتکل پایۀ Gnosis بهره می‌برند. این خدمات شامل اجرای یک کانال (برای عملیات سریع)، مکانیسم‌های بازار، یکپارچه‌سازی پردازنده‌های پرداخت، یکپارچه‌سازی با DeFi، DApps و NFT است.
لایۀ برنامه (Application Layer)
لایۀ برنامه شامل برنامه‌های کاربردی فرانت‌اند سفارشی که در لایۀ‌های Service و Core ساخته شده‌اند خواهد بود. Gnosis برخی از برنامه‌ها را ایجاد می‌کند اما بیش‌تر آن‌ها شامل اشخاص ثالثی هستند که برای استفاده از خدمات آن‌ها هزینه می‌کنید. یک مثال خوب برای این موضوع، Gnosis SAFE است. کیف‌پولی برای اتریوم که در لایۀ‌های فوق‌الذکر ساخته شده است.
بنیانگذاران Gnosis چه کسانی هستند؟
Gnosis در سال 2015 توسط مارتین کوپلمن و استفان جورج زیر نظر ConsenSys، یک استودیوی سرمایه‌گذاری مرتبط با اتریوم تأسیس شد. در آوریل 2017، Gnosis توانست بودجه‌ای تأمین کند و به یک شرکت مستقل در جبل‌الطارق تبدیل شود. درحال‌حاضر، Gnosis بیش از پنجاه تیم در سراسر جهان دارد و یک مرکز توسعۀ اصلی در فضای Full Node برلین دارد.
Gnosis از یک ICO برای فروش اولیۀ خود استفاده کرد که سقف فروش آن 12.5 میلیون دلار بود. با توجه به ساختار فروش، تنها 5درصد از توکن‌ها به خریداران عرضه شد و بیش از 90درصد از عرضۀ پیش‌فروش به تیم Gnosis اختصاص یافت؛ زیرا خریداران از ترس ازدست‌دادن آن، کل عرضۀ 12.5 میلیون دلاری را در عرض سه ساعت خریداری کردند. پس از تقاضای غیرمنتظره در این پیش‌فروش، تیم موافقت کرد که توکن‌ها را به مدت یک سال قفل کند تا نگرانی‌های خریداران را در مورد تیمی که دارایی‌هایشان را در اختیار دارند، کاهش دهد.

چه چیزی Gnosis (GNO) را منحصربه‌فرد می‌کند؟
Gnosis ترکیبی از محصولات و ابزارهای منحصربه‌فرد را به علاقه‌مندان بلاک چین ارائه می‌دهد. این ابزار پیش‌بینی بازار به همه اجازه می‌دهد به کمک برنامه‌های پیش‌بینی سفارشی‌شده در هر رویداد دلخواهی شرکت و آن را پیش‌بینی کند.
Gnosis همچنین یک صرافی غیرمتمرکز و ایمن دارد که راهی امن برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال است. Gnosis با سه خط‌تولید متقابل، همراه با یک تیم فعال جهانی در برابر رقبای کم‌تر شناخته‌شده متمایز است.
چه چیزی به Gnosis (GNO) ارزش می‌دهد؟
نقش توکن GNO حفظ و راه‌اندازی شبکۀ Gnosis است. کاربران با شرکت در فعالیت‌های مختلف در شبکۀ Gnosis، با شرکت در رویدادهای بازار و حدس و گمان، در شبکه نقش پیدا می‌کنند. GNO به کاربران این امکان را می‌دهد که از قراردادهای هوشمند GNO استفاده کنند، تراکنش‌های خود را در شبکه انجام دهند و در رأی‌گیری‌های حاکمیتی شبکه شرکت کنند.
چند توکن Gnosis (GNO) در گردش است؟
Gnosis (GNO) دارای 2,579,58۸ توکن در گردش و حداکثر عرضۀ 3,000,000 توکن GNO است. این عرضه هرگز افزایش نخواهد یافت.
توکن‌های GNO را می‌توان در بازار ثانویه خریداری کرد. GNO از فارمینگ پشتیبانی نمی‌کند. پلتفرم Gnosis در 24 آوریل 2017 یک ICO داشت و 10.000.000 توکن تولید شد. این تنها زمانی بود که توکن‌های GNO ایجاد شدند و خواهند شد.
شبکۀ Gnosis (GNO) چگونه ایمن می‌شود؟
پلتفرم Gnosis از مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند ساخته‌شده روی پلتفرم اتریوم استفاده می‌کند. از آنجایی که قراردادهای هوشمند در شبکۀ اتریوم میزبانی می‌شوند، امنیت پایه نیز توسط گره‌ها و ماینرهایی که شبکۀ اتریوم را با استفاده از Proof-of-Work ایمن نگه می‌دارند، کنترل می‌شود. پلتفرم Gnosis ممیزی‌های منظمی را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که کدهای موجود در قراردادهای هوشمند آن‌ها به‌روز، ایمن و مطابق با چارچوب فعلی اتریوم است.
نحوۀ استفاده از Gnosis (GNO)
آپولو نام پلتفرم بازار پیش‌بینی Gnosis است. کاربران می‌توانند با استفاده از شبکۀ آپولو، بازار یا دارایی‌های دیجیتالی ایجاد کنند. توکن‌هایی که کاربران ایجاد می‌کنند، ابزارهایی هستند که می‌توانند اطلاعات مختلفی مانند استراتژی‌های سرمایه‌گذاری، اطلاعات یا حتی دارایی‌های واقعی را نشان دهند. کاربران می‌توانند از وب‌سایت Gnosis به شبکۀ آپولو دسترسی داشته باشند.
Dutchx، صرافی غیرمتمرکز پلتفرم Gnosis
Dutchx یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) است که از توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند و به همه اجازه می‌دهد تا هر جفت توکن دلخواه را اضافه کند. داچ ایکس برای جلوگیری از پیشروی، مشکلات مرتبط با کمبود نقدینگی و ریسک شخص ثالث استفاده می‌شود. صرافی غیرمتمرکز Dutchx از طریق صفحۀ اصلی Gnosis در دسترس است.
Gnosis Safe، کیف‌پول پلتفرم Gnosis
Gnosis Safe یک کیف‌پول امن است که می‌تواند توسط یک تیم یا یک فرد برای مدیریت دارایی‌های رمز ارز استفاده شود. کاربران باید برای استفاده از این کیف‌پول به وب‌سایت Gnosis Safe بروند، از برنامۀ وب استفاده کرده یا کلاینت مربوطه را دانلود کنند. Gnosis Safe مانند یک کیف‌پول رمز ارز معمولی عمل می‌کند اما برخی ویژگی‌های اضافی را نیز ارائه می‌دهد؛ مانند نیاز به امضای چندگانه برای جابه‌جایی وجوه. این کیف‌پول با چنین ویژگی‌هایی، برای تیم‌هایی که می‌خواهند گزینه‌ای امن برای مدیریت وجوه یا حقوق و دستمزد داشته باشند، بسیار مناسب خواهد بود.
Gnosis Safe به افراد و کسب و کارها این امکان را می‌دهد که کیف‌پول‌های چند امضایی را راه‌اندازی کنند. این کیف‌پول‌ها می‌توانند توسط ترکیب‌های مختلف امضاکننده با استفاده از مجوز چند عاملی امضا شوند. این نرم‌افزار با اکثر پروتکل‌های محبوب DeFi به‌راحتی در تعامل است و برای اندروید و iOS یا به‌عنوان افزونۀ مرورگر کروم در دسترس خواهد بود.

تاریخچه و هدف Gnosis
Gnosis در سال 2015 تأسیس شد. Gnosis در ابتدا به‌عنوان بخشی از شرکت فناوری نرم‌افزار بلاک‌چین ConsenSys که در سال 2017 مستقل شد، شروع به کار کرد. دفتر مرکزی آن در جبل‌الطارق قرار دارد. مارتین کوپلمن به‌عنوان مدیرعامل و بنیانگذار اتریوم و دانشمند ارشد ویتالیک بوترین در هیئت مشاوران آن‌ها فعالیت می‌کنند.
مجموعه‌ای از محصولات مرتبط از آن زمان برای پشتیبانی از برنامه‌های مختلف DeFi منتشر شده است. در مرکز همۀ آن‌ها فناوری «بازار پیش‌بینی» قرار دارد. طبق بیانیه‌ای که خود پلتفرم منتشر کرده است: « Gnosisبه‌دنبال ایجاد یک پلتفرم بازار جهانی و پیش‌بینی با یک استخر نقدینگی واحد است».
پروژه‌های اولیۀ Gnosis
یکی از پروژه‌های Gnosis، پروتکل  CoW است. این پروتکل در سه لایۀ مجزا طراحی شده است: لایه‌ای اصلی شامل قراردادهای هوشمند مختلف برای مدیریت عملیات، لایۀ سرویس که خدمات اضافی را ارائه می‌دهد و هزینه‌های معاملاتی را دریافت می‌کند و مجموعه‌ای از برنامه‌های فرانت‌اند برای موارد استفاده از بازار پیش‌بینی.
نام این پروتکل به‌دلیل توانایی آن در بهره‌برداری از «درخواست‌های تصادفی» انتخاب شده است. این زمانی اتفاق می‌افتد که یک معاملۀ پایاپای اتفاق بیفتد. بنابراین، نیازی به استفاده از استخر نقدینگی برای تسریع معامله نیست و هیچ لغزش قیمت یا اسلیپیچ (Slippage) و فی‌تراکنشی در کار نخواهد بود.
Gnosis در سال 2018  CowSwap را راه‌اندازی کرد؛ یک صرافی غیرمتمرکز برای توکن‌های ERC-20 که اولین رابط تجاری ساخته‌شده براساس پروتکل CoW است. این صرافی غیرمتمرکز سعی می‌کند درخواست‌های تصادفی را کشف کرده و نیاز به یک استخر نقدینگی را برای انجام معامله و هزینه‌های گس (Gas) برطرف کند. فقط معاملاتی که نمی‌توانند با دیگر معامله‌گران CowSwap تسویه شوند به AMM‌های زیربنایی ارسال می‌شوند تا به روش عادی معامله انجام شود.
فعالیت‌های دیگر
Gnosis در سال 2020 با xDai در مورد یک زنجیرۀ جانبی اتریوم همکاری کرد تا در مواجهه با افزایش سریع هزینه‌های گس اتریوم، تراکنش‌های سریع و ارزان را ارائه دهد. این مشارکت به این معنی است که همۀ برنامه‌های Gnosis در هر دو پلتفرم مستقر هستند. همچنین، یکی از همکاری‌های قابل‌توجه این پلتفرم در سال 2022، ادغام با پروتکل تراکنش خصوصی Tornado Cash بود.
Gnosis خالق و حامی اصلی DappCon، یک کنفرانس برای توسعه‌دهندگان است که در برلین برگزار می‌شود. DappCon بر برنامه‌های کاربردی، ابزارها و زیرساخت‌های مبتنی بر اتریوم تمرکز دارد و Full Node، بزرگ‌ترین فضای همکاری اروپا برای فناوری Web3، توسط Gnosis در سال 2018 افتتاح شد.
توکن‌های شبکۀ Gnosis
پلتفرم Gnosis از دو توکن اصلی استفاده می‌کند: Gnosis (GNO) و OWL.
GNO یک توکن اتریوم ERC-20 است. کل عرضۀ ثابت 3.000.000 در فروش ICO در آوریل 2017 ایجاد شد. OWL پاداشی است که برای قراردادن GNO در پلتفرم، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. مقدار دریافتی این پاداش، هم به طول دورۀ قفل و هم به کل عرضۀ OWL بستگی دارد.
توکن‌های جدید ERC-20 برای هر پیش‌بینی ایجاد می‌شوند. به‌عنوان مثال، اگر یک بازار پیش‌بینی این سؤال را مطرح کند که «فدرال رزرو ایالات متحده چند بار نرخ بهره را در سال 2022 افزایش خواهد داد؟»، نتایج مجاز ممکن است 3، 4، 5، 6 و یا بیش‌تر باشد. برای هریک از این نتایج ممکن، یک توکن ایجاد می‌شود.
هر زمان که توکن نتیجۀ جدیدی ایجاد شود، هزینه‌ای دریافت می‌شود. پرداخت با توکن OWL انجام خواهد شد و یک OWL معادل یک دلار هزینه در نظر گرفته می‌شود.
همچنین، ممکن است کارمزدها با استفاده از توکنی که یک بازار پیش‌بینی با آن معامله خواهد شد، پرداخت شود. این امر حتی اگر کمبود موقتی OWL وجود داشته باشد، بازار کارآمدی را تضمین می‌کند.
سایر ویژگی‌های Gnosis
Gnosis یک گزینۀ جالب در لایۀ اصلی خود دارد و آن توانایی توسعه یا به‌اصطلاح «توکن‌های شرطی» است. توکن‌های شرطی توکن‌هایی هستند که به‌دنبال نمایش بهتر بازار پیش‌بینی خواهند بود. به یاد داشته باشید که بازارهای پیش‌بینی بازارهای سهامی‌ای هستند که افراد روی نتیجۀ یک رویداد در آن شرط‌بندی می‌کنند. نتایج این رویداد، رویدادهای آینده است که ما نمی‌توانیم به‌طور قطع از نتایج آن مطلع شویم. از این نظر، هر شرطی که در سیستم قرار می‌گیرد، در قراردادهایی به شکل قراردادهای رویدادی انجام می‌شود.
این قراردادها پیامدهای احتمالی مختلف رویداد آینده و همچنین ساختار پرداخت را براساس آن نتایج و تاریخ نتیجۀ رویداد مشخص می‌کنند. بر خلاف بازارهای مالی، مانند سهام یا کالاها، که معامله‌گران از آن‌ها برای محافظت در برابر ریسک استفاده می‌کنند (به‌عنوان مثال، فارمرها از بازارهای فیوچرز برای محافظت از قیمت محصولات استفاده می‌کنند)، پیش‌بینی بازارهای سهام عمدتاً به‌دنبال جمع‌آوری اطلاعات در مورد موضوعات موردعلاقه است.
بنابراین، ارزش اطلاعاتی یک بازار پیش‌بینی در قیمت خود قراردادهای فیوچرز نهفته است که نه‌تنها نشان‌دهندۀ میانگین ارزیابی شرکت‌کنندگان بازار در مورد احتمال نتیجۀ یک رویداد است بلکه سطح اطمینان شرکت‌کنندگان مختلف را نیز نشان می‌دهد.
توکن‌های شرطی به‌دنبال این هستند که اجازه دهند:

بازارهای ساده براساس احتمال یک رویداد معین ایجاد شوند.
بازارهای پیچیده در مورد اینکه چگونه احتمال یک رویداد، تحت‌تأثیر هر رویداد دیگری قرار می‌گیرد ایجاد شوند.
هر دارایی به شرط وقوع یک رویداد خاص معامله شود. این بازارها قیمت دارایی‌ها را برای ناظران بازار در شرایط مختلف افزایش خواهند داد.

حاکمیت Gnosis
GnosisDAO نوعی سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) است که حاکمیت پروتکل Gnosis را امکان‌پذیر می‌کند. برای شرکت در GnosisDAO باید به انجمن آن رفته و ثبت نام کنید. از آنجا می‌توانید پیشنهادات خود را ارائه دهید و در بحث‌هایی که در انجمن مذکور برگزار می‌شود شرکت کنید.
اگر یک پروپوزال پذیرفته شود، به یک GIP (پیشنهادهای بهبود Gnosis) تبدیل خواهد شد. در این مرحله، یک نظرسنجی در مورد GIP در انجمن انجام می‌شود که باید رأی اکثریت برای رفتن به مرحلۀ نهایی به دست آید. درنهایت، آخرین مرحله فقط برای دارندگان توکن GNO اعمال می‌شود؛ جایی که آن‌ها تصمیم می‌گیرند آیا بهبود جدید را بپذیرند یا خیر. آخرین مرحله در پلتفرم Snapshot اتفاق می‌افتد که DAO نهایی Gnosis را مدیریت می‌کند.
سخن پایانی
Gnosis که در ژانویۀ 2015 تأسیس شد، به گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران امکان می‌دهد در مورد هر رویدادی حدس بزنند. پلتفرم Gnosis از مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند ساخته‌شده روی پلتفرم اتریوم استفاده می‌کند. آپولو نام پلتفرم بازار پیش‌بینی Gnosis است.
پلتفرم Gnosis از دو توکن اصلی استفاده می‌کند: Gnosis (GNO) و OWL. GnosisDAO نوعی سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) است که حاکمیت بر پروتکل Gnosis را امکان‌پذیر می‌کند. Gnosis قصد دارد پلتفرمی جهانی برای پیش‌بینی با یک استخر نقدینگی واحد ایجاد کند.
سؤالات متداولرمز ارز Gnosis (GNO) چیست؟Gnosis یک بازار پیش‌بینی غیرمتمرکز و منبع‌باز است که روی بلاک‌چین اتریوم ساخته شده است. کاربران با Gnosis می‌توانند بازارهاییرا ایجاد کنند که در آن بتوانند در مورد هر رویداد یا نتیجۀ دلخواه خود حدس بزنند.توکن‌های پلتفرم Gnosis (GNO) کدامند؟پلتفرم Gnosis از دو توکن اصلی استفاده می‌کند که Gnosis (GNO) و OWL هستند. GNO یک توکن اتریوم ERC-20 است. کل عرضۀ ثابت سه میلیونی در فروش ICO در آوریل 2017 ایجاد شد. OWL پاداشی است برای قراردادن GNO در پلتفرم. مقدار دریافتی این پاداش، هم به طول دورۀ قفل و هم به کل عرضۀ OWL بستگی دارد.تاریخچۀ Gnosis چیست؟Gnosis در سال 2015 تأسیس شد. Gnosis در ابتدا به‌عنوان بخشی از شرکت فناوری نرم‌افزار بلاک‌چین ConsenSys که در سال 2017 مستقل شد، شروع به کار کرد.هدف Gnosis چیست؟Gnosis به‌دنبال ایجاد پلتفرم بازار جهانی و پیش‌بینی با یک استخر نقدینگی واحد است.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۳۹ رای)

۴.۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *