دسته‌ها
اخبار

خبرنامه دانشجویان ایران – قیمت نان در طرح هوشمندسازی یارانه ها ثابت می ماند


یونیت آزاد خبر –
به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» بابک دایی ظهر جمعه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه‌هوشمندسازی یارانه‌ها به معنای حذف یارانه و یا ایجاد محدودیت در مصرف نان نیست گفت: به‌مردم شریف فارس اطمینان می‌دهم که با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان هیچگونه افزایشی در قیمت نان سنتی که قوت غالب مردم است، اتفاق نیافتد و مردم می‌توانند همچون سال گذشته نان مورد نیاز خود را از نانوایی‌ها با قیمتهای قبلی تأمین کنند.
وی افزود: سیاست و اولویت دولت مردمی سیزدهم بر آن است حتماً میزان کالری مورد نیاز خانوارها بدون کوچک‌ترین افزایش قیمتی تأمین شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس، با تاکید بر اینکه هدف طرح هوشمند سازی یارانه نان صرفاً اصلاح و تغییر شیوه پرداخت یارانه است‌، افزود: در طرح در دست بررسی دولت، تزریق و پرداخت یارانه‌ها به جای ابتدای زنجیره تولید یعنی تولیدکنندگان به انتهای زنجیره یعنی‌مصرف‌کنندگان صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر از این پس یارانه‌های نان را به مصرف کنندگان نهایی نان پرداخت می‌کنیم تا دقیقاً به جامعه هدف برسد و هدر نرود.
دایی اظهار داشت: بر اساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سال‌های گذشته بخشی از کالاهای اساسی نظیر آرد به‌صورت قاچاق ازکشور خارج شده و به همین علت قاچاق آرد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن، افزایش ۲۰۰ درصدی داشته است.
وی تصریح کرد: این اتفاق باعث شده یک کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی که در حال حاضر قیمت آن در سطح شهر حدود ۳۸ هزار تومان می‌باشد، در مرزهای کشورمان با قیمت نجومی و نزدیک به ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش شود.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس اضافه کرد: این اختلاف قیمت، ظرفیت قاچاق بسیار بالایی ایجاد می‌کند که اگر این فرآیند کنترل واصلاح نشود می‌تواند در آینده تأمین نان مردم را در کشور با مشکل مواجه نماید.
دایی خاطرنشان کرد: هر فرد ایرانی روزانه تقریباً ۳۰۰ گرم نان مصرف می‌کند که با توجه به جمعیت ایران، سالانه حدود ۹ و نیم میلیون تن گندم در کشور نیاز است اما در حال حاضر بیش از ۱۱ و نیم میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود که این شکاف مصرفی، حکایت از قاچاق وضایعات گسترده نان دارد و موجب هدر رفت بیش از دو میلیون تن گندم در کشور می‌شود.
نماینده وزیر اقتصاد در استان فارس افزود: قطعاً تعدیل قیمت آرد منجر به کاهش قاچاق شده و جلو رانت سودجویان و قاچاقچیان را خواهدگرفت و در داخل کشور نیز منجر به کاهش ضایعات آرد خواهد شد. به عبارت دیگر این طرح می‌تواند جلوی ضایعات ۳۰ درصدی را بگیرد، زیرابا این سیاست جدید دولت بهره‌وری در واحدهای نانوایی ارتقا پیدا می‌کند و نانوایی‌ها با توجه به شرایط جدید تلاش می‌کنند تا به دنبال جلبرضایت مشتری و افزایش کیفیت نان تولیدی باشند.
دایی یادآور شد: هوشمند سازی یارانه‌های نان سنتی به معنای حذف یارانه و یا افزایش قیمت نان و یا ایجاد محدودیت در مصرف نان برای‌عموم مردم نیست، بلکه این سیاست تلاش می‌کند یارانه‌ها مستقیماً به سمت جامعه هدف باشد و به شخص مصرف‌کننده نان سنتی تعلق گیرد.
وی ادامه داد: بنابراین به مردم شریف استان اطمینان می‌دهیم نان سنتی گران نمی‌شود و مردم می‌توانند با اجرای طرح هوشمندسازی عرضه نان، به راحتی‌همچون گذشته با هر کارت بانکی که دارند نسبت به خرید نان اقدام کنند.
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *