دسته‌ها
اخبار

جماران – ارقام عجیب از فروش خودروهای خارجی در ایران: عرضه ماشین‌ها با دلار 108 هزار تومانی!/ نحوه محاسبه تعرفه واردات خودروهای خارجی چگونه است؟

جی پلاس؛ ممنوعیت واردات خودرو در چهار سال گذشته شرایط را به گونه ای کرده است که خودروهای خارجی آن هم مدل های کارکرده، گاهی با دلار ۱۰۸ هزار تومانی به فروش می رسد.
ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو حالا قیمت خودروهای خارجی بازار ایران را به ارقام عجیب و غریبی رسانده است. به طوری که برخی از این خودروهای کارکرده با دلارهای ۷۰ تا بیشتر از ۱۰۰ هزار تومانی در بازار ایران فروخته می شود. 
این مساله در حالی رخ می دهد که نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در مجلس به تازگی آزادسازی واردات خودرو را مصوب کرده اند. هرچند که این مصوبه دو بار از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل ارزبری مردود شده است. 
با این حال مهدی دادفر، دبیر انجمن واردات خودرو پیش از این گفته است که با انباشت تقاضای ۴ ساله بازار خودروهای خارجی، بازار ایران در حال حاضر چیزی حدود ۲۰۰ هزار خودروی خارجی نیاز دارد که این رقم حدود ۴ برابر عددی است که کمیسیون تلفیق برای واردات خودرو مصوب کرده است. 
در این شرایط بد نیست که بدانید ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو با قیمت های بازار ایران چه کرده است و بهای خودروهای خارجی با چه نرخ دلاری محاسبه می شوند؟
در حال حاضر قیمت یک دستگاه سانتافه ۴ سیلندر دو دیفرانسیل ۲۰۱۸ در تهران ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان معامله می شود؛ در حالی که این خودرو در بازار دبی حدود ۲۷ هزار دلار است. به عبارت دیگر قیمت سانتافه ۲۰۱۸ در بازار ایران با دلار ۱۰۸ هزار تومانی به فروش می رسد!
قیمت یک دستگاه سراتو ۲ لیتری اتوماتیک مدل ۲۰۱۸ در بازار تهران حدود  یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. این خودرو در بازار دبی حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار قیمت دارد. با یک محاسبه ساده می توان گفت این خودرو با دلار ۶۶هزار و ۵۰۰ تومانی معامله است. 
قیمت یک دستگاه النترا ۲ لیتری ۲۰۱۸ در تهران حدود یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان است. قیمت این خودرو در بازار دبی حدود ۱۷ هزار دلار است. در واقع این خودرو در بازار ایران با دلار حدود ۸۸ هزار تومانی فروخته می شود. 
قیمت یک دستگاه کیا اپتیما ۴ سیلندر  GTلاین  ۲۰۱۷ در بازار تهران حدود یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است. این خودرو در بازار دبی حدود ۲۲ هزار و ۳۰۰ دلار معامله می شود. بنابراین این خودرو هم در بازار ایران با دلار حدود ۸۷ هزار تومانی قیمت گذاری شده‌است. 
در حالی قیمت یک دستگاه رنو تالیسمان E۳  ۲۰۱۸ در تهران به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می رسد که در بازار دوبی حدود ۲۵ هزار دلار قیمت دارد. به این ترتیب این خودرو در بازار ایران با دلار حدود ۷۲ هزار تومانی خرید و فروش می شود. 
این موضوع در حالی رخ می دهد که حداقل دستمزد هر شهروند اماراتی  ۱۰۸۹ دلار است. با این حساب یک کارگر اماراتی می تواند با حدود ۲ تا ۳ سال پس انداز دستمزد خود خودروهایی را بخرد که در ایران معمولا متعلق به قشر ثروتمند است. 
تعرفه واردات خودرو چقدر است؟
اما چرا قیمت خودروی خارجی در بازار ایران تا این اندازه گزاف شده است؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می گوید: وقتی حدود ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو در ایران اعمال می شود قیمت بالای خودروهای خارجی موضوع عجیبی نیست. در واقع وقتی عرضه وجود نداشته باشد و نرخ تورم روند صعودی به خود بگیرد، قیمت بالا می رود و علت گزاف شدن قیمت خودروهای خارجی در ایران به دلیل وارد نشدن این خودروها به کشور است و ربطی به قیمت تمام شده ندارد.
اما نحوه محاسبه تعرفه واردات خودروهای خارجی چگونه است؟ 
زاوه، کارشناس خودرو در این زمینه توضیح می دهد: به دلیل اینکه ۴ سال است که ممنوعیت واردات اعمال می شود، نرخ تعرفه واردات خودرو تغییری نداشته اما روند کار به این شکل است که برای هر کالایی یک ارزش گمرکی تعریف می شود؛ این ارزش گمرکی الزاما وابسته به ارزش قیمت خرید محصول نیست. ارزش گمرکی را برقیمت پایه دلار مرجع که در حال حاضر ۴۲۰۰ تومان است ضرب می کنند و تعرفه گمرکی بدست می آید. به عنوان مثال اگر یک خودرویی ارزش گمرکی ۴۰ هزار دلاری داشته باشد معادل ۱۶۰ میلیون تومان است. ۱۶۰ میلیون تومان آخرین قیمت گمرکی مجاز از سال ۹۶ تا به امروز بوده است. به این مبلغ یک ارزش افزوده، ۵ درصد برای وزارت بهداشت و هزینه های از این قبیل اضافه می شد اما کل مبلغ به ۲۰۰ میلیون تومان نمی رسد. 
هرچند که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردات خودرو معتقد است که با بلاتکلیفی سرنوشت مذاکرات احیای برجام مشخص نیست که مصوبه کمیسیون تلفیق برای رفع ممنوعیت واردات خودرو رای بیاورد؛ اما فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو اعتقاد دارد که با توجه به سخنان دیروز رهبری احتمال آزادسازی واردات خودرو از سال آینده وجود دارد. 
 
منبع: اقتصادآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *