دسته‌ها
اخبار

تولید لوله و پروفیل از ورق فولادی

در صنعت به مقاطعی که سطح مقطعشان در طول قطعه یکسان باشد پروفیل می‌گویند. پروفیل‌ها مقاطع فولادی هستند که به صورت باز یا بسته تولید می‌شوند. پروفیل‌های بسته و توخالی با سطح مقطع دایره، لوله نامیده می‌شوند که از پر کاربردترین مقاطع صنعت آهن و فولاد هستند. از لوله‌ها در ساختمان‌سازی و صنایع استراتژیک مانند انتقال نفت و گاز استفاده می‌شود.
ماده اولیه ساخت لوله‌های درزدار و پروفیل‌ها، ورق‌های فولادی هستند که با توجه به کاربردشان از ورق روغنی، ورق گالوانیزه یا ورق آلیاژی تولید می‌شوند. ورق‌ها به صورت کلاف یا بریده شده در ابعاد استاندارد در بازار موجودند. لوله درزدار با خم کردن ورق و جوش دادن درز جوش تولید می‌شود. در زیر به صورت شماتیک تولید لوله از ورق نشان داده شده است:

چون ورق آهن مشکل خوردگی در محیط‌های خورنده دارند آنها را با روی (Zn) پوشش داده و گالوانیزه می‌کنند که به خاطر ظاهرشان در صنعت به لوله سفید نیز مشهورند. ورق روغنی از نورد سرد ورق سیاه تولید می‌شود. ورق‌های روغنی پایه اصلی تولید ورق گالوانیزه است بنابراین قیمت ورق روغنی به طور مستقیم روی قیمت ورق گالوانیزه تاثیر دارد و به همین ترتیب بر قیمت لوله و پروفیل‌های فولادی تاثیرگذار است.
علاقه‌مندان برای دریافت قیمت انواع ورق‌های فولادی از جمله: ورق st52 ، ورق ck45 و اسیدشویی، آجدار و… می‌توانند با کارشناسان شرکت تجارت فلز تماس بگیرند.

پروفیل‌ها به دو روش مستقیم (نورد گرم) یا غیر مستقیم (نورد سرد) تولید می‌شوند.
روش مستقیم
ورق را در اندازه‌های مورد نظر برش می دهیم سپس این نوارها وارد قالب شده و با دما دادن و عبور غلتک‌ها، شکل‌دهی صورت می‌گیرد. در انتها با اعمال نیرو، پیچ خوردگی، خمش و کمانش ایجاد شده اصلاح می‌شود.
روش غیر مستقیم
در این روش ابتدا ورق فولادی را به لوله تبدیل کرده سپس با خم کردن و شکل دادن لوله، پروفیل ساخته می‌شود. پس از سایز کردن و پیچش‌گیری با اعمال فشار، در اندازه‌های مورد نظر برش داده و بسته‌بندی می‌شود.
تفاوت روش‌های مستقیم و غیرمستقیم
تنوع محصولات روش غیر مستقیم بیشتر است.
گوشه‌های پروفیل در روش مستقیم تیزتر است بنابراین عملیات حرارتی باید با دقت بیشتری انجام شود و قالب‌ها نیز در این روش زودتر خراب می‌شوند.
در روش مستقیم اندازه اضلاع، خط جوش و انحنای سطحی دقت بیشتری دارند.
در صورت انتخاب دستگاه مناسب سرعت و راندمان تولید روش غیر مستقیم بیشتر است.
دقت روش مستقیم در تولید مقاطع با گوشه‌های گرد بیشتر است.
در روش غیر مستقیم قبل از برش و تغیر شکل، لوله‌ها باید توسط تست‌های غیر مخرب ارزیابی شوند.
کاربرد پروفیل‌ها
ساخت درب و پنجره و چهارچوب
نرده‌کشی راه پله
ساختمان‌سازی (قوطی‌های مربع مستطیلی)
ماشین‌سازی
ساخت ستون
سقف سوله (پروفیل‌های شکل Z)
نبشی (ساخت چهارچوب درب‌های بزرگ آهنی)
ناودانی (پیکربندی فلزی ساختمان)
ساخت شاسی تریلر و نفت کش (قوطی‌های با مقطع بزرگ)
ساخت پایه مبلمان‌های فلزی
قیمت پروفیل معمولا بر اساس وزن آنها محاسبه شده و تاثیر زیادی بر هزینه‌های تولید سازه دارد و یک محصول ثانویه حساب می‌شود.
برای اطلاع از قیمت انواع آهن‌آلات، فولاد و ورق های آلیاژی به سایت تجارت فلز به نشانی tejaratfelez.com مراجعه کنید یا با شماره ۴۹۱۴۳-۰۲۱ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *