دسته‌ها
اخبار

تحلیل بازار – صنعت خودرو ۶ ماه آینده در بلاتکلیفی است| دغدغه وزیر بعدی باید حذف واسطه ها درخودروسازی باشد


یونیت آزاد خبر –
بازار؛ گروه خودرو: صنعت خودروسازی در آستانه انتخابات در شرایط نه چندان پایداری از نظر قیمتی، مدیرتی و تولید وجود دارد. شرایطی که امید به اصلاح آن با تغییر دولت و روی کار آمدن وزیر صمت کاردان وجود دارد. در دو دولت گذشته مشکلات عدیده توام با سیاست‌های اشتباه خودروسازی را به ورطه نابودی هدایت کرد. این مساله تنها منوط به صنعت خودرو نشد بلکه تمام صنایع مرتبط با خودروسازی را با چالش مواجه ساخت. در دو سال گذشته نیز با توجه به فشارهای اقتصادی ود شیوع کرونا، مشکلات صنایع خودروسازی با معضلات فراوان همراه شد. یکی از حوزه‌های که در آن چالش فراوان رخ داده بود، تیون کردن خودرو بود. زیرا قدرت خرید مشتریان و مالکان خودروها درپی نوسانات نرخ ارز با کاهش شدید مواجه شد.  با این تفاسیر به سراغ علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو رفتیم تا این موضوع را بررسی کنیم.
* روز گذشته نخستین نمایشگاه تیون در نمایشگاه بین المللی تهران پایان یافت، به نظر شما برگزاری چنین نمایشگاه‌های چه تاثیری در توسعه صنعت تیون خواهد داشت؟ این نمایشگاه به عنوان نخستین دوره نمایشگاه تقویت، تزئین و خدمات خودرو آغاز به فعالیت کرده بود، هرچند پیشتر نمایشگاه‌های در خصوص آفرود و تیون را شاهد بودیم که در مقیاس کوچک برگزار شده بود. اما این بار به عنوان یک گروه نمایشگاهی برگزار و می‌توانست بسیار بهتر از آنچه که بود فعالیت داشته باشد. هرچند محدودیت‌های کرونایی توام با جو حاکم در صنعت خودرو سبب ایجاد شرایط خاص برای برگزاری نمایشگاه بود. از سوی دیگر مشکلات بسیار بزرگی از سوی مسولان برگزار کننده نمایشگاه به شرکت‌های حاضر در آن تحمیل شد که منجربه عدم رغبت جهت حضور توسط شرکت‌ها شده بود. به ویژه هزینه یورویی که ازشرکت‌های حاضر در این نمایشگاه دریافت شده بود، ترس از حضور برای فعالان این صنعت ایجاد کرده بود. هچنین شاهد رفتارهای غیرحرفه‌ای بودیم که لوگو خودروها را در نمایشگاه پوشانده بودند. به عنوان نخستین تجربه می‌توان بیان کرد که تجربه بدی برای برگزاری این نمایشگاه در آینده نبود.
* به نظر شما این نمایشگاه می‌تواند چه تاثیری در صنعت تیونینگ داشته باشد و چه کمکی می‌تواند به توسعه این بخش از صنعت خودرو کند؟ نمایشگاه هایی از این دست می‌تواند به باور مردم که تیون را فقط مزین کردن بدنه خودرو با برچسب نیست. بلکه تیون یعنی ارتقا عملکرد پیشرانه، خودرو و بهبود تریم داخل و اتاق توام با راندمان بهتر است. اگر تمام این موارد را در نظر بگیریم با آنچه که در تصور عام تیون خطاب می‌شود، بسیار متفاوت است.

 بین وزارت صمت و سایر نهادها عدم هنماهنگی وجود دارد، این موضوع  نابود کننده تمام برنامه‌ها و هدف‌ها است. دغدغه اصلی در صنعت خودرو حذف نظام واسطه‌گری بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی است

* در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، به نظر شما رئیس جمهور آینده برای صنعت خودرو باید چه برنامه‌ای را دنبال کند؟ بارها در گزارش‌های مختلف نه در منظر رئیس جمهور آینده بلکه خطاب به وزیر صمت آینده گفته‌ام که وزارت باید دستورالعمل و سیاستگذاری ابلاغ کند. اگر به طور مثال به عنوان متولی یک شرکت خودروساز دولتی فعالیت دارم، برنامه‌های توسعه و تولید را بدانم. نباید با تغییر وزیران، برنامه‌های فعلی لغو و مجدد برنامه جدید تعیین شود. بین وزارت صمت و سایر نهادها عدم هماهنگی وجود دارد، این موضوع نیز نابود کننده تمام برنامه‌ها و هدف‌ها است. دغدغه اصلی در صنعت خودرو حذف نظام واسطه‌گری بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی است، توجه داشته باشید تحویل، فروش و قیمت خودرو همواره به این دلیل برای مشتری چالش ایجاد کرده است. یکی دیگر از دغدغه‌های شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده هست که کجا قرار گرفته‌اند. ارزش زنجیره تامین و قطعه سازی در خودروسازی ما به چه صورت تعریف شده است؟ باید سیاستگذاری درست، برنامه صحیح، اصلاح فرآیندها و کنترل فعالیت انجام شود، در این صورت می‌توان گفت صنعت پویا داریم.
* آینده صنعت خودرو در سه ماهه آینده به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری به کدام سمت خواهد بود؟ تا سه ماهه آینده صنعت خودرو همین وضعیت را خواهد داشت و بلاتکلیفی نیز بیشتر خواهد شد. زیرا مدیران، معاونت‌ها و وزیران تغییر می‌کنند و به نظر می‌رسد با تغییرات حداقل شش ماه آینده خودروسازی در بلاتکلیفی باشد.
* بهبود ارتباطات بین المللی چه تاثیری در صنعت و بازار خودرو خواهد داشت؟ آیا بهبود ارتباطات فضا داخل و بیرون کشور می‌تواند سبب حضور خودروسازان بین المللی در کشور شود؟ بازار خودرو ایران بازار بسیار جذابی است، ولی آن‌قدر جذابیت ندارد که خودروسازان بزرگ بازارهای بین‌المللی را کنار گذاشته و به کشور بیایند. ظرفیت فروش خودرو در بازار کشور ما یک میلیون تا یک میلیون و پانصدهزار دستگاه است. اگر فرض کنیم تا ۵ درصد از این مقدار را به واردات اختصاص دهیم، یعنی ۷۵ هزار دستگاه واردات خواهیم داشت. این مقدار از فروش خودرو را با بازارهای بین‌المللی اروپا و آمریکا قیاس کنید، متوجه خواهید شد جذابیت بازارهای جهانی برای تولیدکنندگان بیشتر است. تا زمانی که توافقات بین المللی نباشد و برجام دیگری توافق نشود، برندهای بزرگ خودروسازی به کشور نخواهند آمد. توجه داشته باشید پس از توافقات بین المللی نیز یکسال زمان نیاز است تا برندهای جدید در ایران شروع به کار کنند، زیرا باید مجوزها و مستنداتی ارائه دهند که برند جدید بتواند در بازار حضور یابد.

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *