دسته‌ها
اخبار

تحلیل بازار – جذابیت گزارش‌های کدال بیشتر می‌شود


یونیت آزاد خبر –
به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)؛ سید یاسر مهرآور، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر P/E بازار سرمایه ۱۰.۹ واحد است گفت: به نظر می‌رسد گزارش‌های ۱۲ ماهه و همچنین ۳ ماهه ۱۴۰۲ بسیار قوی خواهد بود چرا که میانگین نرخ دلار نیما در سال گذشته حدود ۲۸ هزار تومان بود و در حال حاضر با ۳۸، ۳۹ هزار تومان رقابت روی محصولات در بورس کالا انجام می‌شود.
وی افزود: گزارش های ۳ ماهه هم مسلما گزارش‌های خوبی خواهد بود و این باعث تعادل P/E بازار می‌شود.
مهرآور با اشاره به آمار موجود در بورس تهران و اقتصاد کلان کشور از جمله نسبت قیمت به درآمد (P/E ttm) ۱۰.۹ واحدی بازار سهام، نرخ بهره بین بانکی بیش از ۲۳ درصدی و همچنین تورم بیش از ۵۰ درصدی اقتصاد کشور عنوان کرد که بورس تهران نیاز به استراحت نیز دارد و همین موضوع به روند متعادلی در بازار منجر می‌شود.
وی سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را فوق العاده برای بازار سرمایه دانست و گفت: بازار در حال حاضر جذاب است و ما باید P/E و TTM بازار را در کانال حفظ کنیم (سقف کانال نهایت ۹ و یا ۱۰ و کف کانال نزدیک ۷ باشد). همچنین P/E بازار نباید به شدت روی ۲۰ برود چرا که ریزش سنگینی را به همراه دارد.
این کارشناس بازار سرمایه افق آینده بازار سرمایه و کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: اتفاقات خوبی در حال افتادن است چرا که به لحاظ آماری، در حال حاضر ۲۸ درصد وزن بازار سرمایه مربوط به سرمایه گذاری با P/E ۱۰.۵۲، شیمیایی ها ۱۱ درصد وزن بازار با P/E ۱۲ و آهن و فولاد ۱۰ درصد وزن بازار را با P/E ۹.۵ است و ۵۰ درصد ارزش بازار را تشکیل می‌دهند.
وی تصریح کرد: ۷۰ درصد ارزش بازار سرمایه مربوط به صنایع سرمایه‌گذاری، شیمیایی، آهن و فولاد و فراورده‌های نفتی و کانی فلزی و فلزات گرانبها است.
به گفته مهرآور؛ توافقات تاثیرگذاری بسیار خوبی روی رشد بازار سرمایه دارد و این بسیار خوب است.
وی افزود که طی روزهای آینده با انتشار گزارش‌های سالانه و ثبت عملکرد شرکت‌ها در فصل زمستان و در ادامه نیز فصل بهار، نسبت قیمت به درآمد تعدیل شده و سهامداران با توجه به شرایط سهام، خریدهای خود را انجام خواهند داد.
این کارشناس در ادامه به بررسی نسبت قیمت به درآمد گروه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد که سیاستگذار باید تلاش کند تا این نسبت با توجه به شرایط کلان موجود، در محدوده‌ای بین ۷ تا ۱۰ واحد قرار گیرد که نقدینگی بتواند با آرامش به بازار سهام راهی شود و شاهد تکرار هیجانات مثبت و منفی همچون سال ۹۹ نباشیم.

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *