دسته‌ها
اخبار

تحلیل بازار – تسهیلات دهی برای ساخت مسکن تورم زاست


یونیت آزاد خبر –
به گزارش بازار، مجید نیک نژاد موسس انجمن توسعه گران مسکن و ساختمان و کارشناس مسکن در رابطه با سازوکارهای بهینه مشارکت نظام بانکی در طرح های ملی ساخت مسکن با برنامه «گفتگوی اقتصادی» مصاحبه کرد.
نیک نژاد گفت: قانون «ساماندهی تولید و عرضه مسکن» مصوب سال ۸۷ و آئین نامه اجرایی آن برای رفع نیازهایی از جمله برای اشخاص کم درآمد، مستاجران، نظام اجاره داری حرفه ای، بازسازی بافت های فرسوده و فناوری نوین و سرمایه گذاری داخلی و خارجی تعریف شد.
این کارشناس مسکن با بیان اینکه مجلس و دولت شعار ساخت یک میلیون واحد را می دهند گفت: سوال ما این است در شرایطی که نصف مردم ایران مستأجرند آیا این یک میلیون واحد فقط باید ملکی باشد و چرا نظام اجاره داری حرفه ای تا به الان از سوی وزارتخانه راه اندازی و ساماندهی نشده است!؟
موسس انجمن توسعه گران مسکن و ساختمان خاطرنشان کرد: گفته شده که ۲۰ درصد از کل تسهیلات ساخت مسکن را بانکها باید بپردازند اما مشکل این است که طبق قانون، بانک مرکزی به ازای هر ریال سپرده گذاری ۱۰ ریال می تواند تسهیلات دهد که این هم به معنای خلق پول و بعد هم تورم و از بین رفتن ارزش پول ملی و جفا در حق سپرده گذاران است.
نیک نژاد معتقد است که در شرایطی که دولت در حال حاضر کسری بودجه دارد و برای حقوق بگیران خودش هم با مشکل مواجه است و زمین هم ندارد پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن نتیجه ای جز خلق پول و تورم ندارد.
موسس انجمن توسعه گران مسکن و ساختمان با تأکید بر اینکه ساخت مسکن وظیفه دولت و مجلس نیست گفت: دولت و مجلس باید موانع پیش روی تولید را از سر راه تولیدکننده بردارند نه اینکه بانکها را درگیر این موضوع کنند که نهایتاً هم منجر به خلق پول می شود.

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *