دسته‌ها
اخبار

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین ۸ فروردین (۲۸ مارس)

قیمت بیت کوین در چند روز گذشته برای باری دیگر از میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه و از پایین‌ترین سطح خود در نزدیکی حمایت روانی ۵۰,۰۰۰ دلار به سمت بالا جهش مناسبی داشته است، اما تقابل اصلی بین خریداران و فروشندگان در سطوح مقاومتی بالاسر اتفاق خواهد افتاد، که احتمالاً خرس‌های بازار را مجبور به عقب‌نشینی خواهد کرد.
به‌گزارش کوین‌تلگراف، داده‌های گلاسنود (Glassnode)، شرکت تحلیل داده‌های بلاک چین، نشان از کاهش چشمگیر ذخایر بیت کوین به ارزش حدودی ۸ میلیارد دلار در صرافی کوین‌بیس دارد. این موضوع بیان‌گر این واقعیت است که سرمایه‌گذاران نهادی یا سازمان‌ها به‌جای ذخیره سود معاملات خود، در حال انتقال سرمایه‌ به کیف‌پول‌های سرد هستند.
جریان هودل (HODL) کردن سرمایه به‌دست سازمان‌ها نکته مثبت بسیار تأثیرگذاری خواهد بود، زیرا روند کاهش عرضه بیت کوین‌های در دسترس را ادامه می‌دهد. این امر حتی در صورت کمبود تقاضا نیز می‌تواند قیمت‌ را افزایش دهد.
از طرفی جریانات خبری هم حاکی از توقف‌ناپذیری پذیرش بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران نهادی است، برای مثال صندوق ثروت ملی نیوزیلند اعلام کرده است که یکی از محصولات راهبردی آن تحت‌عنوان کیوی‌سیور (KiwiSaver)، پنج درصد از دارایی خود را در اکتبر ۲۰۲۰ به سرمایه‌گذاری در بیت کوین تخصیص داده است. این برنامه یک طرح پس‌انداز داوطلبانه برای دوران بازنشستگی به حساب می‌آید. به گفته جیمز گریگور، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری این شرکت، اولین خرید آن‌ها زمانی انجام شد که قیمت بیت کوین ۱۰ هزار دلار بوده است. این بدان معناست که در زمان رشد قیمت بیت کوین تا بالاترین سطح تاریخی خود در ۶۱،۸۲۵.۴۴ دلار، این شرکت سودی بالغ بر ۵۰۰ درصد کسب کرده است. گریگور همچنین اضافه کرد که بیت کوین می‌تواند در پنج سال آینده در تعداد بیشتری از طرح‌های کیوی‌سیور ظاهر شود.
رابرت گوتمن (Robert Gutmann)، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری نیویورک دیجیتال، در پادکست اخیر رائول پال با وی گفته است که سؤالاتی از طرف صندوق سرمایه ملی در ارتباط با سرمایه‌گذاری‌های احتمالی در بیت کوین دریافت کرده است. پال همچنین افشا کرده است که تِماسِک (Temasek)، شرکت سرمایه‌گذاری سنگاپوری وابسته به صندوق سرمایه ملی، در حال جمع‌آوری مستقیم بیت کوین از دست ماینرها است.
اگر کمیسیون بورس اوراق بهادار صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) بیت کوین را تأیید کند، سرمایه‌گذاران بیشتری به این حوزه سرازیر خواهند شد. اخیراً شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی (Fidelity) از طریق کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای دریافت مجوز صندوق قابل‌معامله بیت کوین اقدام کرده و به‌دنبال تأیید مقامات است. اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده صندوق قابل معامله بیت کوین را تأیید کند، ممکن است سرمایه‌گذاران بیشتری وارد این حوزه شوند. این امر نشان می‌دهد که شرکت‌های مالی سنتی و قدیمی‌تر نیز در حال حمایت از بیت کوین هستند.
ورود انواع مختلف سرمایه‌گذاران به حوزه ارزهای دیجیتال در بلندمدت نشانه مثبتی تلقی می‌شود. قیمت بیت کوین نیز درعینِ‌حال که شاخص‌های بازار مشتقات بیت کوین مانند بازار آتی مناسب به‌نظر می‌رسند، حمایت ۵۰،۰۰۰ دلاری خود را حفظ کرده است. با اندازه‌گیری فاصله (Gap) میان معاملات آتی و بازار نقدی، معامله‌گران می‌توانند میزان صعودی‌بودن بازار را ارزیابی کنند. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند که انقضای قراردادهای اختیار بیت کوین با ارزشی بالغ بر ۶.۱ میلیارد دلار در روز جمعه گذشته، فشار رو به پایین بر قیمت ایجاد خواهد کرد، اما داده‌های دریافتی از بازار مشتقات روایت دیگری را تعریف می‌کند. اکنون به‌منظور بررسی بیشتر این وقایع و دریافت تأیید به سراغ نمودار می‌رویم.
در تحلیل اختصاصی گذشته قیمت بیت کوین به تاریخ ۲ اسفند (۲۰ فوریه)، به اصلاح آن پس از ورود به ناحیه مقاومتی ۵۶,۵۰۰ الی ۶۲,۵۰۰ دلار اشاره کردیم و گفتیم که ممکن است قیمت از این ناحیه تا میدچنل (خط میانی) کانال سوم سقوطی ناگهانی تجربه کند و ایستگاه‌های حمایتی به‌ترتیب ۵۰,۰۰۰ (در نزدیکی میدچنل)، ۴۵,۷۰۰ (خط حمایت آبی‌رنگ) و در نهایت ۴۲,۰۰۰ دلار هستند.
تحلیل تکنیکال اختصاصی قیمت بیت کوین در تاریخ ۲ اسفند (۲۰ فوریه)همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت به زیبایی و دقت تمام مطابق تحلیل این سطوح را دیده است. حتی در مرحله بعد هم گفتیم که مشاهده جهش قیمت از هر یک از این سطوح حمایتی، فرصت مناسبی برای نوسان‌گیران و ورود دوباره به بازار فراهم خواهد کرد. این نوسانات نیز مطابق تحلیل گذشته به وقوع پیوستند و قیمت از خط حمایت آبی رنگ به سمت بالا جهش کرده است.
نمودار فعلی قیمت بیت کوین به‌منظور مقایسه حرکات قیمت از تحلیل گذشته تاکنوناگر بخواهیم در ابتدا نگاهی به روند بلندمدت قیمت داشته باشیم به نمودار لگاریتمی قیمت در تایم فریم هفتگی مراجعه می‌کنیم و نظر خود را به حرکت قیمت درون این کانال و واکنش قیمت به سطوح مختلف آن از جمله میدچنل معطوف می‌کنیم. توجه کنید که قیمت حتی در این بازه بلندمدت، به میدچنل کانال واکنش‌های مناسبی نشان داده است که این امر به اعتبار این کانال می‌افزاید. در گذشته قیمت پس از شکست میدچنل به آن پولبک کرده و سپس مسیر صعودی بلندمدت خود را ادامه داده است. اگر بر اساس اصول علم تحلیل تکنیکال و استناد به گذشته آینده را بررسی کنیم، قیمت در وضعیت فعلی شرایط مشابهی داشته و بعد از تثبیت بریک اوت و پولبک به میدچنل، در حال ادامه روند صعودی بلندمدت خود است.
نمودار لگاریتمی قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگیتوجه داشته باشید که سطح ۱۶۱.۸ درصد فیبوناچی اکستنشن آخرین موج نزولی و بلندمدت بیت کوین در قیمت ۵۹,۳۰۰ دلار قرار گرفته که در نزدیکی مقاومت روانی ۶۰,۰۰۰ دلاری واقع شده است. با توجه به حمله قیمت به این سطح و فشرده شدن آن در نزدیکی این مقاومت، می‌توان انتظار داشت که با نقض این سطح مسیر صعودی قیمت هموار شود.
در تایم فریم روزانه با توجه به فیبوناچی اصلاحی و گسترشی یا اکستنشن موج نزولی مشخص‌شده، مقاومت‌های کلیدی به‌ترتیب در ۵۷,۵۰۰، ۶۰,۰۰۰ و ۶۵,۰۰۰ دلار قرار می‌گیرند، بنابراین اصلاح قیمت در کوتاه مدت از هر یک از این سطوح محتمل خواهد بود. اگر قیمت پس از دیدن هدف ۶۵,۰۰۰ دلار به یک‌باره ریزش داشته باشد و به زیر کف کانال حرکت کند، الگوی تری‌درایو در قیمت فعال شده و اصلاح آن بسیار عمیق خواهد شد.
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم روزانهدر تایم فریم چهارساعته نیز کانال سه‌نقطه‌ای آقای بالکوفسکی به کمک ما می‌آید. با توجه به این الگو نقطه D، مکان چرخش روند اصلاحی قیمت خواهد بود و پس از بریک اوت قیمت از کانال، احتمالاً قیمت روند صعودی خود را از سر خواهد گرفت و تنها ممکن است بار دیگر سقف این کانال دوباره دیده شود. سطوح مهم حمایتی قیمت در مسیر نزول نیز به‌ترتیب ۵۴,۵۰۰، ۵۲,۳۰۰ دلار و کف کانال صعودی مذکور (کانال مشخص‌شده با رنگ زرد) هستند. هر یک از این سطوح حمایتی می‌توانند نقاط ورود مناسبی را برای معامله‌گران کوتاه‌مدت فراهم کنند.
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم چهارساعتهپیشنهاد نهایی این است که با تنظیم بهینه حد ضرر، ریسک خود را در معاملات کنترل کنید و با ورود و خروج پله‌ای در حمایت و مقاومت‌ها، سرمایه خود را مدیریت کنید. اگر دانش کافی برای معامله‌گری در اختیار ندارید، از ورود به معاملات خودداری کنید و با مراجعه به بخش آموزش تحلیل بازار به‌تدریج این دانش را فرا گیرید. این تحلیل نباید به‌عنوان سیگنالی مبنی بر خرید یا فروش در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *