دسته‌ها
اخبار

تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین۲ اسفند (۲۰ فوریه)

عبور ارزش بازار بیت کوین از یک تریلیون دلار همزمان با حرکت قیمت به بالای سطح ۵۳,۰۰۰ دلار می‌تواند انگیزه و محرک خوبی برای جذب خریداران جدید (چه خرد و چه سازمانی) به این حوزه باشد. ارزش بازار بیت کوین سرانجام طی روز گذشته (۱۹ فوریه) به عدد یک تریلیون دلار رسیده است. این امر یک نقطه عطف مهم خواهد بود، زیرا بزرگ‌شدن بیت کوین، سرمایه‌گذاران جدیدی را به‌سمت تخصیص بخشی از پرتفوی خود به این دارایی دیجیتال سوق داده است.

به گزارش کوین‌تلگراف، داده‌های گلاسنود (Glassnode)، شرکت تحلیل داده‌های بلاک چین، بیان‌گر این است که سرمایه‌گذاران حقیقی با ارزش دارایی‌های بالا همچنان به تزریق سرمایه خود به بیت کوین ادامه می‌دهند. در واقع تعداد آدرس‌های بیت کوین که ارزشی بالغ بر ۱ میلیون دلار بیت کوین در اختیار دارند، به ۹۴,۰۰۰ رسیده است. همچنین طبق اطلاعات استخراج‌شده از ویل‌مپ (Whalemap)، نشانه مثبت دیگر این است که تعداد آدرس‌هایی که بین ۱,۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ بیت کوین در اختیار دارند، طی روند گاوی اخیر بازار در حال افزایش بوده است. این در حالی است که بازار گاوی گذشته بیت کوین (منتهی به دسامبر ۲۰۱۷) این رقم در حال کاهش یافتن بوده است.

در حال حاضر دیدگاه‌های ضد و نقیضی در ارتباط با آینده بیت کوین در میان تحلیل‌گران و فعالین وجود دارد. برای مثال در عین حال که بابی لی، مدیر عامل و بنیان‌گذار کیف پول رمزنگاری بالت (Ballet) معتقد است که رشد قیمت بیت کوین ممکن است تداوم داشته باشد و احتمال افزایش آن تا ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار دلار وجود دارد، تحلیل‌گران شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی و چندملیتی جی‌پی مورگان چیس (JPM) معتقدند که بیت کوین بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن ارزیابی شده است و رفتاری مشابه دارایی‌های چرخه‌ای از خود نشان می‌دهد. این گروه همچنین دارایی‌های دیجیتال را ضعیف‌ترین ابزار به‌منظور پوشش عمده ریسک سهام نامیده‌اند. در این میان شرکت مایکرواستراتژی (MicroStrategy) اعلام کرده که ۹۰۰ میلیون دلار دیگر بیت کوین خواهد خرید.

با حرکت بیت کوین تا قیمت ۵۶,۰۰۰ دلار، قراردادهای اختیار منتهی به جمعه گذشته، کاملاً به‌نفع خریداران منقضی شده است. پس از افزایش ۱۶۰ درصدی قیمت طی ۳ ماه گذشته، نرخ قراردادهای اختیار باز بیت کوین (Open interest) به رکورد جدید ۱۲ میلیارد دلار رسیده است. اگرچه این عدد به طرز غیرمعمولی زیاد به‌نظر می‌رسد، اما منطقی است که با عبور ارزش بازار بیت کوین از ۱ تریلیون دلار، این رقم رشد بیشتری را به ثبت برساند.

در کنار این دیدگاه‌ها می‌دانیم که طبیعت معاملات ۲۴ساعته و بدون استراحت بازار ارزهای دیجیتال بدان معنی است که این بازارها همیشه در جایی از کره زمین فعال هستند. همچنین از آنجا که بازار صعودی فعلی توجه گسترده‌تری را میان سرمایه‌گذاران خرده‌فروش و نهادی به خود جلب کرده است، به نظر می‌رسد که روند کاهش حجم معاملات در آخر هفته‌ها دیگر چندان مشهود نباشد.

در عین حال که بازارهای سنتی در تعطیلات آخر هفته بسته می‌شوند، شتاب صعودی حرکت بیت کوین و آلت کوین‌ها هیچ نشانه‌ای مبنی بر تضعیف از خود نشان نمی‌دهد. داده‌های تاریخی اخیر نشان می‌دهد که امواج صعودی (رالی) بیت کوین در سال ۲۰۲۱ میلادی تمایل دارند تا در آخر هفته‌ها به وقوع بپیوندند. با این تفاسیر بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که این دارایی دیجیتال می‌تواند طی امروز و فردا به سطح ۶۰،۰۰۰ دلار حمله کند. با تمامی این تفاسیر به‌منظور وزن‌دهی به هر یک از سناریوهای حرکت آینده قیمت به دنبال بررسی نمودار بیت کوین می‌رویم.

در تحلیل گذشته بازار، کانالی نزولی در قیمت طلا نسبت به بیت کوین ترسیم کردیم و گفتیم که هر مرتبه که قیمت طلا به بیت کوین به کف این کانال صعودی برخورد کرده شاهد سقف بلند مدت قیمت دلاری بیت کوین بوده‌ایم، این سقف‌ها با خط عمودی آبی کم‌رنگ مشخص شده‌اند. از طرفی و به‌صورت مشابه هر بار که قیمت به میدچنل (خط میانی کانال) این کانال برخورد کرده است، شاهد تشکیل سقف کوتاه مدت قیمت در نمودار بوده‌ایم. این سقف‌ها با خطوط عمودی صورتی مشخص شده‌اند. با این بررسی گفتیم که اگر قیمت طلا طی چند هفته پس از تحلیل کاهش پیدا کند و در مقابل قیمت بیت کوین رشد داشته باشد، نمودار به سمت میدچنل کشیده شده و ممکن است شاهد سقف کوتاه‌مدت قیمت باشیم. قیمت طلا از تحلیل گذشته در ۱,۸۵۰ دلار در هر انس تا وضعیت فعلی نزدیک به هفتصد دلار ریزش داشته و در مقابل بیت کوین رشدی هفتاد درصدی از این تحلیل به ثبت رسانده است. در وضعیت فعلی این نسبت در نمودار خود را میدچنل رسانده است. آیا باید منتظر سقف کوتاه‌مدت قیمت باشیم؟

نمودار قیمت طلا نسبت به بیت کوین در تایم فریم هفتگی

حال به کانال‌های صعودی یکسان و موازی در تایم فریم هفتگی در قیمت بیت کوین توجه کنید. قیمت پس از شکست کانال اول تا سقف کانال دوم حرکت کرده و پس از اصلاح تا میدچنل این کانال در یک حرکت پرقدرت تا سقف کانال صعودی سوم در حرکت است. سطوح فیبوناچی اصلاحی و پروجکشن دو موج مختلف هم ناحیه مقاومتی ۵۶,۵۰۰ الی ۶۲,۵۰۰ دلار را در سقف همین کانال شناسایی کرده‌اند.

نمودار قیمت بیت کوین به تتر در تایم فریم هفتگی

بنابراین ممکن است قیمت از این ناحیه بار دیگر تا میدچنل کانال سوم سقوطی ناگهانی تجربه کند. ایستگاه‌های حمایتی به‌ترتیب ۵۰,۰۰۰ (در نزدیکی میدچنل)، ۴۵,۷۰۰ (خط حمایت آبی‌رنگ) و در نهایت ۴۲,۰۰۰ دلار هستند. مشاهده جهش قیمت از هر یک از این سطوح حمایتی، فرصت مناسبی برای نوسان‌گیران و ورود دوباره به بازار فراهم خواهد کرد. از طرفی اگر قیمت مانند گذشته این مقاومت‌ها را نادید گرفته و قصد صعود دوباره داشته باشد، در بالای مقاومت ۶۲,۵۰۰ دلار، ایستگاه‌های بعدی در ۶۸,۰۰۰ دلار و ۷۱,۱۵۰ دلار را فتح خواهد کرد.

در کنار سناریوهای نزول و صعود، قیمت پس از برخورد به سقف کانال ممکن است وارد فاز تحکیم و نوسانات عرضی شود. بنابراین توجه به شاخص غلبه بیت کوین (BTC.D) خالی از لطف نیست.

نمودار شاخص غلبه بیت کوین (Bitcoin Dominance)

اگر شاخص از سطح ۶۰ درصد که برای این نسبت مهم تلقی می‌شود به بالا جهش کند، شاهد قدرت نمایی دوباره بیت کوین به سمت اهداف مذکور خواهیم بود. اما اگر شاخص این سطح را نقض کند، با ریزش یکباره تا خط قرمز شاهد تزریق سرمایه به آلت کوین‌ها و رشد شدید آن‌ها در مقابل بیت کوین خواهیم بود. بنابراین حتماً بررسی این شاخص را در کنار حرکات قیمت طی هفته‌های آتی در نظر بگیرید.

پیشنهاد نهایی این است که با تنظیم بهینه حد ضرر، ریسک خود را در معاملات کنترل کنید و با ورود و خروج پله‌ای در حمایت و مقاومت‌ها، سرمایه خود را مدیریت کنید. اگر دانش کافی برای معامله‌گری در اختیار ندارید، از ورود به معاملات خودداری کنید و با مراجعه به بخش آموزش تحلیل بازار به‌تدریج این دانش را فرا گیرید. این تحلیل نباید به‌عنوان سیگنالی مبنی بر خرید یا فروش در نظر گرفته شود.
The post تحلیل اختصاصی قیمت بیت کوین۲ اسفند (۲۰ فوریه) appeared first on رمز ارز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *