دسته‌ها
اخبار

ایسنا – هشدار چین به اروپا درباره عواقب ممنوعیت تیک‌تاک


یونیت آزاد خبر –
به گزارش ایسنا، در جدیدترین مرحله از جنگ بر سر اپلیکیشن اشتراک گذاری ویدئویی تیک‌تاک، پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا نصب تیک‌تاک در دستگاه‌های این نهادها را ممنوع اعلام کرده اند. این اقدام پس از اقدام مشابه دولت فدرال، کنگره و بیش از نیمی از ۵۰ ایالت آمریکا صورت می‌گیرد. کانادا هم استفاده از تیک‌تاک در دستگاه‌های دولتی را ممنوع کرده است.
تیک‌تاک در میان نوجوانان محبوبیت زیادی دارد اما این نگرانی وجود دارد که چین ممکن است از قدرت حقوقی و رگولاتوری خود برای به دست آوردن اطلاعات شخصی کاربران یا تلاش برای انتشار اطلاعات یا روایتهای نادرست به نفع چین در این پلتفرم استفاده کند.
چین در برابر این اتهامات واکنش نشان داده و از طریق حزب کمونیست حاکم، بسیاری از پلتفرمهای شبکه اجتماعی و پیام رسانهای خارجی از جمله یوتیوب، توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و تیک‌تاک را مسدود کرده است. نسخه چینی تیک‌تاک، “دوین” (Douyin) نام دارد که مجاز است اما محتوای آن، مشابه محتوایی که در تیک‌تاک دیده می شود، نیست.
مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس روزانه گفت: اتحادیه اروپا مدعی است آزادترین بازار دنیاست اما اخیرا تدابیر محدودکننده و سرکوب کننده غیرمعقول علیه شرکتهای کشورهای دیگر را بر اساس امنیت ملی، به کار بسته است. این امر به اعتماد جامعه جهانی به فضای کسب و کار در اتحادیه اروپا لطمه وارد خواهد کرد. اتحادیه اروپا باید حرف خود را با عملش تطبیق داده، به اقتصاد بازار و رقابت منصفانه احترام گذاشته و سوءاستفاده از مفهوم امنیت ملی را متوقف کند و یک فضای کسب و کار باز، منصفانه، شفاف و غیرتبعیض آمیز برای همه شرکتها ایجاد کند.
کارکنان اتحادیه اروپا ملزم هستند تا ۱۵ مارس، تیک‌تاک را در دستگاه‌هایی که برای امور حرفه ای استفاده می‌کنند، حذف کنند. در نروژ که جزء اعضای اتحادیه اروپا نیست، وزیر دادگستری این کشور مجبور شد بابت این که اعلام نکرده بود در گوشی دولتی خود تیک‌تاک نصب کرده است، عذرخواهی کند.
تیک‌تاک همچنین از سوی اتحادیه اروپا برای رعایت مقررات دیجیتالی جدید تحت فشار قرار گرفته است. هدف از این مقررات، وادار کردن پلتفرمهای آنلاین بزرگ برای پاکسازی محتوای مسموم و غیرقانونی تحت مقررات حریم خصوصی دیتای این بلوک است.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، در آمریکا، کاخ سفید به سازمانهای فدرال، ۳۰ روز مهلت داده است تا تیک‌تاک را از همه دستگاه‌های دولتی پاک کنند. کاخ سفید پیش از این تیک‌تاک را در دستگاه‌های خود ممنوع کرده بود.
انتهای پیام
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *