دسته‌ها
اخبار

ایسنا – خانه‌هایی که هنوز مشتری دارند



به گزارش ایسنا، بررسی‌های میدانی از نصف شدن حجم معاملات در بازار مسکن شهر تهران در مقایسه با ماه گذشته حکایت دارد. اگرچه هنوز گزارش رسمی درخصوص تعداد معاملات و قیمت مسکن در مهرماه ۱۴۰۱ ارایه نشده، واسطه‌های ملکی می‌گویند که حجم خرید و فروش نسبت به ماه گذشته تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته است. شهریورماه در تهران ۶۰۳۳ فقره معامله مسکن انجام شد که کمترین میزان از فروردین به بعد محسوب شد.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ در دو منطقه‌ی پرمعامله‌ی پایتخت یعنی ۵ و ۴ هنوز طبق روال سابق جریان دارد. بنا به گفته مشاوران املاک پس از محدودیت‌های اینترنت که به کاهش معاملات مسکن در شهر تهران منجر شده، قیمت‌ها نیز به ثبات نسبی رسیده و حتی به دلیل عمق رکود در بخش واحدهای لوکس و بزرگ‌متراژ، مالکان این نوع آپارتمان‌ها تخفیف هم می‌دهند.
شهریور ۱۴۰۱ واحدهای ۵۰ تا ۶۰ متر با  سهم ۱۴.۸ درصدی از معاملات مسکن در تهران رتبه اول را به لحاظ متراژ از آن خود کردند و به طور کلی ۴۲ درصد معاملات به واحدهای کمتر از ۷۰ متر مربع تعلق داشت.

انتظارات کاهشی ناشی از رکود فعالیت‌های اقتصادی بر بازار مسکن سایه افکنده است. کارشناسان معتقدند معمولا در چنین مواقعی مردم از خرید خانه امتناع می‌کنند تا ارزان‌تر شود و بالعکس در زمان‌های صعود قیمت وارد بازار می‌شوند.
یکی از مشاوران املاک در غرب تهران درخصوص وضعیت این روزهای بازار مسکن به ایسنا گفت: تقریبا می‌توانم بگویم خرید و فروش واحدهای بالای ۱۰۰ متر کساد است اما برای واحدهای کوچک و متوسط مشتری وجود دارد. ما حتی بعضا با کمبود فایل ارزنده مواجهیم. یعنی مشتری برای واحدهای فول امکانات ۵۰ تا ۶۰ متری وجود دارد اما بعضا فایل مناسب برای این گروه از مشتری‌ها نداریم.
وی اظهار کرد: کمتر کسی در این بازار رکودی، خرید و فروش می‌کند؛ زیرا خریدار فکر می‌کند قرار است مسکن ارزان‌تر شود. فروشنده هم با خودش می‌گوید شاید  گران‌تر شود. رکود ساخت و ساز هم باعث ایجاد فاصله‌ی قیمتی بین واحدهای نوساز و قدیمی شده است.
حسن محتشم ـ کارشناس بازار مسکن نیز با بیان این‌که در بخش املاک دو گروه شامل خریداران مصرفی و سرمایه‌ای وجود دارند گفت: با توجه به کسادی و ابهام موجود، هردو گروه از بازار ملک کنار کشیده‌اند. وقتی شرایط به گونه‌ای است که تکلیف مردم با کسب و کارشان قطعی نیست سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. بخش مصرفی هم در زمانی می‌تواند اقدام خرید خانه کند که کسب و کارش رونق  داشته باشد تا از طریق پس‌انداز و تسهیلات، مسکن بخرد اما هم‌اکنون چنین شرایطی فراهم نیست.
محتشم تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما فرهنگ گران خریدن جا افتاده است. تجربه دهه‌های گذشته در کشور نشان داده وقتی قیمت یک کالا مثل مسکن بالا می‌رود بسیاری از مردم آن کالا را می‌خرند تا به زعم خودشان از گرانی جا نمانند. ولی در زمان‌هایی مانند الان که قیمت‌ها متوقف شده یا کاهش یافته اقدام به خرید نمی‌کنند و می‌گویند نخریم چون ممکن است ارزان‌ترشود. اما معمولا بعد از مدتی دوباره شاهد اوج گرفتن قیمت مسکن هستیم و افراد بسیاری از بازار جا می‌ماند. بنابراین توقف قیمت مسکن کمکی به اقتصاد خانواده‌ها نمی‌کند و فقط به رکود دامن می‌زند.
وی درباره پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های پیش رو گفت: معمولا در فصل پاییز به دلیل بازگشایی مدارس و شروع سرما با کاهش معاملات مسکن مواجهیم و این شرایط تا دو ماهه پایانی سال ادامه می‌یابد.
هر متر خانه در تهران ۴۳.۲ میلیون تومان
بنابراین گزارش، متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۳.۲ میلیون تومان رسید که افزایش ۱.۱ درصد نسبت به ماه قبل و ۳۶.۳ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را نشان داد. این کمترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از فروردین سال جاری تا کنون بود. درخصوص معاملات نیز فرآیند کاهش خرید و فروش که از تیرماه شروع شده بود ادامه یافت.   طبق اعلام بانک مرکزی، شهریور  امسال ۶۰۳۳ فقره معامله مسکن در تهران منعقد شد که از کاهش ۲۳ و ۲۲.۵ درصد به ترتیب نسبت به مرداد امسال و شهریور پارسال حکایت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *