دسته‌ها
اخبار

ایسنا – افزایش سفرهای مردم، اما به تهران!


یونیت آزاد خبر –
به گزارش ایسنا، بر اساس آمار سامانه‌های حمل و نقل هوشمند مرکز مدیریت راه‌های کشور یک میلیون و ۹۲۷ هزار و ۰۵۶ وسیله نقلیه مختلف در بازه زمانی ۱۳ تا ۱۹ خرداد ماه در محورهای مواصلاتی کشور تردد داشته‌اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد و در مقایسه با هفته قبل از این بررسی هفت درصدی رشد داشته است. البته خودروهای سبک یعنی وسایل نقلیه شخصی مردم افزایش تردد ۹ درصدی را تجربه کردند.

اما داستان افزایش سفرها این بار متفاوت بود چرا که مردم بیش از آنکه شمال را بر شهرهای خود ترجیح دهند، در مسیر بازگشت به شهرهای خود بودند. بر اساس نقشه تخلیه و انباشت خودروهای بومی استان‌های مختلف در روزهای ۱۳ تا ۱۹خرداد ‌ماه برخی از استان‌ها با کاهش تردد و برخی دیگر با افزایش این آمار مواجه شدند.

جالب‌تر اینکه در نقشه مذکور تهران بر خلاف تقریبا همه هفته‌های امسال و سال گذشته رنگ قرمز و استان‌های شمالی مازندران و گیلان رنگ آبی به خود گرفته اند. یعنی بیشترین آمار تخلیه خودرو مربوط به دو استان شمالی بوده و بالاترین آمار انباشت خودرو در هفته‌ای که گذشت به پایتخت اختصاص دارد. چرا که مردم در تعطیلات چند روزه اخیر به سفر رفته و در روزهای نخست این بررسی در مسیر بازگشت به شهرهای خود بوده‌اند.
آمارهای مرتبط با ترددهای بین استانی نشان می‌دهد قم، خوزستان و ایلام  با شش درصد، شش درصد و چهار درصد کاهش، بیشترین افت را نسبت به هفته قبل از این بررسی تجربه کردند. اما استان‌های  اردبیل، گیلان و خراسان شمالی هم با رشد ۴۵ درصدی، ۳۱ درصدی و ۲۴ درصدی مواجه شدند.
اما همین آمار در قیاس با هفته مشابه سال گذشته افزایش چشمگیر سفرهای جاده‌ای را در همه استان‌ها نشان می‌دهد. در این میان گیلان، اردبیل، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خوزستان با ۹۰ درصد، ۸۸ درصد و ۷۱ درصد، ۷۱ درصد و ۶۵ درصد افزایش، بیشترین رشد را نسبت به هفته مشابه سال گذشته و البرز، تهران، لرستان و ایلام نیز با افزایش ۱۷درصدی، ۲۳ درصدی، ۲۶ درصدی و ۲۶ درصدی مواجه شدند.

اطلاعات پلاک‌های ثبت شده در دوربین‌های پلاک‌خوان در بازه زمانی مذکور نشان می‌دهد که بیش از ۹ میلیون و ۲۱۹ هزار پلاک خودرو با ترکیب مبدا استان‌های مختلف در محورهای برون‌شهری مشاهده شدند. در این میان خودروهای تهران و البرز با حدود ۲۵ درصد بیشترین سهم را در این ترددها داشته‌ و پس از آن خودورهایی با پلاک استان‌های مازندران، فارس، خراسان رضوی و اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
انتهای پیام
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *