دسته‌ها
اخبار

ایرنا – قطار حومه‌ای تهران- اندیشه یک قدم به اجرا نزدیک شد


یونیت آزاد خبر –
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ۴ سال پیش بود که تفاهمنامه احداث خط قطار حومه‌ای تهران-شهر قدس، شهریار، اندیشه و ملارد بین «حبیب‌اله طاهرخانی» معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و مدیرعامل وقت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و استاندار تهران به امضا رسید.
طبق مفاد این تفاهم‌نامه به دلیل جمعیت انبوه و متراکم شهرستان‌های قدس، شهریار و ملارد در غرب کلانشهر تهران که سبب افزایش سفرهای روزانه سنگین با بار ترافیکی در ورودی تهران شده است و از آنجایی که جاده دسترسی، ظرفیت پاسخگویی به سفرهای روزانه در ساعات اوج ترافیک را ندارد ساخت این قطار حومه ای کلیک خورد.
«حبیب اله طاهرخانی» امروز پنجشنبه درباره آخرین وضعیت ساخت قطار حومه ای تهران- اندیشه، به خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: برنامه اصلی وزارت راه و شهرسازی از ابتدا فراهم شدن و ساخت قطار حومه ای برای حمل و نقل مردم اندیشه بود که شهر قدس و شهریار را نیز پوشش دهد.
وی توضیح داد: این طرح قرار است با هماهنگی شرکت راه آهن انجام شود و اکنون متولی اصلی این طرح شرکت راه آهن است که در زمینه گسترش حمل ونقل ریلی تلاش دارد.
به گفته طاهرخانی طرح ساخت قطار حومه ای اندیشه آماده است و با مشارکت شهرداری‌های مربوطه، شرکت عمران شهر جدید اندیشه و راه آهن برنامه ریزی شده است تا قطار حومه ای برای این منطقه که محل استقرار جمعیت بسیار زیادی است اجرایی شود.
طاهرخانی درباره اینکه این طرح چه زمانی وارد فاز اجرایی می شود، گفت: نقشه مسیر آماده بوده و مشاور گرفته شده و قرار است به زودی کار اجرایی آن آغاز شود. ضمن اینکه اقدام به انتخاب پیمانکار بر عهده شرکت راه آهن است تا نهایتا وارد فاز اجرایی شود.
به گزارش ایرنا بر اساس مفاد تفاهمنامه ۴ سال پیش شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نسبت به مطالعه مسیر جهت راه‌اندازی قطار حومه ای بین کلانشهر تهران و شهرهای مورد اشاره وظیفه دارد و کریدور تهیه شده پس از تصویب در شورای ترافیک شهرستان‌های مربوط (به صورت مشترک) و شورای همتای استان به تأیید شورای عالی ترافیک خواهد رسید.
هم چنین شهرداری‌های واقع در مسیر نسبت به اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر و تملک و رفع معارضین کریدور اعلامی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اقدام می کنند و شهرداران مذکور طبق نقشه مصوب شرکت راه‌آهن نسبت به تأمین زمین و احداث ایستگاه شهر خود در مهلت زمانی مقرر اقدام خواهند کرد.
شرکت عمران شهر جدید اندیشه به جهت مشارکت در تأمین مالی پروژه در حد ۵۰ درصد برآورد اعلام شرکت راه‌آهن (تا اندیشه) از طریق تهاتر زمین و مستحدثات پس از اخذ مجوز لازم از مجمع، با موافقت مقام عالی وزارت اقدام خواهد کرد. ضمنا ناوگان جداگانه توسط شرکت راه‌آهن تأمین خواهد شد.

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *