دسته‌ها
اخبار

ایرنا – توسعه تعاونی در گردشگری اشتغال زنان و روستائیان را افزایش می‌دهد



به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «مهدی مسکنی» در آئین امضای تفاهمنامه مشترک میان معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنایع دستی را از بخش های مهم به ویژه در  صنایع دستی دانست.
وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال اجرای سیاست ها و راهبردهای کلان خود در دورترین نقاط کشور است، خاطر نشان کرد: در دنیا ۳۹ شهر وجود دارد که دارای صنایع دستی هستند که سهم ایران از این تعداد ۸ شهر است.
مسکنی افزود: در کل کشور ۳ هزار و ۲۹۹ تعاونی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کنند که از این تعداد هزارو ۴۷۲ تعاونی در حوزه گردشگری و هتل داری، هزار و ۸۳۸ تعاونی در حوزه صنایع دستی و ۸۹ تعاونی در حوزه تعلیم نیاز کسب وکارهای صنایع دستی فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه  عمده این تعداد تعاونی ها در مناطق محروم و روستایی هستند، تصریح کرد: از این تعداد تعاونی ۶۲ درصد را زنان اداره می کنند که اگر بتوان این بخش را توسعه داد برای  جامعه هدف یعنی زنان و روستاییان شغل بیشتری ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه سالیانه ۱۱۵ تعاونی در حوزه صنایع دستی ایجاد می شود، خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین و قم، زنجان و قزوین کمترین میزان تشکیل تعاونی های صنایع دستی را در کشور دارند.
معاون امور تعاون اشاره کرد: مشکلات تعاونی های صنایع دستی را در کشوربه طور دقیق بررسی کرده ایم.
مسکنی افزود: ضعف بنیه مالی، واردات صنایع دستی خارجی، عدم همکاری بانک ها برای اعطای تسهیلات، نبود تبلیغات مناسب و … از مهمترین چالش های تعاونی های صنایع دستی در کشور هستند.
وی با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای کمک به تعاونی ها اختصاص یافته است، گفت: از این میزان می توان ۲۰۰ میلیارد تومان را در بخش صنایع دستی روستایی برای ایجاد شغل مناسب اختصاص داد.
در ادامه این نشست «روح الله محمد حسین زاده» مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: در این وزارتخانه می توان از ظرفیت های تعاونی های صنایع دستی بخصوص در استان ها استفاده کرد.
وی افزود: حضور در ۳۸ نمایشگاه خارجی در اختیار وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که امکان بسیار خوبی برای معرفی محصولاتی این تعاونی ها در خارج کشور است.
حسین زاده ادامه داد: حضور استان ها و شهرهای دارای ظرفیت های بزرگ صنایع دستی، در نمایشگاه های خارجی و مطرح شدن به عنوان یک برند باعث افزایش فروش محصولات و عرضه آن در بازارهای جهانی خواهد شد.
براساس این گزارش این تفاهمنامه در جهت تحقق اهداف سند توسعه و افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی، کاهش تصدی گری های دولت، ترویج فرهنگ کارآفرینی درقالب تشکل های تعاونی، حفظ و احیای میراث فرهنگی و توسعه صنایع دستی و گردشگری و ایجاد تسهیلات برای اجرای پروژه ها و طرح های تعاونی در حوزه های مذکور به امضای دو طرف رسید.۱۳۵۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *