دسته‌ها
اخبار

اقتصاد نیوز – قول وزیر صمت برای فروش ایران خودرو و سایپا/ مهمترین رویدادهایی که باید بخوانید


یونیت آزاد خبر – به گزارش اقتصادنیوز ،
به گزارش اقتصادنیوز ، در سیزده روز ابتدایی امسال اگرچه همه منتظر خبر مربوط به توافق احتمالی در مذاکرات احیای برجام بودند اما همچنان اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است.
رویدادهای سیاسی | مذاکرات وین کی به نتیجه میرسد؟
* همزمان با آغاز سال جدید، رویدادها و اخبار سیاسی مثبت و انتظار بود در همان روزهای ابتدایی خبر خوشی درباره توافق در وین به گوش برسد. در سیزده روز ابتدایی امسال، اگرچه بسیاری انتظار داشتند مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد و دو طرف در مذاکرات به نتیجه برسند. اما فعلا اتفاق خاصی صورت نگرفته است. البته تازه ترین روایت ها از طرف ایرانی و امریکایی حاکی از آن است که به نظر تنها اختلافات اندکی در مذاکرات باقی مانده است که به نظر مهمترین آن ها بحث چگونگی خروج سپاه پاسداران از لیست گروه های تروریستی است. با این وصف طرف های اروپایی و روسیه و چین در انتقال پیام ها و مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و امریکا هستند که هر چه سریع تر کار به نتیجه برسد. در این میان البته دو طرف همدیگر را به نداشتن اراده سیاسی لازم برای انجام مذاکره مورد شماتت قرار میدهند. با این وصف به نظر میرسد در صورتی که این اختلافات اندک برطرف شود، به زودی جلسه نهایی در وین برای انجام توافق اعلام شود.
رویدادهای اقتصادی | حق بیمه افزایش یافت
مهمترین رویدادهای اقتصادی که در سیزده روز ابتدایی سال جدید منتشر شد:
* در حوزه بیمه‌ای خبر مهم این بود که به موجب ابلاغ رئیس قوه قضائیه با توجه به بررسی‌های بعمل آمده، قیمت دیه کامل در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶ میلیارد ریال معادل ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شد. در همین حال عباسیان فر، مدیر کل برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی هم گفته است: حق بیمه ۲۱ درصد افزایش یافت.
* علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بلنک ها جلسه ای هماهنگی را در سال جدید برگزار کرد. براین اساس بانک مرکزی قرار است در چارچوب برنامه جامع تحول و اصلاح شبکه بانکی کشور، نظارت‌های هوشمند خود را گسترده‌تر خواهد کرد؛ به همین منظور بانک ها هم باید الزام هایی را رعایت کنند.
* در حوزه دارویی، حسینعلی شهریاری،  رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم گفته است: امسال افزایش قیمت دارو نخواهیم داشت. در همین حال بهرام عین اللهی وزیر بهداشت با بیان این‌که ارز ترجیحی دارو در سال جاری حذف شد، گفته است: در سال جاری در موضوع دارو، ارز ترجیحی برداشته شده و شرکت‌ها دیگر معطل دریافت مواد اولیه با ارز ترجیحی نیستند زیرا پروسه‌ای زمان بر بود.
* بر اساس مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی و ابلاغ گمرک ایران به گمرک‌های اجرایی، مالیات بر ارزش افزوده واردات گندم، برنج، دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، قند، شکر و گوشت قرمز معادل یک درصد اعلام شد. همچنین براساس اعلام گمرک، میزان صادرات گاز طبیعی ایران در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۴.۸ میلیارد دلار بود که از نظر حجم و ارزش صادرات نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شد.
* داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفته است: مالیات نقل و انتقال خودرو در صورت عدم پرداخت برعهده فروشنده باقی خواهد ماند و فروشنده بدهکار مالیاتی تلقی می شود. همچنین با همکاری سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در سال گذشته به منظور ساماندهی کارتخوان‌ها، حدود هفت میلیون کارتخوان به پرونده‌های مالیاتی متصل و حدود سه میلیون کارتخوان نیز غیرفعال شدند.
* رضا فاطمی امین بعدازظهر پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور با اشاره به غیربومی بودن هیئت مدیره شرکت‌های دولتی در کشور اظهار کرده است: بومی‌گزینی از اصول دولت است و واگذاری ایران خودرو و بدنبال آن سایپا به بخش خصوصی هستیم تا مشکل بطور اساسی حل شود.
* مهدی نیازی ، معاون وزیر صمت از سیستمی شدن محاسبه حقوق دولتی در سال جدید خبر داد و گفت: شفافیت در حوزه معدن با این روش ایجاد می شود.
* براساس مصوبه مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ارسالی به شورای نگهبان، مجوز واردات خودرو سواری ، کامیون، تریلی یخچال دار و ماشین آلات سنگین و واگن و واگن یخچال دار انجام شد.
رویدادهای بنگاه ها | دامنه نوسان فصلی افزایش می یابد؟
* مدیر کل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در نامه ای به مدیران کل صنعت و معدن استان ها نسبت به عرضه منظم تمامی محصولات تولیدی کارخانجات و واحدهای صنعتی در بورس کالا تاکید کرد. خبر رسیده که دولت در حال بررسی طرح الزام به عرضه واحدهای تولید فروآلیاژ با اولویت فروسیلیس و فروکروم در بورس کالا است.
* محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‎وگو با ایرنا گفته است: بورس تهران پیشنهاد کرده است به صورت فصلی یک درصد تا سقف ۱۰ درصد به دامنه نوسان اضافه شود که این موضوع در هیات مدیره سازمان بورس در دست بررسی است.
مهمترین رویدادهای بنگاه ها در 13 روز ابتدایی امسال چه بودند:
#آسیاتک | با توجه به اعلام آمادگی شرکت انتقال داده­‌های آسیاتک (سهامی عام) برای عرضه سهام در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران، پیرو اطلاعیه قبلی، به اطلاع می‌رساند مهلت طرح پرسش در خصوص گزارش ارزشگذاری شرکت مذکور تمدید شد.
#رمپنا | گروه مپنا و شرکت stc عراق اجرای قراردادی را در دستورکار دارند که هدف قرارداد تاسیس سرویس سنتر برای نیرئگاه های برق در عراق است. قرارداد مربوط به ایجاد سرویس سنتر برای نیروگاه های برق در عراق از نوع سرمایه گذاری انتقال است که مبلغ سرمایه گذاری حداکثر تا سقف 6 میلیون یورو برآورد شد. مدت اجرای قرارداد با احتساب سه سال مدت ساخت و بهربرداری به مدت بیست سال، مدت اجرای قرار داد 20 سال اعلام شد.
#وزمین | بانک ایران زمین اعلام کرد: از آنجا که این بانک فاقد دارایی و بدهی ارزی بوده، بنابراین اعمال نرخ های جدید تسعیر ارز موضوع بخشنامه بانک مرکزی (مبلغ 22 هزار تومان هر یورو ، مبلغ 20 هزار تومان هر دلار امریکا و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ماه سال 1400) آثار مالی با اهمیتی بر صورتهای مالی سالانه منتهی 29 اسفند 1400 این بانک نخواهد داشت.
#سامان | بانک سامان اعلام کرد: اجرای احکام شعبه 26 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران مبنی بر توقیف مبلغ 14.3 میلیون یورو و 23 سنت از حساب اینوست بانک گرجستان باتوجه به قطعیت دادنامه صادره و صدور اجرائیه مبلغ مورد نظر به حساب ارزی بانک سامان نزد بانک پاسارگاد واریز و مبلغ مذکور از مانده تسهیلات ارزی قید شده در یادداشت شماره 1-3-10 صورت های مالی اسفند 1399در دفاتر بانک کسر شد و همچنین اقدامات حقوقی درخصوص وصول مابقی بدهی درحال پیگیری و انجام است.
#خپارس | بر اساس توافق پارس خودرو با سایپا، نرخ حق الزحمه تولید هر دستگاه کوئیک معمولی و ساینا از ۴۸ میلیون ریال به ۱۳۸ میلیون ریال افزایش یافته که این نرخ برای ۶ ماهه نخست، نهایی و برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بصورت علی الحساب لحاظ می شود. میانگین نرخ فروش محصول کوئیک R با احتساب سهم تحویل تعهدات معوق (طرح تبدیل) در ترکیب فروش این محصول است.
#نمرینو | ایران مرینوس از دریافت مجوز از سازمان آب منطقه ای استان قم جهت جابجایی انهار خبر داد.
#ونوین  #نوین | بانک اقتصادنوین از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع عرضه تعداد 522.175.989 سهم معادل 19.89 درصد از سهام بیمه نوین خبر داد. دلایل عدم حصول نتیجه: عدم ارائه پیشنهاد از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام شد.
# خگستر | گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو اعلام کرد: در راستای برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های شرکت های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو، تامین منابع مالی پروژه های موردنظر در دستور کار قرار گرفته است. در این راستا یکی از گزینه های دستیابی به هدف فوق، واگذاری سهام شرکت مادر (ایران خودرو) نزد شرکتهای گروه (سهام تودلی) وفق دستورالعمل مطرح شده است. لذا بر این اساس، طی نامه ای به مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه درخواست انجام عملیات ارزیابی سهام ایران خودرو و شرکت های تابعه گردیده است و هم اکنون کارشناسان رسمی در حال ارزیابی اموال و دارایی ها است.. بدیهی است پس از نهایی شدن گزارش کارشناسی تعیین قیمت پایه سهام و بررسی جوانب و پس از اخذ مصوبه هیئت مدیره شرکت، موضوع از طریق سامانه کدال منتشر و سایر موارد طبق دستورالعمل های قانونی انجام میشود.
#خودرو | مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام کرد: با رفع تمام نواقص خودروهای موجود در پارکینگ این شرکت آخرین خودرو را از پارکینگ ایران‌خودرو خارج کرده است
#وملل | موسسه ملل اعلام کرد: به منظور افزایش در میزان تسهیلات دهی و متعاقب آن کسب در آمد و واسطه گری مالی , موسسه ملل در ادامه واگذاری و فروش املاک و مستغلات خود اقدام به فروش دو ملک در تهران و رشت به شرح جزییات ذیل نموده است : 1.سرو سعادت آباد , بهای تمام شده 13 میلیارد تومان , مبلغ فروش 35.7 میلیارد تومان و در آمد 22.7 میلیارد تومان 2.صیغلان رشت , بهای تمام شده 85.2 میلیارد تومان، مبلغ فروش 211 میلیارد تومان، درآمد 125.8 میلیارد تومان و 148.5 میلیارد تومان درآمد شناسایی شد. همچنین مجمع ملل به حد نصاب نرسید و برگزار نشد.
#وگردش | بانک گردشگری اعلام کرد: مبلغ خالص ارزش دفتری دارایی انتقالی در اطلاعیه قبلی به اشتباه 2625 همت درج شد، در صورتی که مبلغ صحیح خالص ارزش دفتری 1325 همت است. این بانک در خصوص اثرات نرخ تسعیر اقلام پولی داراییها و بدهی های ارزی در پایان سال 1400 اعلام کرد، آثار مالی ناشی از تسعیر در حدود 4.4 میلیارد تومان برآورد می شود، که تاثیر با اهمیتی بر صورتهای مالی منتهی به 29 اسفند 1400 این بانک نخواهد داشت.
#وسالت |  بانک قرض الحسنه رسالت اعلام کرد: با توجه به عدم فعالیت ارزی بانک قرض الحسنه رسالت ، موضوع بخشنامه فاقد اثر مالی در صورت های مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1400 این بانک است.
#وساپا  #ورنا | سرمایه گذاری سایپا اعلام کرد: پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ارزیابی سهام شرکت سایپا به استحضار می رساند 1-از آنجائی که بر اساس برنامه های کلان عرضه خودروهای جدید، افزایش 50 درصد در تولید،کاهش خودروهای ناقصی کف و افزایش کیفیت استفاده از کلیه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در گروه سایپا جهت تأمین منابع مالی اهداف مذکور ضروری می باشد.لذا یکی از برنامه های مهم جهت دستیابی به اهداف مذکور واگذاری سهام شرکت مادر(سایپا) نزد شرکت های زیرمجموعه (سهام تودلی) در چارچوب” برنامه اصلاح ساختار مالی و سهامداری خودروسازان” می باشد. براین اساس شرکت های گروه سرمایه گذاری سایپا، سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا و گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا به صورت مشترک هم اکنون عملیات ارزیابی سهام سایپا و شرکت های تابعه را با همکاری مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه آغاز کرده اند.
#بترانس | ایران ترانسفو اعلام کرد: با عنایت به پیگیری های انجام شده از مشتریان در خصوص درخواست تعدیل قیمت فروش، ترانسفورماتورهای فروش رفته، این شرکت موفق شد موافقت مبلغ حدوداً 162 میلیارد تومان تعدیل مثبت را اخذ کند.
#ثشرق | سرمایه گذاری مسکن شمال شرق در نظر دارد یک قطعه زمین به مساحت 9699.44 متر مربع (ابعاد زمین حدود 64 متر در 150 متر) به همراه پروانه ساختمانی با زیر بنا کل 48517.24 متر مربع به آدرس مشهد (بلوار آیت ا… رفسنجانی ، بلوار عصمتیه ، اراضی باغ عامل زاده با کد نوسازی 12-5-32-)10 از طریق مزایده عمومی و به صورت نقد و یا نقد و اقساط به فروش برساند.
#خکار | با تعدیل قیمت های جدید فروش شرکت مگاموتور، نرخ مجموعه های واتر پمپ، دریچه هوا، اویل پمپ، منیفولد، پدال الکترونیکی به طور میانگین در حدود 26درصد افزایش داشت که در نتیجه از این بابت معادل 28 میلیارد تومان تا پایان اسفند تعدیل افزایش نرخ فروش محاسبه و ثبت شده است که در فعالیت ماهیانه اسفند ماه سال 1400 منعکس شد.
#فپنتا | به منظور کاهش هزینه و حداکثر بهره وری بر اساس تصمیم مجمع عمومی فوق العاده شرکت های (شرکت ماشین سازی فرگیر سپنتا ، شرکت پخش سراسرس لوله و پروفیل سپنتا ،شرکت فروشگاههای سراسری لوله و پروفیل سپنتا ادغام شونده ) با (شرکت لوله و پروفیل سپنتا تهران ادغام پذیر ) با حفظ فعالیت در شرکت ادغام پذیر ادغام شد و تا تاریخ این گزارش مدارک ادغام جهت ثبت به اداره ثبت شرکتها ارسال شد و پاسخی دریافت نشد.
#فارس | شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس در پروندۀ شکایتی که به منظور وضع تعرفه اضافی بر محصول استراتژیک سودِکاستیک ایران، در دادگاه‌های هند طرح شده بود، به پیروزی رسید.
#غبهنوش | بهنوش ایران از اجاره یک باب ساختمان اداری تجاری، 20 میلیارد تومان به صورت قرض الحسنه و اجاره سالیانه 1.8 میلیارد تومان اجاره ماهیانه پرداخت کند.
#رتاپ | تجارت الکترونیک پارسیان از قرارداد خرید تعداد 1800 عدد جامبو حرارتی از تجارت الکترونیک پارسیان کیش خبر داد.
#گنگین | اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان از واگذاری سهام به صورت نقدی (با توجه به بدهی این شرکت به بانک گردشگری، مقرر شد معادل مبلغ قرارداد از بدهی شرکت کسر و تسویه شده تلقی شود) و شناسایی ۱۵۵ میلیارد تومان سود خبر داد.
#ساینا | افزایش سرمایه 750 درصدی صنایع بهداشتی ساینا از محل سود انباشته و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.
#دفارا | افزایش سرمایۀ داروسازی فارابی از 60 میلیارد تومان به160 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.
#وبهمن | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه سرمایه گذاری بهمن به میزان 227 درصد از محل سود انباشته نهایی شد.
#کچاد | افزایش سرمایۀ چادرملو از 5550 میلیارد تومان به 11900 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.
#ومعادن | افزایش سرمایه 138 درصدی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.
#سپ | افزایش سرمایهُ پرداخت الکترونیک سامان کیش از 500 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 17 فروردین تا 26 فروردین سال 1401 اعلام شد.
#کیمیا | افزایش سرمایه در معدنی کیمیای زنجان گستران تصویب شد
#حافرین | پیشنهاد افزایش سرمایه ریل پرداز نوآفرین به مبلغ 371.4 میلیارد تومان (به میزان 50 درصد ) از محل آورده نقدی سهامداران جدید با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی جهت تامین مالی خرید و بازسازی ناوگان ریلی مورد تصویب هیات مدیره قرار گرفت. گزارش توجیهی در مراحل نهایی تهیه و تصویب قرار داشته و به محض تایید در هیات مدیره اعلام میشود.
#اپرداز | گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه آتیه داده پرداز از 100 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید.
#کپرور | مجمع عمومی فوق العاده فرآوری زغال سنگ پروده طبس در حالی برگزار شد که افزایش سرمایه  ۲۱۷ درصدی شرکت از محل سود انباشته به منظور اجرای طرح های توسعه‌ای شرکت به تصویب رسید. احداث کارخانه ذغالشویی با ظرفیت تولید سالانه ۱۱۰ هزار تن کنسانتره ذغالسنگ در شهرستان زرند استان کرمان از جمله اهداف افزایش سرمایه است.
#شپنا | جلسه مجمع عمومی پالایش نفت اصفهان در اصفهان (بزرگراه آزادگان کیلومتر 3 جاده تهران ،سالن آمفی تئاتر شهرک شهید محمد منتظری) در ساعت 10 چهارشنبه 24 فروردین برگزار میشود.  ∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *