دسته‌ها
اخبار

افتتاح حساب وکالتی بورس کالا

در بورس کالا طرفین برای انجام معامله و پرداخت ابتدا لازم است حساب وکالتی خود را به کارگزار بورس معرفی کنند و سپس می‌توانند از طریق این حساب‌های وکالتی و اتاق پایاپای بورس کالای ایران به معامله بپردازند.
حساب وکالتی بورس کالا چیست؟
این حساب به مشتریان کمک می‌کند بدون انجام فرایند پرداخت پول، مبلغ سفارش‌ها به‌طور مستقیم از حساب وکالتی معرفی‌شده آن‌ها توسط کارگزاری کسر شود. برای انجام پیش‌پرداخت‌های معاملات داشتن حساب وکالتی بورس کالا الزامی است و باید هنگام شروع فعالیت آن را به کارگزاری‌تان معرفی کرده باشید.
نحوه کسرشدن وجه توسط کارگزاری به این صورت است که ابتدا وجه پیش‌پرداخت معاملات بورس کالا شما توسط حساب وکالتی شما مسدود شده و درنهایت با نظارت اتاق پایاپای بورس کالا پس از اتمام معامله از حسابتان کسر می‌شود. همچنین اگر معامله‌ای به نام فرد دارنده حساب انجام نشود، وجه مسدودشده آزاد می‌شود. برای افتتاح حساب وکالتی بورس کالا لازم است ابتدا در یکی از کارگزاری‌های ارائه‌دهنده خدمات بورس کالا ثبت نام کنید. سپس بعد از دریافت معرفی‌نامه کارگزاری به یک بانک ارائه‌دهنده خدمات حساب وکالتی مراجعه و یکی از دو نوع حساب کوتاه‌مدت یا پس‌انداز را افتتاح کنید.
دلیل افتتاح حساب وکالتی بورس کالا چیست ؟
سازمان بورس دستورالعملی مبنی بر این منتشر کرده است که هرگونه نقل و انتقال مبلغ بین کارگزاری و مشتری باید از طریق حساب‌های بانکی کارگزاری و مشتری انجام شود. براساس این دستورالعمل انتقال وجه به هر روشی غیر از روش ذکرشده ممنوع و غیرقانونی است و هیچ‌گونه رسمیتی ندارد؛ بنابراین تنها روش انتقال وجه پیش‌پرداخت به حساب کارگزاری حساب وکالتی بورس کالاست.
مراحل افتتاح حساب وکالتی بورس کالا
هر فرد به‌منظور خرید محصولات بورس کالا یا سرمایه‌گذاری در بازار آن باید ابتدا یک حساب وکالتی بورس کالا افتتاح کند. برای این کار لازم است مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید.

ابتدا کد معاملاتی بورس کالای خود را از یک کارگزاری مجاز به فعالیت در بورس کالا دریافت کنید.
یک معرفی‌نامه از کارگزاری خود دریافت کنید.
معرفی‌نامه دریافتی خود را به یکی از بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات حساب وکالتی ببرید.
پس از افتتاح حساب وکالتی خود، آن را به کارگزاری معرفی کنید.

مزایای حساب وکالتی چیست؟
یکی از مزایای داشتن حساب وکالتی صرفه‌جویی و پرهیز از انجام فرایند شارژکردن حساب و دریافت پرداخت‌های مربوط به آن است. اگر حساب بانکی خود را به حساب کارگزاری وصل کنید، برای ثبت سفارش‌های جدید دیگر نیازی به واریزکردن مداوم مبلغ به پنل کاربری خود ندارید.
با این کار دیگر بدون نیاز به پرداخت آنلاین و با سرعت بالا می‌توانید سفارش‌های خود را ثبت کرده و مبلغ سفارش به‌صورت مستقیم از حساب کسر می‌شود. حساب وکالتی بورس کالا به بورس وکالتی می‌دهد تا وجه واریزی طرف معامله مسدود شود و پس از اتمام معامله در بورس کالا، وجه مسدودشده وی به حساب اتاق پایاپای بورس کالا منتقل شود.
بانک‌های پشتیبانی‌کننده از حساب وکالتی بورس کالا
شاید تصور کنید تمامی بانک‌ها خدمات حساب وکالتی را انجام می‌دهند، اما درواقع این‌گونه نبوده و تنها برخی بانک‌ها عهده‌دار این امر هستند. بانک‌های ملت، رفاه کارگران، سامان، کشاورزی، صنعت و معدن، پاسارگاد، شهر، ملی، تجارت و صادرات در حال حاضر این خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.
بدین‌منظور سامانه‌ای برای ثبت سفارش برای معرفی‌کردن حساب وکالتی از سوی بانک به کارگزاری‌ها وجود دارد. دسترسی این سامانه تنها متعلق به کارگزاری‌هاست و مشتریان پس از تکمیل مراحل افتتاح حساب می‌توانند با مراجعه به کارگزاری و اعلام مشخصات خود فرایند افتتاح حساب وکالتی بورس کالای خود را نهایی کنند.
حساب افتتاحی سرمایه‌گذار تنها می‌تواند به یکی از دو نوع سپرده کوتاه‌مدت یا حساب پس‌انداز باشد. در نظر داشته باشید که این حساب حتماً باید به نام شخصی باشد که قصد معامله در بورس کالا را دارد.
تعداد حساب‌های وکالتی قابل افتتاح
درباره تعداد افتتاح حساب وکالتی هیچ محدودیتی وجود ندارد و هر فرد می‌تواند به تعداد تمامی کارگزاری‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات بورس کالا اقدام به افتتاح حساب کند، اما توجه کنید در هر کارگزاری تنها امکان معرفی یک حساب کاربری وجود دارد. همچنین افرادی که چک برگشتی دارند، امکان افتتاح حساب وکالتی بورس کالا ندارند. درباره افتتاح حساب وکالتی به‌صورت مشترک نیز باید بدانید امکان آن وجود ندارد.
دریافت معرفی‌نامه برای افتتاح حساب وکالتی بورس کالا
متقاضی این حساب برای افتتاح حساب وکالتی در بانک‌های پوشش‌دهنده این امر لازم است حتماً معرفی‌نامه خود را از یکی از کارگزاری‌های مجاز دریافت کند. داشتن حساب وکالتی بورس کالا بدون ارائه معرفی‌نامه به بانک غیرممکن است.
بنابراین هر فردی که قصد فعالیت در بازار بورس کالا را دارد، باید ابتدا معرفی‌نامه مربوط به افتتاح حساب وکالتی را از کارگزاری خود دریافت کند و به بانک مورد نظر خود ارائه دهد.
مرحله اول: احراز هویت سجام
داشتن کد سجام و اخذ کد بورس کالا برای دریافت معرفی‌نامه حساب وکالتی بورس کالا الزامی است. متقاضیان دریافت این حساب ابتدا باید برای فعالیت در بورس کالا در سامانه سجام احراز هویت کنند؛ سپس به‌‌منظور دریافت کد بورس کالا به سایت کارگزاری مدنظر خود مراجعه کرده و درنهایت نامه مربوط به افتتاح حساب وکالتی را دریافت کنند.
مرحله دوم: اخذ کد آنلاین در بورس کالا
سامانه مربوط به دریافت اخذ کد بورسی EBGO است. تعاملات بین کارگزاری‌ها و خریداران کالا و اوراق مبتنی بر کالا به‌صورت آنلاین با استفاده از این سامانه صورت می‌گیرد.
سامانه EBGO به کارگزاری‌های فعال در حوزه بورس کالا متصل است و متقاضیان برای دریافت کد بورسی کالا و معرفی‌نامه افتتاح حساب وکالتی از طریق کارگزاری مدنظر خود به این سامانه هدایت می‌شوند. در این سامانه پس از تکمیل دقیق اطلاعات هویتی، مالی و غیره خود وارد مرحله ثبت نام دریافت کد بورسی می‌شوید. در پایان نیز امکان دریافت معرفی‌نامه حساب وکالتی در بازار بورس کالا برای شما فراهم می‌شود.

در این مرحله لازم است ابتدا کد ملی و شماره موبایل خود را وارد کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات از طریق سجام تیک مربوط به آن را در پایین صفحه بزنید.

حال در این بخش باید کد دریافتی از سامانه سجام را وارد کنید.

با واردکردن کد سجام اطلاعات ثبت‌شده شما مانند مشخصات فردی، اطلاعات نشانی، اطلاعات شغلی و اطلاعات مالی نمایش داده می‌شود. می‌توانید درصورت نیاز در هر بخش به اصلاح یا تکمیل موارد موردنظرتان بپردازید.

به‌طورکلی پس از ثبت نام در سامانه ایبگو، در آخرین مرحله صفحه مربوط به دریافت معرفی‌نامه افتتاح حساب وکالتی بانک‌های پوشش‌دهنده بورس کالا نمایش داده می‌شود. در این بخش کافی است متقاضی معرفی‌نامه بانک مورد نظر خود را انتخاب کند و با داشتن این معرفی‌نامه به همان بانک مراجعه و اقدام به افتتاح حساب وکالتی کند.

در این مرحله پس از دریافت معرفی‌نامه نوبت به ارسال مدارک خواسته‌شده می‌رسد.

در این مرحله به تعهدات مربوط دقت کنید. اگر تنها قصد فعالیت در بازار فیزیکی بورس کالا را دارید، کافی است تیک مربوط به همان را فعال کنید.

در پایان با تأیید تعهدات فوق فرایند مربوط به ثبت نام شما تکمیل شده و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور خود باید منتظر تأیید اطلاعات از سوی کارگزاری خود بمانید.
تأیید حساب وکالتی بورس کالا
همان‌طور که گفتیم معامله‌گران برای فعالیت در بازار بورس کالا باید مراحل احراز هویت در سامانه سجام، اخذ کد بورسی از کارگزاری خود و دریافت معرفی‌نامه از سوی کارگزاری را پشت سر بگذارند تا بتوانند با مراجعه به بانک‌های مجاز اقدام به افتتاح حساب کنند. مرحله بعد از افتتاح حساب نیز اتصال آن به کارگزاری و تأیید حساب است.
در این مرحله لازم است تأیید شماره حساب افتتاح‌شده در بانک توسط کارگزاری صورت بگیرد تا مجوز برداشت از آن برای شرکت در معاملات بورس کالا صادر شود. به این منظور، متقاضیان باید پس از افتتاح حساب به سایت کارگزاری خود مراجعه کرده و سپس وارد سامانه EBGO شوند و شماره حساب وکالتی خود را در این سامانه انتخاب کنند.

با ورود به سامانه EBGO این بار گزینه «اعلام شماره حساب وکالتی در اختیار» را انتخاب کنید. سپس کد ملی خود را به همراه شماره همراه خود وارد کنید تا رمز یک‌بار مصرف برای شما ارسال شود. با واردکردن رمز به صفحه ثبت اطلاعات منتقل می‌شوید.
در این بخش از متقاضی درخواست می‌شود مشخصات حساب وکالتی افتتاح‌شده خود را وارد و درنهایت ثبت نهایی کند.

اطلاعات واردشده به حساب کارگزاری معرفی می‌شود و با تأیید از سوی کارگزاری، حساب وکالتی معامله‌گر شناخته می‌شود. هنگامی که کالایی مانند خودرو عرضه می‌شود، معامله‌گر درخواست خود را ثبت می‌کند تا امکان برداشت وجه توسط کارگزاری و درنهایت خرید کالا فراهم شود.
سخن پایانی
در این مقاله به آموزش ساخت حساب وکالتی بورس کالا و سایر جزئیات مربوط به آن پرداختیم. این حساب وکالتی به شما کمک می‌کند بدون نیاز به طی‌کردن مراحل طولانی برای انجام معاملات و فرایند واریز و برداشت وجه، به‌راحتی به انجام معاملات خود بپردازید.
این نوع حساب وکالتی را همه کارگزاری‌ها و بانک‌ها پشتیبانی نمی‌‌کنند و تنها برخی از آن‌ها مجاز به این امر هستند. درنهایت اگر شما تمایل به فعالیت در بورس کالا دارید، استفاده از حساب وکالتی آن مزایای بسیاری برای شما به همراه خواهد داشت.
پرسش‌های متداول

مزایای حساب وکالتی چیست؟

یکی از مزایای داشتن حساب وکالتی صرفه‌جویی و پرهیز از انجام فرایند شارژکردن حساب و دریافت پرداخت‌های مربوط به آن است. اگر حساب بانکی خود را به حساب کارگزاری وصل کنید، برای ثبت سفارش‌های جدید دیگر نیازی به واریزکردن مداوم مبلغ به پنل کاربری خود ندارید.

حساب وکالتی بورس کالا چیست؟

این حساب به مشتریان خود کمک می‌کند بدون انجام فرایند پرداخت پول، مبلغ سفارش‌ها به‌طور مستقیم از حساب وکالتی معرفی‌شده آن‌ها توسط کارگزاری کسر شود.

بانک‌های پشتیبانی‌کننده از حساب وکالتی بورس کالا کدام‌اند؟

شاید تصور کنید تمامی بانک‌ها خدمات حساب وکالتی را انجام می‌دهند، اما این‌گونه نیست و تنها برخی بانک‌ها عهده‌دار این امر هستند. در حال حاضر، بانک‌های ملت، رفاه کارگران، سامان، کشاورزی، صنعت و معدن، پاسارگاد، شهر، ملی، تجارت و صادرات این خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

چه تعداد حساب وکالتی می‌توان افتتاح کرد؟

هیچ محدودیتی درباره تعداد افتتاح حساب وکالتی وجود ندارد و هر فرد می‌تواند به تعداد تمامی کارگزاری‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات بورس کالا افتتاح حساب کند.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۴۷ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقاhلات بورس کالا به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *