دسته‌ها
اخبار

اعتماد آنلاین – نحوه محاسبه مالیات بلیط هواپیما


یونیت آزاد خبر –

|
۱۴۰۲/۰۱/۱۷ ۱۷:۴۴:۳۵

 تا پیش از این، میزان مالیات بلیط، 5 درصد بوده است و با عنوان عوارض شهرداری از مسافران گرفته شده است. اما هزینه مالیات بلیط هواپیما چقدر است و چگونه آن را محاسبه کنیم؟
آیا خرید آنلاین بلیط هواپیما مالیات دارد؟
اگر برای خرید آنلاین بلیط هواپیما خارجی اقدام کرده باشید، می‌دانید که معمولا در ابتدا هزینه بلیط را مشاهده می‌کنید، سپس مبلغی به عنوان ارزش افزوده بلیط هواپیما یا مالیات بلیط هواپیما به مبلغ اصلی اضافه می‌شود. البته هیچ تفاوتی ندارد که بلیط را آنلاین یا از آژانس هواپیمایی به صورت حضوری تهیه کرده باشید، بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشور، همه شرکت‌های هواپیمایی و گردشگری موظف هستند که عوارض و مالیات در خرید هواپیما را پرداخت کنند و این هزینه از مسافر گرفته می‌شود.
عوراض مالیات بلیط داخلی و خارجی
اگر به صورت آنلاین بلیط تهیه می‌کنید، هنگام رزرو، هزینه مالیات بلیط هواپیما را مشاهده خواهید کرد و اگر به صورت حضوری بلیط رزرو می‌کنید، روی بلیط، نرخ مالیات مشخص می شود. برای مشاهده این مبلغ دقت کنید که مبلغ خود بلیط هواپیما همان Fare است که بر روی بلیط مشخص شده است. دیگر هزینه‌هایی که به مبلغ بلیط اضافه می‌شوند، با عنوان عوارض شهرداری، عوارض فرودگاهی و عوارض نظارت بر ایمنی مسافر است که هنگام خرید بلیط پرداخت می‌کنید. در بعضی پروازهای خارجی عوارض سوخت نیز به این مبلغ اضافه می‌شود اما طبق قانون مصوب مالیاتی برای بلیط هواپیما، عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما، تنها در پروازهای داخلی اعمال می‌شود زیرا مالیات بر ارزش افزوده مختص عرضه کالا و خدمات در ایران است.
 عوارض و ارزش افزوده بلیط چارتر و سیستمی
هزینه مالیات بلیط هواپیما برای همه مسیرهای داخلی اعمال می‌شود. این قانون شامل بلیط ‌های چارتری و سیستمی است. بنابراین هیچ تفاوتی ندارد که بلیط چارتری لحظه آخری و ارزان قیمت بخرید یا بلیط سیستمی با کلاس قیمت بالا تهیه کنید، مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت تمام پروازهای داخلی اضافه می‌شود.

چرا برای سفرهای هوایی مالیات می‌دهیم؟
سازمان هواپیمایی کشور دستورالعملی صادر کرده است که بر اساس آن همه نمایندگان فروش بلیط هواپیما و همچنین همه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند که مالیات بلیط هواپیما را پرداخت کنند. اما سوال این است که این عوارض و مالیات در خرید بلیط هواپیما صرف چه هزینه‌ای می‌شود؟ در واقع چرا برای سفرهای هوایی مالیات می‌دهیم؟ ارزش افزوده بلیت هواپیما که به میزان 9 درصد است، از مسافران اخذ و به طور مستقیم به اداره مالیاتی واریز می‌شود. اداره مالیات این مبلغ را در موارد مختلفی هزینه می‌کند. از این مبلغ، یک درصد، صرف سلامت عمومی و توسعه بهداشت عمومی، چهار درصد صرف عوارض شهرداری و چهار درصد دیگر به خزانه دولت واریز می‌شود.
محاسبه مالیات استرداد بلیط
در صورتی که به هر دلیلی، تصمیم به استرداد بلیط هواپیما بگیرید، با توجه به قانون ایرلاین ها، مبلغی به عنوان جریمه از مبلغ کل پرداختی شما کسر می‌شود و بقیه وجه به شما بازگردانده خواهد شد. لازم به ذکر است، این مبلغ جریمه از مبلغ پایه بلیط کسر می‌شود و مالیات بلیط هواپیما شامل جریمه نمی‌شود.

عوارض خروج از کشور در سفرهای هوایی
یکی از اقداماتی که پیش از انجام سفرهای خارجی باید انجام دهید، پرداخت عوارض خروج از کشور است. عوارض خروج از کشور، مبلغی است که تمام مسافران باید قبل از خارج شدن از مرز پرداخت کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که قانون پرداخت عوارض خروج از کشور از سال 1364 در ایران به اجرا درآمده اما از سال 1398، این عوارض با نام مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شود. مبلغ این عوارض به طور مستقیم به حساب دولت واریز می‌شود و بخش کوچکی از آن به سازمان گردشگری اختصاص دارد. پرداخت هزینه عوارض خروج از کشور را می‌توانید به روش‌های مختلفی انجام دهید. یکی از آسان‌ترین راه‌ها، پرداخت آنلاین و مراجعه به سامانه سداد است. برای اطلاع از مبلغ دقیق عوارض خروج از کشور از مرز زمینی و هوایی، می‌توانید به سایت فلای تودی مراجعه کنید.
رزرو آنلاین بلیط هواپیما از معتبرترین ایرلاین ها در فلای تودی
خرید بلیط پرواز خارجی در سایت خرید اینترنتی بلیط و هتل فلای تودی در سریع‌ترین زمان ممکن و کاملا آنلاین انجام می‌شود. سیستم رزرواسیون بلیط هواپیما و هتل فلای تودی به شما امکان می‌دهد تا بهترین قیمت بلیط هواپیما در ایرلاین های مختلف را مقایسه کنید و با پرداخت از طریق کارت های شتاب، خرید اینترنتی بلیط هواپیما را تجربه کرده و بلیط پرواز خود را در سریع‌ترین زمان رزرو کنید. علاوه بر این، برای رزرو پروازهای خارجی در فلای تودی به بیش از 900 خط هوایی دسترسی خواهید داشت. همچنین پشتیبانی 24 ساعته فلای تودی در تمامی روزهای هفته پاسخگوی شما خواهند بود. بنابراین فرصت را از دست ندهید و برای رزرو بلیط داخلی یا بلیط هواپیما خارجی خود به فلای تودی مراجعه کنید.

∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *