دسته‌ها
اخبار

آموزش معاملات مارجین در فارکس

یکی از جذابیت‌های بازار فارکس برای معامله‌گرانی که به سمت این بازار جذب می‌شوند، امکان استفاده از معاملات مارجین اهرم‌دار است؛ زیرا میزان سود تریدرها با این امکاناتی که بروکرها برای کاربران فراهم می‌کنند، بسیار بیشتر از حالتی خواهد بود که یک تریدر بخواهد معاملاتی را تنها با سرمایه اولیه خود انجام دهد.
نکته‌ای که شاید برخی افراد فراموش کنند این است که نه‌تنها میزان سود بلکه میزان ضرر معامله‌گران نیز در چنین بازاری و در معاملات مارجین، بیشتر از حالت عادی خواهد بود. ما در این مقاله مفهوم و چگونگی انجام معاملات مارجین در فارکس را بررسی خواهیم کرد؛ زیرا باور داریم برای آنکه یک معامله‌گر در بازار مالی موفق باشد، نیاز است که با سازوکار انجام معاملات در آن بازار کاملاً آشنا شود.
منظور از معاملات مارجین در فارکس چیست؟
فرض کنید زمانی که قیمت دلار در کشور 10 هزار تومان بود، شما پیش‌بینی کرده بودید نرخ دلار بالا خواهد رفت و به همین دلیل قصد داشتید سرمایه خود را که به تومان بود، به دلار تبدیل کنید. در آن زمان شما 100 میلیون تومان را به صرافی برده و درخواست دلار کرده بودید و به این ترتیب در ازای مبلغی که پرداخت کردید، 10 هزار دلار به دست آورده بودید. پس از گذشت 2 روز و هم‌سو با پیش‌بینی شما نرخ دلار افزایش یافت؛ به نحوی که قیمت آن در بازار از 10 هزار تومان به 10.500 تومان رسید. با محاسبات ساده متوجه شدید سرمایه شما پس از این افزایش قیمت به 105 میلیون تومان تبدیل شده است. این حالتی است که شما بخواهید معامله‌ای ساده و نه از نوع مارجین انجام دهید.

سرمایه اولیه: 100 میلیون تومان
قیمت اولیه دلار: 10 هزار تومان
قیمت دلار پس از دو روز: 10.500 تومان
مقدار سرمایه به دلار: 10 هزار دلار
میزان سود پس از دو روز: 5 میلیون تومان (000.000 – 100.000.000 = 5.000.000)

برای درک معاملات مارجین در فارکس و تفاوت آن با معاملات معمولی، فرض کنید 100 میلیون تومان سرمایه اولیه دارید و برای خرید دلار یا به عبارتی تبدیل تومان به دلار به یک بروکر یا صرافی مراجعه می‌کنید. بروکر به شما اجازه می‌دهد از لوریج 1:100 استفاده کنید؛ به این معنا که شما می‌توانید در ازای هر یک واحد از سرمایه خود، 100 واحد را از بروکر قرض بگیرید؛ درنتیجه با اینکه سرمایه شما 100 میلیون تومان بود، به‌دلیل امکان استفاده از لوریج 1:100، به 10 میلیارد تومان تبدیل شد.
البته توجه داشته باشید بروکر تنها اعتبار این مبلغ را به شما خواهد داد و نه اصل سرمایه را. باز هم مانند مثال پیش (انجام معامله معمولی) روند قیمتی دلار همان‌طور که شما پیش‌بینی کرده بودید، افزایش خواهد یافت و قیمت دلار به 10.500 تومان خواهد رسید، اما اکنون سرمایه شما 10 میلیارد تومان است و نه 100 میلیون تومان؛ بنابراین می‌توانید به‌جای 10 هزار دلار (در مثال قبلی که از لوریج استفاده نشده بود) مبلغ 1 میلیون دلار را در ازای سرمایه خود از بروکر دریافت کنید.
از آنجا که مبلغ دلار افزایش یافته بود، سرمایه شما از 10 میلیارد تومان به 10 میلیارد و 500 میلیون تومان افزایش یافته است؛ البته نباید فراموش کنید که به‌دلیل فراهم‌کردن امکان انجام معاملات مارجین و دیگر خدمات بروکر، باید مبلغی از سود خود را به‌عنوان کمیسیون به بروکر دهید؛ با این حال همچنان سود شما بسیار بیشتر از حالتی است که معاملات خود را به‌صورت معمولی و ساده انجام دهید.

سرمایه اولیه: 100 میلیون تومان
سرمایه پس از استفاده از لوریج 1:100: 10 میلیارد تومان
قیمت اولیه دلار: 10 هزار تومان
قیمت دلار پس از دو روز: 10.500 تومان
مقدار سرمایه به دلار: 1 میلیون دلار
میزان سود پس از دو روز: 500 میلیون تومان (500.000.000 – 10.000.000.000 = 500.000.000)

برای درک بهتر مطالبی که گفتیم، می‌توانید جدول زیر را مشاهده کنید.

معامله مارجین
معامله معمولی

100 میلیون تومان
 
100 میلیون تومان
 
سرمایه اولیه

10 میلیارد تومان
 
معامله بدون لوریج
سرمایه پس از استفاده از لوریج 1:100

 
10 هزار تومان
 
10 هزار تومان
 
 
 
قیمت اولیه دلار
 

10.500 تومان
10.500 تومان
 
قیمت دلار پس از دو روز
 

1 میلیون دلار
 
10.000.000.000/10.000=1.000.000
10 هزار دلار
 
100.000.000/10.000= 10.000
 
مقدار سرمایه پس از تبدیل به دلار

500 میلیون تومان
 
(10.500.000.000 – 10.000.000.000 = 500.000.000)
 
5 میلیون تومان
 
(105.000.000 – 100.000.000 = 5.000.000)
 
 
میزان سود پس از دو روز

 
نکته دیگری که درباره معاملات مارجین در فارکس باید توجه کنید، این است که با استفاده از لوریج، میزان سود یا احتمالاً ضرر شما با ضریب محاسبه خواهد شد (همان‌طور که در مثال توضیح دادیم)؛ بنابراین باید هوشیار باشید که اگر پیش‌بینی شما غلط باشد، میزان ضرر شما نیز با ضریب محاسبه خواهد شد؛ درحالی‌که اگر معامله معمولی را در صرافی و بدون استفاده از لوریج انجام دهید، میزان ضرر شما نیز کاهش خواهد یافت.
برای مثال اگر دلار 10 هزار تومان باشد و مبلغ آن به 9000 تومان کاهش یابد، با توجه به اینکه شما به‌کمک 100 میلیون توانسته بودید 10 هزار دلار بخرید، پس از افت قیمت دلار ارزش سرمایه شما به 90 میلیون تومان کاهش خواهد یافت؛ درحالی‌که اگر از لوریج استفاده می‌کردید، با توجه به ضریب لوریج انتخابی، سرمایه شما می‌توانست بسیار بیشتر از این مبلغ کاهش یابد.
اکنون که با مفهوم معاملات مارجین در فارکس آشنا شدید، بهتر است کمی تخصصی‌تر و کاربردی‌تر آن را بیان کنیم. اگر به مثال پیش بازگردیم، مبلغی که شما برای یک معامله اختصاص خواهید داد، از طرف بروکر قفل شده و به‌عنوان مارجین معامله شما تلقی خواهد شد. همچنین تا زمانی که شما معامله خود را نبندید، امکان برداشت یا استفاده از آن را در دیگر معاملات نخواهید داشت. در ادامه مفاهیم پایه برای آنکه معاملات مارجین در فارکس را به‌خوبی متوجه شوید، بیان کرده‌ایم.

مفاهیم پایه معاملات مارجین در فارکس
بالانس/ موجودی (Balance)
بالانس به موجودی و سرمایه شما در حساب معاملاتی اشاره دارد. البته این مقدار صرف‌نظر از معاملات باز تریدر است؛ برای مثال اگر شما 2000 دلار در حساب معاملاتی خود واریز کرده باشید، موجودی یا بالانس شما 2000 دلار است و زمانی که معامله‌ای را باز کنید، این میزان همچنان تغییر نخواهد کرد تا زمانی که معامله خود را ببندید. پس از بستن معامله، با توجه به اینکه شما در معامله خود سود کرده یا متضرر شده باشید، موجودی شما کم یا زیاد شده و تغییر خواهد کرد.
ایکوئیتی (Equity)
ایکوئیتی نیز به نوع دیگری از سرمایه شما در حساب معاملاتی اشاره دارد؛ به این ترتیب که معاملات باز شما و میزان سود و ضرر شناورتان نیز در میزان ایکوئیتی مهم است؛ برای مثال اگر شما 2000 دلار به حساب معاملاتی خود در بروکر واریز و اقدام به بازکردن یک معامله کرده باشید، همچنین تا این لحظه، 500 دلار در معامله خود سود کرده باشید، میزان Equity به 2500 تغییر خواهد کرد. اگر تا یک ساعت بعد میزان این سود به 400 دلار رسیده باشد، میزان ایکوئیتی نیز به 2400 دلار تغییر می‌کند و این مقدار تا زمانی که شما معامله خود را ببندید، می‌تواند تغییر کند.
نکته جالب این است که پس از بستن معامله، موجودی یا بالانس حساب شما با توجه به میزان سود یا ضررتان در معامله تغییر خواهد کرد و میزان ایکوئیتی نیز به ثبات می‌رسد. درواقع پس از بستن معامله (زمانی که هیچ معامله بازی نداشته باشید) مقدار بالانس و ایکوئیتی برابر خواهند شد.
مارجین (Margin) / مارجین استفاده‌شده (Used Margin)
مارجین مبلغی از دارایی کاربر است تا بروکر مطمئن شود می‌تواند ضرر و زیان خود را پوشش دهد؛ برای مثال می‌توان گفت شما در معامله‌ای با مبلغ بالایی شرکت می‌کنید و 2 درصد از مبلغ معامله به‌عنوان تضمین توانایی در جبران ضرر از دارایی شما قفل خواهد شد (2 درصد مبلغی است که شما در معامله گذاشته‌اید و 98 درصد باقی‌مانده را بروکر به شما می‌دهد).
تا زمانی که معامله باز است، نمی‌توان مبلغ قفل‌شده را برداشت یا در معاملات دیگر از آن استفاده کرد؛ مثلاً شما 100 دلار از دارایی خود را به یک معامله اختصاص خواهید داد و از اهرم 1:100 استفاده می‌کنید؛ بنابراین می‌توانید معامله‌ای به ارزش 10 هزار دلار را باز کنید، اما مبلغ 100 دلاری که شما در این معامله قرار دادید، به‌عنوان مارجین قفل خواهد شد.
مارجین آزاد (Free Margin)
به بخش آزاد از سرمایه شما اشاره دارد که اجازه می‌دهد درصورت تمایل با استفاده از آن معاملات جدیدی را باز کنید یا اینکه آن مبلغ را از حساب خود برداشت کنید. درحقیقت مارجین آزاد، سرمایه استفاده‌نشده در حساب شما را نشان می‌دهد.
سطح مارجین (Margin level)
بروکر برای آنکه مطمئن شود شما مجاز به بازکردن معاملات هستید، سطح مارجین را برحسب معاملات شما اندازه‌گیری می‌کند. هرچه این مقدار به 100 نزدیک شود، اوضاع بد حساب معاملاتی شما و از دست رفتن میزان زیادی از سرمایه‌تان را نشان می‌دهد.
معاملات مارجین در فارکس (متاتریدر)
پس از آشنایی با تمام مفاهیم ضروری برای آنکه بتوانید معاملات مارجین در فارکس را به‌خوبی درک کنید، بهتر است به پلتفرم متاتریدر برویم و مفاهیمی را که شرح دادیم در این پلتفرم نیز مشاهده کنیم. در تب Trade از بخش Terminal در متاتریدر، چنین تصویری را می‌توان دید؛ البته اگر معاملات باز داشته باشید. در ادامه اصطلاحاتی را که برای فهم این بخش به آن نیاز دارید، بیان کرده‌ایم.

Order: در این تصویر کاربر سه معامله باز دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هر معامله در ستون Order و با اعداد مشخص شده است.
Time: ستون بعدی مربوط به زمان ثبت معامله است.
Type: در ستون Type می‌توانید نوع معامله را که می‌تواند خرید (Buy) یا فروش (Sell) باشد مشاهده کنید.
Size: در ستون Size، لات انتخاب‌شده توسط تریدر نشان داده شده است.
Symbol: Symbol، جفت ارز یا دارایی‌ای را مشخص می‌کند که کاربر معامله‌ای روی آن باز کرده است.
Price: قیمت جفت ‌ارز در ستون Price اول به قیمت جفت ‌ارز در زمان ثبت معامله اشاره می‌کند.
S / L و T / P: دو ستون بعدی یعنی S/L و T/P به‌ترتیب حد ضرر و حد سود هر معامله را نشان می‌دهند.
Price: ستون دوم Price نیز به قیمت جفت ‌ارز در حال حاضر اشاره دارد.
Commission: میزان کمیسیون معاملات در ستونی به همین نام یعنی Commission آورده شده است.
Swap: Swap مبلغی است که به بهره شبانه اختصاص دارد. اگر شما معامله‌ای را در طول شب باز نگه دارید، مبلغی به‌عنوان سواپ به شما پرداخت یا از شما کسر می‌شود. همان‌طور که متوجه شدید، سواپ می‌تواند مثبت یا منفی باشد.
Profit: میزان سود یا ضرر شما نیز در ستون آخر یعنی Profit مشخص می‌شود. اگر این رقم منفی باشد به این معناست که شما در آن معامله متضرر شده‌اید و اگر علامتی در کنار آن دیده نشود، یعنی شما در معامله خود سود کرده‌اید. در ردیف آخر نیز می‌توانید برآیند سود یا ضرر کل معاملات خود را مشاهده کنید.

در ادامه آموزش معاملات مارجین در فارکس و در ردیف آخر این تصویر اعدادی را برای موارد Balance، Equity، Margin، Free Margin و Margin Level مشاهده می‌کنید. به‌طور خلاصه موجودی یا Balance به دارایی کاربر پیش از بازکردن معامله اشاره دارد. Equity مقدار دارایی کاربر با توجه به سود و ضررهای او را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید، تریدر در معاملات خود ضرر کرده و این ضررها سبب کم‌شدن مقدار Equity کاربر شده است.
مارجین (Margin) مبلغی است که کاربر در هر سه معامله خود به‌عنوان وثیقه در اختیار بروکر قرار داده است تا بتواند معاملاتی با ارزش چند برابر سرمایه اولیه خود را باز کند. Free Margin نیز به مقدار آزاد سرمایه کاربر اشاره دارد که می‌توان از آن استفاده کرد؛ به عبارت دیگر کاربر می‌تواند این مبلغ را برداشت یا در معاملات جدید خود استفاده کند.
درنهایت اینکه هرچقدر سطح مارجین (Margin Level) به 100 نزدیک‌تر شود، وخامت شرایط تریدر را نشان می‌دهد؛ زیرا به بروکر می‌گوید کاربر به‌قدری وارد ضرر شده و سرمایه آزاد ندارد که امکان بازکردن معامله جدید یا ظرفیت ضرر بیشتر را داشته باشد. باید توجه داشت همه مقادیر در این بخش به هم مرتبط هستند و روی هم تأثیر می‌گذارند؛ برای مثال:
Equity = Balance -/+ Profit
Equity = Margin + Free Margin
سخن پایانی
فعالیت در بازار فارکس به‌دلیل امکانات و البته عمق و بزرگی این بازار در میان تریدرها بسیار پرطرفدار است، اما همان‌طور که بارها در همین مقاله اشاره شد، انجام معاملات مارجین در فارکس ریسک بالایی را برای کاربران دارد. البته نباید فراموش کنید که فعالیت در هر بازار مالی با ریسک همراه است.
با این حال معاملات مارجین و استفاده از لوریج ریسک فعالیت را بالاتر خواهد بود. بد نیست بدانید استفاده از لوریج در بازار ارزهای دیجیتال نیز رایج است که باز هم ریسک بالا در آن بازار را نشان می‌دهد. برای آنکه میزان ریسک فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را معقول کنید، بهترین کار این است که پیش از شروع فعالیت در بازار رمز ارزها در یک دوره آموزش ارزهای دیجیتال شرکت کنید.
در بازار فارکس نیز شرایط به همین ترتیب است و لازم است که هر کاربری حتماً بر انواع تحلیل و ویژگی‌های خاص بازار فارکس مسلط شود. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید در بازار فارکس و البته پیش از شروع به فعالیت اصلی در این بازار انجام دهید، این است که پس از ایجاد یک حساب دمو و با گرفتن اعتبار مجازی از بروکر، در بازار فارکس فعالیت کنید. پس از مدتی فعالیت در حساب دمو یا آموزشی و زمانی که متوجه شدید آمادگی لازم برای فعالیت به‌صورت حقیقی را دارید، سرمایه خود را به بروکر واریز کرده، شروع به فعالیت کنید و با اطمینان از معاملات مارجین استفاده کرده و سود خود را چند برابر کنید.
پرسش‌های متداول

تفاوت اصلی معاملات مارجین در فارکس با معاملات معمولی چیست؟

در معاملات مارجین در فارکس، به‌دلیل وجود اهرم، امکان انجام معاملات با مبلغی چند برابر سرمایه اولیه برای تریدرها وجود دارد. در اینجا بروکر مبلغی را به‌عنوان مارجین قفل می‌کند و تا زمان بسته‌شدن معامله، امکان استفاده از آن وجود ندارد.

برای بررسی میزان مارجین، موجودی، ایکوئیتی و… در معاملات فارکس باید به کدام بخش مراجعه شود؟

برای آنکه اعداد و ارقام مهم حساب کاربری خود را بدانید، باید در نرم‌افزار متاتریدر به‌دنبال بخش Terminal باشید و سپس در بخش Terminal، تب Trade را انتخاب کنید.

مارجین آزاد (Free Margin) در معاملات مارجین در فارکس چیست؟

مارجین آزاد به مبلغی اشاره دارد که آزاد است و در هیچ معامله‌ای به‌عنوان تضمین قفل یا بلوکه‌ نشده است؛ بنابراین کاربر می‌تواند آن را برداشت کرده یا در معاملات جدید استفاده کند.

میزان سود یا ضرر تریدرها در معاملات معمولی بیشتر است یا در معاملاتی که مارجین دارند؟

از آنجا که در معاملات مارجین امکان انجام معامله با سرمایه‌ای چند برابر سرمایه اولیه توسط کاربر وجود دارد، با توجه به میزان لات و ضریب اهرم انتخابی، میزان سود یا ضرر کاربر نیز می‌تواند چند برابر معامله معمولی باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

(۱۴۳ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات همه چیز در مورد فارکس به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *