دسته‌ها
اخبار

آموزش استخراج رمز ارز اتریوم به صورت گام به گام

استخراج یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در اتریوم است. در فرایند استخراج، ماینرها با تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌ های جدید اتریوم، پاداش دریافت می‌کنند؛ فرایندی که به‌ واسطه آن، امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه حفظ می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم هر آنچه را که برای استخراج رمز ارز اتریوم و تفاوت‌های آن با استخراج بیت کوین لازم است بدانید، در اختیار شما قرار دهیم؛ پس با ما همراه باشید.
فهرست این مقاله
اتریوم چیست؟

اتریوم یک شبکه بلاک‌چین مستقل غیرمتمرکز است که از سه گروه اصلی تشکیل شده است:

توسعه‌دهندگان: افرادی که زیرساخت اصلی شبکه اتریوم را ایجاد کرده و تغییرات فنی لازم را اجرا می‌کنند.
ماینرها: ماینرها به ایجاد اتریوم جدید، تأیید تراکنش‌ها و کمک به اداره بلاک‌چین کمک می‌کنند.
کاربران: افرادی هستند که با خرید اتریوم و سرمایه‌ گذاری در آن در شبکه حضور دارند.

 
یکی از بهترین مزایای شبکه اتریوم، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند است. قراردادهای هوشمند قطعاتی از کد هستند که درصورت برآورده‌شدن مجموعه‌ای از شرایط به‌طور خودکار اجرا می‌شوند. شبکه اتریوم یک رمز ارز غیرمتمرکز بومی به نام اتر (ETH) دارد که برای تسهیل تبادل دارایی در شبکه یا صرافی‌های ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. سه جزء شبکه اتریوم به یکدیگر وابسته هستند و باید همیشه در هماهنگی با هم کار کنند. اگر توسعه‌دهندگان، ماینرها و کاربران مشارکت در شبکه را متوقف کنند، شبکه با شکست مواجه می‌شود.
منظور از استخراج رمز ارز چیست؟

استخراج رمزارز به معنای توزیع منابع محاسباتی برای حل چالش‌های پیچیده ریاضی است. از آنجا ‌که چندین ماینر در شبکه وجود دارد، اولین موردی که چالش را حل می‌کند، ایجاد بلوک بعدی و دریافت کوین‌های جدید ETH است. این نوع استخراج به‌عنوان اثبات کار (PoW) شناخته می‌شود. علاوه بر این، ماینینگ در شبکه اتریوم به معنای تأیید و تأیید تراکنش‌هاست. هر تراکنش انجام‌شده باید قبل از اضافه‌شدن به بلاک‌چین تأیید شود.
شبکه برای قدردانی از ماینرها و کاری که برای حفظ شبکه انجام می‌دهد، به آن‌ها اتریوم رایگان پرداخت می‌کند. هم کاربران فردی و هم قراردادهای هوشمند باید کارمزد شبکه را بپردازند تا تراکنش‌هایشان به بلاک‌چین اضافه شود؛ بنابراین پاداشی را که به ماینرها پرداخت می‌شود، می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

پاداش بلاک: برای تولید بلوک جدید به ماینرها پرداخت می‌شود.
کارمزد تراکنش‌ها: به ماینرها برای تشویق به تأیید تراکنش پرداخت می‌شود.
کارمزد گس: مانند کارمزد تراکنش است، اما توسط قراردادهای هوشمند پرداخت می‌شود.

منظور از استخراج رمز ارز اتریوم چیست؟
اتریوم از مکانیسم رایج PoW برای تسهیل تولید بلاک استفاده می‌کند. این روش مزایا و معایب خود را دارد. با این حال براساس گفته توسعه‌دهندگان هسته اتریوم به نظر می‌رسد معایب آن بیشتر از مزایا باشد. مقیاس‌پذیری بزرگ‌ترین مشکل استخراج رمز ارز اتریوم است. اتریوم بلاک Turing Complete است که به سایر برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) اجازه می‌دهد تا در شبکه آن اجرا شوند؛ بنابراین برای برآورده‌کردن این هدف، باید بسیار سریع‌تر باشد. برای حل این مشکل، توسعه‌دهندگان شبکه را به اتریوم ۲.۰ برای اجرای مکانیسم اجماع اثبات سهام (PoS) ارتقا می‌دهند. PoS از staking به‌جای ماینینگ به‌عنوان وسیله‌ای برای ایمن‌سازی و گسترش شبکه استفاده می‌کند.
پروتکل اثبات کار اتریوم
برای درک فرایند استخراج رمز ارز اتریوم، قبل از هر جیز باید با پروتکل اثبات کار PoW و جنبه‌های مهم آن آشنا شوید:

هش ریت که برحسب هش در ثانیه (H/s) اندازه‌گیری می‌شود، تعداد محاسباتی است که همه رایانه‌ها (ماینرها) در شبکه می‌توانند در یک ثانیه انجام دهند؛ یعنی هر چه تعداد ماینرها در شبکه بیشتر باشد، نرخ هش بالاتر است و بالعکس.

سختی شبکه با محاسبه میزان هش برای حل هر مسئله اندازه‌گیری می‌شود. این معیار مشخص می‌کند سختی معاملات در چه حدی است.

این دو عامل ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. سختی شبکه نرخ هش را دنبال می‌کند؛ زیرا افزایش (کاهش) در نرخ هش، سبب افزایش (کاهش) مقدار سختی شبکه می‌شود. دشواری شبکه در تنظیم زمان تولید بلوک ضروری است. بلوک‌های اتریوم تقریباً هر ۱۴ ثانیه یک‌بار ایجاد می‌شوند و هر زمان که این عدد افزایش یا کاهش یابد، دشواری به‌طور خودکار تنظیم می‌شود.
آنچه باید درباره اتریوم ۲.۰ بدانید

در ارتقای شبکه اتریوم به اتریوم ۲.۰، مکانیسم عمومی اجماع PoW به نفع اثبات سهام (PoS) منسوخ خواهد شد. توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم ادعا می‌کنند PoS چندین مزیت در مقایسه با PoW دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

بهره‌وری انرژی: PoW اغلب به‌دلیل ناکارآمدبودن از نظر مصرف انرژی از آن انتقاد شده است؛ به همین دلیل ماینرهای GPU اتریوم و ASIC های بیت کوین انرژی زیادی مصرف می‌کنند. این امر سبب ایجاد مشکلات متعددی می‌شود، از جمله خطر آتش‌سوزی، اگر ماشین‌ها به‌درستی خنک نشوند.
کاهش محدودیت‌های ورود به بازار استخراج رمز ارز اتریوم: ماینرهای GPU ارزان نیستند که خود مانع بزرگی برای افرادی ایجاد می‌کند که می‌خواهند شروع به استخراج اتر کنند. در اتریوم ۲.۰، اعتبارسنج‌ها تنها باید کوین‌های اتریوم خود را به اشتراک بگذارند؛ درنتیجه استیکینگ به سرمایه‌ گذاری قابل‌توجهی از نظر خرید و نصب سخت‌افزار لازم نیاز ندارد.
تمرکززدایی بیشتر: با توجه به کاهش موانع ورود انتظار می‌رود ETH 2.0 سهام‌داران بیشتری را به شبکه جذب کند. هرچه تعداد سهام‌داران بیشتر باشد، تمرکززدایی نیز بیشتر می‌شود.
مقیاس‌پذیری بیشتر: بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت از PoW به PoS افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم بود. در حال حاضر، با استفاده از PoW اتریوم می‌تواند حداکثر ۳۰ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند. با این حال، اتریوم ۲.۰ وعده داده است که این عدد را به ۱۰۰۰۰۰ تراکنش در هر ثانیه افزایش دهد.

اتریوم ۲.۰ در سه فاز – ۰، ۱ و ۲ عرضه می‌شود. فاز ۰ (به نام BeaconChain) در دسامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. فازهای ۰ و ۱ هم‌زمان Eth1 و Eth2.0 اجرا خواهند شد. در فاز ۲، Eth1.0 به‌طور کامل منسوخ و با اتریوم ۲.۰ جایگزین می‌شود. با توجه به سابقه توسعه‌دهندگان هسته اتریوم در اجرای نقشه راه اتریوم، تشخیص اینکه بقیه مراحل چه زمانی راه‌اندازی می‌شوند، دشوار است.
با این حال به نظر می‌رسد فاز اول و دوم در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به‌طور کامل اجرا شده باشند؛ یعنی اگر اتر را با استفاده از GPU استخراج می‌کنید، تا سال ۲۰۲۲ فرصت دارید. هنگامی که اتریوم ۲.۰ راه‌اندازی شد، ماینرهای اتریوم باید ابزار خود را برای استخراج سایر کوین‌های PoW تغییر دهند یا به‌جای آن به سهام‌داران تبدیل شوند.
قبل از استخراج رمز ارز اتریوم بخوانید

مطمئن شوید مکان مناسبی برای قراردادن ریگ استخراج دارید؛ زیرا این فضا باید به‌خوبی تهویه شود و دارای عایق صدا و مقاومت در برابر حرارت باشد.
تجهیزات استخراج را حتماً با ضمانت خریداری کنید؛ زیرا احتمال خرابی آن‌ها وجود دارد.
سعی کنید فقط از اتصال مستقیم اینترنت استفاده کنید و از وای‌فای استفاده نکنید.
احتمال اینکه تجهیزات به‌طور ناگهانی فعالیت نکنند، وجود دارد؛ بنابراین تجهیزات را جایی قرار دهید که ۲۴ ساعته و در ۷ روز هفته به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
هر دو هفته یک‌بار باید تجهیزات را تمیز کنید.

آیا استخراج رمز ارز اتریوم به‌صرفه است؟
کسب درآمد از اتریوم اولین دلیل برای استخراج این رمز ارز است، اما سؤالی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود این است که با توجه به کاهش قیمت اتریوم، آیا استخراج این رمز ارز همچنان به صرفه است؟
به‌طورکلی، پاسخ مشخصی برای این سؤال وجود ندارد. تا زمانی که انتظارات خود را واقع‌بینانه نگه دارید و بهترین سخت‌افزار و نرم‌افزار استخراج رمز ارز اتریوم را انتخاب کنید، کسب سود از استخراج همچنان امکان‌پذیر است. اتریوم و بیت کوین از جمله دارایی‌هایی بلندمدت مناسب برای نگهداری هستند؛ پس می‌توانید آن‌ها را استخراج و برای طولانی‌مدت و کسب سود بیشتر نگهداری کنید. با این حال ممکن است دو سؤال زیر برای شما مطرح شود:

با وجود رمزارزهایی که افزایش قیمت ناگهانی دارند، چرا باید اتریوم را برای استخراج انتخاب کنیم؟
از میان ۲۰ رمز ارز برتر، چرا اتریوم؟

پاسخ سؤال اول تا حد زیادی به قدرت شما درباره ریسک‌پذیری بستگی دارد. اگر می‌توانید دارایی خود را در رمزارزی سرمایه‌ گذاری کنید که شانس تبدیل‌شدن به یک ابر رمزارز را دارد، پس ریسک کنید و نتیجه این تصمیم را بپذیرید، اما بهتر است سبد دارایی خود را متنوع نگهدارید.
اما پاسخ سؤال دوم کمی سخت‌تر از سؤال اول است؛ به‌ویژه با توجه به این نکته که ممکن است در آینده و با توجه به تغییر پروتکل‌های اتریوم، امکان استخراج آن دیگر وجود نداشته باشد. تیم اتریوم از خیلی وقت پیش اعلام کرده است که تغییر الگوریتم اتریوم از اثبات کار به اثبات سهام را دارد. با این حال هنوز زمان دقیقی برای تغییر این الگوریتم تعیین نشده است. پس بپردازیم به سؤال اصلی که آیا استخراج رمز ارز اتریوم از نظر اقتصادی به‌صرفه است؟
برخی کارشناسان بر این باورند که استخراج ETH هنوز هم می‌تواند کاملاً سودآور باشد. حتی اگر تمایلی به استخراج نداشته باشید، سخت‌افزار و دستگاه استخراج مورد استفاده می‌توانند دوباره فروخته یا برای استخراج ارزهای دیجیتال دیگر استفاده شوند. یکی از اصلی‌ترین مواردی که میزان سودآوری استخراج یک رمز ارز را تعیین می‌کند، میزان سختی شبکه رمزارز است. سختی شبکه با گذر زمان و افزایش تقاضا برای رمزارز افزایش می‌یابد؛ درنتیجه ورود به بازار استخراج رمز ارز سخت‌تر می‌شود.
همان‌طور که در نمودار می‌بینید، سختی استخراج رمز ارز اتریوم همیشه با گذشت زمان به‌طور پیوسته در حال افزایش بوده است. هرچه سختی شبکه بیشتر باشد، ماینر باید منابع بیشتری برای استخراج تخصیص دهد. البته فراموش نکنید افزایش سختی شبکه معمولاً با افزایش قیمت دارایی همراه است. همین مسئله سبب حفظ انگیزه ماینرها برای ادامه فعالیتشان می‌شود؛ درنتیجه اگرچه در حال حاضر استخراج ETH به منابع بیشتری از همیشه نیاز دارد، هنوز هم بسیار سودآور است.
با این حال باید توجه داشته باشید که سودآوری استخراج رمز ارز اتریوم تا حد زیادی به نحوه استخراج آن و آنچه انتظار دارید بستگی دارد. علاوه بر این، ترفندهایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای افزایش نرخ هش و درنتیجه سود بدون افزایش هزینه‌های استخراج استفاده کنید.
تفاوت استخراج رمز ارز اتریوم با استخراج بیت کوین چیست؟
بیت کوین و اتریوم شباهت‌های زیادی دارند؛ برای مثال هردو از بلاک‌چین عمومی استفاده می‌کنند و با استفاده از رمزارز بومی شبکه خود و پروتکل اثبات کار، انتقال دارایی در شبکه خود را ممکن می‌کنند. با این حال، تفاوت‌های این دو رمزارز از شباهت‌هایشان بیشتر است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و اتریوم اشاره خواهیم کرد:
الگوریتم استخراج
همان‌طور که گفته شد، بیت کوین و اتریوم هردو از مکانیسم اجماع PoW استفاده می‌کنند؛ با وجود این الگوریتم‌های هش متفاوتی دارند. بیت کوین از الگوریتم رمزگذاری SHA-256 و اتریوم از Ethash استفاده می‌کند. الگوریتم SHA-256 بیت کوین شرایط استفاده از تجهیزات بسیار تخصصی به نام ASIC را برای ماینرها فراهم می‌کند، اما برای استخراج رمز ارز اتریوم می‌توان از GPU استفاده کرد؛ بنابراین اولی موردی که درباره تفاوت استخراج اتریوم و بیت کوین می‌توان به آن اشاره کرد، ارزان‌تربودن تجهیزات موردنیاز برای استخراج اتریوم نسبت به بیت کوین است.
توسعه‌دهندگان هسته اتریوم در حال ارتقای شبکه به اتریوم ۲.۰ هستند. در این نسخه جدید، پروتکل اثبات کار، جای خود را به پروتکل اثبات سهام (PoS) می‌دهد. در این مکانیسم، افراد یا مؤسساتی که به تأیید تراکنش‌های اتریوم علاقه‌مند هستند، ملزم به اشتراک‌گذاری اتر خواهند بود.
پاداش استخراج هر بلاک
ر سال ۲۰۱۵ زمانی که اتریوم معرفی شد، پاداش استخراج هر بلاک ۵ اتر بود. پاداش استخراج رمز ارز اتریوم در سال ۲۰۱۷ به ۳ETH و در سال ۲۰۱۹ به ۲ETH کاهش یافت. پاداش استخراج بیت کوین در اولین سالی که عرضه شد، ۵۰ بیت کوین بود. پاداش استخراج این رمز ارز هر چهار سال یا هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک نصف می‌شود؛ یعنی در حال حاضر، پاداش استخراج بیت کوین، ۶.۲۵ بیت کوین است. همچنین عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون کوین محدود شده است؛ درحالی‌که عرضه اتریوم تقریباً نامحدود است، اما عرضه اتریوم سالانه به ۱۸ میلیون محدود شده است.
مدت‌زمان ایجاد هر بلاک
استخراج‌کنندگان اتریوم هر ۱۳ تا ۱۴ ثانیه یک بلاک جدید ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که استخراج‌کنندگان بیت‌کوین برای ایجاد هر بلاک تقریباً به ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارند؛ یعنی روزانه حدود ۶۶۰۰ بلاک اتریوم در مقایسه با ۱۴۴ بلاک در شبکه بیت کوین ایجاد می‌شود. علاوه بر این، یک بلاک اتریوم به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر از یک بلوک بیت کوین است؛ به‌ترتیب تقریباً ۴۵ کیلوبایت و ۱.۰ مگابایت.
استفاده مجدد از تجهیزات استخراج
پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده برای استخراج رمز ارز اتریوم طیف گسترده‌ای دارند. اگر استخراج اتر به دلایلی از نظر اقتصادی به‌صرفه نباشد، می‌توانید از همین تجهیزات برای استخراج دیگر رمزارزها استفاده کنید؛ درحالی‌که از ASIC هایی که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شود، نمی‌توان استفاده دیگری کرد. این تجهیزات به‌طور خاص برای استخراج بیت کوین و تعداد محدودی از رمزارزها ایجاد شده‌اند.
روش‌های استخراج رمز ارز اتریوم چیست؟

سه راه برای استخراج رمز ارز اتریوم (و هر رمز ارز دیگری که از اجماع PoW پیروی می‌کند) وجود دارد.
۱- استخراج انفرادی
همان‌طور که از اسم این روش مشخص است، استخراج به‌صورت تکی و بدون مشارکت کسی و پیوستن به استخری انجام می‌شود. در این روش، ماینرها باید به‌تنهایی معادلات را حل کرده و در تأیید تراکنش‌ها مشارکت کنند. استخراج تکی معمولاً با سودآوری زیادی همراه نیست؛ مگر آنکه بتوانید تجهیزات پیشرفته‌ای برای انجام این کار تهیه کنید. نرخ هش موردنیاز برای استخراج یک بلوک در اتریوم افزایش یافته است و هرکسی که بخواهد به‌صورت انفرادی استخراج کند، ممکن است مدت‌زمان زیادی بدون دریافت سود مشغول به انجام این کار باشد.
۲- استخراج از طریق پیوستن به استخرهای ماینینگ
در این روش شما به تیمی از ماینرها می‌پیوندید؛ درنتیجه قدرت هش کل تیم برای استخراج و شانس کل افراد برای استخراج رمزارز افزایش می‌یابد. با این حال برای پیوستن به استخرهای استخراج باید موارد زیادی در نظر داشته و مراقب باشید. مهم‌ترین مواردی که هنگام پیوستن به استخرهای استخراج باید در نظر داشته باشید، عبارت‌اند از:

موقعیت جغرافیایی: به استخری بپیوندید که تا حد امکان از نظر جغرافیایی به شما نزدیک است.
اندازه استخر: هرچه استخر ماینینگ بزرگ‌تر باشد، نرخ هش ترکیبی بزرگ‌تر است؛ به این معنا که شانس ایجاد بلاک‌های بیشتر نیز افزایش می‌یابد.
کارمزد پیوستن به استخر استخراج: به‌طور معمول محدوده کارمزد پیوستن به استخرها بین ۰.۵ تا ۱.۵ درصد است. در حالت ایده‌آل هر چه کارمزد کمتر باشد بهتر است، اما همیشه این‌طور نیست.

۳- استخراج ابری
این روش هم تا حدی شبیه روش استخراج از طریق پیوستن به استخرهاست. در این روش شما به‌جای افزایش قدرت هش از طریق تجهیزاتی که خریداری می‌کنید، باید هزینه پرداخت کنید. با توجه به هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، ارائه‌دهنده خدمات ماینینگ ابری تجهیزات استخراج رمز ارز اتریوم را خریداری و از طرف شما استخراج می‌کند. درنهایت پاداش بین همه سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و شرکت برای این خدمات هزینه‌ای دریافت می‌کند.
مزایای استخراج ابری اتریوم چیست؟

نیازی به خرید تجهیزات سخت افزاری و نگهداری از آن‌ها نیست.
شروع و اجرای استخراج آسان‌تر و ارزان‌تر است. برای نگهداری از تجهیزات باید از سیستم خنک‌کننده استفاده کنید. سیستمی که مصرف انرژی بالایی داشته و سروصدای زیادی هم دارد؛ زیرا GPU ها اغلب در حین کار بیش‌ازحد گرم می‌شوند.

معایب استخراج ابری اتریوم چیست؟

کنترل‌نکردن تجهیزات استخراج: زمانی که شما فرایند استخراج را برون‌سپاری می‌کنید، کنترل و نظارتی روی سیستم‌هایی که برای استخراج خریداری می‌شوند، ندارید؛ درنتیجه ممکن است از تجهیزاتی که با سرمایه شما خریداری شده است، برای استخراج رمزارزهای دیگری استفاده شود.
با ریسک زیادی همراه است. در این روش تقریباً هیچ تضمین ۱۰۰ درصدی برای دریافت پاداش استخراج وجود ندارد.

مراحل استخراج رمز ارز اتریوم
مرحله ۱. انتخاب سخت‌افزار
انتخاب سخت‌افزار مناسب برای استخراج اتریوم ضروری است؛ زیرا خرید سخت‌افزار اشتباه به احتمال زیاد موجب از دست رفتن سرمایه شما و ضرر خالص می‌شود! هنگام انتخاب و خرید سخت‌افزار، مهم‌ترین عواملی که باید در نظر بگیرید، قیمت، در دسترس بودن و عملکرد خواهد بود. در حال حاضر دو برند AMD و Nvidia محصولات متنوع و کارآمدی برای استخراج رمز ارز اتریوم به بازار عرضه کرده‌اند.
علاوه بر این، هر دوی این برندها کارت گرافیک‌های معروفی دارند که بین گیمرها از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. کارت گرافیک‌های AMD معمولاً ارزان‌تر، اما همه‌کاره‌تر از کارت‌های Nvidia هستند؛ به این معنا که قادر به استخراج چندین رمز ارز دیگر نیز هستند. با این حال، کارت‌های Nvidia از نظر عملکرد بر AMD برتری دارند.
گاهی اوقات عملکرد بهتر به معنای مصرف انرژی بیشتر است که هزینه‌های استخراج را افزایش و سود شما را کاهش می‌دهد؛ بنابراین برای سودآوری، یک ماینر باید تعادل مناسبی بین همه این عوامل ایجاد کند. برای انتخاب و خرید ماینر اتریوم، بهتر است از ماشین حساب‌هایی استفاده کنید که مخصوص محاسبه سودآوری استخراج رمزارزها ایجاد شده‌اند.
یکی دیگر از نکات قابل‌توجه برای خرید سخت‌افزار استخراج، مقدار VRAM است که روی کارت گرافیک درج شده است. با توجه به الگوریتم استخراج Ethash که برای استخراج توکن‌های اتر استفاده می‌شود، یک فایل DAG وجود دارد که باید در هر کارت ذخیره شود. فایل DAG هر ۳۰۰۰۰ بلوک به‌روز می‌شود و اندازه آن اکنون کمی بیش از ۴ گیگابایت است. این بدان معناست که هر پردازنده گرافیکی باید حداقل ۶ گیگابایت VRAM برای استخراج اتر داشته باشد.
مرحله ۲. نصب سخت‌افزار
بیشتر قطعات سخت افزاری کامپیوتر برای برقراری ارتباط مؤثر با سایر اجزای کامپیوتر به نرم‌افزار سازگار و مناسب با قابلیت‌های خود نیاز دارند. نرم ‌افزار طراحی‌شده برای استخراج رمز ارز اتریوم درایور نامیده می‌شود. هر برند و شرکت تولیدی، در کنار تجهیزات سخت افزاری خود درایورهای مخصوص را نیز ارائه می‌دهد. هر دو برند AMD و Nvidia درایورهای مختلفی برای تمام نسخه‌های سخت افزاری خود و همچنین سیستم‌عامل‌های متنوع دارند؛ بنابراین مطمئن شوید بسته به سیستم‌عامل و GPU خود درایور صحیح را دانلود کرده‌اید.
مرحله ۳. انتخاب نرم‌افزار استخراج
نرم افزاری که برای استخراج استفاده می‌شود، با درایور تجهیزات ماینینگ متفاوت است. درایورها به کارت‌های گرافیک کمک می‌کنند تا به‌طور مؤثر با رایانه ارتباط برقرار کنند. نرم‌ افزار استخراج (که کلاینت یا ماینر نیز نامیده می‌شود) به رایانه اجازه می‌دهد تا با بلاک‌چین اتریوم ارتباط برقرار کند. برخی از رایج‌ترین نرم‌افزارهای استخراج عبارت هستند از:

Claymore Miner: یکی از بهترین نرم‌افزارهایی است که به‌صورت منظم به‌روز می‌شود.
Ethminer
Phoenix Miner
CGMiner

نحوه استفاده از هریک از نرم‌افزارهای متفاوت است و مطمئن شوید براساس دستورالعمل‌ها عمل می‌کنید. برای دانلود نرم‌افزار، حتماً به سایت رسمی مراجعه کرده و آخرین نسخه از آن را دانلود کنید.
مرحله ۴. تنظیمات سیستم‌عامل
در حال حاضر، استخراج اتریوم را می‌توان روی سیستم‌عامل‌های ویندوز یا لینوکس انجام داد. ویندوز با توجه به سهولت استفاده و رابط کاربری جذاب آن، گزینه محبوب‌تری است، اما لینوکس تنظیمات پیشرفته‌تری و کنترل بیشتری بر ریگ‌های ماینینگ به کاربران می‌دهد. تنظیمات پیش‌فرض سیستم‌عامل شما ممکن است برای ماینینگ ایده‌آل نباشد؛ بنابراین نیاز به تغییراتی دارد. برخی از مهم‌ترین مواردی که در تنظیمات سیستم‌عامل در نظر داشته باشید، عبارت هستند از:

تنظیمات کنترل پنل: برای بهینه‌سازی عملکرد سیستم با افزایش حافظه مجازی
تنظیمات پاور: برای بهینه‌سازی تنظیمات سیستم و غیرفعال کردن «حالت خواب» (Sleep mode) در حین استخراج

ترفندهای رجیستری: بهینه‌سازی عملکرد سیستم با غیرفعال کردن برنامه‌های پس‌زمینه غیرضروری مانند به‌روزرسانی ویندوز

مرحله ۵. پیوستن به استخر استخراج
آخرین مرحله برای استخراج رمز ارز اتریوم، پیوستن به یک استخر استخراج است. البته این مرحله به این بستگی دارد که شما کدام یک از روش‌های استخراج را انتخاب کرده‌اید. قبلاً اشاره کردیم که پیوستن به استخر استخراج بهترین راه برای استخراج اتر است. استخراج ETH به‌تنهایی امکان‌پذیر است، اما بعید است موفق شوید. در زمان نگارش این مقاله، بهترین استخرهای استخراج اتریوم عبارت هستند از:

اترمین (Ethermine) – 84.59 TH/s (هش ریت کل)
نانوپول (Nanopool) – ۲۰.۶۲ TH/s (میزان هش کل)
F2Pool – ۴۲.۷۱ TH/s (میزان هش کل)

هر استخر یک راهنمای راه‌اندازی خاص و احتمالاً فهرستی از سرورهای لایه‌ای دارد که باید به آن متصل شوید. برای اطلاع از این موارد، باید به وب ‌سایت رسمی استخر مراجعه کنید.
چگونه متوجه شویم که چقدر اتریوم استخراج کرده‌ایم؟
همه استخرهای ماینینگ قابلیت استعلام موجودی و میزان دریافتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند؛ برای مثال در Ethermine می‌توانید آدرس کیف پول خود را در نوار جست‌وجو در سمت راست بالا وارد کنید تا بررسی کنید چقدر ETH استخراج کرده‌اید. علاوه بر این، اگر پاداش استخراج رمز ارز اتریوم به کیف پول شما ارسال شده است، می‌توانید از کاوشگرهای معمولی بلاک‌چین مانند Etherscan.io برای بررسی موجودی خود استفاده کنید.
بهترین کیف پول‌های اتریوم برای استخراج اتر
امروزه کیف پول‌های مختلفی در بازار وجود دارند که برای ذخیره اتریوم استفاده می‌شوند. با این حال از همه این کیف پول‌ ها نمی‌توان برای ذخیره اتریوم استخراج‌ شده استفاده کرد. ماینرها اغلب کوین‌ های استخراج‌ شده خود را برای دوره‌های میان‌مدت تا طولانی‌مدت نگه می‌دارند؛ زیرا امنیت این دارایی‌ها بسیار مهم است.
کیف پول گرم یا سرد

بسته به اینکه کیف پول به اینترنت متصل می‌شود یا نه، در دسته کیف پول گرم یا سرد قرار می‌گیرد. کیف پول‌های گرم را می‌توان از راه دور از طریق اینترنت استفاده کرد که سبب می‌شود امنیت آن‌ها برای ذخیره اتر در میان‌مدت و بلندمدت کمتر شود. کیف پول‌های گرم شامل کیف پول‌های وب، موبایل و دسکتاپ است.
از سوی دیگر، کیف پول‌های سرد برای استفاده ایمن‌تر هستند؛ زیرا برای استفاده از آن‌ها نیازی به اتصال اینترنتی نیست. این کیف پول‌ ها شامل کیف پول‌های سخت افزاری مانند Ledger Nano S و Trezor، کیف پول‌های کاغذی و متال مانند ColdTi، Billfodls یا SteelWallet هستند.
کیف پول فول یا لایت نود

کیف پول‌ های اتریوم به‌صورت فول نود و لایت نیز وجود دارند. منظور از کیف پول‌ های فول نود، کیف پول‌هایی است که تمام اطلاعات دفتر کل اتریوم را دانلود کرده و روی خود ذخیره می‌کنند. Mist، کیف پول رسمی اتریوم است که به‌صورت فول نود فعالیت می‌کند. در مقابل کیف پول‌های لایت قرار دارند که نیازی به کپی کامل از دفتر کل اتریوم ندارند.
این کیف پول‌ها برای عملکرد صحیح به دیگر نودهای فول موجود در شبکه اعتماد و اتکا می‌کنند. این سبب می‌شود دانلود و کار با آن‌ها آسان‌تر شود. بیشتر کیف پول‌های اتریوم از نوع لایت هستند، از جمله کیف پول‌های Ledger Nano S و Trezor که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم.
سخن پایانی
در این مطلب راهنمای کاملی درباره «نحوه استخراج رمز ارز اتریوم» در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. درباره اینکه استخراج اتر به چه معناست و قبل از شروع چه مواردی را باید در نظر داشته باشید نیز صحبت کردیم و همچنین موضوعاتی از قبیل تنظیمات ماینر، انتخاب تجهیزات استخراج اتریوم، نصب و پیکربندی صحیح آن را توضیح دادیم. اکنون شما آماده شروع استخراج رمز ارز اتریوم هستید. اگر در این زمینه تجربه خاصی دارید، حتماً از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *