دسته‌ها
اخبار

چه کسی از حباب سکه سود می‌کند؟ – یونیت آزاد خبر

به گزارش یونیت آزاد خبر، قیمت سکه در پلتفرم‌های آنلاین بالاتر از مرز 20 میلیون تومانی قرار گرفت و حباب سکه افزایش یافت. اگر چه ممکن است در بازار با نرخ‌های بالاتری خرید و فروش شود.
حباب سکه امروز نیز روند افزایشی داشت و فقط سکه گرمی ۳۳ هزار تومان ارزان شد. امروز حباب سکه امامی با نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان افزایش بیشترین مقدار رشد حباب را در میان خانواده خود داشت.
کدام سکه بیشترین حباب را دارد؟
سکه امامی با نرخ 20 میلیون و 250 هزار تومان معامله می‌شود که حدود 2 میلیون و 900 هزار تومان آن را حباب تشکیل می‌دهد. در واقع معادل 17 درصد از ارزش ذاتی سکه امامی حباب است. ارزش ذاتی یعنی قیمت سکه براساس نرخ طلا و دلار محاسبه می‌شود. حباب یعنی تقاضای بازار موجب شده که سکه بالاتر از ارزش واقعی خود قیمت داشته باشد.

امروز ارزش واقعی سکه امامی 17 میلیون و 150 هزار تومان بود و 2 میلیون و 900 هزار تومان از قیمت کل به دلیل تقاضا ایجاد شده است. در روند نزولی حباب زوتر از ارزش واقعی کاهش می‌یابد و این ریسک خرید سکه با حباب بالا است.
در بین سکه‌های تمام، سکه امامی بیش از سکه بهار آزادی خریدار دارد. به همین دلیل هم قیمت بالاتری دارد. سکه بهار آزادی در بازار امروز به قیمت 19 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش بود. این سکه با حباب 13 درصدی معامله شده است. یعنی از کل مبلغ سکه طرح قدیم خریدار 2 میلیون و 300 هزار تومان پول حباب داده و 17 میلیون و 400 هزار تومان هم پول ارزش واقعی سکه را پرداخت کرده است.
نیم سکه با حباب 44 درصدی در بازار معامله می‌شود. نرخ معامله‌ای این سکه در بازار امروز 12 میلیون و 500 هزار تومان بود که 3 میلیون و 800 هزار تومان آن به دلیل حباب ایجاد شده است.
ربع سکه با حباب حدود 119 درصدی بیشترین حباب را بین انواع سکه دارد. یعنی این سکه معادل 119 درصد ارزش واقعی خود حباب به خود گرفته است. ربع سکه در بازار 9 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد که 5 میلیون و 150 هزار تومان آن را حباب تشکیل می‌دهد.

سکه گرمی نیز 4 میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد. این سکه با حباب 106 درصدی در بین انواع سکه در رتبه دوم قرار می‌گیرد. در واقع 2 میلیون و 260 هزار تومان حباب در ربع سکه وجود دارد.

حباب سکه در جیب چه کسی است؟
انحصار ضرب سکه در اختیار بانک مرکزی است. یعنی فقط بانک مرکزی حق ضرب 5 نوع سکه بازار را دارد. هیچ بنگاه اقتصادی و واحد صنفی مجاز به ضرب سکه نیست. به همین دلیل نیز در بازار به سکه‌هایی که ضرب بانک مرکزی نباشند، سکه تقلبی گفته می‌شود. در واقع حتی اگر از نظر عیار و شکل هم شبیه سکه‌های بانک مرکزی باشد اما تقلبی محسوب می‌شوند.
از این روز این انحصار بانک مرکزی، همه‌ی تقاضاهای بازار را به سمت خودش می‌کشد و حجم بالای تقاضا موجب حباب در بازار می‌شود.
سکه‌ها با طلای 21.6 عیار که در بازار به آن طلای 22 عیار گفته می‌شود، ضرب می‌شوند. قیمت طلا و دلار برای بانک مرکزی طبق بازار است، در واقع فاکتوری به نام حباب سکه برای بانک مرکزی وجود ندارد. یعنی بانک مرکزی ارزش افزوده‌ای به نام حباب به سکه اضافه نمی‌کند. اما در بازار سکه با حباب فروخته می‌شود.
در واقع سکه با قیمتی بالاتر از ارزشی که دارد به دست مردم می‌رسد. بانک مرکزی در اینجا بهایی برای حباب پرداخت نمی‌کند اما سکه‌هایی که ضرب کرده را با قیمت بازار می‌فروشد.
میثم رادپور، تحلیلگر بازارهای مالی در باره قیمت طلا و سکه در بازار به یونیت آزاد خبر گفت: «اگر بخواهیم آینده قیمت طلا و سکه را بفهمیم، باید ببینیم آینده قیمت دلار چه می‌شود. اکنون آینده دلار تمام عوارض دولت‌های قبل را دارد و پیامد ناشی از تورم در اوج خود به سر می‌برد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *