دسته‌ها
اخبار

پنج رمز ارزی که معامله‌گران در این هفته باید زیر نظر بگیرند

اصلاح قیمت بیت کوین در حال تسریع است، اما جهش آن از میانگین متحرک ۵۰ روزه می‌تواند نوید حرکت رو به بالای آلت کوین‌ها را از سطوح پایین‌تر حمایتی بدهد.
‌طی چند روز گذشته بیت کوین در حال اصلاح قیمتی بوده است و این ریزش معامله‌گران را نسبت به این موضوع کنجکاو کرده است که آیا این یک بازگشت (پولبک) جزئی است، یا شروع یک نزول عمیق‌تر. مسئله این است که تقریباً هیچ شخصی گوی جادویی پیشگویی ندارد و تحلیل‌گران تنها می‌توانند به سطوح حمایت حیاتی بر اساس داده‌ها و شواهد گذشته قیمت اشاره کنند.
با این حال در فاز نزولی قیمت، ترس و نگرانی معامله‌گران از ادامه ریزش احتمالی، باعث کاهش قیمت می‌شود. این سناریو مشابه رشد تدریجی قیمت به‌علت ترس از جا ماندن (FOMO) معامله‌گران و ورود به معاملات خرید است. بیت کوین در ماه مارس سال‌های گذشته از نظر تاریخی عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است. این امر شاید نشان‌دهنده این باشد که معامله‌گران فصلی ترجیح به حضور در حاشیه بازار داشته باشند تا اینکه با ریزش قیمت به بازار ورود پیدا کنند. این کمبود تقاضا ممکن است یکی از دلایل کاهش اضافه ارزش (Premium) سپرده بیت کوین شرکت گری‌اسکیل باشد.
با این حال همه داده‌ها و شاخص‌ها نزولی نیستند. در ۲۶ فوریه (۸ اسفند)، لکس موسکوفسکی (Lex Moskovski)، مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری موسکوفسکی، به چرخش مثبت موقعیت‌ ماینرهای بیت کوین در این تاریخ برای اولین بار از ۲۷ دسامبر (۷ دی) اشاره کرده است. علاوه بر این کی جونگ یو مدیر عامل شرکت کریپتوکوانت (CryptoQuant)، با اشاره به جریان خروجی سرمایه از صرافی کوین‌بیس (Coinbase) گفته است که مؤسسات هنوز در سطوح پایین‌تر در حال انباشت موقعیت‌های خود هستند.
این داده‌ها قاطع و نهایی نبوده و تصویر واضحی از برتری خریداران یا فروشندگان ارائه نمی‌دهد. با این تفاسیر نمودارهای ۵ رمز ارز برتر را که ممکن است طی چند روز آینده عملکرد خوبی از خود نشان دهند، مطالعه ‌می‌کنیم.
بیت کوین (BTC)
قیمت بیت کوین حمایت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) خود را در ۴۷,۴۴۱ دلار نقض کرده است که این امر می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر اصلاح عمیق‌تر قیمت باشد. حمایت کلیدی بعدی قیمت میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA ۵۰ – خط قرمز در تصویر) در ۴۱,۰۶۶ دلار است. قیمت از ۹ اکتبر (۱۸ مهر) در زیر این سطح بسته نشده است. بنابراین این حمایت از اعتبار بالایی برخوردار است.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیداحتمال دفاع پرقدرت خریداران از حمایت کلیدی میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA ۵۰ – خط قرمز در تصویر) وجود دارد. جهش قیمت از این حمایت به سمت بالا و حرکت به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه، نشان‌دهنده این است که احساسات صعودی بازار همچنان دست‌نخورده باقی مانده و دید معامله‌گران ورود به بازار در ریزش‌ها است.
به‌هرحال شیب افقی میانگین‌های متحرک و قرارگیری شاخص قدرت نسبی (RSI) در زیر ناحیه میانی خود از کاهش غلبه خریداران در بازار هشدار می‌دهد. اگر خرس‌های بازار قیمت را به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه هدایت کنند، عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت و معامله‌گران به‌سرعت سود معاملات خود را ذخیره خواهند کرد. این امر در نهایت می‌تواند به کاهش قیمت تا حمایت ۳۸,۰۰۰ دلار منجر شود. شکست قیمت به زیر این حمایت، تأثیر منفی بسزایی بر قیمت خواهد گذاشت و حمایت‌های بعدی قیمت در مسیر نزول مانند ۳۲,۰۰۰ دلار و در زیر آن ۲۸,۸۵۰ دلار مدنظر قرار خواهد گرفت.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیدشیب نزولی میانگین متحرک نمایی ۲۰ دوره در تایم فریم چهارساعته و قرارگیری شاخص قدرت نسبی (RSI) در ناحیه منفی خود نشان از برتری نسبی فروشندگان دارد.
با توجه به اینکه قیمت از نزدیکی این میانگین جهش داشته است، گاوهای بازار برای هدایت قیمت به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ دوره تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت، این امر نشان از جریان انباشت تهاجمی به دست این افراد دارد. قیمت نیز ممکن است تا میانگین متحرک ساده ۵۰ دوره و در بالای آن تا ۵۲,۰۰۰ دلار به بالا کشیده شود.
در طرف مقابل در صورت نقض حمایت ۴۱,۹۵۹.۶۳ دلار، اصلاح عمیق‌تر قیمت موردنظر خواهد بود.
بایننس کوین (BNB)
قیمت بایننس کوین از تاریخ ۲۰ فوریه (۲ اسفند) وارد فاز اصلاح شده است. این حرکت نشان از ذخیره سود معاملات پس از حرکت صعودی قیمت در ۱۹ فوریه (۱ اسفند) دارد. اما سرعت ریزش قیمت از ۲۵ فوریه (۷ اسفند) تدریجی بوده است. این امر نشان از این دارد که معامله‌گران دچار ترس و واهمه نشده‌اند.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیدقیمت در وضعیت فعلی تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) در ۱۹۴ دلار به پایین آمده است. در این سطح احتمال ورود دوباره خریداران وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه قیمت از این حمایت جهش کرده و در تلاش برای تثبیت در بالای خط روند نزولی است، احتمال جذب دوباره خریداران کوتاه مدت به بازار وجود خواهد داشت که این امر می‌تواند قیمت را تا ۲۸۰ دلار و در بالای آن تا ۳۰۰ دلار حرکت دهد.
شیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه افقی شده و شاخص قدرت نسبی (RSI) در بالای ناحیه میانی خود قرار گرفته است. این امر نشان‌دهنده تعادل میان عرضه و تقاضا است. به هر حال اگر فروشندگان قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه ببرند، می‌توان گفت که عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است. در چنین شرایطی احتمال اصلاح قیمت تا ۱۶۷.۳۶۹۱ دلار و در زیر آن تا ۱۱۸ دلار وجود خواهد داشت.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیدنمودار چهارساعته نشان‌دهنده شکل‌گیری الگوی مثلث نزولی در قیمت است. با شکست و تثبیت قیمت در زیر سطح ۱۸۹ دلار می‌توان گفت که سقف قیمت تأیید شده است و می‌تواند تا ۱۱۸ دلار نیز به پایین کشیده شود.
با توجه به اینکه خریداران از حمایت ۱۸۹ دلار دفاع کرده‌اند، این امر نشان‌دهنده دست‌نخورده ماندن احساسات مثبت بازار است، زیرا خریداران با ریزش قیمت تا حمایت‌های کلیدی دست‌به‌کار می‌شوند. شکست (بریک اوت) قیمت به بالای خط روند نزولی سناریوی ریزش قیمت را رد خواهد کرد و توانایی بالا بردن قیمت را تا ۲۸۰ دلار را دارد.
پولکادات (DOT)
قیمت پولکادات در حال اصلاح در طول روند صعودی خود است. فتیله بلند شمع قیمت در ۲۳ و ۲۶ فوریه (۵ و ۸ اسفند) نشان از دفاع خریداران از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۳۰.۴۹ دلار دارد. از طرفی فتیله بلند شمع قیمت پس از جهش در ۲۷ فوریه (۹ اسفند) از کاهش تقاضا در سطوح بالاتر هشدار می‌دهد.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیدشیب میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) افقی شده و شاخص قدرت نسبی (RSI) تا ناحیه میانی خود به پایین کشیده شده است. این عوامل نشان از تضعیف شتاب (مومنتوم) صعودی قیمت دارند. به‌هرحال در طول موج اخیر صعودی، قیمت به‌مراتب در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه حمایت شده است.
اگر قیمت از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به سمت بالا جهش کند و به دست خریداران به بالای سطح ۳۵.۶۶۱۸ دلار هدایت شود، احتمال دیده شدن دوباره سقف تاریخی قیمت در ۴۲.۲۸۴۸ دلار وجود خواهد داشت. بریک اوت قیمت به بالای این مقاومت می‌تواند آن را تا ۵۰ دلار نیز هدایت کند.
این دیدگاه صعودی با ریزش قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و سطح ۶۱.۸ درصد اصلاحی فیبوناچی در ۲۵.۷۸۱۷ دلار منتفی خواهد شد. در چنین شرایطی احتمال ریزش بیشتر قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۲۲.۳۳ دلار وجود خواهد داشت.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیدنمودار چهارساعته نشان از نوسان قیمت در یک مثلث متقارن دارد. اگر فروشندگان قیمت را به زیر ضلع پایین این الگو هدایت کنند، احتمال ریزش تا ۲۵.۷۸۱۷ دلار و هدف الگو در ۱۸.۷۰ دلار وجود خواهد داشت.
شیب نزولی میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و قرارگیری شاخص قدرت نسبی (RSI) در ناحیه منفی خود نشان از برتری فروشندگان در کوتاه مدت دارد، اما اگر قیمت از سطوح فعلی به سمت بالا جهش کند، خریداران به‌منظور هدایت قیمت به بالای الگو مثلث تلاش خواهند کرد. در صورت موفقیت احتمال حرکت رو به بالای قیمت تا ۴۲.۲۸۴۸ دلار وجود خواهد داشت.
نِم (NEM)
خریداران در ۲۶ فوریه (۸ اسفند) از قیمت نِم در حمایت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) در ۰.۴۷۵ دلار حمایت کرده‌اند. این امر نشان‌دهنده این است که احساسات بازار همچنان مثبت باقی مانده است و دید معامله‌گران ورود در ریزش‌ها است. خریداران در وضعیت فعلی در تلاش برای ادامه روند صعودی قیمت هستند.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیدشیب صعودی میانگین‌های متحرک و قرارگیری شاخص قدرت نسبی (RSI) در بالای سطح ۶۳ نشان از برتری خریداران در بازار دارد. اگر خریداران موفق به هدایت قیمت به بالای ۰.۵۰۵۱ دلار شوند، احتمال رشد قیمت تا ۰.۷۶۳۷ دلار وجود خواهد داشت. شکست قیمت به بالای این مقاومت توانایی باز کردن مسیر را به‌منظور رشد تا ۰.۹۶۰۷ دلار خواهد داشت.
در طرف مقابل اگر قیمت از سطح ۰.۵۰۵۱ دلار به سمت پایین چرخش کند، احتمال نوسانات محدود قیمت قبل از سرگیری روند صعودی و به مدت چند روز وجود خواهد داشت. شکست (بریک اوت) و تثبیت قیمت در زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه از اصلاح عمیق‌تر قیمت هشدار می‌دهد.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیدنمودار چهارساعته نشان از خروج قیمت از محدوده ۰.۴۳۹ الی ۰.۶۳ دلار دارد. شیب هر دو میانگین متحرک به‌تدریج در حال افزایش است و شاخص قدرت نسبی (RSI) در بالای ناحیه میانی خود قرار گرفته است. این امر نشان از برتری جزئی خریداران در بازار دارد.
اگر گاوهای بازار موفق به تثبیت قیمت در بالای سطح ۰.۶۳ دلار شوند، احتمال ادامه رشد آن تا ۰.۷۶۳ دلار و در بالای آن تا ۰.۸۲۱ دلار وجود خواهد داشت. در طرف مقابل اگر قیمت به زیر میانگین‌های متحرک برود، احتمال ریزش آن تا حمایت ۰.۴۳۹ دلار وجود خواهد داشت. در صورت نقض این حمایت نیز احتمال گسترش اصلاح تا ۰.۳۴۶ دلار و در زیر آن تا ۰.۲۷۷ دلار وجود خواهد داشت.
آیوتا (MIOTA)
قیمت آیوتا پس از حرکت تا سقف ۱.۵۵۴۷۷۵ دلاری در ۱۹ فوریه (۱ اسفند)، وارد فاز اصلاح شده است. با وجود بازگشت (پولبک) سریع قیمت، نکته مثبت این است که خریداران طی چند روز گذشته با موفقیت از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA ۲۰ – خط آبی در تصویر) در ۱.۰۹ دلار دفاع کرده‌اند.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیدمیانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه افقی شده و شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز در بالای ناحیه میانی خود نوسان می‌کند. مجموعه این عوامل تعادل میان عرضه و تقاضا را نشان می‌دهد و طی چند روز گذشته تثبیت برتری هر یک از این دو گروه نیز ناکام مانده است. این تعادل با حرکت و تثبیت قیمت در بالای مقاومت ۱.۳۰ دلار به‌نفع خریداران خواهد چرخید. در چنین شرایطی احتمال رشد آن تا ۱.۵۵۴۷۷۵ دلار وجود خواهد داشت.
در طرف مقابل اگر فروشندگان قیمت را به زیر ۰.۹۰ دلار هدایت کنند، ادامه ریزش تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA ۵۰ – خط قرمز در تصویر) در ۰.۷۴ دلار ممکن خواهد بود.
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنیدنمودار چهارساعته قیمت نشان از شکل‌گیری الگوی مثلث متقارن دارد که در اغلب موارد تحت عنوان الگوی ادامه‌دهنده دسته‌بندی می‌شود. شیب هر دو میانگین متحرک به تدریج در حال چرخش به سمت پایین است و شاخص قدرت نسبی (RSI) در ناحیه منفی خود قرار گرفته است. این عوامل برتری فروشندگان را نشان می‌دهد.
قیمت به زیر ضلع پایین الگو حرکت کرده است اما خریداران در تلاش برای بازگشت آن به داخل الگو هستند. در صورت موفقیت، این حرکت نشان از جریان خرید در سطوح پایین‌تر خواهد بود. خریداران با تثبیت قیمت در بالای الگو در بازار برتری کسب خواهند کرد. به‌هرحال اگر قیمت از سطوح فعلی به سمت پایین چرخش کند، هشدار اصلاح عمیق‌تر قیمت صادر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *