دسته‌ها
اخبار

پلیس فتا الزامات فعالیت صرافی‌ها را منتشر کرد – یونیت آزاد خبر

به گزارش یونیت آزاد خبر، پلیس فتا الزامات مورد نیاز برای فعالیت صرافی‌ها و کارگزاری‌های رمزارزها را منتشر کرد. این الزامات قوانین سخت‌گیرانه‌تری از آنچه صرافی‌ها تاکنون با آن درگیر بوده‌اند را برای آن‌ها وضع کرده است.
 پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فراجا (پلیس فتا) سندی با عنوان «الزامات انتظامی-سایبری تخصصی کارگزاران مبادله رمزارز» را منتشر کرده است. این الزامات از اولین خروجی‌های کارگروه ساماندهی تبادل رمزارزها است که براساس دستور مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ تشکیل شده است. این الزامات در ۱۳ صفحه تنظیم شده است و مخاطب آن کارگزاری‌ها و صرافی‌هایی هستند که در حوزه رمزارزها فعالیت می‌کنند.

پلیس فتا الزامات این سند را به ۵ بخش زیر تقسیم‌بندی کرده است:
الزامات مدیریتیالزامات حساب ریالی- رمزارزیالزامات احراز هویتالزامات بستر تبادل رمزارزالزامات انتظامینکات مهم این سند در مورد رمزارزهاالزامات مدیریتی:
از نکات جالب این سند این است که شرکتی که صرافی دارد، باید تضامنی باشد. شرکت تضامنی یکی از انواع هفت‌گانه شرکت‌های تجاری است که در صورت عدم کفایت و بروز مشکل اگر اموال شرکت برای پرداخت دیون شرکت کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئول پرداخت کلیه دیون و تعهدات شرکت هستند و در صورتی که بین شرکا قراردادی غیر از این بسته شود، از نظر قانون ارزشی نخواهد داشت.مخاطبان این سند علاوه بر این الزامات، ملزم به رعایت کلیه پیوست‌های امنیتی،‌ ابلاغیه‌ها و احکام صادر شده توسط نهادهای حاکمیتی و دولتی ( انتظامی،‌ نظارتی، بانکی) کشور هستند.اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت باید در گواهی اخذ شده از شرکت‌های اعتبارسنجی مورد تایید بانک مرکزی، در طبقه‌بندی «کم‌ریسک» باشند.هیچ یک از اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت نباید بدهی معوق به نظام بانکی ایران یا دارای سابقه موثر چک برگشتی و سو پیشینه کیفری یا حقوقی مرتبط با جرایم مالی و امنیتی باشند.استعلام مراجع ذیصلاح انتظامی و امنیتی کشور در خصوص اعضای هیات مدیره و مدیرعامل برای احراز صلاحیت باید مثبت باشد و این استعلام‌ها باید قبل از عضویت افراد در شرکت دریافت شود.

الزامات حساب ریالی- رمزارزی:
شرکت‌ها ملزم هستند تا کلیه اطلاعات مرتبط با سوابق معاملات و تراکنش‌های کاربران را حداقل به مدت ۱۰ سال و به صورت امن نگهداری کنند. نگهداری اطلاعات کاربران به مدت ۱۰ سال برای شرکتی هم که منحل شده، صادق است.اطلاعات مربوط به کیف پول‌های مورد استفاده با حفظ محرمانگی، معاملات مشکوک و حساب‌های بانکی باید از طرف صرافی‌ها به پلیس فتا گزارش شود.ارائه خدمات در حوزه رمزارزها به اتباع خارجی در این سند ممنوع اعلام شده است.صرافی اجازه انتقال مبالغ ریالی بین کیف پول الکترونیکی کاربران نزد خود را نداشته و تسویه‌های تهاتری ریالی بین کاربران ممنوع است.صرافی اجازه ندارد از موجودی ریالی و رمزارزی کاربران در کیف پول الکترونیک کاربران نزد خود به عنوان ابزار پرداخت در خارج از شبکه خدمات شرکت استفاده کند.هرگونه وثیقه‌گیری، سپرده‌پذیری یا توقیف دارایی‌های رمزارزی و ریالی کاربران نزد صرافی به صورت کامل ممنوع است. البته تمام این موارد می‌تواند به خواست ضابطان قضایی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.در صورت اعلام کتبی، الکترونیکی یا تلفنی (احراز شده) نهادهای اطلاعاتی-امنیتی، شرکت موظف است موجودی ریالی/ رمزارزی کاربران را به مدت ۷۲ ساعت کاری فریز کند، تا صدور دستور قضایی مربوط تکمیل شود.
الزامات احراز هویت:
برای احراز هویت کاربران دریافت اطلاعات و مدارک زیر الزامی است:
۱- نام و نام خانوادگی۲- کد ملی۳- نشان محلی سکونت+کدپستی+شماره تلفن ثابت۴- شماره تلفن‌همراه۵- شماره کارت۶- اسکن کارت ملی۷- تصویر کاربر+ فیلم ویدیویی از کاربر به همراه اظهار قبول و تایید شرایط و .. با رعایت کامل کلیه شئونات اسلامی(اطلاعات زیر مربوط به اشخاص حقوقی و شرکت‌ها است:)۸- اطلاعات حقوقی۹- شناسه ملی شرکت۱۰- معرفی نامه رسمی نماینده قانونی شرکت (کلیه مراحل شخصیت حقوقی طی شود)۱۱- معرفی اطلاعات حساب حقوقی بانک۱۲- آگهی دفترنامه رسمی
الزامات بسترتبادل رمزارز:
صرافی‌ها مجاز به انجام معاملات به صورت پیش‌خرید یا پیش‌فروش (معاملات سلف و آتی)، معاملات اهرمی (معاملات فیوچرز و مارجین) و ارائه خدمات مرتبط با معاملات یاد شده نیستند.رعایت مفاد این سند از سوی کارگزاران مبادله رمزارز، به هیچ عنوان به منزله اعطای مجوز فعالیت رسمی و قانونی نیست.صرافی باید از تبادل و عرضه رمزارزها و توکن‌هایی که از سوی کارگروه ساماندهی مبادلات رمزارزها ممنوع اعلام شده‌اند، خودداری کنند. همچنین صرافی‌ها مجاز نیستند از هیچ یک از رمزارزها به عنوان ابزار پرداخت استفاده کند.هرگونه تبلیغات فریبنده در راستای ترویج رمزارزها (داخلی و یا خارجی)، تشویق و ترغیب عمومی به سرمایه‌گذاری در حوزه رمز‌ارزها (هایپ) هرگونه تبلیغات و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در سایت‌های پرداخت‌کننده سودهای کلان در کوتاه مدت (هایپ)، هرگونه اطلاع‌رسانی که منجر به ترغیب یا تشویق عمومی به خرید یک توکن مشخص یا بازارسازی برای آن شود، ارائه هر گونه اطلاعات مرتبط با ترویج رمزارزها، ارائه سیگنال‌های مرتبط با بازار رمزارزها و هرگونه تبلیغات رمزارزها منتشر شده داخلی فاقد مجوز از سازمان بورس و اروراق بهادار ممنوع است.
الزامات انتظامی:
اگر پس از ارزیابی‌ها، بازبینی‌ها و تذکرات پلیس فتا، این نهاد به این نتیجه رسید که فعالیت صرافی‌ها سازگاری با روح این الزامات ندارند، از شاپرک خواهند خواست تا درگاه بانکی آن‌ها را مسدود کنند.شرکت‌های فعال در حوزه رمزارزها باید به صورت دوره‌ای و هر ۶ ماه یک بار نسبت به انجام تست امنیتی توسط یک شرکت ارزیاب مورد تایید پلیس فتا اقدام کنند.شرکت باید آمادگی و شرایط لازم برای بازدید‌های سرزده و همچنین ممیزی‌های دوره‌ای کارشناسان پلیس فتا را نیز فراهم کند.لازم به ذکر است در هفته گذشته مدیران صرافی ایرانی و فعالین حوزه رمزارزها همایشی با نام «فراز و فرودهای رگولاتوری رمزارز در ایران‌‌» از سری همایش‌های «آینده کسب و کارهای بلاکچین در ایران» را برگزار کردند که نسبت به برخی محدودیت‌های اعمال شده در فضای کسب و کارشان انتقاداتی را مطرح کرده بودند. برای خواندن گزیده مطالب این نشست به اینجا و اینجا مراجعه کنید.

منبع:میهن بلاک چین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *