دسته‌ها
اخبار

همشهری آنلاین – خودروهای اقتصادی غایبان محموله اول واردات | زمان ورود خودروهای خارجی به کشور



به گزارش همشهری آنلاین، رضا فاطمی‌امین روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره واردات خودروهای خارجی گفت: تمام هماهنگی‌ها با دستگاه‌های مختلف برای واردات خودرو انجام شده و هفته آینده نخستین خودروهای خارجی به کشور وارد و در گمرک‌ها مستقر می‌شوند تا مسیر ترخیص را طی ‌کنند. او جزئیات بیشتری ازجمله اینکه این خودروها از چه کشورها و چه شرکت‌های خودروسازی خریداری شده‌اند، ارائه نکرد.
در ۲هفته اخیر بیلبوردهای تبلیغاتی با تصویر برخی از برندهای خودروی خارجی در سطح شهر نصب شد و برخی شرکت‌های واردکننده نیز در سایت‌های خود تصویر خودروهایی را که با توجه به قیمت جهانی آنها احتمال خرید و وارداتشان بیشتر بود، منتشر کردند.
سخنگوی وزارت صمت نیز هفته گذشته در توییتی از رسیدن برخی از خودروهای خارجی خریداری شده تا پشت مرزهای کشور خبر داد.
هفته قبل همچنین اخباری در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد که از واردات قریب‌الوقوع خودروهایی از مدل کیا در محدوده قیمتی ۱۵تا ۲۰هزار دلار، از گمرک‌های هرمزگان و بوشهر حکایت داشت. زمان ورود این خودروها به کشور تا ۲هفته آینده اعلام شده بود که با زمان اعلامی وزیر صمت در روز گذشته هماهنگی دارد و به‌نظر می‌رسد بعد از ۵سال ممنوعیت واردات، گمرک ایران تا یک هفته آینده شاهد ورود نخستین خودروهای خارجی خواهد بود.
خبری از خودروی اقتصادی نیست
درحالی‌که بازار خودرو با توجه به رشد قیمت‌ها چشم‌انتظار خودروهای اقتصادی است، وزیر صمت اعلام کرد در نخستین محموله خودروهای وارداتی‌ از خودروهای اقتصادی خبری نیست.
فاطمی‌امین درباره واردات خودروهای اقتصادی گفت: هرچند که اولویت وزارت صمت با واردات خودروهای اقتصادی است، اما در مرحله اول زمان واردات برای ما حائز اهمیت است و فعلا روی قید اقتصادی بودن خودروهای خارجی تأکید نداریم. بازار خودرو در ۳ماه گذشته شاهد رشد روزبه‌روز قیمت خودروهای تولید داخل، خارجی و مونتاژی بوده است. پر نشدن شکاف عرضه و تقاضا، افزایش نرخ ارز و ابهامات و موانع موجود در آیین‌نامه واردات خودرو که موجبات کندی روند واردات را فراهم کرده بود از عواملی است که به اعتقاد کارشناسان این حوزه باعث تداوم رشد قیمت خودرو طی امسال و شتاب گرفتن افزایش قیمت در ۳ماه اخیر بوده است.
 خودروهای وارداتی احتمالی
اگرچه اطلاعات دقیقی از خودروهای وارداتی در دست نیست، اما آنگونه که از بیلبوردهای تبلیغاتی برمی‌آید، بازار باید منتظر محصولاتی از ژاپن، چین، کره‌جنوبی و حتی جمهوری چک باشد. احتمال ورود محصولاتی از کمپانی‌های کیا و هیوندای کره‌جنوبی، تویوتا و میتسوبیشی ژاپن، اشکودا جمهوری چک از زیرمجموعه‌های فولکس واگن و کمپانی چانگان موتورز چین پررنگ است.
به‌نظر می‌رسد محصولات هیوندا به‌خصوص مدل‌های آی۱۰، آی۲۰ و آی۳۰، اکسنت و النترا نیز امکان واردات به ایران را دارند. همچنین محصولات کیا به‌خصوص سراتو، محصولات تویوتا به‌ویژه تویوتا کرولا کم‌آپشن، محصولات اشکودا به‌خصوص مدل‌های فابیا و راپیدو، محصولات میتسوبیشی در مدل ارزان‌قیمت آن یعنی میراژ و ASX نیز در دامنه قیمتی کمتر از ۲۰هزار دلار قرار می‌گیرند و احتمال ورود آنها در روزهای آینده وجود دارد.
انجمن واردکنندگان: چیزی نمی‌دانیم
با توجه به اظهارات وزیر صمت مبنی بر واردات خودروهای خارجی به گمرک تا هفته آینده به‌نظر می‌رسد نهایتا تا یک ماه آینده باید شاهد ورود نخستین ماشین‌های خارجی به بازار باشیم؛ این در حالی است که انجمن واردکنندگان خودروی کشور به‌عنوان سخنگوی شرکت‌های واردکننده خودرو اطلاعات زیادی درباره این موضوع ندارد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به‌گفته‌های دیروز فاطمی‌امین درباره زمان واردات، به همشهری گفت: من هیچ اطلاعی از این واردات ندارم، ان‌شاءالله که این خودروها هرچه زودتر وارد شوند و مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.
مهدی دادفر درباره اینکه کدام‌یک از شرکت‌ها توانسته‌اند خرید خودروهای خارجی را به مراحل نهایی برسانند؟ گفت: من اطلاعی ندارم و حتی نمی‌دانم این محموله از کدام گمرک قرار است وارد کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *