دسته‌ها
اخبار

نورالینک چیست و چه تفاوتی با متاورس دارد؟

نورالینک یک شرکت تازه‌تأسیس و جاه‌طلب در زمینه تکنولوژی عصبی است که هدف آن به‌روزرسانی و ارتقای پیچیده‌ترین ارگان دنیا یعنی مغز انسان است. این شرکت را کارآفرین سریالی معروف، ایلان ماسک تأسیس کرده است و قصد دارد تراشه‌های خیلی کوچکی را از طریق عمل روی مغز انسان نصب کند تا بتواند با معلولیت‌های ذهنی و دیگر مشکلات پزشکی مقابله کند. از طریق این تراشه انسان‌ها می‌توانند از کامپیوترها و دستگاه‌های مختلف تنها با کمک ذهن خودشان استفاده کنند. در حال حاضر این ایده تنها یک ایده علمی تخیلی است که بیشتر در فیلم‌ها دیده می‌شود و هنوز نتوانسته است به‌صورت کامل عملی شود. در این میان، ایلان ماسک عقیده دارد که این تراشه مانند یک ساعت هوشمند است که روی مغز شما نصب می‌شود، اما موضوع این است که نصب آن به‌هیچ‌عنوان ساده نیست. برای نصب این تراشه باید بیش از سه هزار الکترود، از طریق ۹۶ رشته نازک به ذهن شما متصل شود. ابعاد هرکدام از این الکترودها چیزی بین ۴ تا ۶ میکرومتر است. این الکترودها به یک تراشه با نام N1 وصل می‌شوند که ابعادی برابر با ۸×۲۳ میلی‌متر دارند.
فهرست این مقاله
نحوه کار نورالینک
ذهن انسان بیش از ۸۶ میلیارد نورون یا رشته عصبی دارد که اطلاعات را به‌کمک سیگنال‌های الکتریکی از طریق سیناپس‌ها ارسال می‌کنند. با استفاده از نورالینک تمامی رشته‌های دستگاه به مغز متصل خواهند شد و می‌توان بیش از ۱۰۰۰ نورون مغزی را لحظه به لحظه مانیتور کرد. با وجود اینکه این مقدار به نظر خیلی کم می‌رسد، تمامی سیگنال‌های تقویت‌شده دریافتی توسط آن‌ها ضبط شده و به‌عنوان یک دستور دیجیتال بررسی می‌شوند. دستورات برگشتی هم به‌صورت تحریک‌کننده‌های الکتریکی دوباره به مغز ارسال خواهند شد. در حال حاضر داده‌ها از طریق یک پورت USB-C به تراشه انتقال داده می‌شوند، اما هدف نهایی آن این است که این کار از طریق یک سیستم بیسیم انجام شود.
همچنین ممکن است بیشتر از یک تراشه داخل مغز یک نفر نصب شود تا اطلاعات از قسمت‌های مختلفی از مغز خوانده شود. به‌جای اینکه تراشه توسط انسان وارد مغز شود، از یک ربات جراح استفاده می‌شود که می‌تواند در هر دقیقه ۶ رشته مختلف را وارد مغز انسان کند. هر رشته نیز ۳۲ الکترود مختلف دارد؛ یعنی در هر دقیقه بیش از ۱۹۲ الکترود روی مغز فرد موردنظر نصب می‌شود. این عمل از طریق یک بریدگی ۲ میلی‌متری انجام شده و نصب قطعات نیز با یک میکروسکوپ فوق دقیق انجام می‌شود تا هیچ رگی آسیب نبیند. در وب‌سایت این پروژه درباره کارهایی که با استفاده از نورالینک می‌توانید انجام دهید، گفته شده است که شما می‌توانید یک گوشی آیفون یا موس و کیبورد بلوتوث را تنها از طریق فکرکردن به اینکه می‌خواهید چه کاری انجام دهید، کنترل کنید. همچنین یک نرم‌افزار اختصاصی هم برای نورالینک طراحی شده است که از طریق آن می‌توانید کارهایی مثل حرکت‌دادن موس را به مغز خودتان آموزش دهید. در این اپ، بازی‌های مختلفی وجود دارد که سبب افزایش سرعت و دقت شما خواهد شد.
هدف ایلان ماسک از نورالینک
هدف اصلی ایلان ماسک از توسعه پروژه نورالینک کمک به افراد دارای معلولیت و به‌ویژه افراد دارای معلولیت حرکتی است. این تکنولوژی می‌تواند به این دسته از افراد کمک کند تا استقلال خودشان را دوباره به دست بیاورند و تنها کافی است به کار موردنظر خودشان فکر کنند تا انجام شود. از طریق نورالینک افرادی که دارای معلولیت حرکتی هستند، می‌توانند کار با کامپیوتر، کنترل ارگان‌های مصنوعی، نوشتن مقالات مختلف یا حتی نقاشی‌کشیدن و… را تنها با فکرکردن انجام دهند. همچنین در آینده نورالینک می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند تشنج، آسیب مغزی، پارکینسون، سکته، زوال عقل و حتی نقص بینایی و شنوایی به بیماران کمک کند. نورالینک اهداف تجاری متعددی هم دارد؛ برای مثال به گفته ایلان ماسک، این پروژه می‌تواند موسیقی را به‌صورت مستقیم روی مغز شما پخش کند و در آینده ممکن است شرایطی به وجود بیاید که حتی نیاز نباشد به مکالمات مختلف هم گوش کنید. با حذف پروسه لمس کیبورد، نورالینک می‌تواند سرعت نوشتن مقالات مختلف را نیز افزایش دهد و بدون در دست گرفتن فرمان رانندگی کنید.
آینده نورالینک
از لحاظ سرمایه و ارزش، نورالینک احتمالاً از شرکت‌هایی مانند اپل و آمازون نیز بزرگ‌تر و قوی‌تر خواهد بود و حتی ممکن است شما را از داشتن گوشی موبایل یا ساعت هوشمند بی‌نیاز کند؛ در این صورت شما می‌توانید تمامی کارهایی که نیاز دارید این دستگاه‌ها انجام دهند، در ذهن خودتان انجام دهید. به همین دلیل موفقیت نورالینک، سبب تغییر خط سیر نوآوری‌های آینده خواهد شد. درواقع در حال حاضر که به نورالینک فکر می‌کنیم، تکنولوژی‌هایی مثل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کاملاً بی‌استفاده به نظر می‌رسند.
اما هدف نورالینک فراتر از چیزهایی مثل واقعیت افزوده است؛ برای مثال با وجود این پروژه کارهایی مانند تله‌پاتی خیلی هم دور از تصور نیستند و می‌توانید سیگنال‌های الکتریکی را که توسط این دستگاه دریافت می‌شوند، به‌صورت بی‌سیم به دستگاه‌های دیگر نیز منتقل کنید. انتقال پیام میان دستگاه‌های نورالینک مثل این است که یک عکس را از طریق تلگرام برای دیگران ارسال کنید. حتی ممکن است در آینده از طریق نورالینک بتوانید با افرادی که در سیاره‌های دیگر زندگی می‌کنند، تماس بگیرید. ممکن است در آینده این پروژه بتواند سیگنال‌های الکتریکی را به‌راحتی به تصویر یا پیام‌های ویدئویی ارسال کند و آن‌ها را برای افراد دیگر بفرستد. این قابلیت با گذر زمان نیز بهبود می‌یابد.
نورالینک یا متاورس

ایلان ماسک، در یک مصاحبه به‌شدت به مفهوم متاورس حمله کرد و آن را بیشتر تاکتیکی تبلیغاتی دانست. او عقیده دارد که نورالینک آینده اینترنت است و متاورس به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند با این پروژه رقابت کند. زمانی که از او درباره متاورس پرسیده شد، این‌طور پاسخ داد که «به نظر من هیچ‌کس دوست ندارد یک صفحه‌نمایش را تمام روز روی صورت خودش نصب کند تا بتواند از متاورس استفاده کند. فکر نمی‌کنم پروژه متاورس در آینده بتواند موفقیت چندانی کسب کند، اما در حال حاضر افراد زیادی در حال صحبت درمورد آن هستند».
او هنگام صحبت درباره متاورس و واقعیت مجازی، بیان کرد که فکر نمی‌کند در آینده کسی بتواند دنیای فیزیکی را ترک کند تا در یک دنیای مجازی زندگی کند. او با اشاره به تجربیات شخصی خود بیان کرد که استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی سبب مشکلاتی مثل ماشین‌زدگی خواهد شد و هیچ‌کس نمی‌تواند در طولانی‌مدت از آن‌ها استفاده کند.
سخن پایانی
از آنجا که پروژه نورالینک هنوز در مراحل تست خود قرار دارد، نمی‌توانیم به یک کلینیک جراحی مراجعه کنیم و بخواهیم این تراشه را روی ذهن ما نصب کند. همچنین به نظر می‌رسد به‌زودی هم قرار نیست این اتفاق رخ دهد و به همین دلیل هیچ خبری از قیمت احتمالی این تراشه وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد قیمت آن بیشتر از حد معمول باشد. موضوع مهمی که درباره این تراشه وجود دارد، بحث‌های اخلاقی مربوط به آن است. به‌دلیل قیمت بسیار بالا، این تراشه احتمالاً قبل از همه روی افراد پولدار جامعه نصب می‌شود که ممکن است سبب ایجاد فاصله طبقاتی شود.
پرسش‌های متداول

نورالینک چیست؟

نورالینک یک شرکت تازه‌تأسیس و جاه‌طلب در زمینه تکنولوژی عصبی است که هدف آن به‌روزرسانی و ارتقای پیچیده‌ترین ارگان دنیا یعنی مغز انسان است. این شرکت را کارآفرین سریالی معروف، ایلان ماسک تأسیس کرده است و قصد دارد تراشه‌های بسیار کوچکی را از طریق عمل روی مغز انسان نصب کند تا بتواند با معلولیت‌های ذهنی و دیگر مشکلات پزشکی مقابله کند.

نحوه کار نورالینک چگونه است؟

ذهن انسان بیش از ۸۶ میلیارد نورون یا رشته عصبی دارد که اطلاعات را به‌کمک سیگنال‌های الکتریکی از طریق سیناپس‌ها ارسال می‌کند. با استفاده از نورالینک تمامی رشته‌های دستگاه به مغز متصل می‌شوند و می‌توان بیش از ۱۰۰۰ نورون مغزی را به‌صورت لحظه به لحظه مانیتور کرد.

آینده نورالینک چطور پیش‌بینی می‌شود؟

از لحاظ سرمایه و ارزش، نورالینک احتمالاً از شرکت‌هایی مانند اپل و آمازون نیز بزرگ‌تر و قوی‌تر خواهد بود و حتی ممکن است شما را از داشتن گوشی موبایل یا ساعت هوشمند نیز بی‌نیاز کند. شما می‌توانید تمامی کارهایی که نیاز دارید این دستگاه‌ها انجام دهند، در ذهن خودتان انجام دهید. به همین دلیل موفقیت نورالینک، سبب تغییر خط سیر نوآوری‌های آینده خواهد شد. درواقع در حال حاضر که به نورالینک فکر می‌کنیم، تکنولوژی‌هایی مثل واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کاملاً بی‌استفاده به نظر می‌رسند.
منابع
https://towardsdatascience.com/what-is-neuralink-a-look-at-what-it-is-what-it-wants-to-be-and-what-it-could-become-2acf32b51dc5
https://www.itpro.co.uk/technology/357528/what-is-neuralink

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” متاورس “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *