دسته‌ها
اخبار

میم کوین (Memecoin) چیست و چه تفاوتی با رمز ارز دارد؟

فهرست این مقاله
میم کوین چیست؟
ممکن است برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که میم کوین چیست؟ بیشتر مردم با بیت کوین آشنا هستند، اما این تنها رمز ارزی نیست که وجود دارد. اگرچه ارزهای دیجیتال ممکن است در حال حاضر در رکود باشند، این موضوع سرمایه‌گذاران را از جهش باند ارزهای دیجیتال منع نکرده است. درحالی‌که بیشتر توجهات معطوف به بزرگ‌ترین نام‌ها در ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین و اتریوم است، تعداد بی‌شماری سکه‌های جدیدتر در چند ماه گذشته ظاهر شده‌اند. سکه‌های میم اغلب به‌عنوان شوخی نوشته می‌شوند، اما برخی سرمایه‌گذاران معتقدند که باید آن‌ها را جدی گرفت. ارزهای رمزنگاری‌شده مانند دوج کوین امواج عظیمی را در فضای رمزنگاری ایجاد کرده‌اند و برخی افراد توانسته‌اند از این سرمایه‌گذاری‌ها پول زیادی را به دست آورند، اما سؤال اینجاست که آیا میم کوین‌ها سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای هستند؟
آشنایی با سکه‌های میم

میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که در مدت‌زمان کوتاهی محبوبیت یافته‌اند و معمولاً اینفلوئنسرها و سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی آن‌ها را به‌صورت آنلاین تبلیغ می‌کنند. دوج کوین همان میم سکه اصلی است و این سکه به‌عنوان یک شوخی براساس یک الگوی رفتاری در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد.
این ارز پس از اینکه ایلان ماسک شروع به توئیت کردن درباره رمز ارز کرد و سرمایه‌گذاران خرده خرید انبوه را آغاز کردند، به شهرت رسید. از آنجا که هرکسی می‌تواند یک رمز ارز جدید ایجاد کند، توسعه‌دهندگان پس از دوج کوین تعداد زیادی کوین میم منتشر کرده‌اند؛ برای مثال شما می‌توانید سکه شیبا اینو را در نظر بگیرید، اما توجه داشته باشید که به جز این سکه هزاران میم سکه دیگر نیز وجود دارد.
تفاوت بین رمز ارز و میم کوین
در مبحث میم کوین چیست خوب است که به بررسی تفاوت میان رمز ارز و میم کوین بپردازیم. میم کوین‌ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند، اما تفاوت عمده بین ارزهای رمزنگاری‌شده مانند دوج کوین و شیبا اینو و ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم وجود دارد و آن به سودمندی آن‌ها مربوط می‌شود. ارزهای دیجیتال اصلی مانند بیت کوین و اتریوم برای حل مشکلات دنیای واقعی توسعه یافته‌اند.
هدف این است که درنهایت به‌طور گسترده توسط بازرگانان پذیرفته شود، شکل جدیدی از ارز غیرمتمرکز ایجاد شود و صنایع مختلف را متحول کند. از سوی دیگر، سکه‌های میم در حال حاضر هیچ هدفی در دنیای واقعی ندارند و بیشتر آن‌ها به‌عنوان راهی برای کسب درآمد سریع ایجاد شده‌اند. برخی از این سکه‌ها به این دلیل که توسط افراد مشهور بانفوذ تبلیغ می‌شوند، شهرت یافته‌اند و سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی با تبلیغ گسترده آن‌ها در فضای مجازی، قیمت‌های آن‌ها را افزایش داده‌اند.
به همین دلیل این سکه‌ها با وجود پایه‌های متزلزل خود تمایل به رشد انفجاری دارند. هنگامی که قیمت آن‌ها افزایش می‌یابد، بسیاری از سرمایه‌گذاران مدت کوتاهی پس از آن برای به دست آوردن سود سریع اقدام به فروش می‌کنند. از آنجا که میم کوین‌ها در حال حاضر هیچ کاربرد واقعی ندارند، بعید است که تا چند سال یا چند دهه دیگر وجود داشته باشند. هنگامی که سرمایه‌گذاران به سمت یک سهام یا رمز ارز جدید حرکت می‌کنند، احتمالاً میم کوین‌ها قیمت خود را کاهش خواهند داد.
سرمایه‌گذاری روی میم کوین‌ها
درحالی‌که می‌توان با سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها درآمد کسب کرد، این نوع سرمایه‌گذاری به‌طور باورنکردنی خطرناک است و بیشتر شبیه قمار است تا سرمایه‌گذاری واقعی. اگر دقیقاً در زمان مناسب خرید و فروش کنید، می‌توانید سود کنید. با این حال، این احتمال این بیشتر است که شما تمام یا بیشتر پولی را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید از دست بدهید.
یک استراتژی بهتر این است که بر سرمایه‌گذاری‌هایی تمرکز کنید که احتمالاً در بلندمدت عملکرد خوبی خواهند داشت. ارزهای دیجیتال به‌طورکلی هنوز به‌شدت حدس و گمان هستند؛ بنابراین هیچ‌کس نمی‌داند که در طول زمان چگونه عمل خواهد کرد، اما اگر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید، مطمئن شوید ارزهایی را انتخاب می‌کنید که دارای پایه‌های قوی هستند و احتمال بیشتری دارد که در آزمون زمان مقاومت کنند.
جایگاه شیبا اینو و دوج کوین در میان ارزهای دیجیتال

در مبحث میم کوین چیست بهتر است با جایگاه شیبا اینو و دوج کوین در میان ارزهای دیجیتال آشنا شوید. از سال ۲۰۱۳، تعداد زیادی از میم کوین‌ها وارد فضای بازار کریپتو شده و محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. پیش از این، وجود آن‌ها تنها برای سرگرمی بود و نتیجه این بود که نردهای رمزنگاری شروع به ایجاد فورک‌های احمقانه بیت کوین کردند، اما پس از اینکه دوج کوین پتانسیل واقعی خود را نشان داد. فورک روشی برای ایجاد یک نسخه جدید از یک بلاک چین برای ساخت بلاک چین جدید است که توسط برنامه‌نویسان انجام می‌شود.
دیگر میم کوین‌های اصلی مانند شیبا اینو شروع به جذب چندین سرمایه‌گذار وفادار کردند که شیبا و دوج را نیز به‌عنوان دارایی‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر می‌گیرند. شیبا اینو و دوج کوین ممکن است بزرگ‌ترین رقبا در بازار ارزهای دیجیتال باشند، اما آن‌ها همچنین پیشگامان سایرمیم کوین‌ها هستند. شیبا و دوج مسیر را برای شکوفایی سایر میم کوین‌ها و تثبیت خود به‌عنوان رقبای جدی برخی ارزهای دیجیتال برتر در بازار تعیین کرده‌اند.
مشهورترین میم کوین‌ها و ارزش قیمتی آن‌ها

محبوبیت تکان‌دهنده میم کوین‌ها در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاران جوان را درباره ارزهای دیجیتال و ایده‌های رمزنگاری میم هیجان‌زده کرده است. کارشناسان فاش کرده‌اند که کل دامنه میم کوین‌ها برای بازی با نگرانی‌های مردم با افزایش تمام جنبه‌های ارزها ایجاد شده است و حتی محتاط‌ترین سرمایه‌گذاران را نیز به پایان می‌رساند. در بین تمام میم کوین‌ها دوج کوین و شیبا اینو مشهورترین هستند. به‌طورکلی، ارزش‌های قیمتی میم کوین‌ها به‌طورکلی پایین‌تر از سایر ارزهای دیجیتال است که درنتیجه حجم معاملات روزانه سرمایه‌گذاران جدید و جوان را به همراه دارد.
مردم شروع به گذراندن زمان بیشتری در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند و متوجه محبوبیت سکه‌های میم و تبلیغات چندین چهره عمومی و افراد مشهور شده‌اند. علاوه بر این، از آنجا که ایجاد یک میم کوین بسیار کمتر از یک رمز ارز پیچیده است، میم کوین‌های جدید بیشتری در بازار ظاهر می‌شوند.
آشنایی بیشتر با دوج کوین و شیبا اینو
در بخش قبلی گفتیم که میم کوین چیست و موفق‌ترین آن‌ها کدام‌اند. دوج کوین در ابتدا به‌عنوان یک شوخی برای کسانی که به ارزهای دیجیتال وسواس دارند ساخته شد و نام خود را از یک الگوی رفتاری محبوب با چهره یک سگ شیبا اینو گرفته است. این دارایی رمزنگاری که در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد، هرگز در میان دریایی از آلت کوین‌های جدیدتر ظاهر نشد.
اما در سال ۲۰۲۰ بیشتر به‌دلیل تأیید افراد مشهور و کارآفرینانی مانند ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، مالک دالاس ماوریکس، مارک کوبان و حتی رپر اسنوپ، به شهرت رسید. شیبا اینو که در آگوست ۲۰۲۰ توسط شخصی ناشناس به نام ریوشی راه‌اندازی شد، از همان ابتدا یک چالش برای دوج کوین بود. مانند بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، شیبا اینو بر پایه بلاک چین اتریوم است.
عامل افزایش و سقوطمیم کوین‌ها
آیا می‌دانید مهم‌ترین عامل افزایش و سقوط میم کوین چیست؟ عاملی که در افزایش و سقوط میم کوین‌ها نقش اساسی دارد، این است که چگونه به‌عنوان سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و تا حد زیادی به‌عنوان مولد پول در بازار رفتار می‌شود. در حال حاضر، میم کوین‌ها در صفحه اول هر وب سایت سرمایه‌گذاری مصرف‌کننده قرار دارند.
اما چندین تحلیلگر و متخصص ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند قبل از سرمایه‌گذاری روی کوین‌های میم، به‌ویژه کوین‌های بزرگی مانند شیبا اینو و دوج‌کوین، منطقی کرده و به‌طور کامل تحقیق کنند. سکه‌های میم موضوع فعالیت‌های متقلبانه بوده‌اند که معمولاً در طرح‌های خرید و فروش است؛ درحالی‌که سرمایه‌گذارانی در بازار وجود دارند که به‌دلیل ایجاد سودآورترین درآمدها در کوتاه‌ترین زمان، این سکه‌ها را جدی می‌گیرند.
خطرات سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها

میم کوین یک ابزار سوداگرانه است که با قیمت پایین شروع و سپس توسط کاربران ارزش‌گذاری می‌شود؛ درواقع بدون هیچ سناریوی کاربردی عملی ساخته می‌شود. به این ترتیب، آماده‌کردن زودهنگام میم کوین تنها راه برای اطمینان از بازگشت سرمایه است. میم کوین‌ها در بازه زمانی نمودار بازار خود محدود هستند.
به این معنا که درنهایت سقوط خواهند کرد. به این ترتیب، اطمینان از خروج در لحظه مناسب و برای جلوگیری از ضررهای مالی قابل‌توجه حیاتی است. تاکتیک‌های کلاه‌برداری راگ پول وجود دارد و باید در نظر گرفت که یکی از مخرب‌ترین پدیده‌ها هستند. این مورد زمانی است که توسعه‌دهندگان یک پروژه به‌سادگی پس از دریافت وجوه جمع‌آوری‌شده آن را رها می‌کنند.
دیگر خطرات سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها
به جز موارد ذکرشده باید بدانید خطرات دیگر سرمایه‌گذاری درمیم کوین چیست. خطرات سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها فراتر از دو عامل ذکرشده در بالاست. قانون طلایی سرمایه‌گذاری به‌طور کامل درباره سکه‌های میم صدق می‌کند، فقط آنچه را که می‌توانید از دست بدهید، سرمایه‌گذاری کنید؛ زیرا آن را از دست خواهید داد.
سقوط قیمت‌های دوج کوین و سایر شرکت‌های مشابه آن، یادآور خطراتی است که سرمایه‌گذاری در چنین دارایی‌هایی به همراه دارند. جدا از خطرات مالی ناشی از ضرر، سرمایه‌گذاران میم کوین باید این واقعیت را در نظر بگیرند که برخی پروژه‌های میم کوین می‌توانند کلاه‌برداری باشند. دومی هنوز در بازار غیرمتمرکز بسیار محبوب هستند و هرچه یک میم کوین مضحک‌تر باشد، احتمال اینکه به‌عنوان یک پروژه کلاه‌برداری منتشرشده باشد، بیشتر خواهد بود.
از کجا می‌توان میم کوین‌ها را خریداری کرد؟
میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که می‌توانند برای هریک از عملیات مربوط به دارایی‌ها استفاده شوند، اما با یک کاراکتر میم مناسب علامت‌گذاری می‌شوند. میم کوین‌ها با الهام از میم‌ها، جوک‌های اینترنتی محبوب و سایر محتوای آنلاین طنزآمیز، افزوده‌ای به صف طولانی دارایی‌های مبتنی بر بلاک چین هستند که از الگوریتم‌های اجماع اساسی خود Proof of Work یا Proof of Stake پیروی می‌کنند.
برای هرکسی که به‌تازگی مسیر خود را در دنیای میم کوین‌ها آغاز کرده است، اولین کاری که باید انجام دهد این است که آنلاین شده و فهرست این دارایی‌ها را در کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) بررسی کند تا آمار سرمایه و عملکرد بازار خود را ببیند. بیشتر سکه‌های میم که توانسته‌اند نامی برای خود دست و پا کنند، مانند دوج کوین، شیبا اینو و غیره در صرافی‌های بزرگی یافت می‌شوند.
سخن پایانی
در این مطلب به سؤال میم کوین چیست پاسخ دادیم. میم‌ها همه سرگرم‌کننده و بازی هستند و همچنین سکه‌های میم به‌عنوان دارایی‌هایی محسوب می‌شوند که از طنز و ادغام آن با بازار ارزهای دیجیتال به وجود می‌آیند. اگر قرار است آن‌ها را به‌عنوان سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید، باید دقت بسیار زیادی به خرج دهید؛ چراکه ریسک سرمایه‌گذاری‌کردن روی میم کوین‌ها بسیار بالاست. دوج کوین و شیبا اینو موفق‌ترین و محبوب‌ترین میم کوین‌ها به شمار می‌آیند.
برای خرید یک میم کوین از هریک از صرافی‌های موجود در بازار، کاربران باید ابتدا یک کیف پول باز و سپس آن را به صرافی موردنظر متصل کنند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که بسیاری از صرافی‌ها یادداشت‌های احتیاطی و هشدارهای صریح را به کاربران خود درباره سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده درمیم کوین ارائه می‌کنند.
سؤالات متداول

چرا میم کوین‌ها محبوب شده‌اند؟

از آنجا که شخصیت‌های صاحب نفوذ و اینفلوئنسرها از میم کوین‌ها حمایت کرده‌اند، توانستند به محبوبیت قابل‌توجهی دست پیدا کنند.

بهترین صرافی‌ها برای خرید و فروش میم کوین‌ها کدام‌اند؟

صرافی‌های گوناگونی در زمینه ارائه میم کوین‌ها فعالیت دارند. در این میان میم کوین‌های مشهور از جمله دوج کوین و شیبا اینو را می‌توان در صرافی‌های معروفی مانند بایننس هم پیدا کرد.

آیا می‌توان آینده میم کوین‌ها را پیش‌بینی کرد؟

پیش‌بینی آینده میم کوین‌ها کار سختی است؛ زیرا ارتقا و کاهش نرخ آن‌ها از عوامل بنیادین پیروی نمی‌کند. تنها فضایی که در بازار و بین اعضای این بخش از توکن ها حاکم است، می‌تواند آینده میم کوین‌ها را مشخص کند.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *