دسته‌ها
اخبار

میزان – روستا ابیانه را بیشتر بشناسید + تصاویر

خبرگزاری میزان – ابیانه یکی از روستا‌های نطنز در استان اصفهان است که بین گردشگران داخلی و خارجی به دلیل ترکیب کوچه‌های تودرتو، بنا‌های تاریخی گوناگون، پنجره‌های هندسی، در‌های منبت‌کاری و… طرفدار دارد.

 

 

 ابیانه در زبان محلی به معنای «ویونا» (Viuna) است که ریشه این کلمه از دو واژه «وی» و «ویانه» به‌معنای بیدستان تشکیل می‌شود که با گذر زمان این اسم به اویانه و بعد‌ها به ابیانه تغییر کرده است.

روستای زیبای ابیانه در دامنه کوه کرکس و ۴۰ کیلومتری شمال غرب نطنز و ۷۰ کیلومتری جنوب کاشان در استان اصفهان، قرارگرفته که با راه اندازی اتوبان کاشان-نطنز-اصفهان دسترسی گردشگران به این روستا آسان تر شده اشت.
همه خانه‏‌های روستا روی دامنه کوه کرکس ساخته شده اند جالب اینجاست که خانه های این روستا مثل خانه‌های پلکانی ماسوله است به همین دلیل این روستا به‌صورت چند طبقه‌ای به نظر می‌رسد. ‏

یکی از جذابیت‌های این روستا نمای خارجی دیوار خانه‌ها سرخ رنگ است که با خاک سرخ متعلق به معدن مجاور روستا پوشیده شده است.
آتشکده ابیانه قدیمی‌ترین اثر تاریخی روستا بوده که نمونه‌ای از معابد زرتشتی محسوب می‌شود همچنین از جاذبه‌های روستای ابیانه می‌توانیم به چشمه‌ها، قلعه‌ها، حمام، آب‌انبار، آتشکده، زیارتگاه‌ها، مساجد و … اشاره کنیم.

طبیعت زیبای اطراف ابیانه برای طبیعت‌گردی، کوهنوردی سبک، پیک نیک در طبیعت، گردش در حاشیه رودخانه و… مناسب است.
لواشک، لبنیات، گردو، بادام، سیب و آلو، انواع زیورآلات دست‌ساز مثل گردنبند و دستبند، قالی، آویز‌های تزیینی دیواری و گیوه از جمله سوغاتی‌های معروف ابیانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *