دسته‌ها
اخبار

معرفی و آموزش بازی کریپتوکیتیز (cryptokitties)

بازی کریپتوکیتیز یک بازی مبتنی بر بلاک چین است که در آن می‌توانید گربه‌های مجازی را با پول واقعی خریداری کنید، آن‌ها را پروش دهید و درصورت تمایل بفروشید. همه گربه‌ها در این بازی کاملاً منحصربه‌فرد هستند و کپی‌کردن آن‌ها غیرممکن است. در این بازی افراد مالک گربه‌ها هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند گربه فرد دیگر را از او بگیرد و نابودکردن این بچه‌گربه‌های مجازی غیرممکن است. در این مقاله از سری مقالات آموزش رمز ارز به بررسی این بازی پرطرفدار و راه‌های کسب درآمد از آن می‌پردازیم.
فهرست این مقاله
بازی کریپتوکیتیز چیست؟
همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، بازی کریپتوکیتیز یک بازی مبتنی بر بلاک چین است که در آن با جمع‌آوری و پرورش گربه‌های مجازی می‌توانیم درآمد کسب کنیم. با این همه بچه‌گربه‌های بازی در پلتفرم قابل معامله هستند و برخی از آن‌ها حتی با پول واقعی به فروش می‌رسند. این بازی به‌اصطلاح dapp است که مخفف عبارت Decentralized Application و بخشی ضروری از حوزه دیفای (Defi) است؛ یعنی هیچ نهاد یا فردی به‌تنهایی مالک برنامه نیست. کریپتوکیتیز اولین برنامه غیرمتمرکز محسوب می‌شود که برای بازی یا موارد استفاده در زمان آزاد یا اوقات فراغت ساخته شده است.
بنیان گذاران کریپتوکیتیز

یک تیم استارتاپی از ونکوور کانادا شرکت کریپتوکیتیز را ایجاد کردند و آن را Axiom Zen نام‌گذاری کردند. این بازی روی بلاک چین اتریوم که یک رمز ارز شناخته شده است، اجرا می‌شود. بازی کریپتوکیتیز که در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد، تاکنون گیمرهای زیادی را به سمت خود جذب کرده است. مؤسس این بازی در گذشته نیز روی پروژه‌های نرم‌افزاری و بازی‌های واقعیت مجازی بسیاری کار کرده و فردی باتجربه در این حوزه است، اما براساس بررسی‌های انجام‌شده پروژه کریپتوکیتیز موفق‌ترین کار وی شناخته می‌شود. این بازی به‌تازگی رشد انفجاری داشته و حتی گزارش‌هایی مبنی بر کسب درآمدهای کلان از فروش این گربه‌های مجازی وجود دارد. فروش این گربه‌ها بسیار افزایش یافته و گزارش‌ها حاکی از آن است که بالغ بر ۱۲ میلیون دلار برای خرید گربه‌های مجازی هزینه شده است.
نحوه بازی کریپتوکیتیز
شما بدون داشتن هیچ گربه‌ای بازی را شروع می‌کنید و اولین کاری که باید انجام دهید این است که یکی از آن‌ها را از فروشگاه بخرید. بازار کاربرپسند بوده و شروع بازی آسان است. علاوه بر این، برای شروع پرورش گربه‌ها، به حداقل دو گربه منحصربه‌فرد نیاز دارید (از آنجا ‌که همه آن‌ها منحصربه‌فرد هستند، کار چندان سختی نخواهد بود). امکان شروع با یک گربه مجرد وجود دارد، اما پس از آن باید با شخص دیگری برای شروع پرورش همکاری کنید. اگر دو گربه دارید، می‌توانید بلافاصله پرورش آن‌ها را شروع کنید که این امر فرایندی آسان است که در آن شما تنها گربه‌هایی را که می‌خواهید پرورش دهید انتخاب می‌کنید و فقط یک دکمه را فشار می‌دهید. هنگامی که گربه‌های مجازی تولیدمثل کردند، یک تخم در موجودی شما تخم‌ریزی می‌شود. هنگامی که روی آیکون شبیه تخم‌مرغ کلیک می‌کنید، گربه از تخم خارج می‌شود و یک بچه‌گربه اضافی در انبار خود خواهید داشت.
گربه‌هایی که می‌توانید بخرید می‌توانند از نسل‌های مختلف باشند. نسل هر گربه دقیقاً زیر تعداد گربه‌ها قابل مشاهده است؛ برای مثال فرض کنید ما دو گربه داریم که هر دوی آن‌ها بخشی از نسل دوم هستند. اگر این دو گربه بعداً تولیدمثل کنند، نسل آن بخشی از نسل سوم گربه‌ها خواهد بود. هر گربه همچنین «جنسیت» متفاوتی دارد و در بازی کریپتوکیتیز یکی از آن‌ها «DAME» برای مؤنث و دیگری «‌SIRE» برای مذکر نامیده می‌شود. با تولیدمثل دو گربه شما، آن‌ها یک دوره نقاهت را تجربه می‌کنند و در آن دوره امکان تولیدمثل وجود ندارد. با ادامه‌یافتن این تولیدمثل‌ها، نسل گربه‌ها نیز عوض می‌شود و ترکیب ژن‌ها ادامه می‌یابد.
نحوه کارکرد کریپتوکیتیز
کریپتوکیتیز که یک بازی مبتنی بر بلاک چین است، روی الگوریتمی به نام ژنتیک یا GA اجرا می‌شود که سعی می‌کند الگوریتم ژنتیک واقعی را تقلید کند؛ یعنی اطلاعاتی که در یک بچه‌گربه ذخیره می‌شود، مانند DNA موجودات زنده است. در ما انسان‌ها، DNA حاوی کدی است که قد، رنگ مو، رنگ چشم و… را نشان می‌دهد. در بازی کریپتوکیتیز ژن‌های تأثیرگذار بر ظاهر عبارت‌اند از: رنگ، الگوهای روی خز و حالات صورت. در این مورد ژن‌ها می‌توانند روی رنگ پس‌زمینه نمایش داده‌شده همراه با بچه‌گربه نیز تأثیر بگذارند. در بدن انسان، حیوان یا گیاهان، DNA با پروتئین ساخته می‌شود. درمورد بچه‌گربه‌های کریپتو، ژن‌ها با اعداد ساده ساخته می‌شوند.
علاوه بر این، در زندگی واقعی، انسان‌ها یا حیوانات از طریق فرایند جفت‌گیری تولیدمثل می‌کنند؛ یعنی DNA یکی از والدین با DNA والد دیگر مخلوط شده و این امر به تولد یک فرزند منحصربه‌فرد منجر می‌شود. از آنجا که ژن‌ها مخلوطی از هر دو والدین هستند و این ترکیب هرگز نمی‌تواند یکسان باشد، هر کودک/ حیوان DNA منحصربه‌فردی خواهد داشت. اصول الگوریتم ژنتیک دقیقاً یکسان عمل می‌کند. کد منحصربه‌فرد یک بچه‌گربه کریپتو با کد دیگری مخلوط می‌شود و به این ترتیب یک بچه‌گربه جدید ایجاد می‌شود. در این بازی شکاف بین دو والدین هر بار که با هم جفت می‌شوند متفاوت است؛ به‌طوری‌که حتی «خواهر و برادر» DNA و ظاهر یکسانی ندارند.
الگوریتم ژنتیک و اتریوم چگونه به هم متصل می‌شوند؟
همان‌طور که گفتیم الگوریتم ژنتیک GA چیزی است که گربه‌های مجازی را ایجاد کرده و همه آن‌ها را منحصربه‌فرد نگه می‌دارد، اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که در این میان نقش بلاک چین و ارزهای دیجیتال چیست؟
برای پاسخ به این سؤال یکی از اصطلاحات مهمی که باید توضیح داده شود، قراردادهای هوشمند است. اتریوم از این نوع قراردادها برای ذخیره اطلاعات و استفاده از داده‌ها برای انجام محاسبات استفاده می‌کند. در ادامه به بررسی قراردادهای هوشمند و نقش آن در بازی کریپتوکیتیز می‌پردازیم.
قراردادهای هوشمند چیست؟

هنگام انجام تراکنش با یک رمز ارز مانند بیت کوین، از یک حساب به‌اصطلاح خارجی استفاده می‌شود. در رمز ارز بیت کوین تنها همین یک نوع حساب وجود دارد؛ درحالی‌که در اتریوم دو نوع حساب وجود دارد؛ حساب‌های خارجی و حساب‌های قراردادی. حساب‌های قراردادی از این نظر خاص هستند که متعلق به یک شخص واحد نیستند و مانند حساب‌های خارجی، یک آدرس دارند که هنگام انجام تراکنش ضروری است.

حساب‌های قراردادی همچنین حاوی یک قطعه کد هستند که با هر بار تراکنش، اجرا می‌شنود. این کد توسط یک ماینر اجرا می‌شود تا تأیید کند یک تراکنش انجام شده است. حساب‌های قراردادی همان قراردادهای هوشمند بوده و با تأیید تراکنش‌ها همواره در حال محاسبه هستند.
نحوه عملکرد قراردادهای هوشمند در بازی کریپتوکیتیز

کیتی بیس یک بلاک چین عمومی است؛ یعنی به‌کمک آن که تمام کدهای متصل به DAPP در دسترس عموم است. این بدان معناست که همه می‌توانند کدهای بچه‌گربه‌ها را که در این قراردادهای هوشمند ذخیره می‌شوند، مشاهده کنند. این محل ذخیره‌سازی KittyBase نام دارد که یکی از قراردادهای هوشمند پلتفرم کریپتوکیتیز است.

از آنجا که همه بچه‌گربه‌ها منحصربه‌فرد هستند، نمی‌توان آن‌ها را تعویض کرد؛ یعنی هیچ‌گاه امکان تغییر گربه‌های مجازی با یکدیگر وجود ندارد، مگر آنکه بخواهید مقدار موجودی خود را تغییر دهید. این قرارداد همان چیزی است که آن‌ها KittyOwnership می‌نامند و مسئول منحصربه‌فرد نگه‌داشتن ارزش هر بچه‌گربه است. هرچند ممکن است که دو گربه ارزش یکسانی نداشته باشند و البته هیچ‌گاه ارزش دو گربه یکسان نیست، اما از طریق همین قرارداد است که اگر یک گربه بخشی از یک تراکنش باشد، می‌تواند ارزش کل موجودی را تغییر دهد.

یکی دیگر از قراردادهای هوشمند KittyBreeding است و این همان چیزی است که کراس اوور را ممکن می‌کند. کد داخل قرارداد ترکیب ژن‌های دو گربه مختلف را در یک گربه جدید امکان‌پذیر می‌سازد.

یکی دیگر از قراردادهای هوشمند است که به شما امکان می‌دهد بچه‌گربه‌های خود را به بازیکنان دیگر بفروشید. همچنین امکان «قرض‌دادن» بچه‌گربه‌های برای تولیدمثل با گربه‌های بازیکنان دیگر را فراهم می‌کند.

درنهایت ما یک قرارداد داریم که به آن KittyMinting گفته می‌شود. این قرارداد تابعی است که مشابه عرضه اولیه کوین (ICO) کار می‌کند و این نحوه راه‌اندازی انجمن است؛ به این صورت که نسل اول گربه‌ها که به آن‌ها ژن صفر می‌گویند، ساخته می‌شود. گربه‌های ژن صفر به‌صورت رایگان واگذار می‌شوند تا انجمن کار خود را از یک نقطه شروع کند.
آموزش کسب درآمد در کریپتوکیز (CryptoKitties)
سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان از این بازی مبنی بر بلاک چین کسب درآمد کرد؟ در این بازی ارزش برخی گربه‌ها به‌دلیل کمیاب‌تربودن از سایر گربه‌ها بیشتر است و همین امر سبب افزایش قیمت آن‌ها در بیشتر بازی‌های مبتنی بر این پلتفرم است. بازیکنان یا افرادی که بچه‌گربه‌های مجازی را جمع‌آوری می‌کنند، بیشتر به نمونه‌های کمیاب علاقه‌مند هستند، اما از آنجا که همه بچه‌گربه‌ها منحصربه‌فردند، آیا همه آن‌ها کمیاب نیستند؟ این درواقع یک جنبه جالب از ارزش‌گذاری بچه‌گربه‌هاست. از آنجا که همه آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند، چه عاملی تعیین‌کننده نادربودن گربه‌هاست؟

به گفته یکی از توسعه‌دهندگان، درواقع کاربران تصمیم می‌گیرند چه چیزی کمیاب باشد و چه چیزی نباشد. اگر همه بازیکنان تصمیم بگیرند گربه‌هایی با چشمان سبز پرورش دهند، گربه‌های بیشتری با چشمان سبز ایجاد می‌شود و درنتیجه کمیابی و ارزش آن‌ها نیز کم می‌شود. این همچنین بخشی از دیدگاه کاربر و نحوه مشاهده آن‌ها از ویژگی‌های متفاوتی است که یک بچه‌گربه می‌تواند داشته باشد.
یکی از نادرترین ویژگی‌های بچه‌گربه‌ها مربوط به نسل آن‌هاست. در سال اول، گربه‌های نسل صفر ایجاد می‌شوند. در قراردادهای هوشمند، بیان شده است که سازندگان تنها می‌توانند ۵۰۰۰۰ عدد از این بچه‌گربه‌ها را از نسل صفر ایجاد کنند. از آنجا که این بچه‌گربه‌ها یک کلاه دارند، نادرتر از بقیه بوده بنابراین برای مثال ارزش بیشتری از یک گربه نسل یک دارند.
گربه های میوتیشن (Mewtations)

یکی دیگر از عواملی که به گربه‌ها ارزش می‌دهد، چیزی است که آن‌ها آن را میوتیشن (Mewtations) می‌نامیم. برخی از ژن‌ها در نسل صفر وجود ندارند؛ بنابراین تنها زمانی می‌توانند ظاهر شوند که یک جهش یا میوتیشن رخ دهد. بچه‌گربه‌هایی که میوتیشن (جهش) دارند، می‌توانند جدا از طبقات مختلف باشند. اولین گربه‌ای که یک میوتیشن خاص دریافت می‌کند، یک جواهر الماس می‌گیرد. در حال حاضر تنها ۲۴۳ گربه این جواهر را دارند. یک بچه‌گربه با یک جواهر الماس با قیمتی در حدود ۳-۴ اتریوم (حدود ۹۵۰ دلار) در بازار عرضه می‌شود. یک بچه‌گربه با یک جواهر الماس که هنوز با کسی تولیدمثل نکرده است، می‌تواند گران‌تر نیز باشد، اما ارزش‌گذاری آن‌ها دشوار است؛ زیرا مدت زیادی است که فروخته نشده است.

گربه‌های دوم تا دهم به‌جای الماس، طلا دریافت می‌کنند. این گربه‌ها نیز کمیاب هستند، اما نه به اندازه گربه اول. قیمت این بچه‌گربه‌ها حدود ۵/۰ ETH (حدود ۱۲۰ دلار) است. سیستم جواهر تا جایی ادامه می‌یابد که گربه ۱۱ تا ۱۰۰ یک جواهر آمیتیست و گربه ۱۰۰-۵۰۰ یک جواهر لاجورد دریافت می‌کند.
گربه های فاندر (Founder cats)

 
انواع دیگر با ارزش بچه‌گربه‌ها، گربه‌های فاندر یا همان مؤسس بوده که جزء اولین ۱۰۰ گربه‌ای هستند که تا به حال روی این پلتفرم وجود دارند. ارزش گربه‌های فاندر با شماره شناسه آن‌ها مشخص می‌شود و هرچه شماره شناسه آن‌ها کمتر باشد، ارزششان بیشتر است. در چند ماه گذشته، این بچه‌گربه‌ها از محدوده ۱۵ تا ۲۵ اتریوم به فروش رسیده‌اند که بین ۳۵۷۷ دلار تا ۵۹۶۲ دلار است.
گربه های انحصاری (Exclusive cats)

این گربه‌ها توسط تیمی که روی بازی کریپتوکیتیز کار می‌کردند، معرفی شدند. آن‌ها برای کار استثنایی یا قیمت آن در برخی رقابت‌ها ایجاد شدند. برخی از این گربه‌های منحصربه‌فرد با مبلغ هنگفتی فروخته شده‌اند. یکی از نمونه‌ها یک گربه بود که به قیمت ۱۴۰۰۰۰ دلار فروخته شد و تمام پول آن به یک مؤسسه خیریه برای حمایت از هنرمندان پرداخت شد. گربه دیگری نیز به قیمت ۲۵۰۰۰ دلار به فروش رسید و پول آن صرف حفاظت از اقیانوس شد.

ارزش این گربه‌ها از کمیاب‌بودن و سن آن‌ها نشئت می‌گیرد و همان‌طور که در مثال‌های بالا نشان داده شد، ارزش آن می‌تواند به‌شدت متفاوت باشد. گربه‌های انحصاری دیگر تنها به قیمت ۲-۳ ETH فروخته می‌شوند که ثابت می‌کند برخی از آن‌ها ارزشمندتر از بقیه هستند. گربه‌های Mewtated، Founder و Exclusive تنها چند نمونه از گربه‌های مختلف هستند که در بازی وجود دارند. با نگاهی به گربه‌های مختلف و مبلغی که مردم آن‌ها را به فروش می‌رسانند، واضح است که مردم می‌توانند از این بچه‌گربه‌های مجازی درآمد کسب کنند. توانایی پرورش گربه‌هایی که میوتیشن نادری به دست می‌آورند؛ به‌طوری‌که آن‌ها یک جواهر الماس دریافت می‌کنند، فرصت کسب درآمد را افزایش می‌دهد، اما چندان پایدار نیست؛ زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که شما هرگز چنین گربه‌ای دریافت کنید.
راه‌های مختلف برای کسب درآمد در بازی کریپتوکیتیز
به‌طورکلی، حتی گربه‌های معمولی هم قابلیت فروش دارند، اما چون ارزش آن‌ها بسیار بالا نیست، شما با فروش آن‌ها پول کمتری کسب می‌کنید، اما این قابلیت نیز وجود دارد که شما فردی خوش‌شانس باشید و هنگام تولیدمثل گربه‌ها، گربه‌ای با جواهری خاص دریافت کنید. همچنین الگوهای پرورشی وجود دارد که دقیقاً به شما می‌گوید کدام گربه‌ها را با یکدیگر پرورش دهید تا گربه‌های کمیاب‌تری ایجاد کنید؛ البته این امر نیز تا حدودی یک ریسک است؛ زیرا گربه‌های مورد تقاضا همیشه تغییر می‌کنند. گربه‌ای که امروز فوق‌العاده ارزشمند است، ممکن است فردا به این اندازه ارزش نداشته باشد.

در این میان، باید توجه داشت که پرورش تنها یک راه برای کسب درآمد در کریپتوکیتیز است. راه دیگر خرید و سپس فروش است. گاهی اوقات می‌توان یک بچه‌گربه را با قیمت پایین خریداری کرد و سپس برای سود آن را فروخت. درنهایت، این امکان نیز وجود دارد که سرپرستی یکی از گربه‌های خود را واگذار کنید؛ یعنی افراد دیگر می‌توانند گربه شما را به‌عنوان جفت جدید گربه خود انتخاب کنند. در این صورت نیز شما سود زیادی دریافت خواهید کرد، اما کریپتوکیتیز نیز مقدار کمی حق کمیسیون دریافت می‌کند. این کارمزد ۷۵/۳ درصد از کل مبلغ معامله است.
چند نکته مهم پیش از ورود به بازی کریپتوکیتیز

پلتفرم کریپتوکیتیز به‌صورت اپلیکیشن وجود ندارد و یک بازی کاملاً تحت وب است.
استفاده از این بازی تنها با مرورگرهای فایرفاکس و کروم انجام می‌شود.
برای استفاده از این بازی لازم است کیف پول متامسک را به‌صورت افزونه بر مرورگر دانلود و نصب کرد.
برای خرید گربه داشتن مقداری رمز ارز اتریوم در کیف پول متامسک ضروری است.

نحوه ثبت‌نام و ورود به بازی

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، کریپتوکیتیز یک بازی تحت وب است؛ بنابراین برای شروع و ثبت‌نام در این بازی لازم است ابتدا وارد سایت https://www.cryptokitties.com شوید.
در صفحه اول برای ثبت‌نام ابتدا روی گزینه Get Your Own Kittiey کلیک کنید.
اطلاعات خواسته‌شده در این بخش را وارد کرده و روی Continue کلیک کنید تا اکانت شما ساخته شود.
در این مرحله از شما خواسته می‌شود کیف پول متامسک خود را از Chrome Web Store اضافه کنید؛ برای این منظور روی گزینه Get from Chrome Web Store کلیک کنید و وارد فروشگاه شوید و به‌صورت رایگان کیف پول متامسک را دانلود و به مرورگر خود اضافه کنید.
در مرحله بعد برای خرید گربه (نر/ ماده) لازم است مقداری اتریوم را به کیف پول متامسک انتقال دهید (گربه‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند قیمت‌گذاری می‌شوند).
راحت‌ترین راه برای مشاهده و خرید گربه‌ها Marketplace است. با کلیک روی این کلمه می‌توانید انواع گربه و قیمت‌های فروش آن‌ها را مشاهده کنید.
گربه خود را از Marketplace انتخاب کنید. روی آن کلیک کرده و مبلغ آن را به‌صورت واقعی با اتریوم پرداخت کنید (برای واریز اتریوم به کیف پول متامسک نیز مانند سایر کیف پول‌ها عمل کرده و آدرس آن را به صرافی که اتریوم خریداری کرده‌اید، بفرستید و سایر مراحل را انجام دهید).

جمع‌بندی
راه‌اندازی یک حساب کاربری برای شروع تجارت در بازی کریپتوکیتیز فرایندی بسیار آسان و سریع است. ما در این مقاله به‌طور کامل به معرفی، بررسی و ثبت‌نام در پلتفرم کریپتوکیتیز پرداختیم. این بازی مانند سایر بازی‌های دنیای متاورس می‌تواند علاوه بر ایجاد سرگرمی برای شما، منبع کسب درآمد نیز باشد؛ بنابراین اگر شما نیز از افراد علاقه‌مند به بازی‌های دنیای کریپتوکارنسی هستید، این بازی ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد.
پرسش‌های متداول

بنیان‌گذاران بازی کریپتوکیتیز چه کسانی هستند؟

یک تیم استارتاپی از ونکوور کانادا کریپتوکیتیز را ایجاد کرده و آن را Axiom Zen نام‌گذاری کردند. این بازی روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود که یک رمز ارز شناخته شده است.

بازی کریپتوکیتیز چیست؟

بازی کریپتوکیتیز یک بازی مبتنی بر بلاک چین است که در آن می‌توانید گربه‌های مجازی را با پول واقعی خریداری کنید، آن‌ها را پروش دهید و درصورت تمایل به فروش برسانید.

بازی کریپتوکیتیز داری چه نسخه‌هایی است؟

پلتفرم کریپتوکیتیز به‌صورت اپلیکیشن وجود ندارد و یک بازی کاملاً تحت وب است.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *