دسته‌ها
اخبار

قیمت ریال قطر امروز بازار آزاد به صورت لحظه ای

فهرست این مقاله
قیمت لحظه ای ریال قطر

ریال قطر واحد ارز رسمی این کشور است. این کشور در امتداد ساحل شبه جزیره عربستان واقع شده است. واحد پولی قطر در نمادشناسی پول با کد ارزی QAR شناخته می‌شود. این واحد پولی از ۱۰۰ درهم تشکیل شده است.
این واحد پولی را به صورت مخفف با کد QR نیز نشان می‌دهند. در زبان انگلیسی این واحد پولی با QR و در زبان عربی با ر.ق شناخته شده است. تمام اسکناس‌ها و سکه‌های قطری توسط بانک مرکزی کشور قطر صادر می‌شوند. هدف از این کار ایجاد ثبات پولی و همچنین کنترل نظارت بر ارز این کشور است. در اینجا به آشنایی و بررسی اجمالی واحد پولی قطر خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.
ریال قطر چیست؟
ریال کشور قطر در سال ۱۹۷۳ با شکل‌گیری دبی در امارات متحده عربی، جایگزین واحد پولی مشترک قطر و دبی شد. در این زمان، قطر جداگانه ریال را به بازار عرضه کرد.
ریال مخصوص قطر و دبی، بنابر دلایلی در سال ۱۹۶۶ توسط دولت لازم الاجرا محسوب شدند. زیرا در زمان استفاده از ارز قبلی که روپیه هند نام داشت، به دلیل کاهش ارزش پول هند، ضررهایی بر کشور‌های حامی این پول وارد شد. QR به دلار آمریکا با نرخ ۳.۶۴ ریال در ازای هر دلار یا به شکل USD/QAR = ۳.۶۴ معامله می‌شود. افزایش ارزش ریال، شوک‌های احتمالی اقتصادی را کاهش می‌دهد.
صنعت نفت و گاز به طور تقریبی نیمی از تولید ناخالص داخلی قطر و در مجموع کل صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. این موضوع در نوسانات قیمت ریال این کشور مشهود است.
تاریخچه ریال قطر
این واحد پولی، تاریخچه پیچیده‌ای ندارد و برای بررسی آن باید به بحث تاریخچه ارز انگلیس در خاورمیانه اشاره کرد که در مجال این مقاله نیست. به طور خلاصه، قطر تا ۱۹۶۶ از روپیه هند به عنوان روپیه خلیج فارس به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کرد. هنگامی که هند در سال ۱۹۶۶ ارزش روپیه را کاهش داد، قطر به همراه سایر کشورهای حامی روپیه، ترجیح داد ارز مستقل خود را معرفی کند.
قبل از معرفی ارز مستقل، قطر برای مدت کوتاهی ریال عربستان را استفاده کرد. سپس ریال قطر و دبی پس از امضای توافق‌نامه ارزی این دو کشور در ۲۱ مارس ۱۹۶۶ به بازار معرفی شدند. ریال عربستان معادل ۱.۰۶۵ روپیه خلیج فارس ارزش داشت، در حالی که ریال قبل از کاهش، ارزشی برابر با روپیه خلیج فارس را تجربه کرده بود. پس از پیمان با دبی که تا مدتی ادامه داشت، قطر صدور ریال قطری مستقل از دبی را در ۱۹ مه ۱۹۷۳ آغاز کرد.
نمونه‌های قدیمی ریال قطری به مدت ۹۰ روز به طور متوالی در گردش بودند و پس از مدتی از مسیر گردش خارج شدند. استفاده از واحد پول ارزی مستقل در این زمان آغاز شد.
نوسانات ارزی ریال قطر
در سال ۲۰۱۷، ارزش ریال در بازار خارج از کشور دبی، پس از قطع ارتباط برخی از کشور‌های خارجی با بانک قطر دچار تغییراتی شد. این تغییر به دلیل کمبود نقدینگی ارزی صورت گرفت. طی مدتی که نقدینگی شرایط نزولی را سپری می‌کرد، نرخ دلار آمریکا برابر با ۳.۶۴ ریال قطر بود.
دوره مذکور را به عنوان بحران دیپلماتیک می‌نامند، این بحران ناشی از قطع روابط دیپلماتیک توسط چندین کشور بود. به دنبال این بحران، اجازه استفاده از حریم هوایی و مسیر‌های دریایی برای قطر میسر نبود؛ زیرا ادعایی مبنی بر حمایت قطر از تروریسم وجود داشت.
این امر همچنین منجر به توقف تجارت اسکناس قطر در خارج از این کشور با بانک‌های خاص در برخی کشورها مانند انگلیس شده است. جالب است بدانید که در داخل قطر، بانک مرکزی این کشور به خرید و فروش دلار با نرخ ارز ثابت می‌پردازد.
از سال ۲۰۱۹، همچنان برخی از کشورها روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند. در اواسط ۲۰۱۹، ارزش این واحد پولی برابر با USD/QAR = ۳.۶۴ شد. در واقع تغییری در ارزش این ارز صورت نگرفت و برای همیشه ثابت ماند.
نرخ ارز ثابت ریال قطر
این واحد پولی با نرخ ثابت ۳.۶۴ به دلار آمریکا متصل است. این نرخ با فرمان سلطنتی شماره ۳۴ سال ۲۰۰۱، به امضای حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، در ۹ ژوئیه ۲۰۰۱ به شکل قانونی ثبت شده است.
در ماده ۱ قانون مذکور آمده است که نرخ ریال قطر در برابر دلار آمریکا ۳.۶۴ است و برای خرید و فروش دلار‌های بانک مرکزی قطر از سایر بانک‌های فعال، باید بالاترین حد ۳.۶۴۱۵ ریال و پایین‌ترین حد ۳.۶۳۸۵ ریال را در نظر گرفت. ماده ۲ قانونی، میزان و زمان فروش دلار آمریکا و شرایط مرتبط با فروش و پرداخت این دلار را از طریق بانک مرکزی قطر نشان می‌دهد. ماده ۳ این قانون، فرمان سلطنتی شماره ۶۰ صادر شده در سال ۱۹۴۵ را لغو می‌کند.
نمونه‌‌ ای از مبادلات ریال قطر به دلار آمریکا
نرخ ارزی یک دلار آمریکا برابر ۳.۶۴ ریال است. متاسفانه این قیمت ارز برای مبادله مسافرتی محسوب نمی‌شود. بانک‌ها و خدمات صرافی به طور معمول ۳ تا ۵ درصد حق خدمات تبدیل ارز را از خریدار دریافت می‌کنند. این نرخ با توجه به نرخ ارز ارائه شده به مشتری قابل تخمین است.
بنابر موضوع بالا، اگر مسافری به قطر سفر کند، هر دلار را به جای ۳.۶۴ ریال با نرخ ۳.۴۶ ریال دریافت خواهد کرد. این مقدار به طور تقریبی ۵ درصد کمتر از مقدار ثابت است.
فرض کنید مسافری با دریافت ۳۴۶۰ ریال، ۱۰۰۰ دلار را تبدیل کند. مسافر مقداری از این پول را در سفر خود خرج می‌کند. هنگامی که قصد دارد به آمریکا بازگردد، باید ۱۵۰۰ ریال خود را به دلار تبدیل کند. باتوجه به اینکه نرخ رسمی ارز برابر با ۳.۶۴ است، برای فهمیدن مثال باید هر ریال قطر را به ۳.۶۴ تقسیم کنید. حاصل این تقسیم برابر با ۰.۲۷۴۷۲۵ است.
بنابراین، مبلغ پیش‌بینی شده مسافر ۱۴۲.۰۸ دلار است. اما باید به یاد داشته باشید که بانک‌ها و صرافی‌ها به طور معمول هزینه خدماتی دریافت می‌کنند که در واقع این کارمزد در نرخ ارز گنجانده می‌شود.
درنتیجه، به جای دریافت ۰.۲۷۴۷۲۵ دلار به ازای هر ریال، مسافر به طور حتم نرخی نزدیک به ۰.۲۶۱ دلار را باید بپردازد که به طور تقریبی ۵ درصد کمتر از نرخ ثابت است. با حساب و کتاب بالا متوجه خواهید شد که به جای دریافت  ۱۴۲.۰۹ دلار باید مبلغ ۳۹۱.۵۰ ریال از سوی مسافر دریافت شود.
سکه ‌های ریال قطر
در سال ۱۹۶۶ سکه‌هایی با نام‌های قطر و دبی با قالب‌های ۱، ۵، ۱۰، ۲۵ و ۵۰ درهم معرفی شدند. در سال ۱۹۷۳، سری جدیدی از سکه‌ها در همان اندازه و ترکیبات قطعات قبلی، به طور مجدد ارائه شد. تفاوت مشهود در سکه‌های جدید و قدیم تنها مرتبط به نام قطر است. در واقع نام دبی از سکه‌ها حذف شد و سکه‌های مستقل ریال در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفت.
اسکناس ‌های ریال قطری
در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۱۹۶۶، هیئت ارزی قطر و دبی، اسکناس‌هایی را در قالب ۱، ۵، ۱۰، ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ ریال معرفی کردند. این اسکناس‌ها در ۱۹ مه ۱۹۷۳ با نمونه‌های آژانس پولی قطر در واحد‌های ۱، ۵، ۱۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ ریال جایگزین شدند.
اسکناس ۵۰ ریالی واحد قطر در سال ۱۹۷۶ صادر شد. بانک مرکزی قطر با فرمانی به نام فرمان ۱۵، در ۵ آگوست ۱۹۷۳ تاسیس شد. پس از تاسیس، تمامی اسکناس‌ها و سکه‌های منتشر شده توسط آژانس پولی قطر به مالکیت بانک مرکزی درآمد اما همچنان به مدت چند سال نمونه‌های قبلی به گردش خود ادامه دادند.
در تاریخ ۱۹ دسامبر سال ۲۰۲۰، بانک مرکزی قطر پنجمین سری اسکناس خود را برای گردش صادر کرد. اسکناس ۲۰۰ ریالی در مجموع اسکناس‌های جدید صادر شده نیز گنجانده شد. قسمت جلویی نمونه‌ها، یک طرح مشترک مبتنی بر الگو‌های هندسی سنتی، گیاهان قطر، پرچم قطر و دروازه‌ای به نمایندگی از معماری تاریخی قطر را نشان می‌دهد.
سخن آخر
ریال قطر واحد پولی این کشور است که با نماد QAR نشان داده می‌شود. این واحد ارزی در قطر به شکل ر.ق و در زبان انگلیسی QR معرفی شده است.
تاریخچه ریال کشور قطر به طور کلی به تاریخچه واحد‌های پولی خلیج فارس وابسته است. این موضوع با بررسی تاریخ حضور انگلیس در خاورمیانه، به طور کامل خود را نشان داده است.
قطر همانند بیشتر کشور‌های خلیج فارس از روپیه استفاده می‌کرد. پس از تشکیل حکومت دبی در امارات، بر اساس توافق‌‌نامه بین دبی و قطر واحد‌ پولی ریال وارد بازار شد. استفاده از واحد پولی مشترک بین قطر و دبی تا زمانی ادامه داشت که این دو کشور تصمیم به استقلال واحد مالی گرفتند.
در پی استقلال مالی، قطر ریال خود را به ارز‌های موجود در جهان معرفی کرد. امروزه ریال این کشور به دلیل جریانات دیپلماتیک، قیمتی ثابت را تجربه می‌کند به گونه‌ای که برخی کشور‌ها حتی از مبادله‌ این ارز امتناع می‌ورزند. در حال حاضر ریال قطر یکی از ارز‌های ثابت جهانی وابسته به دلار محسوب می‌شود که  از نظر ارزش ارتباطی کم اما مستقیم با صنعت قطر دارد.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” ارز “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *