دسته‌ها
اخبار

فارس – بهره‌وری نیروی کار بر اساس ارزش افزوده 82.3 درصد شده است


یونیت آزاد خبر –
حاتم شاکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ به مناسبت هفته کار و کارگردر مورد نقش کارگران در تولید و رشد اقتصادی و بهره‌وری کل تولید در ایران چه قدر است؟، گفت: شاخص بهره‌وری نیروی کار برای اندازه‌گیری بهره‌وری نیروی کار در سطح یک فعالیت اقتصادی از نسبت شاخص ارزش افزوده به شاخص تعداد شاغلان استفاده می‌شود.
به گفته وی،‌بهره وری نیروی کار رایج ترین شاخصی است که در بررسی یک اقتصاد، صنعت و یا یک واحد تولیدی به کار برده می‌شود. از دلایل این امر می‌توان به سهم نسبتاً زیاد هزینه نیروی کار در ارزش بسیاری از تولیدات و نیز موجود بودن اطلاعات مربوط به نهاده نیروی کار در مقایسه با آمار و اطلاعات مربوط به نهاده‌های دیگر مانند سرمایه اشاره کرد.
شاکرمی گفت: تغییرات شاخص بهره وری نیروی کار به دلایل مختلفی نظیر تغییر سطح کیفی نیروی کار به واسطه آموزش، کسب تجربه و تخصص در کار، تغییر شرایط کار، مهارت در مدیریت، تغییر در تکنولوژی مورد استفاده رخ می‌دهد. شناسایی علت یا علل تغییر بهره وری نیروی کار از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا از این طریق می‌توان روی شاخص بهره وری نیروی کار تأثیر گذاشت .
وی این نکته را هم گفت: در حال حاضر از موانع رشد بهره وری نیروی کار، پایین بودن انباشت سرمایه انسانی کارآمد و عدم استفاده مناسب از آن در فرآیند تولید، فقدان ارتباط لازم بین حقوق و دستمزد با بهره وری و نا هماهنگی و عدم انطباق بین نوع شغل و مهارت نیروی به شمار می‌رود.
به گفته معاون روابط کار، از راهکارهای رفع این مانع ایجاد ارتباط بین توسعه نظام آموزشی و نیازهای بازار کار از نظام آموزشی کشور است. ارتقا سطح کیفی نیروی کار از طریق آموزشهای ضمن خدمت، آموزشهای فنی حرفه‌ای لازم به منظور بالا بردن سهم شاغلان متخصص و ایجاد انگیزه لازم در نیروی کار از طریق به وجود آوردن ارتباط بین سطح دستمزد و حقوق با سطح بهره وری ممکن می‌شود. تلاش بر این بوده تا ساز و کار پرداخت مزد و حقوق به گونه باشد تا زمینه های لازم برای استقرار نظام های کارمزدی و پاداش مبتنی بر بهره وری گسترش یابد و در این زمینه موانع قانونی کاهند ه بهره وری کاهش یابد.
معاون روابط کار تصریح کرد: با توجه به آمار و اطلاعات استخراج شده از سازمان ملی بهره‌وری، شاخص بهره وری نیروی کار بر اساس ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی در سال 1398 به میزان 82.3 درصد است که نسبت به سال 1397 روند کاهشی داشته است.
وی گفت: همچنین آمار و اطلاعات مربوط به بهره وری نیروی کار استخراج شده از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز موید روند کاهشی بهره وری نیروی کار سال 1398 نسبت به سال 1397 بوده است.
شاکرمی گفت: پیش بینی رشد 8 درصدی اقتصاد ایران در طول سالهای قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور و 30 درصد از این رشد از محل ارتقای بهره وری تامین شود، لذا با توجه به پایین بودن سطح بهره وری در اقتصاد ایران نسبت به سایر کشورهای درحال توسعه، امکان جهش و رشد آن  تنها به واسطه ی وجود ظرفیتهای خالی و استفاده از آن امکانپذیر می‌شود.
انتهای پیام/ب
∎​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *