دسته‌ها
اخبار

شاخص FCAS یا شاخص فاندامنتال دارایی چیست؟

یکی از موضوعات مهم در حوزه تحلیل فاندامنتال ارزها شاخص FCAS، مخفف Fundamental Crypto Asset Score  است که در ادامه به معرفی این شاخص مهم می‌پردازیم؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. 
شاخص فاندامنتال FCAS سلامت پروژه‌های ارز را بررسی می‌کند که ین امتیاز به‌دلیل ارتباط اصول اولیه چرخه عمر پروژه حاصل می‌شود. در معنای کلی کلمه «شاخص» بیانگر عددی است که می‌تواند تغییر یک یا چند متغیر را نمایش دهد.‌FCAS  یک شاخص برای اندازه‌گیری امتیاز بنیادی ارزهای دیجیتال است که درواقع با یاری این شاخص می‌توان ارزهای دیجیتال را از نظر بنیادی درجه‌بندی و سپس باهم مقایسه کرد.
در تحلیل بنیادی یا همان FCAS عواملی که به‌صورت مستقیم بر قیمت یک دارایی تأثیرگذار هستند، بررسی می‌شوند؛ برای نمونه از جمله این عوامل می‌توان به صنعت، تصمیم‌گیری‌های مهم دولتی و دیگر صورت‌های مالی شرکت اشاره کرد. رتبه‌بندی ارزها براساس معیارهایی مشخص می‌شود که عبارت‌اند از:

در نظر گرفتن فعالیت کاربر
بررسی رفتار توسعه‌دهنده
بررسی بلوغ بازار

با بررسی دقیق‌تر می‌توان دریافت که شاخص FCAS نتیجه این سه معیار است. محدوده شاخص FCAS ۰ تا ۱۰۰۰ برآورد می‌شود. هر مقدار که شاخص FCAS در یک ارز بالاتر باشد، آن ارز معتبرتر خواهد بود. همچنین این رتبه‌بندی طی بازه‌ای از اعداد در دسته‌های حروف انگلیسی قرار می‌گیرد؛ به عبارت دیگر ارزهای دیجیتالی که ارزش بالایی دارند، در دسته a قرار داشته و همچنین آینده بهتری از نظر سوددهی برایشان پیش‌بینی می‌شود.
تحلیل فاندامنتال FCAS  فواید زیادی است که یکی از آن‌ها دریافت سریع اطلاعات از طریق این تحلیل است. اگر به‌دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً شاخص‌های مهمی مانند نمودار  Fcas و دیگر شاخص‌ها مانند nvt را نیز بررسی کنید.
فهرست این مقاله
بررسی سه معیار شاخص FCAS در دنیای رمز ارز
۱- در نظر گرفتن فعالیت کاربر
در این معیار رفتار تمام کاربران در یک پروژه اندازه‌گیری می‌شود که شامل فعالیت‌های آن‌ها در یک شبکه است. این پارامتریکی از پیچیده‌ترین پارامترهایی است که ما آن‌ها را درجه‌بندی می‌کنیم و این کار به اطلاعات ما درباره هر پروژه بستگی دارد. امتیازهایی که در این معیار به کاربران داده می‌شود، شامل ویژگی‌های زیر است:

بهبود فعالیت کاربران
تغییر و دست‌کاری اعداد

فعالیت کاربر، فعالیت درون زنجیره‌ای را می‌سنجد. این معیار همه فعالیت‌های زنجیره‌ای را برای تشخیص میزان رشد مقایسه می‌کند. همچنین انواع آدرس‌ها و رویدادها را نیز به‌طور دقیق بررسی کرده و فعالیت شبکه را تا حدودی مشخص می‌کند. این زیر نظر گرفتن فعالیت کاربران به‌خوبی می‌تواند مانع دست‌کاری افراد شود.
فعالیت کاربر دو گزینه مهم زیر را شامل می‌شود:

به‌کارگیری پروژه: در این قسمت فعالیت کیف پول‌هایی که توسط کاربران اجرا شده است، زیر نظر گرفته می‌شود.
فعالیت شبکه: در این بخش نکته اصلی که تمرکز بیشتری بر آن می‌شود، فعالیت کیف پول ماینرها و سرمایه‌گذاران است.

به‌طورکلی فعالیت کاربران تأثیر مستقیمی بر شاخص FCAS دارد.
۲- رفتار توسعه‌دهندگان در شاخص FCAS
منظور از رفتار توسعه‌دهندگان، شاخص فعالیت و سودرسانی تعدادی توسعه‌دهنده روی برخی از بلاک چین‌هاست. پارامترهای مؤثر بر FCAS در این بخش شامل  موارد زیر هستند:

تغییرات کد
توسعه کد و بهبود کد
مشارکت در پروژه

تغییرات کدهای برنامه‌نویسی به‌منظور افزایش سرعت در بلاک چین‌هاست و درنتیجه می‌تواند خرید و فروش رمز ارزی را نیز راحت‌تر کند. همچنین با توسعه این کدها می‌توان امنیت را نیز در صرافی‌های آنلاین افزایش داد و درنتیجه اعتماد مشتریان نیز تا حد زیادی افزایش می‌یابد.
در این قسمت ۳۰ متغیر با اطلاعاتی که در GitHub,Gitlab,BitBuKet وجود دارد، مقایسه شده و با استفاده از آن تغییرات ایجادشده  در کد و درگیری جامعه مشخص می‌شود. عملکرد برنامه‌نویسان پروژه در FCAS یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تأثیرگذار در این تحلیل است و سهم بسزایی در توسعه و پیشرفت یک پروژه دارد.
سه عامل مهم در بهبود عملکرد برنامه‌نویسان عبارت است از: مشارکت جامعه، تغییرات کدهای برنامه‌نویسی شده یا بهبود این کدها. اطلاعات موردنیاز برای آپدیت کدها از تعداد COMMITهایی که به گیت‌ها منتقل شده باشد، به دست می‌آید. پارامتر FCAS که به‌تازگی در کوین مارکت کپ اضافه شده، شامل داده‌ها و اطلاعاتی در خود پروژه و صرافی‌هاست.

۳- بلوغ بازار
بلوغ بازار شامل پارامترهای نقدینگی و ریسک است و تغییرات این دو پارامتر می‌تواند بر بازار و پتانسیل قیمت رمزارزها و نوسان قیمت تأثیرگذار باشد. از بلوغ بازار برای امتیازدهی استفاده می‌شود. می‌توان بیان کرد که این عامل مهم به‌راحتی نوسانات قیمت، ریسک بازار و ثبات قیمت را پیش‌بینی می‌کند؛ البته ناگفته نماند این معیار در مقایسه با دو معیار دیگر اهمیت کمتری دارد.
چگونگی رتبه‌بندی در شاخص فاندامنتال FCAS 

رتبه‌بندی در شاخص فاندامنتال FCAS براساس قوانین قرارداد به‌صورت زیر انجام می‌شود:

هر ارزی که امتیاز ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ داشته باشد، دارای رتبه عالی بوده و با حرف s نمایش داده می‌شود. اگر توانایی خرید این ارزها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در اسرع ‌وقت یکی از آن‌ها را خریداری کنید؛ زیرا این ارزها دارای آینده خوب و سوددهی بسیار بالایی هستند.
اگر رتبه ارز بین ۷۵۰ تا ۸۹۹ باشد، این رمز دارای رتبه مطلوبی است و با حروف a نمایش داده می‌شود. این دسته از ارزها از نظر ارزشی در رتبه دوم قرار دارد و می‌تواند انتخاب خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد.
اگر رمز ارز رتبه بین ۶۵۰ تا ۷۴۹ باشد، به این معناست که این عرض معمولی بوده و با حرف b نشان داده می‌شود. ارزهای دیجیتالی که در این دسته قرار دارند، ارزهایی با ارزش متوسط دارند و به‌طور دقیق نمی‌توان آینده آن‌ها را در بازار ارزهای دیجیتالی بررسی کرد.
در برخی موارد ممکن است یک رمز ارز امتیازی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ و ۴۹ داشته باشد که در این موارد رتبه آن در مرز هشدار است و با حرف C  نشان داده می‌شود. خرید این دسته از ارزها به‌دلیل نوسانات قیمت یا بی‌ثباتی آن‌ها کمتر توصیه می‌شود.
اگر یک رمز ارز امتیازی کمتر از ۵۰۰ داشته باشد، به معنای آسیب‌پذیر بودن آن ارز است و با F نشان داده می‌شود. رمز ارزی که در این دسته جای می‌گیرد، طرفداران زیادی ندارد و کمتر کسی در این دسته سرمایه‌گذاری می‌کند.

بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه ‌به توانایی خود در خرید ارزهای دیجیتال، از یکی از این رتبه‌بندی‌های بالا رمز ارزی خریداری کنند. البته پیشنهاد می‌کنیم از خرید ارزهایی که  در رتبه‌هایی مانند  F قرار دارند، پرهیز کنید؛ زیرا خرید ارزهایی که در رتبه‌های پایینی قرار دارند، نه‌تنها سود زیادی ندارد، بلکه در برخی موارد که بازار شرایط نابسامانی داشته باشد، می‌تواند موجب ضرررسانی نیز بشود. از جمله ارزهایی که در رتبه S قرار دارند، می‌توان به بیت‌کوین، اتریوم و تتر اشاره کرد.
جدیدترین رتبه‌بندی‌ها را می‌توانید در سایت‌های معتبر ارائه‌دهنده ارزهای دیجیتال یا صرافی‌ها مشاهده کنید. یکی از معتبرترین سایت‌ها در زمینه ارزهای دیجیتال سایت کوین مارکت کپ نام دارد.
نمودار FCAS و نحوه خواندن آن در وب‌سایت‌ها

یکی از راه‌های تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال بررسی نمودار رتبه‌بندی FCAS  بوده که یکی از آسان‌ترین راه‌های کسب اطلاعات برای سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتالی است. این نمودار شامل یک خط افقی است؛ به‌طوری‌که این خط از ۰ تا ۱۰۰۰ درجه‌بندی ‌شده و جایگاه ارز موردنظر را به‌خوبی نشان می‌دهد. 
در نمودار تحلیل شاخص FCAS می‌توان نام رمز ارز را در سمت راست و رتبه رمز ارز را که با حروف انگلیسی  S برای رتبه اول و از A تا F  برای رتبه‌های بعدی نمایش داده می‌شود، مشاهده کرد. این نمودار می‌تواند تغییرات هفت روز اخیر ارز موردنظر را نیز به‌طور واضح نشان دهد. همچنین در این روش می‌توان اطلاعات مناسبی درباره دیگر ارزهای رقیب نیز به دست آورد و تصمیم‌گیری‌ درست‌تری صورت داد.
نمودار به‌روزرسانی‌شده شاخص FCAS را می‌توان به‌صورت آنلاین از سایت‌های معتبر که در زمینه ارزهای دیجیتالی فعالیت دارند، مشاهده کرد. یکی از این سایت‌های معتبر کوین مارکت کپ است. با استفاده از این نمودار می‌توانید رشد و افت یک ارزش و اینکه در مقایسه با دیگر ارزها در چه وضعیتی قرار دارد را به‌راحتی متوجه شوید.
مزایا و معایب  شاخص FCAS 
شاخص FCAS  مانند دیگر شاخص‌های تحلیل ارزهای دیجیتال علاوه بر مزایایی فراوانی مانند تحلیل سریع و اطلاعات مفیدی که به دست می‌دهد، معایبی هم دارد. همان‌طور که اطلاع داریم، روش‌های زیادی برای تغییر و دست‌کاری اطلاعات مشتریان فعال در یک برنامه و معاملات صرافی‌ها وجود دارند، ولی شرکتی که به‌طور واسطه FCAS را ارائه می‌دهد، از در نظر گرفتن این تغییرات و تحریفات امتناع کرده و فرض می‌کند اطلاعات همگی درست منتقل شدند.
با توجه ‌به مطالب بالا می‌توان نتیجه گرفت که هرچند پارامتر FCAS اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، کاربر باید جداگانه عوامل تأثیرگذار را بررسی کند تا به اطمینان برسد.
مقایسه پارامتر FCAS  و پارامتر NVT

پارامتر NVT یکی دیگر از مهم‌ترین پارامترها برای سنجش ارزشمندی یک رمز ارز است. این پارامتر  از نسبت ارزش کل یک شبکه به حجم تراکنش‌هایی آن به دست می‌آید. منظور از حجم تراکنش‌ها در یک شبکه میزان تراکنش‌ها در ۲۴ ساعته گذشته آن ارز است. پارامتر NVT نقش بسزایی در تشخیص فعالیت‌های کاربران به‌عنوان یک سرمایه‌گذار دارد.
اگر ارزش کلی شبکه بالا و فعالیت مشتریان در آن شبکه پایین باشد، پارامتر NVT آن رمز ارز زیاد است که یکی از نشانه‌های نزولی‌بودن قیمت آن ارز محسوب می‌شود، اما شاخص  FCAS تنها یک رتبه‌‌بندی قراردادی است که به دسته‌بندی ارزهای دیجیتال می‌پردازد.
با توجه ‌به مطالب ذکرشده در بالا می‌توان نتیجه گرفت که FCAS و NVT  در کنار هم می‌توانند مکملی قوی برای تشخیص ارزشمندی یک رمز ارز باشند؛ به این صورت که کاربر می‌تواند با بررسی دقیق این دو شاخص تشخیص دهد در بازار فعلی کدام یک از ارزهای دیجیتالی می‌تواند آینده بهتری داشته باشد.
مقایسه تحلیل FCAS در بازار بورس و بازار ارزهای دیجیتال
عده‌ای معتقدند که سرمایه‌گذاری در بازار بورس و بازار ارزهای دیجیتال بسیار شبیه هم هستند که در این باره می‌توان گفت تحلیل فاندامنتال در  این دو بازار تفاوت‌های اساسی دارد. در بازار بورس شما روی سهم‌هایی از یک شرکت واقعی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید که طی سه ماه بازده و سود آن را اندازه‌گیری می‌کنند که به آن شاخص‌های رشد شرکت می‌گویند و با استفاده از آن می‌توان دریافت که در آینده هم انتظار سودرسانی از آن را داشت یا خیر و اگر سودرسانی دارد تا چه زمان می‌توان سرمایه خود را در آن شرکت نگه‌داری کرد.
ما در بازار ارزهای دیجیتال هیچ‌یک از شاخص‌های بالا برای بررسی استفاده نشده و کاملاً متفاوت است. اولین موردی که در هر سرمایه‌گذاری باید آن را با دقت بررسی کنید، هدف از سرمایه‌گذاری است که به سرمایه‌گذاری بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت تقسیم‌ می‌شود.
تجربه در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال ثابت کرده که ممکن است بتوان در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت با چشم‌پوشی از تحلیل فاندامنتال پروژه و تنها با تکیه بر تحلیل تکنیکال، سود مناسب را به دست آورد و به موفقیت رسید، ولی اگر هدف از سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت باشد، علاوه بر تحلیل تکنیکال باید پروژه را از نظر فاندامنتال نیز بررسی کرد.
بررسی شاخص  FCAS در سایت Coinmarketcap

از جمله بزرگ‌ترین وب‌ سایت‌هایی که در حوزه رمز ارز و عرضه اطلاعات در این زمینه بسیار مفید هستند، می‌توان به وب سایت coinmarketcap اشاره کرد. شاخص FCAS در سایت  coinmarketcap قابل‌مشاهده است و با استفاده از آن به‌راحتی می‌توانید رمز ارز موردنظر خود را به‌دقت بررسی کنید. برای دسترسی به شاخص  FCAS لازم است پس از مراجعه به سایت به قسمت rating  مراجعه کرده و رتبه‌بندی رمز ارز موردنظر خود را مشاهده کنید. 
همچنین در این سایت نمودار شاخص  FCAS  نیز در دسترس قرار دارد که ارزشمندی ارزهای دیجیتال را در یک بازه یک‌ساله نمایش می‌دهد. یکی از محبوب‌ترین راه‌های دریافت اطلاعات از رتبه‌بندی و شاخص فاندامنتال همین نمودار شاخص FCAS است.
علاوه بر موارد ذکرشده در بالا این سایت دارای ابزارها و اطلاعات ویژه‌ای است؛ برای مثال در صفحه اول این پیج می‌توان انواع ارزهای دیجیتالی را همراه با نرخ آن‌ها و صعود یا نزول آن‌ها را در مقایسه با روز قبل مشاهده کرد. این سایت همچنین لیست صرافی‌های مجازی معتبر را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌کند.
میزان حجم معاملات یک ارز طی ۲۴ ساعت یا طی یک شبانه‌روز در تحلیل  FCAS  از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا حجم این معاملات مقدار توکن‌هایی را که در ۲۴ ساعت گذشته خرید و فروش شده‌اند، نشان می‌دهد. برای دسترسی به حجم معاملات در یک ماه اخیر لازم است به قسمت Historical Data  در سایت کوین مارکت کپ مراجعه کنید.
سخن پایانی
در این مقاله با FCAS و عوامل تأثیرگذار بر آن آشنا شدیم و نتیجه گرفتیم که منظور از فاندامنتال FCAS  همان شاخصی است که عملکرد پروژه‌های رمز ارز را کنترل می‌کند. این شاخص برای بررسی عملکرد از سه معیار فعالیت کاربران، رفتار توسعه‌دهندگان و بلوغ بازار رمز ارز استفاده می‌کند. 
در این تحلیل برای هر رمز ارز یک رتبه تخصیص داده می‌شود و برای مشاهده رتبه‌های رمز ارز می‌توانید به سایت coinmarketcap  و دیگر سایت‌های معتبر در این زمینه مراجعه کنید.

توجه: با وجود اینکه دو صرافی کوینکس و کوکوین هر دو فعلا بدون نیاز به تغییر IP فعالیت می‌کنند اما بهتر است برای امنیت بیشتر از IP ثابت خارج از ایران استفاده کنید.
برای ورود به صرافی کوینکس حتما باید با IP خارج از ایران وارد شوید.

به این مقاله امتیاز دهید تا با کمک شما کیفیت آن را بسنجیم

ترتیبی که برای خواندن مقالات” شاخص “به شما پیشنهاد می‌کنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *