دسته‌ها
اخبار

سوئیت اکونومی (sweat economy) چیست؟

فناوری و اپلیکیشن‌های تازه‌ای با عنوان تحرک برای کسب درآمد طراحی شده‌اند. همچنین برخی اپلیکیشن‌ها افراد را تشویق به تحرک و ورزش‌کردن می‌کنند. در ازای تحرک هم به آن‌ها توکن‌های دیجیتالی می‌دهند. هرچند تاکنون موفقیت بلندمدتی برای این اپلیکیشن‌ها رقم نخورده است، گامی تازه برای رساندن یک اپلیکیشن به سود و دعوت از افراد به ورزش‌کردن هستند. سوئیت اکونومی (sweat economy) یکی از همین اپلیکیشن‌هاست که تصمیم دارد در مسیری موفق در بلندمدت پیش برود و کار کند. درواقع این سوئیت می‌خواهد با افزایش دسترسی به اپلیکیشن خود، آن را موفق‌تر و پایدارتر به بازار عرضه کند.
منظور از سوئیت اکونومی چیست؟
این اپلیکیشن افزونه‌ای برای توسعه محصولات در حال توسعه اکوسیستم سوئیت ‌کوین است؛ به ‌عبارت بهتر اکوسیستم توکن درون ‌زنجیره‌ای و اپلیکیشن موبایلی است که به کاربران برای حفظ تناسب اندامشان پاداش و جایزه می‌دهد.
سوئیت اکونومی افزونه‌ای وب‌تری (Web3) است که به پلتفرم وب‌تو (Web2) سوئیت ‌کوین افزوده شده است. این برنامه یکی از پرمخاطب‌ترین اپ‌های این روزهای بازار حوزه خودش به شمار می‌رود و بارها هم دانلود شده است.
این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۵ رونمایی شده است و از برنامه‌هایی محسوب می‌شود که در جذب کاربران توفیق یافته است. این برنامه در بیشتر از ۶۰ کشور مختلف طرفدار دارد. سوابق نشان می‌دهد در ۱۶۵ کشور گوناگون، اپلیکیشن مذکور حدود ۱۱۰ میلیون بار دانلود شده است.
پلتفرم تازه به‌کمک فناوری بلاک چین توانسته است این برنامه درون ‌زنجیره‌ای یا آن چین (on-chain) را توسعه دهد و توکن سوئیت، سوئیت دائو، کیف پول غیرحضانتی، بازار NFT و اکوسیستمی تازه برای محصولات جدید سوئیت فراهم کند. سوئیت اکونومی طرحی تازه در عرصه تولید اپلیکیشن‌هایی است که در ازای تحرک و فعالیت به کاربران جایزه می‌دهند. ضمن اینکه روش‌های متنوعی برای کنترل رشد تأمین توکن‌ها ارائه می‌کند.
در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲، سوئیت ‌کوین بالغ بر ۷۰ میلیون دلار کالا و خدمات را در ازای حفظ تناسب اندام به کاربران عرضه کرده است. این پروژه همچنان در حال توسعه بوده و به مسیر رشدش ادامه می‌دهد.

سوئیت اکونومی (sweat economy) چطور کار می‌کند؟
سوئیت ‌اکونومی با اپلیکیشن سوئیت ‌کوین کار می‌کند. کاربران با تحرکات فیزیکی و ورزشی می‌توانند پاداش بگیرند. این پاداش‌ها قابلیت جمع‌شدن و ذخیره در کیف پول مخصوص اپلیکیشن را دارند. از کوین‌های جمع‌آوری‌شده نیز برای خرید و فروش دارایی‌های مختلف، پرداخت برای بازی‌های گوناگون، پس‌انداز و… استفاده می‌شود.
امکان سرمایه‌گذاری با سوئیت ‌کوین‌ها (sweat coin) هم وجود دارد. کاربران می‌توانند از توکن‌های خود برای فراهم‌کردن بلیت رویدادها، دریافت کارت هدیه‌ها و NFT استفاده کنند. امکان خرید این توکن‌ها از صرافی‌ها هم وجود دارد. پلتفرم مذکور از مجموعه‌ای از داده‌ها استفاده می‌کند که از داده‌های GPS و سنسورهای ارزیابی حرکت فیزیکی کاربران به دست می‌آیند.
درواقع، با بررسی داده‌های دریافتی از این نقاط و منبع، اپلیکیشن تشخیص می‌دهد میزان تحرک و فعالیت فیزیکی کاربران چقدر بوده است. در ازای این حرکات هم به آن‌ها پاداش می‌دهد. برای تأیید داده‌های دریافتی مبنی بر حرکت فیزیکی کاربران از حضور ولیدیتورها (VALIDATOR) یا همان کاربران و گره‌های تأییدکننده در شبکه استفاده می‌شود.
داده‌های خام دریافتی از سوی کاربران با الگوریتمی مشخص ارزیابی می‌شوند. در این صورت، امکان صحت‌سنجی حرکات کاربران بررسی می‌شود و جایی برای تقلب باقی نمی‌ماند. قرار است به‌زودی این روند تأیید و صحت‌سنجی به‌ حالت غیرمتمرکز درآید.
بنابراین، افراد ثالث به فرایند تأیید وارد می‌شوند و بیمه‌کنندگان، داوران سنجش میزان حرکت کاربران و افراد دیگری هم درباره عملکرد کاربران نظر خواهند داد. حضور طرف‌های مختلف در فرایند صحت‌سنجی عملکرد کاربران سبب می‌شود هریک از این‌ها هم درصدی از توکن‌های استیک‌شده و سپرده سوئیت ‌کوین را به‌عنوان پاداش برای کاربران در نظر بگیرند.
کاربران و سوئیت ‌کوین‌ها (sweat coin)
در حال حاضر، کاربران در ازای هر ۱۰۰۰ قدم می‌توانند ۱ توکن سوئیت را از آن خود کنند. باید دقت کرد که حفظ ثبات و پایداری در اکوسیستم این پلتفرم کار ساده‌ای نیست و ضرب کوین‌ها هم چنان راحت نخواهد بود. در هر سال، ۱۰۰۰ قدم در حدود 33/0 سوئیت ‌کوین تولید می‌کند و در دو سال به 19/0 می‌رسد. با بزرگ‌شدن اکوسیستم از میزان تورم هم کاسته می‌شود.
کاربران برای دریافت سوئیت ‌کوین (sweat coin) روزانه محدودیت‌هایی هم دارند. این موضوع سبب حفظ ثبات و پایداری اکوسیستم و جلوگیری از تقلب و کلاه‌برداری‌ها می‌شود. هر کاربر می‌تواند روزانه ۵ کوین دریافت کند، اما با استیک‌کردن کوین‌ها امکان بالابردن این تعداد را هم پیدا خواهد کرد.
سوئیت ‌اکونومی بر پایه بلاک چین نیر (NEAR blockchain) فعالیت می‌کند. این بلاک چین با مصرف بهینه انرژی و سرعت بالای خود برای اپلیکیشن‌های وب‌تری طراحی شده و مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد. این پلتفرم و اپلیکیشن آن مصرف انرژی بهینه‌ای دارند و در راستای تولید کربن و ایجاد آلودگی هم مؤثر نیستند.

چه عاملی سوئیت ‌اکونومی (sweat economy) را منحصربه‌فرد می‌کند؟
این پلتفرم از سال ۲۰۱۵ و در قالب وب‌تو (WEB2) در دسترس بود. در حال حاضر، با افزونه تازه‌ای که دارد پا به دنیای ارزها در حوزه وب‌تری گذاشته است. از جمله ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نبود مانع و محدودیت ورود و استفاده
اجتماع بزرگ طرفداران و کاربران
شراکت
منابع درآمدی متنوع
حفظ امنیت داده‌ها
جوایز تشویقی

نبود مانع و محدودیت ورود و استفاده
برای جذب کاربران پرتعداد به پلتفرم، موانع ورودی برای پیوستن به آن در نظر گرفته نشده است. هر کاربری با دانلود اپلیکیشن و اقدامات لازم می‌تواند پاداش دریافت کند. جزئیات فنی و ابعاد پیچیده تخصصی فرایند تماس با کاربران از چشم آن‌ها مخفی است و همه‌چیز برایشان ساده به ‌نظر می‌رسد.
اجتماع بزرگ طرفداران و کاربران
تعداد کاربران طرفدار این اپلیکیشن بسیار زیاد است و شاید بزرگ‌ترین اجتماع از طرفداران و کاربران را در میان اپلیکیشن‌های مشابه دارد. نسخه اصلی این اپلیکیشن ۱۱۰ میلیون کاربر دارد. حدود ۱۳ میلیون نفر از میان این افراد هم کیف پول سوئیت ‌کوین را در اختیار دارند و از پلتفرم استفاده واقعی می‌کنند. بهتر است تعداد کاربران sweat economy بعد از رویداد تولید توکن پلتفرم، به ۱۳۷ میلیون نفر برسد.
شراکت
sweat economy با برندهای بسیار مطرحی در دنیا شراکت دارد. این شرکت‌ها در زمینه‌های بیمه، سلامت، محصولات و خدمات مرتبط با سلامت و سبک زندگی سالم فعالیت می‌کنند.
منابع درآمدی متنوع
برخلاف توکن‌های M2E که ارزش ذاتی ندارند و دچار تورم می‌شوند، سوئیت ‌کوین و سوئیت ‌ولت منابع درآمدی متنوعی دارند. حضور منابع درآمدی B2B و B2C سبب می‌شود اپلیکیشن بتواند در بلندمدت پایدار بماند و به کارش ادامه بدهد. وجود منابع درآمدی متنوع راهی برای سوزاندن توکن‌های سوئیت و کاهش تدریجی عرضه در گردش آن‌ها خواهد بود.
حفظ امنیت داده‌ها
یکی از ویژگی‌های شاخص sweat economy این است که از داده‌های کاربران استفاده نمی‌کند؛ به‌ عبارت دیگر این پلتفرم از داده‌های کاربران برای تولید درآمد استفاده نمی‌کند. شرکا و تأمین‌کنندگان کالا و خدماتی که با پلتفرم کار می‌کنند؛ یعنی پزشکان یا شرکت‌های بیمه هم برای دسترسی به آن‌ها باید هزینه را به کاربران بپردازند. این هم یکی دیگر از مزایایی است که برای کاربران و دارندگان داده‌ها در پلتفرم در نظر گرفته می‌شود.
جوایز تشویقی
اگر کاربرانی در پلتفرم غیرفعال باقی بمانند، به آن‌ها جوایزی تشویقی برای شروع فعالیت داده می‌شود. درواقع نرخی مشخص برای تشویق کاربران از سوی سوئیت ‌دائو در نظر گرفته شده که برای تحریکشان به فعالیت به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

خالق سوئیت اکونومی کیست؟
خالقان این اپلیکیشن در بستر وب‌تو (WEB2) آن را در قالب وب‌تری هم راه‌اندازی کرده‌اند. بنیان‌گذاران این بستر عبارت‌اند از:

اولگ فومنکو (Oleg Fomenko): این کارآفرین سابقه‌ای طولانی در تولید محصولات برندهای معتبری مانند کوکاکولا، پپسی و ویزاکارت دارد.
آنتون درلیاتکا (Anton Derlyatka): او از مدیران و بنیان‌گذاران پلتفرم است و در مدیریت اپلیکیشن و بخش‌های مختلف آن حضور مؤثری دارد.
اگور خملف (Egor Khmelev): اگور از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری خبره‌ای است که تاکنون محصولات موفق فراوانی را در شرکت‌های مختلف روانه بازار کرده است.
هنری چایلد (Henry Child): این فرد با سابقه تحلیل کسب ‌و کارها در حوزه‌های مختلف از جمله ارزها از متصدیان راه‌اندازی سوئیت اکونومی است.

در کنار این افراد، جامعه بزرگی از مهندسان، هکرهای رشد، طراحان و متخصصان از نقاط مختلف دنیا نیز از سوئیت اکونومی پشتیبانی می‌کنند.
توکنومیک و توکن کاربردی سوئیت (Token Utility) چیست؟
توکن سوئیت (sweat coin) بخشی از پلتفرم است که ضمن پاداش‌دهی به کاربران، ابزاری برای تبادلات مالی بستر مذکور به ‌شمار می‌رود. این توکن نقش‌های مختلفی در اکوسیستم سوئیت اکونومی دارد. با وجود این کاربران می‌توانند از تخفیف‌ها و امتیازهای متنوعی برای خرید از برندهایی مانند آمازون و آدیداس استفاده کنند. همچنین امکان شرکت در رویدادهای ورزشی، برنامه‌های مختلف و دریافت استیبل ‌کوین‌ها با آن مقدور است.
با استیک‌کردن و سپرده‌گذاری این توکن کاربران می‌توانند بدون محدودیت معمول دریافت توکن در پلتفرم، شمار توکن‌های دریافتی‌شان را بیشتر کنند. sweat economy بازی‌ای مبتنی بر NFT نیز در بستر خود طراحی کرده است. کاربران می‌توانند توکن‌های سوئیت خود را ضمن رقابت با بازیکنان دیگر استیک و سرمایه‌گذاری کنند. این روند با سوزاندن توکن‌ها همراه است و راهی برای کاهش عرضه توکن در طول زمان به ‌شمار می‌رود.
در این پلتفرم از دارندگان NFT و پروژه‌های مختلف در ازای تبلیغ مبالغی دریافت می‌شود. درواقع آن‌ها با خرید توکن سوئیت به خواسته‌شان می‌رسند و از سوی دیگر، با این کار، تقاضا برای توکن افزایش می‌یابد. شمار کاربران پلتفرم بالاست؛ از همین رو، بسیاری از افراد خواهان تبلیغ پروژه‌هایشان در این بستر هستند.
سوئیت اکونومی به‌تازگی توکن ویترین (SHO) خود را هم معرفی کرده که بالغ بر ۴۱ هزار شرکت‌کننده دارد. کاربران دارنده سوئیت ‌کوین‌های قدیمی هم در برنامه تولید کوین می‌توانند با تخفیفی ۱۰ درصدی کوین‌های خود را به نسخه آن چین (ON-CHAIN) تبدیل کنند.
چشم‌انداز پلتفرم چگونه است؟
چالش‌های مختلفی پیش روی پلتفرم‌هایی مانند sweat economy وجود دارد؛ برای نمونه چنین پلتفرمی از کاربران می‌خواهد، برای رسیدن به توکن‌های بیشتر اقدام به استیکینگ کنند یا NFT بخرند. چنین چیزی چرخه تهیه توکن را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.
درصد تقاضای بالا برای خرید توکن موجب کاهش قیمت آن می‌شود؛ زیرا تقاضای زیاد درصد تولید و عرضه را بالا می‌برد و درنهایت با پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضا، نرخ توکن پایین می‌آید.
وجود رقبای پرتعداد هم عرصه را برای پلتفرم‌های این‌چنینی تنگ می‌کند. رقابت‌کردن در فضایی که بعضی از رقبا بر پایه و با تکیه بر شانه‌های فناوری‌های ارائه‌شده قبلی از سوی پلتفرم‌هایی مانند سوئیت گوی رقابت را از دست آن‌ها می‌ربایند، کار ساده‌ای نیست.
کارشناسان معتقدند سوئیت اکونومی با استفاده از فناوری‌های تازه، روش‌هایی مانند استیکینگ، حضور فعال کاربران برای سرمایه‌گذاری در حوزه توکن‌های آن و برخورداری از منابع درآمدی متنوع با چنین مشکلاتی مواجه نخواهد شد. بخش‌های مختلف این پلتفرم از جمله بازار NFT و… در مسیر توسعه هستند. با وجود چنین فناوری‌هایی رسیدگی به سلامت جسمانی کاربران هم رنگ ‌و بوی تازه‌ای پیدا می‌کند و جذاب‌تر می‌شود.
پرسش‌های متداول

۱. سوئیت اکونومی (sweat economy) چیست؟

این اپلیکیشن اکوسیستم توکن درون‌ زنجیره‌ای و اپلیکیشن موبایلی است که در ازای تحرک و فعالیت فیزیکی کاربران به آن‌ها جایزه می‌دهد.

۲. چه عواملی سوئیت اکونومی را منحصربه‌فرد می‌کنند؟

ویژگی‌های مثبت متعددی مانند حفظ داده‌های کاربران، ارائه پاداش‌ها به کاربران غیرفعال برای تشویق آن‌ها و امکان استیکینگ و سودآوری برای کاربران از جمله مزایای خاص این اکوسیستم هستند.

۳. سوئیت اکونومی چطور کار می‌کند؟

کاربران با فعالیت‌های فیزیکی و تحرک می‌توانند برای دریافت جوایز و پاداش‌هایی از این پلتفرم اقدام کنند. به‌کمک داده‌های جمع‌آوری‌شده از سوی GPS و سنسورهای حرکتی، میزان فعالیت کاربران مثلاً تعداد قدم‌هایشان از سوی اپلیکیشن شناسایی شده و در ازای آن‌ها به افراد پاداش یعنی توکن سوئیت اهدا می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید

(۲۰۸ رای)

۴.۴

ترتیبی که برای خواندن مقالات کسب درآمد به شما پیشنهاد میکنیم:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *